Na co zírá mašinfíra: Na trati do Velvar by mohly vlaky závodit s auty

Dnešní Mašinfíra nám představí deset kilometrů dlouhou trať ve středních Čechách. Část dráhy vede přímo u silnice druhé třídy jako téměř její třetí pruh. Kdyby auta a vlaky neměly svoje rychlostní limity, klidně by tady spolu mohly závodit. Vlakem Českých drah se projedeme po trati 111 z Kralup nad Vltavou do Velvar.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Trať s dnešním číslem 111 z Kralup nad Vltavou do Velvar postavila v roce 1882 Rakouská společnost státní dráhy (StEG) především kvůli napojení velvarského cukrovaru na hlavní trať. Už od počátku tady panovala také silná osobní doprava, která se udržela dodnes.

Od roku 1909, kdy byla StEG zestátněna, přešla Velvarka definitivně do státních rukou, ve kterých spočívá dodnes. Trať provází hned několik zajímavostí. První z nich je přeložka z roku 1975, kdy byla v rámci přestavby celého kralupského železničního uzlu přemístěna část trati z Kralup do někdejší stanice Míkovice (dnes Kralupy nad Vltavou předměstí). Dříve dráha vedla podle dnešní ulice Generála Klapálka, od roku 1975 však vede souběžně s tratí do Kladna a teprve po několika stech metrech se stáčí ke svému původnímu tělesu. Kralupy tehdy ušetřily hned několik úrovňových železničních přejezdů.

Druhou zajímavostí je těsný souběh tratě se silnicí II/240. A když říkáme těsný, tak opravdu myslíme těsný. Koleje mezi zastávkami Olovnice zastávka a Velká Bučina připomínají třetí jízdní pruh. Během jízdy to téměř vypadá, že tady vlaky a auta spolu závodí. Je to samozřejmě jen oční klam, protože oba druhy dopravních prostředků mají svoje rychlostní limity.

Mapa trati 111 Kralupy nad Vltavou – Velvary

Na trati 111 dnes jezdí osobní motorové vozy Českých drah. Čas od času se mezi Kralupy a Velvary ukáže i manipulační vlak, který obsluhuje silo u zastávky Velká Bučina nebo zajíždí až do Velvar. Jednou do roka, v polovině dubna, je na trati k vidění i nostalgický parní vlak (obvykle s lokomotivou 213.902 v čele), který symbolicky veze obyvatele Velvar s nákladem vajec na tvrdo do Prahy ke Karlovu mostu.

Trať z Kralup nad Vltavou do Velvar si můžete projet zrychleně za necelé dvě minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Kapesní horská dráha

Naši jízdu Regiospiderem Českých drah začínáme ve stanici Kralupy nad Vltavou. Tamní nádraží je moderní novostavbou ze 70. let minulého století (staré nádraží si můžete prohlédnout zde). Po bombardování z roku 1945 toho z původního města zbylo pramálo, ale něco přece. Prozkoumat můžete třeba Městské muzeum, unikátní most T. G. Masaryka přes Vltavu, pilíře někdejšího železničního mostu nebo kostel Nanebevzetí Panny Marie a sv. Václava.

Navazující a blízké tratě

Za stanicí pokračujeme podél Zákolanského potoka a někdejší první trati Buštěhradské dráhy směrem do Kladna. Po chvíli se naše koleje rozcházejí, přejíždíme Zákolanský potok a zastavujeme ve stanici Kralupy nad Vltavou předměstí.

Za touto stanicí se koleje opět rozdělují, trať vlevo vedla kdysi přes Zvoleněves také do Kladna, dnes koleje míří do Slaného. Naše koleje pak odbočují vpravo a začínají prudce stoupat.

Ostatně, dlužíme vám vysvětlení, proč máme v mezititulku termín horská dráha. Je to jednoduché, trať 111 totiž směrem z Kralup musí na prvních šesti kilometrech vystoupat o 65 metrů výš, aby na zbývajících čtyřech kilometrech naopak o 60 metrů klesla. Na tak krátkém úseku jsou změny výšek velmi znát. Tradiční 810ky ani novější regiospidery ovšem nemají s touto horskou dráhou v kapesním vydání problém. Ostatně, běžně ji zdolávaly i Hurvínky.

