Na co zírá mašinfíra: Drezínou změříme zapomenutou lokálku na Kolínsku

Seriál
Dnešní díl seriálu bude trochu neobvyklý, a to především typem vozidla, ze kterého jsme natáčeli. Díky Správě železnic vám vůbec poprvé ukážeme záběry z měřicí drezíny MD1. Pro natáčení jsme vybrali zapomenutou úvraťovou trať na Kolínsku mezi Bečváry a Bošicemi.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa tratě 012 Bošice – Bečváry

Úsek mezi Bečváry a Bošicemi na Kolínsku, který dnes projedeme, je součástí tratě z Peček s odbočkou do Kouřimi. Nejprve začaly v roce 1882 jezdit vlaky z Peček do Zásmuk. Tuto dráhu, která spojovala hned čtyři cukrovary, vybudovala Rakouská společnost místních drah (ÖLEG).

O dva roky později se trať dostala do rukou Rakousko-uherské státní dráhy (StEG), která se rozhodla dráhu prodloužit až do Bečvár, samozřejmě s vlečkou do cukrovaru. Koncesi na tento úsek StEG získal v listopadu 1886 a už v srpnu 1887 vyjely do Bečvár první vlaky.

Trať mezi Zásmuky a Bečváry byla zprvu využívána výhradně pro nákladní vlaky. To se změnilo až v roce 1901, kdy se bečvárská stanice stala součástí místní dráhy Kolín – Čerčany – Kácov.

Dráha se úspěšně rozvíjela i po vzniku Československa, například v roce 1931 jezdily mezi Bečváry a Bošicemi tři páry vlaků. Častější ovšem bylo spojení Pečky – Zásmuky a Zásmuky – Bečváry. Nejvyužívanější byla trať samozřejmě především v době řepné kampaně.

Stanice Zásmuky na dobové pohlednici

Po roce 1989 nákladní i osobní doprava upadala, cukrovary se zrušily a vlakům začaly konkurovat autobusy a hlavně auta. V roce 2004 už po trati jezdil jen jeden pár vlaků denně, od roku 2006 přestal Středočeský kraj objednávat pravidelnou osobní dopravu úplně.

Druhý dech trať chytila se společností KŽC Doprava, která od roku 2007 provozovala mezi Pečkami a Bečváry sezonní víkendový spoj Podlipanský motoráček. Toto období skončilo o 13 let později, v roce 2021 už motoráky KŽC na trať 012 nevyjely.

Trať mezi Bečváry a Bošicemi můžete „prolétnout“ za 3 a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Trať sice spí, ale měřit se musí

I když na úseku mezi Bečváry a Bošicemi pravidelné vlaky nejezdí, trať není zrušená, a proto se o ní musí Správa železnic starat a udržovat ji sjízdnou. Mimo jiné to znamená, že nejméně jednou ročně po ní musí projet měřicí drezína, aby zjistila, v jakém stavu jsou koleje.

Díky vynikající spolupráci s Centrem telematiky a diagnostiky Správy železnic, které měřicí soupravy provozuje, jsme se mohli jednoho letního dne s kamerami iDNES.tv nalodit na palubu žlutomodré MD1 a vyrazit na trať 012.

Měřicí drezína MD1

Měří a vyhodnocuje rozchod koleje, křivost koleje, směr koleje, převýšení koleje, zborcení koleje a podélnou výšku koleje.

Na spodku drezíny je instalováno speciální laserové bezkontaktní zařízení, které provádí přesné měření. Vůz MD1 má sofistikované počítačové systémy, výsledky měření se online přenášejí do centrály a okamžitě vyhodnocují.

Měřicí drezína Správy železnic MD1 ve stanici Bečváry. Za ní stojí obytný vůz,...
Měřicí vozy Správy železnic jsou nabité sofistikovanými počítačovými systémy....

Základní technické údaje:
Rozchod:
1 435 mm
Nejvyšší provozní rychlost: 80 km/h
Hmotnost: 30 870 kg
Maximální šířka: 2 900 mm
Maximální výška: 3 880 mm
Délka přes nárazníky: 13 100 mm

Vyrážíme ze stanice Bečváry, obloukem vlevo se odkláníme od tratě do Kolína. V kilometru 3,6 kalibrujeme měřicí přístroje a kolem někdejší odbočky do cukrovaru pokračujeme dál.

