Pátek 2. prosince 2022, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 2. prosince 2022 Blanka

Na co zírá mašinfíra: Jedeme přímou linkou z Jirkova do železničních muzeí

Dnes projedeme severní a střední Čechy linkou, která spojuje hned tři velká železniční muzea. S motorákem společnosti Die Länderbahn CZ vyrazíme z Jirkova, zastavíme u depozitáře NTM v Chomutově, mineme muzeální dráhu Krupá–Kolešovice a skončíme přímo v Lužné u Rakovníka.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Sedmdesát dva kilometrů dlouhou cestu absolvujeme po dvou historických tratích, Duchcovsko-Podmokelské a Buštěhradské. Úsek mezi Chomutovem a Jirkovem, dnešní trať 133, patřil k té první. Od svého vzniku v roce 1872 byl přesně sto let sjízdný až do Litvínova. Dráha ale musela ustoupit velkolomu ČSA, a to včetně šesti stanic a zastávek. Ostatně věnovali jsme se jim v jednom z dílů seriálu Zaniklé tratě.

Z Chomutova až do Lužné u Rakovníka pak dojedeme po další části Buštěhradky, dnes trati 124. Tento úsek byl zprovozněn 4. února 1871, čímž Chomutov získal přímé spojení s Prahou a Praha zase další trať pro dovoz hnědého uhlí.

Motorová jednotka Regiosprinter společnosti Die Länderbahn CZ ve stanici Lužná u Rakovníka

Kvůli hnědouhelným dolům prošly obě tratě během let hned několika přestavbami. Třeba dráha z Jirkova původně vedla v místech dnešního zooparku, trať z Chomutova do Března zase změnila svoji stopu v roce 2007, kdy byl vybudován i Březenský tunel, dnes druhý nejdelší u nás. 

Není to tak dávno, co mezi Chomutovem a Prahou jezdily přímé rychlíky. Dnes bohužel frekvence vlaků poklesla, některé zastávky byly dokonce pro osobní dopravu zrušeny. V úseku z Chomutova do Lužné u Rakovníka nahradily osobní vlaky Českých drah v roce 2019 stroje společnosti Die Länderbahn CZ.

Dráhu mezi Jirkovem a Rudnou u Rakovníka si můžete projet za 4 minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Z Jirkova k prvnímu muzeu

Naši cestu začínáme v Jirkově. Z poměrně dlouhé trati, která vedla až do Litvínova, zbyl jen krátký apendix, navíc ne příliš využívaný. V Jirkově si určitě prohlédněte zdejší městské sklepy, vystoupejte na věž u kostela svatého Jiljí nebo zavítejte do hasičského muzea. Pokud se chcete porozhlédnout po okolí, vydejte se k nedalekému zámku Červený Hrádek. Čekají na vás tři prohlídkové okruhy a zámecký park.

Turistické cíle podél trati 133

Po několika málo kilometrech se dráha z Jirkova napojuje na hlavní trať Podkrušnohorské magistrály. Podjedeme bývalý most, po kterém trať do Litvínova dříve vedla, a zastavujeme v zastávce Chomutov město. Je to ideální výchozí bod jednak do zooparku se skanzenem a safari, ale také ke Kamencovému jezeru. Vydat se odtud můžete k Vojenskému muzeu Na Kočičáku. Je to necelých pět kilometrů.

Jízda Regiosprinterem Die Länderbahn CZ pokračuje. Mineme odbočku tratě na Vejprty (projeli jsme ji zde) a pokračujeme do stanice Chomutov. Z nádraží se můžete vypravit do centra města, vystoupat na městskou věž nebo navštívit třeba Oblastní muzeum. 

Co by vám ale rozhodně nemělo ujít, je železniční depozitář NTM. Stačí jen přejít po nádražní lávce přes koleje, projít pár set metrů zpět kolem supermarketu a ocitnete se ve dvou velkých rotundách, ve kterých na vás dýchnou staré časy.

Staniční budova Jirkov, 19. 5. 1984 50.4922994N, 13.4488592E
Nádraží v Chomutově na pohlednici karlovarské fotografické firmy Brück und Sohn...

Stanice Jirkov a Chomutov na historických fotografiích

Po Buštěhradce k dalším muzeím

Za stanicí Chomutov se obloukem stáčíme doleva. Přejedeme most, kde se původně oddělovala původní trať do Karlových Varů (budeme se jí letos věnovat v seriálu Zaniklé tratě), a pak také místo, kudy vedla žatecká trať až do roku 2007.

