Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 11. července 2020 Olga

Na co zírá mašinfíra: Projeďte se kladenským revírem po zbytku zrušené trati

Seriál aktualizováno 
Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra popíše sice velmi krátký úsek trati, pouhých šest kilometrů, o to však unikátnější. Od roku 1982 neprojel po trati 11b z Kladna Dubí do Vinařic vlak s cestujícími. Souprava společnosti Kladenská dopravní a strojní s naší kamerou na čele byla první po 36 letech.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv
Dochovaná část trati 11b z Kladna-Dubí do Vinařic

Dochovaná část trati 11b z Kladna-Dubí do Vinařic

Historie trati 11b mezi Zvoleněvsí a Vinařicemi se začala psát v roce 1886, kdy se po nové dráze rozjely první vlaky. Jejich úkol byl jasný, odvážet kladenské černé uhlí z vinařických dolů do Kralup nad Vltavou a potažmo i vozit cestující.

Pravidelné vlaky mezi Vinařicemi a Kladnem–Dubí se ale rozjely až po druhé světové válce, v roce 1945. Osobní doprava nebyla na tomto úseku příliš frekventovaná, vlaky měly především navážet dělníky na směny do kladenských hutí.

Trať byla v 70. letech 20. století navržena pro neefektivnost ke zrušení, což se nakonec stalo v roce 1982. Úsek z Vinařic do Zvoleněvse byl snesen, úsek Kladno–Dubí – Vinařice se udržel jako vlečka, nejdřív pro obsluhu dolů Mayrau a Ronna, později už jen jako spojnice se základnou Správy státních hmotných rezerv, která vznikla v areálu nádraží ve Vinařicích.

Zanikly obě mezilehlé zastávky Švermov–Hnidousy a Tuhaň. Celé trati 11b jsme věnovali jeden díl seriálu Zaniklé tratě.

První osobní vlak od roku 1982

Desítky let jezdily po bývalé dráze 11b pouze manipulační vlaky do Vinařic a v  poslední době také několik motoráků ročně do Hornického skanzenu Mayrau. Na jaře 2018 však společnost Kladenská dopravní a strojní vypravila třívozový vlak až na konec kolejí. Stal se tak první osobní soupravou s cestujícími na nádraží Vinařice po 36 letech.

Turistické cíle podél trati 11b

Vlak vedený lokomotivou 730.624-4 vyráží z historického nádraží Kladno–Dubí. Tato stanice je ideální jako výchozí bod pro poznávání industriálního Kladna. Můžete si projít naučnou stezkou Vojtěšskou hutí, která vede kolem historických vápenných pecí.

V areálu bývalých kladenských železáren musíte dát pozor, velká část staveb není v dobré kondici.

Přímo proti dubskému nádraží stojí areál bývalého dolu František Josef I., později Prago I, ještě později Antonín Zápotocký. Budovám se pro jejich monumentálnost říká kladenská katedrála. Přestože jsou kulturní památkou, jsou bohužel nepřístupné. Z Dubí také může turista vyrazit polními cestami do Vodního parku Čabárna.

Na kladenském zhlaví opouštíme trať 093 z Kralup do Kladna a už po samostatných kolejích kolem bývalé zastávky Švermov–Hnidousy míříme ke stejnojmenné kladenské čtvrti.

Koleje procházejí v těsné blízkosti rodinných domů, po několika minutách se ocitáme na pláni bývalé zastávky Tuhaň. Právě v těchto místech končily v šedesátých a sedmdesátých letech 20. století svoji existenci vyřazené lokomotivy. Za Tuhaní odbočovala vlečka k bývalému dolu Ronna a vpravo stále vede trať do Hornického skanzenu Mayrau, který je veřejnosti přístupný.

Cestu z Kladna-Dubí do Vinařic můžete absolvovat za pouhé 2 a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Za odbočkou k dolu Mayrau začíná trať klesat. Po levé ruce necháváme Libušín, kde je možné navštívit tvrziště. Tady podle Kosmovy kroniky měla na sklonku života žít a nakonec zemřít kněžna Libuše.

Za ocelovým mostem mineme dávno snesenou vlečku k dolům Jan I a Jan II. A to už se náš vlak blíží ke stanici Vinařice, za kterou koleje definitivně končí. Odtud se dá třeba jít na Vinařickou horu, vyhaslou třetihorní sopku, zdatný turista může pokračovat po stopách zaniklé tratě až do Zvoleněvse nebo se vydat na druhou stranu do Smečna. Tam je v sezóně otevřen Vojenský skanzen nebo zámecký park. A vedla tam i další zaniklá trať, úzkokolejka Slaný–Smečno–Kačice.

Na co zírá mašinfíra na trati 11b

Jízda vlakem po zrušené trati z Kladna–Dubí do Vinařic se koná jednou dvakrát do roka, stejně tak jako jízdy k dolu Mayrau. Pro přesné termíny je potřeba sledovat stránky dopravce.

Autor:
  • Nejčtenější

Tohle že je hrad? Předražená nuda. Jak turisté reagují na české památky

Premium Trend psát internetové recenze na každou prkotinu postihuje i památky a turistické atrakce. Pročetli jsme tisíce...

Polským Kašubům nerozumí ani Poláci. Jejich životy převrátila historie

Dům obrácený vzhůru nohama, nejdelší dřevěná deska na světě či koncertní piano zapsané v Guinnessově knize rekordů. To...

ZANIKLÉ TRATĚ: Po transverzálce v České Lípě zůstal jenom zmar a bezdomovci

Dnešní díl Zaniklých tratí nás opět zavede do České Lípy, tentokrát na jeden z úseků severočeské transverzálky....

Teplá sprcha i speciální matrace. Vlezte si do speciálu Tatry kolem světa 2

Jak vypadá ideální auto na cestu kolem světa? Musí převézt až čtrnáct lidí, kteří se v něm chtějí pohodlně vyspat. Mělo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Její veličenstvo železnice. Británie z oken vlaku nepřipomíná normální Evropu

Premium Nejdřív se jí Britové báli, pak si železnici rychle zamilovali a dodnes si ji hýčkají jako národní poklad. Britské...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Poklady z hradů a zámků: místo koní si mladý Lobkowicz přivezl obrazy

Seriál Angličtí turisté si zvykli jezdit do Čech nejen za dobrým pivem, ale také, když se chtějí podívat, jak kdysi vypadalo...

KVÍZ: Nejhezčí místa v Česku a Slovensku. Nejlepší čtenáři vyhráli knihu

V Česku a Slovensku najdete stovky míst, která rozhodně stojí za návštěvu. Někdy se vyplatí vyrazit během jediného dne...

Jak jsem taky potkal ryby. Se zlatými úhoři je však na Berounce šmytec

Premium Před devadesáti roky se narodil Ota Pavel. Na jeho milovaných místech u Berounky se na spisovatelskou legendu pořád...

Český výletník: Hledání génia. Mistr Jurkovič byl náš Gaudí a Hundertwasser

Obnovená chata Libušín na Pustevnách by se měla otevřít 30. července. Proto stojí určitě za to připomenout si další...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...