Trať do Zásmuk měří jen necelé čtyři kilometry, kvůli měření ovšem nejedeme příliš rychle, proto nám to do unikátní úvraťové stanice trvá zhruba 10 minut. Pokud by sem jezdily pravidelné vlaky, mohli byste vystoupit a prohlédnout si zásmucký zámek s parkem nebo navštívit někdejší Františkánský klášter. Unikátní je také neogotická trafostanice z roku 1914 uprostřed města.

Úvraťová stanice Zásmuky

Rozhodně doporučujeme návštěvu Zahradní železnice Zásmucka v nedaleké obci Horní Chvatliny (3 km od nádraží). Na soukromém pozemku najdete rozsáhlé kolejiště o rozchodu 300 mm s několika motorovými lokomotivami a řadou vagonků pro cestující. Několikrát do roka je otevřeno pro veřejnost.

Necelé dva kilometry od stanice Zásmuky v údolí říčky Výrovky můžete obdivovat barokní kamenný most se čtyřmi oblouky, který byl vybudován na konci 17. století.

Turistické cíle podél tratě 012

Trať pokračuje ze Zásmuk nejprve Vlčím dolem, mělkým údolím říčky Výrovky, aby po několika kilometrech vyjela na širou pláň polí v širším okolí Kolína. Zrezlé koleje jsou jasným znamením, že po dráze už dlouho žádné kolejové vozidlo nejelo, jinak je ovšem v pěkném stavu, což dokazují i výsledky měření MD1.

Míjíme zastávku Toušice. Odtud můžete zamířit k dalšímu baroknímu mostu z konce 17. století, který se klene přes Výrovku. Přímo pod ním uvidíte takzvanou Toušickou kaskádu, kde říčka překonává několik skalních stupňů.

Další zastávka má jednoduché jméno, Bošice zastávka, byť se do roku 1961 jmenovala Votelež, podle místního statku. Z této stanice byste se dostali do historického města Kouřim (2,8 km do centra). Cestou ovšem ještě potkáte Astronomický střed Evropy, průsečík 15. poledníku východní délky a 50. rovnoběžky severní šířky, a bájný Lechův kámen, který zmiňuje ve své kronice Václav Hájek z Libočan. U této solitérní skály se údajně usadil slovanský kníže Lech, bratr Praotce Čecha. Dal zapálit oheň, aby jeho bratr na Řípu viděl, kde Lecha najde. Podle onoho kouře dostalo místo svoje jméno – Kouřim.

Ve městě můžete navštívit Muzeum Kouřimska, prohlédnout si zbytky středověkých hradeb ze 13. století nebo zavítat do Muzea lidových staveb. V jednom z novějších českých skanzenů se zatím nachází čtrnáct větších obytných a hospodářských objektů, které doplňuje řada drobnějších památek.

Osobní vlaky společnosti KŽC Doprava opouštějí stanici Bošice. (28. června 2014)
Stanice Bošice na trati 012 stojí na někdejší frekventované železniční...

Vjezd do stanice Bošice od Zásmuk v roce 2014 a 2022

Po necelé půlhodině jízdy doráží měřicí drezína MD1 Správy železnic do stanice Bošice. V minulosti to bylo nádraží na poměrně frekventované dopravní křižovatce, sbíhaly se zde čtyři tratě – z Peček, z Kouřimi, ze Zásmuk a dnes už zaniklá trať ze Svojšic, respektive z cukrovaru Karlov.

Tratě mezi Bečváry a Bošicemi je velká škoda, určitě by měla turistům co nabídnout. Koleje jsou však v dobrém stavu, takže obnovení provozu z technického hlediska nic nebrání.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

OBRAZEM: Na samotě V lomu. Podívejte se na nejnovější glamping v Česku

17. dubna 2024

Glamping, tedy luxusní kempování, nabírá v tuzemsku v posledních letech na popularitě. Nejnovější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Pěšky, na kole, po vodě. Horní Rakousko je utajený ráj nedaleko českých hranic

17. dubna 2024

Premium Rakousko jsem dosud znala jen pod sněhem, bylo pro mě vždy osvědčeným lyžařským cílem. Zajímalo mě...

Lyžařská střediska ukládají sníh na další sezonu, v létě ho pokryjí izolací

17. dubna 2024

Globální oteplování ohrožuje lyžařské dovolené. Některá zimní střediska proto oživují starodávný...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...