Turistické cíle podél trati 124

Projíždíme Březenským tunelem, jediným tunelem na této části dráhy. Hned za ním, za mostní estakádou se napojujeme na stopu původní trati. Před stanicí Březno u Chomutova se zprava připojovala zaniklá železnice z Prunéřova a za stanicí zase úplně první zaniklá trať u nás, spojka do Žaboklik na Plzeňsko-březenské dráze. V Březně hned za nádražím si můžete prohlédnout tzv. Březenského draka, velkorypadlo KU 800, který v dole Nástup Tušimice těžil hnědé uhlí déle než třicet let.

Úsek ze Žatce do Chomutova jsme vlastně už jednou projížděli, v díle o trati z Plzně do Mostu (zde). Dnes ji tedy vidíte z druhé strany.  

V Žatci se na vás bude valit chmel ze všech stran. Čeká na vás žatecký pivovar s vyhlídkovou věží, Muzeum pivovarnictví Žatecka nebo Chmelařské muzeum s rozhlednou Chmelový maják či Chmelovým orlojem.

Samozřejmě můžete navštívit i nechmelené památky. Nabízí se třeba zahrada někdejšího kapucínského kláštera, zbytky opevnění, radniční věž nebo Regionální muzeum K. A. Polánka.

Most přes Ohři za stanicí Žatec

Za Žatcem náš vlak překonává ocelový most přes Ohři a vydává se na cestu úrodným krajem. Bohužel v některých stanicích a zastávkách v tomto úseku vlaky nezastavují. Pokud byste mohli vystoupit ve stanici Trnovany, došli byste po třech kilometrech k romantickému zámku Stekník s terasovitou italskou zahradou. V ní najdete i předválečný řopík, který v rámci prohlídkového okruhu můžete navštívit za svitu svíček.

Necelé tři kilometry od Stekníku, na poli mezi Strkovicemi a Drahomyšlí, najdeme druhý největší menhir u nás. Je to přes dva metry vysoký křemencový balvan pojmenovaný Zakletý mnich. 

Od Trnovan až do Měcholup nás podél trati doprovázejí objekty prvorepublikového lehkého opevnění. Pokud ovšem pojedete jako my na přelomu jara a léta, betonové bunkry většinou neuvidíte, protože jsou notně zarostlé. Stejně tak jsou snad v každé obci kolem dráhy menší zámečky: Trnovany, Dobříčany, Líčkov, Milošice, Milčeves, Měcholupy, Libořice, Želeč. Většinou jsou ovšem veřejnosti nepřístupné.

U zastávky Deštnice projedeme přes přejezd, kde 2. května 1966 zahynulo po srážce nákladního auta s vlakem deset studentů, kteří se vraceli na ubikaci po směně na chmelnici. Nehodu tehdy zavinili dva rozhádaní závoráři. První, který věděl o zpožděném vlaku, nepředal druhému službu, takže závory zůstaly nahoře.

Za Deštnicí se trať mimoúrovňově kříží s dráhou Rakovník–Most (projeli jsme ji zde). Ze zastávky Milostín je to jen kousek do Kounova, do expozice o tamních kamenných řadách (přes pole jen jedena půl kilometru). Další tři kilometry po žluté turistické značce je to pak k vlastním záhadným kamenům.

Za Deštnicí se trať 124 mimoúrovňově kříží s tratí 126, která vede mezi Rakovníkem a Mostem

Čeká nás ještě zastávka Mutějovice a také stanice Krupá. Odtud se po muzeální dráze dostanete až do Kolešovic (jízda je k vidění zde), ovšem s téměř povinnou přestávkou na prohlídku dalšího železničního muzea, tentokrát Vlečka Kněževes. Krupá je také jednou ze dvou stanic na Buštěhradské dráze, kde dosud fungují mechanická návěstidla. Ta druhá je Jeneč na trati mezi Kladnem a Prahou (prosvištěli jsme ji se Sergejem zde).  

