Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Na sjezdovky Krkonoš poprvé v historii vlakem. Unikátní studie na videu

aktualizováno 
Místo tisíců aut na přetížených horských silnicích by mohly jezdit v Krkonoších vlaky. Nová, odvážná studie našich předních architektů přichází s návrhem 15 km dlouhé železnice, která by vedla ze Svobody nad Úpou až ke sjezdovce Javor v Peci pod Sněžkou a odtud dál do Špindlu a polského Karpacze.

15 kilometrů, sedm tunelů, devět mostů

"Železnice by vyřešila dopravu v údolí Úpy, která je dnes po jediné horské silnici stále komplikovanější. A z Pece je to dalším případným tunelem jen čtyři kilometry do polského Kapracze a pouhých šest kilometrů do Špindlerova Mlýna. Z Pece do Špindlu by se dalo přejet vlakem za čtvrt hodiny s lyžáky na nohách," uvedl krajinný ekolog Pavel Klimeš, který byl členem týmu, který studii železniční dopravy zpracoval pro radnici v Peci pod Sněžkou.

Plánovaná jednokolejná elektrifikovaná železniční trať ze Svobody nad Úpou k dojezdu sjezdovky Javor v Peci pod Sněžkou by měla měřit necelých 15 kilometrů a měla by vést sedmi tunely a po devíti mostech.

Vlaky by denně měly přepravit 1 500 až 2 000 lidí. V úseku z Horního Maršova do Pece by se trať dostávala na povrch pouze v místech zastávek, někde by byly stanice dokonce zcela v podzemí jako v metru.

Krkonoše jako Švýcarsko

Celou železniční trať si projeďte na videu v nezkrácené verzi ZDE. Nenechte si ujít úžasnou podívanou.

Deset stanic navrhlo deset předních architektů

"Stanic by mělo být deset a už jsou hotovy i jejich návrhy. Každou navrhoval jiný renomovaný architekt. Třeba Maršov I Markéta Cajthamlová, Horní Maršov Jakub Cigler a Pec pod Sněžkou Roman Koucký," řekl Klimeš.

Z ohrožení krkonošské přírody obavy nemá: "Kdybych neměl zkušenosti z Rakouska a Švýcarska, kde horské železnice tak skvěle fungují, asi bych se toho trochu bál. Ale metro se dnes také razí v zabydlených oblastech, které dnešní moderní technologie nijak nepoškozují. Záměr vybudovat podél Úpy železnici tedy vítám, přestože by mi měla trať vést jen pár metrů od domu."

Autoři studie počítají se zahájením výstavby nové železnice ještě v současném rozpočtovém období Evropské unie, které skončí v roce 2013. Pokud se podle nich nepodaří evropské peníze sehnat nyní, později to bude ještě složitější.

"V evropských fondech peníze na podobný záměr snad ještě jsou. Ke stavbě železnice by se musel přihlásit i stát. Dobré je, že studie byla se všemi dotčenými subjekty kladně projednána a že záměru fandí politici napříč stranami," uvedl autor studie Ivan Šír.

Vizualizace železniční tratě v Krkonoších

Myšlenka stará už sto let

Myšlenka na vybudování železnice v údolí Úpy je víc než sto let stará a za tu dobu se jí věnovalo i několik projektů - první vznikl už v roce 1910, poslední v 80. letech minulého století. Nyní vybudování železnice v úpském údolí znovu oživily práce na novém územním plánu Pece pod Sněžkou.

"Ke studii už vydala kladné stanovisko správa Krkonošského národního parku a nyní bude následovat posouzení vlivu záměru na životní prostředí. Hlavním problémem ale budou peníze. Rozpočet na trať ze Svobody do Pece je přibližně 13 miliard korun," upřesnil Šír.

nové zastávky

Svoboda nad Úpou (výchozí stávající zastávka)

Nové zastávky:
Maršov I
Maršov II
Maršov III
Horní Maršov
Temný důl
Hlušiny
Velká Úpa
Wimmerova
Pec pod Sněžkou
Javor

"Záměr se nám líbí. Nahrazení aut ekologickou dopravou po železnici bychom uvítali. Tím spíš, kdyby se to podařilo dotáhnout do fáze, že by do Pece pod Sněžkou nemohla vůbec jezdit klasická auta a nahradily by je elektromobily a vlaky. Ale podle našeho názoru je to finančně tak náročné, že to nikdo nezaplatí," řekl mluvčí Krkonošského národního parku Radek Drahný.

Dovedení železnice blíž ke sjezdovkám by pomohlo i dalším dvěma dopravně přetíženým krkonošským střediskům - Rokytnici nad Jizerou a Harrachovu. Ale tamní radnice se drží víc při zemi. "Je to určitě dobrý nápad, ale obávám se, že natolik vzdálený jako projekt Regiotram, který by měl kolejemi propojit Harrachov s Rokytnicí. Mám obavy, že se toho nedožiji," sdělil mladý rokytnický starosta Petr Matyáš.

