Na co zírá mašinfíra: Východočeské derby z Pardubic do Hradce Králové

  • 2
Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra nám ukáže trať, která zanedlouho přestane v dosavadní podobě existovat. Čeká ji velká rekonstrukce. Přestože vede z kraje do kraje, má charakter spíše příměstské dopravy. Ve vlaku Pardubického spolku historie železniční dopravy projedeme trať 031 mezi pomyslnými východočeskými rivaly, Pardubicemi a Hradcem Králové.

Trať 031 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové

Úsek dlouhý 22 km je součástí původní trati Pardubice - Jaroměř - Liberec, kterou v letech 1857 až 1859 postavila společnost Jihoseveroněmecká spojovací dráha (SNDVB). Už v roce 1909 přešla trať do státních rukou a udržela se v nich až do dneška.

Železnice vede rovinatou krajinou s mnoha rybníky a pískovnami. Ač se to nezdá, míst pro výlet je v této části východních Čech více než dost.

Kolem muzea železničních pokladů

Turistické cíle podél trati 031

Starobylé Pardubice se všemi památkami a lákadly opouštíme historickým motorovým vozem M131.1228 Pardubického spolku historie železniční dopravy. Za pardubickým hlavním nádražím zahýbáme ostrým obloukem doprava a přes ocelový železniční most překonáváme Labe.

Následuje zastávka Pardubice - Rosice nad Labem, kde je v budově bývalé vodárny také sídlo Muzea MHD a železnice. Kromě mnoha set exponátů z historie veřejné dopravy uvidíte také průběžně restaurovaný motorový vůz M120.206, jediný dochovaný exemplář u nás.

Z další zastávky Pardubice Semtín je možné pohodlně dojít k rodnému domku bratranců Veverkových, kteří v nedalekém Rybitví vynalezli ruchadlo.

Stéblová, synonymum vlakového neštěstí

Za Semtínem se vlak blíží k místu nejtragičtějšího železničního neštěstí v Československu. 14. listopadu 1960 se na jednokolejné trati u Stéblové čelně srazily dva osobní vlaky. Nehodu nepřežilo 118 cestujících, dalších 110 bylo zraněno. Komunistický režim se tragédii snažil ututlat, tehdejší noviny se nehodě věnovaly jenom několika krátkými zprávami.

Trať 031 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové můžete projet za tři minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Zastávka Stéblová je na dohled od bájné Kunětické hory. Po žluté turistické značce dojdete na její vrchol zhruba za dvě hodiny. V létě se můžete vykoupat hned v několika nedalekých pískovnách.

Ze Stéblové je trať 031 dvoukolejná. Přesně tak by měl do několika let vypadat celý úsek mezi Hradcem a Pardubicemi. Míjíme obří Opatovickou elektrárnu a přejíždíme historický Opatovický kanál a podjíždíme fragment dálnice D35. Přímo za stanicí Opatovice nad Labe - Pohřebačka je další pískovna, tentokrát Opatovický písník i s naturistickou pláží.

Pokračujeme na sever

Při cestě k Hradci Králové si za Pohřebačkou nemůžeme po levé straně nevšimnout železniční odbočky. Je to speciální kolejová spojka pro Opatovickou elektrárnu z Chlumce nad Cidlinou. Vlaky naložené hnědým uhlí ze severočeských revírů díky ní nemusely projíždět Hradcem Králové úvratí, ale mohly zajet přímo do areálu elektrárny.

Trať 031 Pardubice - Hradec Králové

Na pardubickém zhlaví stanice Hradec Králové se k trati 031 připojí zleva dráha od Kolína a Chlumce na Cidlinou.  Na prohlídku města si rozhodně vyčleňte více než jeden den. Ne nadarmo se Hradci říká Salon republiky. Po necelých 35 minutách naše cesta končí. Prosíme, vystupte.