Neděle 24. ledna 2021, svátek má Milena
  • Neděle 24. ledna 2021 Milena

Na kole po Domažlicku

12:20
Další z výletů na horském kole nás zavede na Chodsko. Okruh povede jižně od Domažlic, dojedeme ke známé rekreační oblasti Babylon a přes Trhanov se stočíme k Chodovu. Odtud budeme pokračovat jihovýchodním směrem až k České Kubici, kde odbočíme doleva a okolo Spáleného vrchu zamíříme přes Všerubskou vrchovinu ke Starému Klíčovu. Do Domažlic, cíle putování, přijedeme z jihu. Dříve než se vydáme vstříc prvním kilometrům, můžeme si prohlédnout Domažlice, centrum Chodska.

Tato původně trhová osada byla přebudována Přemyslem Otakarem II. po roce 1260 na město, jímž procházela zemská stezka. Dodnes se zde dochovaly četné gotické, renesanční, barokní a empírové domy, zbytky městských hradeb s Dolní bránou.

Dominantou města je 56 metrů vysoká věž kostela s vyhlídkou do dalekého okolí. Z Domažlic se vydáme po žluté turistické značce, na okraji města projedeme Bezděkovským předměstím a po silnici začneme stoupat kolem svaté Anny vstříc Veselé hoře. Lidově se toto místo nazývá Vavřineček a umožňuje pěkný rozhled. Dříve se zde nacházelo strážní místo Chodů z nedaleké Stráže. Zde strážci při vpádu nepřítele do Čech zapalovali signální ohně.

Vrch byl pojmenován po domažlické měšťance Zuzaně Veselé, která založila roku 1695 na vrcholu barokní kapli. Tu obsluhoval poustevník, ale později byl objekt kvůli špatnému stavu uzavřen. Po zdolání Veselé hory začneme sjíždět, po naší levici zůstane zmíněná Stráž. Pokračuje podél hranice oblasti klidu Zelenov, mírně se stočíme doprava a přijedeme ke kaskádě tří rybníků na potoce Zubřina.

Přejedeme silnici, která vede do nedaleké Staré Pasečnice, a nejdříve podél lesa a později lesem se blížíme k Babylonu. Původně dřevorubecká osada připomínaná v 15. století je dnes letoviskem proslulým svým koupalištěm a velkým autokempem. Je také východištěm turistických tras do lesů v okolí Čerchova. Projedeme okolo koupaliště, přejedeme hlavní silnici vedoucí do České Kubice a stále po žluté turistické značce pokračujeme k obci Pila, za kterou se stočíme doleva a blížíme se k Trhanovu.

Zde byl v 17. století vybudován barokní zámek, kolem kterého brzy vyrostla ves. V zámku se narodil známý pražský lékař, Josef Thomayer, který na Chodsko přivedl Aloise Jiráska. U zámku je lipová alej nazývaná Lomikarova. Z Trhanova vystoupáme po silnici do nedalekého Chodova. To již sledujeme červenou značku, která nás táhlou levou zatáčkou přivede do míst, kde se opět napojíme na žlutou značku, jež vede z Klenčí pod Čerchovem.

Následuje úsek po silnici směrem k Peci, kde zatočíme doleva a přiblížíme se znovu k silnici vedoucí k Babylonu. My ji ovšem po pár desítkách metrů opustíme a odbočíme z ní doprava do lesa a pokračujeme k místu, které se nazývá Sokolova vyhlídka. Dále budeme zdolávat stoupání okolo kopce Na podkově, přejedeme potok Bystřici a dorazíme do České Kubice. Zde se od žluté značky odpojíme a dále putujeme po červené, která nás zavede do náročného terénu Všerubské vrchoviny.

Za českou Kubicí se ze silnice vrátíme do terénu a okolo kopců Spálený vrch a Sedlácko dojedeme ke Staré Huti. Za ní prudce stočíme kolo doprava a posléze doleva a lesem míříme k Filipově Hoře. Lesní cesta má náročný profil a po třech kilometrech se ocitneme v obci Mlýneček. Zde se napojíme na silnici a po kilometru jízdy odbočíme doleva a nabereme směr zpět do Domažlic - cíle trasy.

Až do Starého Klíčova a Mrákova jedeme po asfaltové vozovce, takže nám cesta bude pěkně ubíhat. Za Mrákovem se opět vydáme do terénu, přejedeme Tlumačovský a Nevolický potok a z Nevolic nám zbývají dva poslední kilometry do Domažlic.

Cykloturistika je u nás stále více populární.

Autor:

Jarní prázdniny 2021

Týdenní jsou na základních a středních školách rozloženy v termínech od 1. února do 14. března. Přinášíme úplný přehled prázdninových termínů podle okresů. Jednodenní pololetní prázdniny jsou v pátek 29. ledna.

Češi objevili, kam na lyže. Místo do Alp míří do Bulharska, nepotřebují test

Cestovní kanceláře hlásí nebývalý zájem o lyžařské zájezdy do Bulharska. Tamní střediska jsou pro Čechy jediným místem...

Poštovnu na Sněžce koupil italský podnikatel, služby slibuje zachovat

Novým majitelem České poštovny na Sněžce je pražská firma Piange italského podnikatele. Zákazníci nejvýše položené...

Výlet do kraje Mantáků. Účinné slovenské lázně vyhledával i Vlasta Burian

Premium Jen čtyřicet pět kilometrů západně od Košic, leží zapomenutý region, kam turisté zavítají jen zřídka. Přitom území na...

Království vody a ledu. Tři výlety k zimním vodopádům v Jizerských horách

Zima v Jizerských horách přeje zejména běžkařům. Pro pěší turisty je v zimě lepší vyhnout se vytíženým běžkařským...

Devět tisíc schodů do nebe. Čínský výlet za Buddhou, který nezapomenete

Hora Fan-ťing, která vypadá jako obrovská skalní věž, se nachází uprostřed dechberoucí přírody čínské rezervace v...

Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

• Další z rubriky

Na co zírá mašinfíra: Za pány kluky podél Labe až do kopců u Zubrnic

Druhý lednový Mašinfíra nás tentokrát zavede na malebnou trať v Ústeckém kraji. Vyrazíme tam, kde se točil nesmrtelný...

VIDEO: Temný výlet do míst, kde umírali vojáci wehrmachtu i po válce

Bylo těsně po skončení druhé světové války a z členů ještě nedávno hrdého a obávaného wehrmachtu se stali omšelí...

VIDEO: Mohl zde být bájný moravský Veligrad? Tajemné Náklo vzbuzuje dohady

Jihomoravské vinice převyšuje jeden z nejtajemnějších vrchů v Česku. Jmenuje se Náklo a leží mezi Ratíškovicemi,...

Na co zírá mašinfíra: Projeďte si Posázavský Pacifik, legendu mezi tratěmi

Seriál První Mašinfíra v roce 2021 zamíří na legendární Posázavský Pacifik. Trať přes Vrané nad Vltavou do Čerčan využívali a...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...