Obě známá lyžařská střediska západních Krkonoš se raději chtějí soustředit na vzájemné propojení lanovkami, které má zvýšit jejich turistickou přitažlivost. "Chceme ve změně územního plánu dotáhnout umístění lanovky na Janovu skálu. Počítám, že se do toho pustíme co nejdříve, snad ještě letos," uvedl Matyáš.

Lanovka či spíše dvě mají vést z rokytnického Studence přes Janovu skálu nedaleko Čertovy hory do harrachovského Rýžoviště.

"Úřední věci by měly být vyřízeny do dvou až tří let a zahájení vlastní stavby je reálné v řádu pěti let. Ale velmi bude záležet na možnosti získání peněz, náklady se odhadují na stovky milionů korun," upřesnil harrachovský starosta Tomáš Ploc.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Evropské prodeje aut jsou v minusu, prodává se však víc SUV a elektroaut

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, Evropa je stále v minusu....

Malou Stranu zaváží elektrododávka

Volkswagen e-Crafter

Žádný kouřící výfuk a téměř neslyšný provoz. Jestli někde dávají elektromobily smysl, tak je to...

Poláci představili prototypy elektromobilů, pojmenovali je po Jizerkách

Prototypy polského elektromobilu Izera

VIDEO Polská společnost ElectroMobility Poland představila první dva prototypy elektromobilů, které chce...

Boj VW o moc, nebo přežití? Posel elektromobility veze změny a potíže

Volkswagen ID.3 je v Praze.

VIDEO Dnes se na plný plyn rozjíždí prodej Volkswagenu ID.3, jednoho z nejdůležitějších modelů značky za...

Riziko požáru je u elektromobilu nižší, když však chytne, je to problém

Inženýr Pavel Hrzina, specialista na bezpečnost akumulátorů z ČVUT v Praze v...

VIDEO Červnový požár hybridního vozu připomněl, že vývoj elektromobility má ještě hodně před sebou....

Pojišťovny zatím tápou, jak na elektromobily. Jisté je, že to bude drahé

Crashtest elektromobilu Polestar 2

VIDEO Počet elektromobilů na silnicích postupně roste a pojišťovny stojí před problémem, jak tato vozidla...

Evropská předpremiéra elektrické mazdy bude v Praze. Prototypy už jsou na místě

Předprodukční elektromobily Mazda MX-30 dorazily do Prahy.

Exkluzivně V úterý v půl šesté ráno dorazily do Prahy dva předprodukční exempláře Mazdy MX-30. První...

  • Nejčtenější

KVÍZ: Znáte zeměpis? Vylosovali jsme výherce průvodců po zahraničí

Zeměpis vás baví. Soutěžního kvízu o kvalitního průvodce po zahraničí podle vlastního výběru se zúčastnilo téměř 4 300...

Ať nás nechají žít, jsem proti omezování turistů, řekl Klaus na Sněžce

Jakákoli snaha omezovat návštěvnost Krkonoš nebo Sněžky, o jejíž extrémní vytíženosti se v poslední době často mluví,...

Ostrov Kos: Pokud máte odvahu jet za hranice, je to dovolená snů

Asi jen málokdo ještě před několika týdny pomyslel na to, že letošní dovolenou stráví u moře. Život je ale změna,...

České léto. Se speciálem ušetříte na dovolené až 6 000 korun

Cíl dovolené? Česká republika. Plán? Netradiční zážitky, adrenalin, sport, ale i památky, muzea a zábava pro děti....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Od Vltavy k Blanici. Výlet kousek od Lipna, kde budete úplně sami

Jen pár kilometrů od frekventovaného Lipna čeká na vytrvalé výletníky docela jiný svět: putování odlehlou šumavskou...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Poslední přání zastřeleného vévody: srdce a prstýnek pro Charlottu

Na Sychrově uchovávají mramorovou dózu, ve které měla princezna srdce svého milého. Prince Luise Antoine de...

České léto. Se speciálem ušetříte na dovolené až 6 000 korun

Cíl dovolené? Česká republika. Plán? Netradiční zážitky, adrenalin, sport, ale i památky, muzea a zábava pro děti....

Vnady přírody, sport i naleštěná auta. Tajné tipy pro dovolenou na jihu Čech

Letošní prázdniny jsou jiné, než byly ty předchozí, ale nemusí být horší. Zvlášť když pro jednou zapomenete na...

V neustálém stínu Kuksu. Rekordní sbírku jízdních kol turisté neznají

Jen pět kilometrů od Dvora Králové leží Žireč, půvabný historický areál. Bývalá jezuitská rezidence odhaluje noblesní...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...