Největší jízdárna v Česku vstala z mrtvých a slaví 150 let. Podívejte se

  10:45aktualizováno  10:45
V Tachově si letos připomínají 150 let od vzniku zdejší jízdárny ve Světcích, největší stavby svého druhu v České republice a druhé největší v Evropě. Na sklonku století hrozil zdevastovanému komplexu v lesích za městem zánik, ale v uplynulých deseti letech se podařilo unikátní objekt zachránit a zrekonstruovat.

Letecký snímek jízdárny v Tachově-Světcích | foto: MF DNES

"Ve své praxi nepamatuji na našem území stavbu, která by byla tak jedinečně řešena, a to jak architektonicky tak staticky," řekl v minulosti autor návrhu na záchranu jízdárny Jaromír Fořt.

Oprava jízdárny stála už 63 milionů korun. Zrekonstruovaný objekt je znovu přístupný veřejnosti, přičemž obnova i nadále pokračuje.

Jižní průčelí jízdárny
Severní průčelí jízdárny
Jižní rondely blízko vstupu do jízdárny

Před deseti lety začala rekonstrukce dozděním narušených stěn a hlavně obnovou unikátního dřevěného krovu se skleněným světlíkem tak, aby nepokračovala devastace objektu.

"V současné době se v suterénu buduje sociální zázemí, v příští sezoně už by měly být návštěvníkům k dispozici toalety. Opravuje se také západní část druhého podlaží, kde se nacházely ubytovací místnosti," popsal Pavel Voltr, pracovník Regionálního informačního centra Tachov a průvodce turistů jízdárnou. Doplnil, že se jízdárna má nová schodiště. Rekonstrukce se dočkaly také původní dveře. Jízdárna má nově i ozdobné okenice.

Nad hlavní halou o rozměrech 20 x 40 metrů se klene unikátní krov se skleněným

Nad hlavní halou o rozměrech 20 x 40 metrů se klene unikátní krov se skleněným světlíkem.

Skleněný světlík na střeše jízdárny

Skleněný světlík na střeše jízdárny

"Podobné bývaly třeba v divadlech. Zatím jsou tam jen dvě, do budoucna jich přibude. Vypadá to zase docela jinak," popisuje Voltr.

Obnovená okna

Podle Voltra se v letošním roce restaurovala také historizující výmalba na jižní straně jízdárny. "To podle mého návštěvníci také ocení, vypadá to moc hezky. Je to taková veselá výmalba, například s knížecími emblémy," přibližuje Pavel Voltr.

Jízdárna se otevírá návštěvníkům jen několikrát ročně, při mimořádných akcích. Pravidelně to bývá v rámci koncertů během festivalu Dveře jízdárny dokořán, tachovských Historických slavnostech nebo Dne evropského kulturního dědictví. "Je příjemné, že lidé, kteří k nám chodí pravidelně, vždycky vidí, že se za ten uplynulý rok něco změní, že je udělaného něco nového," říká Voltr.

Ten si pochvaluje, že se naštěstí daří získávat na postupnou rekonstrukci peníze. Zhruba tři čtvrtiny z dosavadních nákladů hradilo ministerstvo kultury z Fondu na záchranu architektonického dědictví, zbytek hradí ze svého rozpočtu město Tachov.

Detail historické výmalby tachovské jízdárny
Knížecí lóže
Schody do knížecí lóže.

O prohlídky jízdárny je podle Voltra poměrně velký zájem. Při jednorázových akcích přichází zhruba pět set návštěvníků, během koncertů se návštěvnost pohybuje od dvou stovek až po tisícovku lidí.

"Objekt byl původně určený jen pro koně. My chceme ale po 150 letech využití rozšířit. Jízdárna může sloužit jako výstavní nebo koncertní sál nebo jako obřadní místnost," zamýšlí se Pavel Voltr.

Tam kde se proháněl kníže, později cvičili pohraničníci

Jízdárna na historické pohlednici z 30. let minulého století.
Ještě v roce 2000 byla jízdárna v dezolátním stavu a hrozil jí zánik.

Největší českou jízdárnu a druhou největší v Evropě (hned po Španělské dvorní jízdárně ve Vídni) postavil v osadě Světce nedaleko Tachova v letech 1858-1861 Wilhelm Nevenhorst pro polního maršála, knížete Alfreda I. Windischgrätze.

Budova v sobě spojuje prvky průmyslové architektury s představou aristokratické stavby, je dlouhá 60 a široká 52 metrů. Strop je vysoký 26 metrů.

Až do roku 1945 byla využívána pro svůj původní účel, po válce začala chátrat, sloužila jako tělocvična pro pohraničníky a později i jako sýpka. V 80. letech se objevily plány na její úplnou demolici.

Po roce 2000 ji začalo město Tachov s využitím státních dotací rekonstruovat.

V roce 2010 byla opravená jízdárna zařazena na seznam národních kulturních památek.

Jízdárna se nachází v osadě Světce blízko Tachova

Jízdárna se nachází v osadě Světce blízko Tachova

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

Chorvati letos opravdu přitvrdili, varoval policista v Rozstřelu české řidiče

Policista Darko Stankovič v diskusním pořadu Rozstřel (10. června 2019)

Tradičně největší problémy čekají na české řidiče mířící do Chorvatska při jízdě po dálnici D1. Na chorvatských...

Ostrov, kde vraždí turisty. Policie nedokáže záhadná úmrtí vyšetřit

Thajský Koh Tao vypadá jako ráj na zemi. Bohužel, v posledních letech za...

Thajský Koh Tao vypadá jako ráj, avšak jen do té doby, než tam zemřete. Série vražd a záhadných úmrtí na thajském...

Pro lajky cokoliv. Turisté se v Černobylu svlékají i do spodního prádla

Do Černobylu se hrnou davy turistů, kteří chtějí na místě pořídit co nejlepší...

Do ukrajinského Černobylu se po úspěchu stejnojmenného televizního seriálu hrne čím dál více návštěvníků, kteří touží...

V Kapském Městě touží po „propasti vášně“. Nechávají si trhat zdravé zuby

V jihoafrickém Kapském Městě si lidé dobrovolně nechávají vytrhnout zdravé...

Na předměstí Kapského Města lze často potkat lidi všeho věku bez předních zubů. Nejde o žádný zdravotní problém, ale o...

Místo Prahy plné turistů jeďte do Olomouce, radí The New York Times

Letecký pohled na centrum Olomouce.

Cenné lákadlo turistů především ze Spojených států získala nyní Olomouc. Objevila se totiž v článku prestižního deníku...

Další z rubriky

Nářez pro opravdové vodáky. Některé úseky Ploučnice nic v Česku nepřekoná

Projetí Pekelného jícnu je jednou z největších vodáckých atrakcí u nás.

Řeka Ploučnice se z vodáckého hlediska vymyká všem ostatním tokům u nás. Nejprve protéká unikátním skalním tunelem a...

Za voraři i skláři. Na Šumavě se otevřely nové turistické stezky

Pohled z rozhledny na šumavském vrcholu Špičák.

Na Šumavě se tento týden oficiálně otevřelo hned několik turistických naučných stezek, které vznikly v uplynulých třech...

Zaniklé tratě: Dobrovickou dráhu napojili na hlavní trať až po její smrti

Poslední vlak vedený lokomotivou 433 043 ve stanici Dobrovice-město, 31. 12....

Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou na rozhraní středočeského a královéhradeckého kraje. Projdeme lokálku, která měřila...

Najdete na iDNES.cz