Čtvrtek 20. února 2020, svátek má Oldřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. února 2020 Oldřich

Na co zírá mašinfíra: Parní mašinkou po pražské trati, která brzy zmizí

aktualizováno 
Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra nás zavede do minulosti. Mezi pražským Hlavním nádražím a Strančicemi projedeme úsek, který v současnosti prochází radikální přestavbou. Uvidíme například budování základů nové zastávky Praha-Eden a projedeme skrz zastávku Praha-Strašnice, kterou čeká definitivní konec.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Trať z Prahy přes Říčany do Benešova a dál do Českých Budějovic vznikla ve druhé polovině devatenáctého století jako Dráha Františka Josefa. Sloužila jako spojení Prahy a Vídně.

Mapa trati 221 mezi Prahou hl. n. a Strančicemi

První vlak vyrazil z Prahy do Veselí nad Lužnicí v roce 1871, úsek do Českých Budějovic byl otevřen o tři roky později. Dnes je trať součástí budovaného čtvrtého rychlostního koridoru a úsek mezi Prahou a Benešovem patří k nejvytíženějším v zemi.

Od roku 2018 se koridor staví právě na námi projížděném úseku, mezi pražským Hlavním nádražím a stanicí Praha-Hostivař. Trať nově povede skrz bývalé vršovické seřaďovací nádraží. Odpadne tak oblouk k zastávce Praha-Strašnice, která zanikne.

Místo ní se však cestující mohou těšit na dvě zastávky úplně nové, a to Praha-Eden, nedaleko od stadionu Slavie Praha, a Praha-Zahradní město, nad Průběžnou ulicí. 

Motorový vůz M275.001 Modrý šíp na pražském Wilsonově nádraží v roce 1934
Motorová jednotka Ganz M 495.0 rychlíku Karlex mezi Prahou a Berlínem na...

Historický provoz na pražském Hlavním nádraží

Přestože je trať 221 samozřejmě plně elektrifikovaná, my jsme se na ní vypravili parním vlakem Výtopny Zlíchov. Ukážeme vám místa, která už možná ani neexistují nebo budou už za chvíli pouhou historií.

Jako za starých časů

S parní lokomotivou 213 902 si připomeneme, jak se cestovalo v dobách našich babiček. Vyrážíme z pražského Hlavního nádraží, které pořádně zakouříme. Ještěže nás dispečer postavil na kolej mimo obří nádraží halu. Hned po rozjezdu máme možnost souběžné jízdy s Regionovou, která míří na legendární Posázavský Pacifik. Hned na konci nástupiště se před námi objevují tři Vinohradské tunely. Směřujeme k prostřední tunelové troubě.  

Turistické cíle podél trati 221

Na konci tunelu se můžeme pohledem druhé kamery podívat, jak to vypadá, když se parní vlak rozjíždí v tunelu.

Projedeme stanicí Praha Vršovice, a to ještě v době, kdy po novém čtvrtém nástupišti nebylo ani památky. Poté, co vpravo odbočí trať do Vraného nad Vltavou, už projíždíme bývalým seřaďovacím nádražím, které přestalo fungovat po dostavbě Odstavného nádraží Jih. Mineme budoucí zastávku Praha-Eden. Projížděli jsme kolem ní v době, kde se teprve betonovala nástupiště.

Následující úsek si dobře zapamatujte, vlaky po něm už dlouho jezdit nebudou. Je to velký oblouk, který míří do zastávky Praha-Strašnice. Po rekonstrukci se trať napřímí a povede rovně přes bývalý vršovický ranžír.

Za strašnickým obloukem se zleva připojí malešická spojka, po které jsme nedávno projížděli s městskou linkou Arrivy, a už míříme ke stanici Praha-Hostivař. Ta se po koridorizaci změnila k nepoznání. Historická nádražní budova byla opuštěna a vlaky teď staví na ostrovních nástupištích o několik desítek metrů dál směrem na Říčany.