Motorový vůz M131.1515 čeká před vjezdovým návěstidlem do stanice Kralupy nad Vltavou předměstí. Vlakvedoucí se do stanice ohlašuje pomocí traťového telefonu. 9. září 1989

Trať 111 hned několikrát kříží souběžnou silnici II/240. Nebezpečným situacím na přejezdech by měla zamezit přeložka trati, o které se už mluví řadu let a zřejmě ještě řadu let bude. Před třetím přejezdem (počítáno ze stanice Kralupy nad Vltavou předměstí) by se koleje měly stočit vpravo a vést podél silnice až do Velvar.

Přeložka by tak dopadla na zastávku Olovnice zastávka, která by se musela postavit v jiném místě. Nicméně problém by to asi nebyl. Dnes vlaky zastavují v místě, které nemá ani sypaný násep a kde přístřešek pro cestující zřejmě nikdy ani nestál.

Až do zastávky Olovnice zastávka trať stoupá.

Ze zastávky Olovnice zastávka byste se mohli vypravit buď do stejnojmenné obce, která se honosí zooparkem, nebo na druhou stranu po neznačených cestách do Nelahozevsi. Tam můžete navštívit jednak zámek Lobkowiczů, jednak rodný domek skladatele Antonína Dvořáka.

Za Olovnicí pak začíná úsek trati, o kterém jsme se zmiňovali výše, koleje tady vedou téměř v silnici. Což o to, pokud jede vlak do Velvar, jede ve stejném směru s auty. Když se ovšem vrací do Kralup, musí mít řidiči nervy z oceli, protože to vypadá, jakoby motorák jel přímo na ně.

Motorové vozy M131.1515 a M240.0107 supí z Velvar do zastávky Velká Bučina. 9. září 1989

Pokud byste vystoupili na zastávce Velká Bučina, pak se určitě vypravte na nedalekou rozhlednu či spíše vyhlídku Radovič na stejnojmenném vrchu. Přes ves po neznačených cestách je to zhruba kilometr a půl. Nemůžete to minout, koleje musíte mít stále za zády.

Turistické cíle podél tratě 111

Blížíme se k Velvarům, na konec naší dnešní jízdy. Koleje nejsou ve městě nijak oddělené, naopak, staly se součástí několika ulic. Dráha původně pokračovala za stanicí velkým obloukem do cukrovaru. Ten už dlouhá léta neexistuje a koleje k němu jsou vytrhané. Náš vlak se tedy dál než do stanice Velvary nedostane.

Ve Velvarech můžete navštívit řadu muzeí. Samozřejmě to městské, kde se seznámíte s velvarskou historií. Nedaleko najdete i Muzeum technických hraček se stovkami exponátů pro malé i velké. V Galerii na špýcharu si můžete prohlédnout expozici o perníkářství.

Pokud byste měli chuť na delší výlet, vydejte se z Velvar do Sazené. Po zelené turistické značce tam dojdete po necelých pěti kilometrech. V Sazené najdete naprostý unikát, atypický předválečný bunkr, který byl ovšem přistavěn k obecní váze, takže na první pohled není vůbec znát, že stojíte před objektem lehkého opevnění z roku 1938. Podobně maskovaný řopík se sedlovou střechou v bývalém Československu nenajdete. Zato uvnitř najdete malé muzeum.

Motorové vozy M131.1515 a M240.0107 ve stanici Velvary, 9. září 1989
Lokomotiva 751.101 (T478.1101) ve stanici Velvary, 19. května 1991

Historické snímky ze stanice Velvary

Z Velvar můžete vyrazit i jiným směrem, třeba rovnou do údolí Vltavy, kde na protějším břehu uvidíte zámek Nelahozeves s unikátním zámeckým parkem. A nakonec ještě tip na cyklovýlet – zajeďte si prohlédnout Železniční muzeum Zlonice. Z Velvar je to patnáct kilometrů po malých silničkách, takže se nemusíte bát vyrazit ani s dětmi.

