Na co zírá mašinfíra: Noční jízdu Brnem po veletržní vlečce hlídala policie

Seriál
Dnešní Mašinfíra je premiérový – poprvé jsme natáčeli na vlečce a poprvé v noci. Měli jsme totiž naspěch. Vlečka na brněnské Výstaviště bude zřejmě zanedlouho zlikvidována, a tak jsme museli využít možná poslední návoz exponátů na veletrh Rail Business Days.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa vlečky mezi stanicí Brno – dolní nádraží a brněnským Výstavištěm

Vlečka z brněnského dolního nádraží na Výstaviště pomyslně navazuje na vlečku do Bauerova cukrovaru v Pisárkách z roku 1889. Ta byla určena pro parní tramvaje. Její osud je ovšem po vyhoření cukrovaru v roce 1924 poměrně nejasný.

V každém případě v padesátých letech 20. století, kdy se areál Výstaviště začal rozrůstat, bylo jasné, že bez kapacitní vlečky se veletrhy neobejdou. V roce 1955 se železniční exponáty dostávaly na Výstaviště na tahačích, bylo to ale značně nepraktické. O dva roky později se proto přistoupilo ke stavbě.

Vlaky na kolejích

Vlečka odbočovala ze stanice Brno – dolní nádraží a podél Svratky pokračovala směrem k ulici Poříčí. Ještě před železničním viaduktem bylo zbudováno předávací kolejiště.

Ulicí Poříčí prochází kolej přímo v jízdní dráze a několikrát kříží tramvajové koleje. Pohyb drážních vozidel mezi automobily pokaždé vyvolával velké pozdvižení. V poslední době se kvůli hustému silničnímu provozu přepravy uskutečňovaly pouze v noci a za doprovodu policejních hlídek.

Podjezd železničního viaduktu k brněnskému hlavnímu nádraží

Těsně před Výstavištěm opouští vlečka ulici Poříčí a speciální branou číslo 3 se dostává do výstavního areálu. Uvnitř je právě kvůli veletrhům kolejiště rozvětveno.

Po vlečce se od jejího vzniku projely motorové i parní lokomotivy, naposledy i francouzský rychlovlak TGV. Na strojírenských veletrzích se obvykle představovaly novinky československých výrobců. Jenže město Brno, jako jediný majitel Výstaviště, nedávno vlečku odepsalo. V letech 2024–2025 chce na břehu Svratky vybudovat protipovodňovou hráz a koleje tak musí ustoupit. Možná moudré řešení, možná krátkozraké, ale delší soupravy se na brněnské Výstaviště už nikdy nedostanou.

Po vlečce brněnského Výstaviště můžete prosvištět během 3 minut:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

S policejní asistencí přes noční Brno

V neděli 5. června 2022 jsme začali natáčet až kolem půlnoci, když se lokomotiva Český drah 714 028 vracela z brněnského Výstaviště do stanice Brno – dolní nádraží pro další exponáty veletrhu Rail Business Days. Na vlečce BVV je povolená maximální rychlost 20 kilometrů v hodině, protože ale po trati dlouho žádný vlak neprojel, jedeme raději jen 5 km/h, tedy krokem.

Proplétáme se po kolejišti výstavního areálu, brána číslo 3 se před námi otevírá a na křížení s Křížkovského ulicí na nás čekají policejní hlídky s majáky. Budou nás doprovázet až na konec ulice Poříčí, aby zastavovaly dopravu. Výstražné kříže byly totiž vyjma Křížkovského ulice už sejmuty.

Lokomotiva 714.028 s konvojem železničních vozidel míří ze stanice Brno – dolní nádraží k Výstavišti.

Za Výstavištěm se noříme do první naprosto tmavého úseku. Standardní kamera si s ním neporadí, zkoušíme tedy kameru s nočním viděním. Úspěšně.

Po chvíli se blížíme k ulici Poříčí. Doprava od Pisárek je zastavena, můžeme tedy na silnici. Vlečka vede přímo v jednom automobilovém pruhu. Těsně před křižovatkou s Křížovou a Vídeňskou ulicí opatrně přejíždíme výhybku, která spojuje vlečku s brněnskou tramvajovou sítí. Tudy by se možná v budoucnu mohla na Výstaviště dostat menší železniční vozidla.

I tento řídící vůz 912.001 se na brněnské Výstaviště dostal po vlečce ze...
I tato lokomotiva 753.701 se na brněnské Výstaviště dostala po vlečce ze...

Tyto stroje se do areálu brněnského Výstaviště dostaly po vlečce ze stanice Brno – dolní nádraží

Poprvé křížíme tramvajové koleje a pokračujeme dál po nábřeží řeky Svratky. Míjíme legendární halu Rondo a opět křížíme tramvajové koleje, tentokrát na křižovatce s ulicí Nové sady. Policejní doprovod odvádí svoji práci skvěle, celou cestu se před lokomotivou Českých drah nedostane ani jedno auto.

Za Heršpickou ulicí a Svrateckým mostem se vlečka stáčí doprava a opouští ulici Poříčí. Blížíme se k Vídeňskému viaduktu, přes který se do Brna dostal první vlak. Podjedeme ho a opět se noříme do temnoty.

Tříkolejné předávací kolejiště kdysi bývalo osvětlené, dnes už jsou stožáry poničené. Otevřenými vraty vjíždíme do areálu depa Dolní nádraží. Dnes zde sídlí řada železniční spolků, jejichž historická vozidla se postupně vynořují ze tmy.

Lokomotiva 714.028 s konvojem železničních vozidel míří ze stanice Brno – dolní nádraží ulicí Poříčí směrem k Výstavišti.

Naší jízdu končíme na dohled od stanice Brno dolní nádraží. Lokomotiva 714 028 Českých drah pokračovala dál, aby na Výstaviště odvezla další konvoj železniční vozidel.

Železniční fandové i výrobci kolejové techniky teď mohou jen doufat, že se nakonec podaří vlečku na brněnské Výstaviště zachovat, třeba v pozměněné stopě. Vždyť, dokážete si představit strojírenské veletrhy bez železničních novinek?

Komerční rámeček
Vyhrajte vouchery a procestujte vlakem Česko

Pošlete fotku do fotosoutěže Očima šotouše a vyhrajte 2 x vouchery Českých drah v hodnotě 500 Kč. Voucher lze využít k nákupu vnitrostátních a mezinárodních jízdenek (kromě jízdenek OneTicket), místenky, lůžka, lehátka, aplikací na In Kartě, jízdenek IDS, k nabití účtu ČD Kredit a v e-shopu ČD také k nabití účtu elektronické peněženky na In Kartě. Voucher nelze uplatnit k úhradě produktů prodávaných jako zboží. Voucherem nelze platit nákup jiného voucheru. Partnerem fotosoutěže jsou České dráhy, a.s.

 

České dráhy plní v České republice úlohu národního dopravce a na základě objednávky státu a krajů zajišťují základní dopravní obslužnost státu. V posledních letech společnost výrazně omlazuje svůj vozidlový park, a to jak v regionální, tak v dálkové dopravě. Cílem je zatraktivnit železniční dopravu a zvýšit konkurenceschopnost na otevřeném trhu. Do nákupu a modernizace vozidel investovala firma v uplynulých letech desítky miliard korun a významné investice plánuje dopravce i v dalších letech.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941

24. dubna 2024

Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Čůral jsem krev a stopoval. Cestovatel popisuje, jak poznával Venezuelu

23. dubna 2024

Premium Dal si 48 dní, aby sám prošel 1 500 kilometrů dlouhý trek od hranic k hranicím a poznal exotickou...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...