Projeďte se ze stanice Praha-Hlavní nádraží do Strančic za tři a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Za stanicí Praha-Uhříněves si uvědomujeme, jak fádní může být jízda po trati, která je lemovaná vysokými protihlukovými zdmi. Projedeme přes „přejezd smrti“, kde nedávno City Elefant narazil do kamionu, jehož řidič zůstal stát na kolejích (psali jsme zde). Zastavujeme v Říčanech, městě, ve kterém mají jeho obyvatelé podle výzkumu nejlepší životní podmínky.

Fotogalerie

Říčany stojí za prohlédnutí. Můžeme navštívit městské muzeum, zříceninu raně gotického hradu nebo prvorepublikové koupaliště Jureček.

Jen se naše mašinka z Výtopny Zlíchov za Říčany rozjede, už musí brzdit před konečnou stanicí. Před tím, než ve Strančicích úplně zastaví, mine zajímavou železniční odbočku.

Vpravo míří do velkého stoupání vlečka velkopopovického pivovaru. Ta byla dlouhá léta neprůjezdná, koleje byly zarostlé a uvažovalo se o jejím snesení. V roce 2018 se pivovar dohodl s Českými drahami, že vlečku obnoví a v sezoně po ní bude jezdit pravidelný víkendový spoj. 

Mapa trati 221 mezi Prahou hl. n. a Strančicemi

Mapa trati 221 mezi Prahou hl. n. a Strančicemi

Ze Strančic se můžete vypravit buď do Velkých Popovic na prohlídku pivovaru, do nedalekého zámku Berchtold s expozicí miniatur, nebo na druhou stranu do proslulých Voděradských Bučin.

V dnešním díle Mašinfíry jsme toho sice moc neujeli, zato jsme mohli s pomocí parního vlaku z Výtopny Zlíchov zaznamenat další železniční zákoutí pražského uzlu, které se zanedlouho stane minulostí.

Autor:
  • Nejčtenější
Premium

Hladina moří stoupá, vědci chtějí zachránit Evropu gigantickou hrází

Zní to šíleně, ale není to nemožné. Vědci přišli s návrhem odříznout Severní moře od Atlantiku gigantickými hrázemi,...

Křižíkovu vlaku hrozí konec, Jihočeský kraj kývl na střídavé napětí Bechyňky

Správa železnic dostala od Jihočeského kraje svolení přepojit Křižíkovu trať z Tábora do Bechyně na střídavou napájecí...

Francouzské lyžařské středisko zasněžuje svahy vrtulníkem. Ekologové zuří

Francouzské lyžařské středisko naštvalo ekology, když pomocí vrtulníku přesouvalo sníh na své sjezdovky z výše...

Poláci zavřeli vrchol Sněžky, střecha meteostanice utrpěla při bouři

Kvůli silnému větru zakázal polský Krkonošský národní park vstup na vrchol Sněžky. Hrozí, že se může rozlomit již...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ráj pro tuláky a samotáře. Deset důvodů, proč vyrazit do Finska

Na sever Evropy míří v létě stále více turistů. Láká je příjemné klima, nedotčená příroda, typická architektura a...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Na co zírá mašinfíra: Parní mašinkou po pražské trati, která brzy zmizí

Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra nás zavede do minulosti. Mezi pražským Hlavním nádražím a Strančicemi projedeme...

Ukryté peřeje, jezy a bunkry. Spluli jsme Vltavu, jako by Orlík nikdy nebyl

Loni na podzim klesla hladina Orlického přehradního jezera na tak nízký stav, že se vynořily četné pozůstatky a...

Premium

Barokní stavby jsou plné optických klamů a iluzí, říká režisér Petr Krejčí

Jedenáctidílný cyklus Barokní srdce Evropy chce diváky ohromit, dojmout a především chytit za srdce. A podle všeho se...

ZANIKLÉ TRATĚ: Ždánka neměla na růžích ustláno, dnes po ní místní pláčou

Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou na jižní Moravu. Na dráhu, která vznikla jako ryze zemědělská a osobní doprava na ní...

Najdete na iDNES.cz