Teď nás už čeká jen krátký úsek do Lužné. Už ve stanici se k nám zprava připojuje trať z Rakovníka. Jízdu z Rakovníka jsme už taky natočili. V Lužné u Rakovníka naše cesta Regiosprinterem společnosti Die Länderbahn CZ končí. Přímo u brány našeho největšího železničního muzea, jehož návštěvu nesmíte vynechat. Kromě desítek statických exponátů máte jistotu, že některou z lokomotiv, alespoň úzkorozchodnou, uvidíte v chodu a budete se moci svézt.

Tratě z Jirkova do Lužné přestály řadu snah o jejich zrušení. Z oken vlaku dnes uvidíte jak hluboké jámy hnědouhelných dolů, tak nekonečné řady chmelnic. Především je to však jediná linka u nás, která vás doveze hned ke třem železničním muzeím.  

Autor:
  • Nejčtenější

Nedobytná SubTropolis. Největší sklad světa má miliony metrů čtverečních

Síť propojených podzemních koridorů pokrývá v dole u Kansas City několik kilometrů plochy. Těžbou vápencového masivu tu...

Německo zavede jednotnou celostátní jízdenku na vlaky i MHD za skvělou cenu

Německo zavede nejdříve od dubna příštího roku cenově dostupnou celoněmeckou jízdenku pro regionální a městskou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znáte historické památky v Česku? Otestujte se, nejlepší soutěží o knihu

Touláte se rádi našimi luhy a háji? Navštěvujete naše památky? Stovky hradů, zřícenin, zámků, paláců a klášterů v Česku...

Po stezce bláznů. Prozkoumejte opuštěnou vesnici skrytou v hlavním městě

Premium Staré Bohnice jsou sice významně spjaty se zdejší léčebnou duševně nemocných, současně dávají nahlédnout i do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Země, do kterých se dnes nedostanete. Ale jednou byste zase možná mohli

Premium Válka, neklid, represivní režim nebo neutěšené zdravotní podmínky. To jsou nejčastější důvody, proč řada států a území...

Rozsáhlé zotročování lidí v Česku. Gang vydělal na práci bezdomovců miliony

Premium Na Ústecku roky mizeli bezdomovci a sociálně slabí žijící na ulici, jako by dostali „druhou šanci“. Končili v domě na...

Janečkova zpověď: vězení, alkohol, život bez domova. A kam zmizel Maradonův dres?

Premium Když ho konečně doženete, musíte zbystřit, jestli vás smysly neklamou. Jak může člověk, který se už patnáct let...

Vydělali za covidu, nakupují nemovitosti. Pandemie zrodila nové milionáře

Premium Zatímco většině podnikatelů v Česku způsobil covid ztráty, některým naopak poskytl životní příležitost ke zbohatnutí....

Zmrtvýchvstalé Krušné hory. Pouť po přírodních památkách i radonových lázních

Premium Bývaly nejhustěji obydleným pohořím v Evropě a víc obyvatel než v centru Krušnohoří, městě Jáchymově, žilo jen v Praze....

Na co zírá mašinfíra: Drezínou změříme zapomenutou lokálku na Kolínsku

Seriál Dnešní díl seriálu bude trochu neobvyklý, a to především typem vozidla, ze kterého jsme natáčeli. Díky Správě železnic...

Krkonoše, jak je neznáte. Vyvýšené silnice přinášejí dramatickou atmosféru

Premium Sychravý podzim je vždy zárukou vylidněných hor, což je výborná příležitost k zábavné vyjížďce. Tentokrát jsme vyrazili...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky. Tady je jejich soupis

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme...

Ivan Trojan si s manželkou vypořádal majetek, bulvár spekuluje o rozvodu

Ivan Trojan (58) a Klára Pollertová-Trojanová (51) si v září podle veřejně dostupných dokumentů vypořádali společný...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Žena už nemohla vystát obří ňadra, rozhodla se pro operativní zmenšení

Kylie Perkinsová, čtyřiadvacetiletá dvojnásobná matka z Aljašky, podstoupila zmenšení poprsí, aby se zbavila...

Otec zavelel, šetříme! Rodina vypnula elektřinu a topí jednou týdně

Zvyšování cen energií nutí lidi k nečekaným rozhodnutím. Jedna rodina z Londýna se rozhodla vrátit do minulosti. Šetří,...

Žena je pro mnohé příliš sexy, bývalí učitelé její odhalování nechápou

Říká si Ona Artist a na internetu pravidelně zveřejňuje sexy snímky. Pro mnohé už je to přehnané a především její...