Lokálka do Velvar je zajímavým důkazem toho, že železniční doprava může být v některých případech pohodlnější než trmácení autem. Z Velvar jste vlakem Českých drah za pár minut v Kralupech, kde stačí přestoupit na jakýkoliv spoj a za půl hodiny vystoupíte z vlaku v centru Prahy, bez stresu a problémů s parkováním. A o tom železnice je.

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Cesta autem do Chorvatska. Vše co potřebujete vědět před dovolenou 2025

Chystáte se do Chorvatska autem? Sepsali jsme přehled praktických informací, které vám usnadní přípravu i samotnou cestu. V článku najdete tipy na trasu, ceny pohonných hmot i mýtné, místa pro...

Češi vybudovali na Srí Lance penzion. Všechno je tady víc na pohodu, říkají

Marcela Adamusová provozuje na Srí Lance úspěšný penzion. I přes složité začátky si svůj druhý domov v ostrovní zemi zamilovala. Povídaly jsme si nejen o tom, zda jsou bílí lidé pro místní opravdu...

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Zapomeňte na předsudky. Češi s hodně malými dětmi objíždějí svět bez plánu

Štěpánka Veselá s manželem a syny ve věku tři a jeden rok jezdí po světě bez konkrétního plánu. Se dvěma krosnami projeli celou Jižní Ameriku a v budoucnu by rádi obletěli celý svět. Co je při...

Hory versus moře. Proč Češi stále častěji mění dovolenou na pláži za horské stezky

Premium

Čím dál víc z nás v létě opouští pláže a tráví dovolenou aktivněji. Stane se z Čechů národ turistů? píše magazín Víkend DNES.

19. května 2025

Cesta autem do Chorvatska. Vše co potřebujete vědět před dovolenou 2025

Chystáte se do Chorvatska autem? Sepsali jsme přehled praktických informací, které vám usnadní přípravu i samotnou cestu. V článku najdete tipy na trasu, ceny pohonných hmot i mýtné, místa pro...

19. května 2025  9:31

Zapomeňte na předsudky. Češi s hodně malými dětmi objíždějí svět bez plánu

Štěpánka Veselá s manželem a syny ve věku tři a jeden rok jezdí po světě bez konkrétního plánu. Se dvěma krosnami projeli celou Jižní Ameriku a v budoucnu by rádi obletěli celý svět. Co je při...

19. května 2025

Když je cesta cíl. Novodobé poutě, které nemají náboženský charakter

Dřív je obráželi bosí poutníci v režných kutnách, dnes na nich potkáte cestovatele s perfektním vybavením pro pěší turistiku. Rozdíly jsou i v navigaci, ubytování a tom, že novodobí poutníci už...

18. května 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  17.5 11:22

Kousek od domova, přesto jako v jiném světě – to je Salcbursko

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Zažijte Salcbursko. Alpská příroda, kultura i klid na dosah

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Alpy, klid a čerstvý vzduch. Objevte Salcbursko jinak

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Léto v Salcbursku: Ráj pro dobrodruhy, milovníky relaxace a dětských radovánek

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

To nejlepší z lidského umu. Proč stavíme přehrady a jaké to má následky

Stoupají nad hladinu, jsou to katedrály řek, vrcholy lidského inženýrství. Přehrady krotí divoké toky, chrání před povodněmi i suchem, ale také v nich mizí města a příroda. Redaktor magazínu Víkend...

16. května 2025

Stvořila věčný voskový život. Marie Tussaud málem skončila pod gilotinou

Bylo jí 16 let, když vytvořila prvního voskového hrdinu, Voltaira. Dnes jsou muzea Madame Tussaud, jež zemřela před 175 lety, magnetem po celém světě. Se zajímavým příběhem této výjimečné ženy vás...

15. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.