Sobota 8. května 2021, Den vítězství
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. května 2021 Den vítězství

Na co zírá mašinfíra: projeďte si nádhernou trať v údolí nespoutané Opavy

Seriál
S dnešním Mašinfírou se vrátíme do Jeseníků. Projedeme se po dráze, která začíná přímo pod úbočím Pradědu. Po povodních v roce 1997 málem zanikla, zachránili ji ale soukromníci. Prototypem řady 816 se projedeme z Vrbna pod Pradědem do Milotic nad Opavou.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv
Mapa trati 313 mezi Miloticemi nad Opavou a Vrbnem pod Pradědem

Mapa trati 313 mezi Miloticemi nad Opavou a Vrbnem pod Pradědem

Vznik současné tratě 313 z Milotic nad Opavou do Vrbna pod Pradědem má spojitost s Moravskoslezskou centrální dráhou. Tato společnost se v roce 1870 zavázala, že vybuduje páteřní trať mezi Olomoucí a Krnovem o délce 87 kilometrů a na ní navazující odbočné tratě.

Jenže firma si ukousla ještě větší sousto, převzala navíc i stavbu tratě Opava - Trenčín. V květnu 1873 ovšem mocnářství zažilo něco nečekaného, krach na vídeňské burze. Nastal pád předlužené ekonomiky a firmy se dostaly do potíží, včetně Moravskoslezské centrální dráhy.

Trať z Olomouce do Krnova sice vznikla, stavba dráhy do Trenčína ale musela být zastavena, o budování menších odbočných tratí nemohla být ani řeč. Na řadu tak přišel stát, který úseky z Valšova do Rýmařova a z Milotic nad Opavou do Vrbna pod Pradědem dostavěl. Vlaky se po nich rozjely v roce 1878, respektive v roce 1880.

Motorový vůz 816.001 ve stanici Vrbno pod Pradědem

Trať se současným číslem 313 probíhá údolím říčky Opavy v jejím těsném sousedství. Projektanti se tak sice vyhnuli budování mohutnějších staveb, poloha si ale vybrala svou daň. Trať byla hned několikrát těžce poškozena povodněmi. Naposledy v červenci 1997, kdy to s ní už vypadalo nahnutě.

Českým drahám jako tehdejšímu majiteli a provozovateli se do obnovy poničené tratě vůbec nechtělo. Do věci se vložila společnost OKD, která se domluvila jak s podniky, které byly na dopravě po železnici závislé, tak s obcemi podél dráhy. Jejich stanovisko bylo jasné, všichni chtěli vlaky na koleje vrátit.

Soukromá společnost nakonec taky trať opravila a vlakové soupravy na ni poprvé vyjely už v prosinci 1997. Dnes má trať v nájmu společnost PKP Cargo a osobní dopravu zajišťuje svými motoráky GW Train Regio. 

Trať 313 si můžete projet za pouhé 4 minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

S Jeseníky v zádech

Naší cestu po trati 313 začínáme ve Vrbně pod Pradědem. Město samotné můžete využít jako startovní čáru pro návštěvu nejvyšších moravských hor. Ale vyžití najdete i zde. V místní části Mnichov můžete navštívit třeba Hasičské minimuzeum nebo sklářskou huť Jakub. Nad městem se tyčí Zámecká hora s vyhlídkovou věží a nedalekou zříceninou hradu Fürstenwalde.

Turistické cíle podél trati 313

Z následující zastávky Vrbno pod Pradědem zastávka se jděte podívat na vyhlášenou továrnu na nitě firmy Weiss und Rössler, která vznikla už v roce 1800. Nedaleko také stojí zámeček Grohmann, jehož základy pocházejí už ze 17. století.

Další cesta podél říčky Opavy ukazuje, v jakém nebezpečí jsou koleje, pokud se zvedne hladina vody. Naštěstí rekonstruované úseky z roku 1997 stále drží.

Zastavujeme v zastávce Karlovice zastávka. Odtud se můžete vypravit ke zbytkům hradu Freudenštejn. Z areálu z poloviny 13. století dodnes zbyly mohutné zdi nebo valy. Od zastávky je to po neznačené cestě jen tři kilometry.

Pokud  se svezete motoráčkem GWTR až do stanice Karlovice a po mostě přejdete Opavu, čeká na vás tamní Kosárna z roku 1600. Budova původně patřila ke knížecí Horní hamerní huti. Po zrušení železáren objekt koupil a zvětšil kosař Jan Michal Hartel, který zde vyráběl i drát a nářadí. V současné době v kosárně můžete zhlédnout expozice venkovského bydlení a lesnictví.

Úplně jsme zapomněli na koupání. Řeka Opava při pohledu z vlaku úplně láká k osvěžení. Přímo ze svojí sedačky si můžete vybrat jez, ke kterému se z nejbližší zastávky vydáte.

Trať z Vrbna pod Pradědem do Milotic je také zajímavá pro cyklisty nebo příznivce československého předválečného opevnění. Přímo podél kolejí vede značená cyklotrasa a dráha několikrát protíná linii řopíků IV. sboru. V létě nejsou bohužel vidět, protože se schovávají za hradbou zeleně.

Celou dvacet a půl kilometru dlouhou trať lemují nádherné kamenné staniční budovy. Všechny jsou opraveny a této romantické dráze rozhodně nedělají ostudu, ba naopak.

Všechny staniční budovy na trati jsou původní a vzorně opravené.

Všechny staniční budovy na trati jsou původní a vzorně opravené.

Nejistá budoucnost? Prý ne

Předposlední zastávkou na trati jsou Nové Heřminovy. Ano, ty Nové Heřminovy, kde má vzniknout přehradní nádrž. Místní proti stavbě dlouhodobě protestují, zatím to ale vypadá, že vodní dílo nakonec vznikne. Pokud by se stavělo podle původní „velké“ varianty, byla by ohrožena i železnice z Vrbna. V současné době se ale už mluví jen o variantě menší. Hladina vody by měla končit hluboko pod tělesem dráhy. Snad je tedy trať 313 v bezpečí.

Za zastávky Nové Heřminovy se rozhodně vydejte ke Králi modřínů. Stáří tohoto giganta se odhaduje na zhruba 230 let, je vysoký 41 metrů a obvod jeho kmene dosahuje 345 centimetrů. Ještě před deseti lety stál uprostřed hustého lesa, kůrovec ale okolní stromy zahubil, a tak dnes stojí Král modřínů v krajině jako solitér. Dostal se dokonce i na prapor obce.

Souprava v čele s motorovým vozem ČSD M152.0210 přijíždí do zastávky Pocheň....
Motorový vůz ČSD M152.0233 na zasněžené trati Milotice nad Opavou - Vrbno pod...

Kromě povodní bojovaly vlaky na trati 313 odjakživa i se sněhem.

Na konci Heřminov přejede vlak GWTR silnici I/45. Za ní se trať přimyká k hlavní dráze z Olomouce. Několik set metrů ale pokračují obě tratě souběžně, přibližují se a zase odpojují, ale nespojují. Koleje od Vrbna musejí totiž nabrat dostatečnou výšku. Definitivně se tratě potkávají až v obvodu stanice Milotice nad Opavou, kde také naše cesta pro dnešek končí.

Zajímavostí je, že do stanice Milotice měla podle plánů původně vést i železnice z Horního Benešova, který leží vzdušnou čarou pouhých šest kilometrů. O této trati byl ostatně i jeden z dílů seriálu Zaniklé tratě.

Trať z Vrbna pod Pradědem do Milotic nad Opavou je důkazem, že není nutné nad malými lokálkami lámat hůl. Stačí pro ně najít využití, jak v osobní, tak hlavně v nákladní dopravě. Pod Jeseníky se to zjevně podařilo.

Autor:
  • Nejčtenější

Plíce planety jsou naruby. Amazonský prales vyrobil víc CO2, než pohltil

Především kvůli požárům a dalším lidským zásahům se převrací přirozené procesy v Amazonském pralese. Alespoň to tvrdí...

Český výletník: Poezie stranou. Babiččino údolí je jen turistická iluze

Nedávný televizní film oživil zájem o Boženu Němcovou a také o Babičku. S ní je spojeno Babiččino údolí u České...

Skvělé výlety k vodním hladinám v Česku. Atmosféra těchto jezer vás okouzlí

„Ach, nechoď, nechoď na jezero, zůstaň dnes doma, moje dcero!“ stojí v Erbenovi. Ale to je jenom báseň. Vydat se na...

Německý květinový ráj. Na ostrově Mainau panuje středomořské klima

V německé části Bodamského jezera leží devět ostrovů, přičemž třetím největším je Mainau. Patří šlechtické rodině...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nic pro lidi se závratí. Portugalci otevřeli nejdelší visutou pěší lávku světa

V Portugalsku oficiálně zahájila provoz nejdelší visutá pěší lávka na světě. Dílo, které se nachází nedaleko města...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

ZANIKLÉ TRATĚ: Lokálka ze Slavonic mohla ožít. Rakousko chtělo cyklostezku

Seriál V dnešních zaniklých tratích zamíříme na trojmezí Čech, Moravy a Rakouska. Podíváme se na přeshraniční lokálku, kterou...

Skvělé výlety k vodním hladinám v Česku. Atmosféra těchto jezer vás okouzlí

„Ach, nechoď, nechoď na jezero, zůstaň dnes doma, moje dcero!“ stojí v Erbenovi. Ale to je jenom báseň. Vydat se na...

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Údolím Ohře za starých časů. Bez drátů a vlevo

Seriál Dnes vám ukážeme Podkrušnohorskou magistrálu mezi Karlovými Vary a Kláštercem nad Ohří, ovšem v podobě, jak vypadala...

Český výletník: Poezie stranou. Babiččino údolí je jen turistická iluze

Nedávný televizní film oživil zájem o Boženu Němcovou a také o Babičku. S ní je spojeno Babiččino údolí u České...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...