Na co zírá mašinfíra: Nádhernou parní mašinkou po letní Koryčance

Dnešním Mašinfírou zavzpomínáme na léto. Vydáme se na Koryčanku, malebnou moravskou trať mezi Nemoticemi a Koryčany, která je od roku 1981 bez pravidelného osobního provozu. Vyjedeme na ni stylově, zelenou parní mašinkou Klubu přátel kolejových vozidel Brno.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa trati 345 z Nemotic do Koryčan

Historie tratě z Nemotic do Koryčan je spjata s legendární firmou Thonet na ohýbaný nábytek. Německý podnikatel Michael Thonet totiž svoji první továrnu založil právě v Koryčanech, a to už v roce 1856. Nedaleké Chřiby a Ždánický les mu totiž poskytovaly bukové dřevo prvotřídní kvality.

Když byla 10. října 1887 zprovozněna Vlárská dráha mezi Brnem a Kyjovem, musela firma Thonet zuřit, železnice totiž neprocházela Koryčany, ale přes nedaleké Nemotice. Domluvila se tedy s majitelem koryčanského panství a tamního velkostatku Ludvíkem Wittgensteinem (strýcem známého filozofa téhož jména) na stavbě spojovací dráhy.

Souprava Klubu přátel kolejových vozidel Brno v čele s lokomotivou 213.901 čeká v Nemoticích na odjezd do Koryčan.

Navazující nebo blízké tratě

Wittgenstein získal koncesi 21. dubna 1906, první nákladní vlaky se po nové, téměř pět kilometrů dlouhé trati, rozjely 1. června 1908. Osobní vlaky se na lokálce objevily až dva roky po první světové válce, v roce 1920. Kvůli tomu byla v Koryčanech postavena výtopna a ke skladišti přistavěna čekárna pro cestující s výdejnou jízdenek. Proto Koryčany nikdy neměly plnohodnotnou výpravní budovu. Počet cestujících asi nebyl žádný zázrak, protože už v roce 1931 ČSD zavedly mezi Nemoticemi a Koryčany úspornější autobusovou linku.

Kvůli nedostatku pohonných hmot se nakonec osobní parní vlaky v polovině roku 1942 na Koryčanku opět vrátily. Po válce už osobní doprava na trati zůstala, navíc v padesátých letech se po dráze vozil materiál pro stavbu koryčanské přehrady.

Parní lokomotivy na trati sloužily až do roku 1967, dne 31. května pak nahradily páru motorové vozy M240, známé Singrovky. Vozily cestující i nákladní vagony.

Singrovka M240.0113 KPKV ve stanici Koryčany (17. dubna 2005)

Přestože bylo na přelomu 70. a 80. let 20. století v jízdním řádu šest až sedm párů vlaků denně, rozhodly se ČSD k 31. květnu 1980 na dráze zastavit osobní dopravu. Trať několikrát čelila návrhu na definitivní zrušení, pokaždé ji ale zachránily koryčanské podniky, které služby železnice stále využívají. V roce 2019 se z trati 345 stala pouhá vlečka. Dnes Koryčanka několikrát do roka ožívá ruchem historických vlaků, Klub přátel kolejových vozidel Brno (KPKV) tady pořádá tradiční jízdy se svojí parní lokomotivou 213.901.

Koryčanku si můžete projet zrychleně za dvě a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Dráha údolím Kyjovky

Naši cestu historickou soupravou Klubu přátel kolejových vozidel začínáme ve stanici Nemotice. Velkým turistickým zážitkem je už jízda po Vlárské dráze z Brna, zřejmě jediné dosud neelektrizované dvoukolejce u nás. Projedete Slavkovem u Brna se známým barokním zámkem a rozlehlým zámeckým parkem. Navštívit můžete i renesanční zámek v Bučovicích a obdivovat, byť jen zvenčí, další renesanční skvost – zámek Nové Zámky nad Nesovicemi.

Topič lokomotivy 213.901 ve stanici Nemotice

Turistické cíle poblíž tratě 345

Stanice Nemotice železniční fanoušky jistě mile překvapí funkčními mechanickými návěstidly. Náš vlak stojí na koleji místní dráhy, čekáme na příjezd vlaku od Kyjova a jen co cestující přestoupí, vyrážíme do Koryčan. Topič ještě odpočívá, protože až do Koryčan pak nemá moc šancí si vydechnout.

Postavit tuto krátkou trať nebylo příliš složité, koleje jsou položeny v širokém údolí říčky Kyjovky a vedou přes pouhé tři mostky. Nejprve překonávají bezejmenný přítok Kyjovky, potom vlastní Kyjovku a nakonec potok Stříbrník. Největší stoupání je deset promile.

V Mouchnicích vzniklo už v roce 1908 nákladiště s odstavnou kolejí, ale protože se v místě příliš nenakládalo, byla kolej v roce 1923 zase zrušena. Zůstala tady aspoň zastávka. Po válce si tady místní dokonce postavili malou zděnou čekárnu. Ta kupodivu přežila zrušení osobní dopravy, stála nejméně do roku 2012. Dnes už ovšem umístění bývalé zastávky Mouchnice z vlaku nepoznáte.

Krokodýl 850.044 KPKV v bývalé zastávce Mouchnice (25. května 20212)

Za Mouchnicemi následuje dlouhý přímý úsek až do Koryčan. Stanici Koryčany už vlastně nic nepřipomíná, po roce 2012 bylo zbořeno skladiště s čekárnou a kanceláří a dnes celá plocha podél kolejí slouží jako skladiště dřeva. Jediné, co vypadá jako dřív, je výtopna za silnicí. Normálně bychom kameru vypnuli hned ve stanici, dnes ale dojedeme až k výtopně. Tam se totiž musí mašinka 213.901 Klubu přátel kolejových vozidel Brno napojit vodou a dobrat uhlí.

Z Koryčan se můžete vypravit třeba ke zřícenině hradu Cimburk (6,8 km po zelené značce). Stavba ve stylu francouzské gotiky vznikla v první polovině 14. století. Jeden čas ho vlastnil i bratr Karla IV., moravský markrabě Jan Jindřich. V roce 1708 byl hrad označován jako pustý, od 90. let 20. století se o jeho záchranu snaží místní dobrovolníci.

Trať 345 vede širokým údolím Kyjovky.

Zhruba stejně daleko je od Koryčan další zřícenina, tentokrát hradu Střílky. Ta už není tak velkolepá, za návštěvu ale rozhodně stojí, třeba kvůli výhledům do kraje. Od nádraží musíte vyrazit po modré turistické značce.

Pokud si troufáte na delší výlet, překročte hřeben Chřibů a sestupte do Vřesovic, kde najdete Památník Oldřicha Pechala a Svatopluka Štulíře. Oldřich Pechal byl velitel paraskupiny ZINC, který prožil ve Vřesovicích dětství. V jeho okolí se také ukrýval po výsadku a prozrazení. Svatopluk Štulíř, rodák z Vřesovic, byl letcem RAF, který se 8. listopadu 1941 nevrátil z letu na kanálem La Manche. Památník je otevřen v úředních hodinách obecního úřadu nebo po telefonické domluvě.

V širším okolí Koryčan je také několik zajímavých rozhleden. Například větrný mlýn v Bukovanech, Brdo a Salaš v Chřibech nebo Súsedská nad obcí Hýsly.

Lokomotiva 213.901 Klubu přátel kolejových vozidel Brno při posunu v Koryčanech

Pokud máte rádi náš seriál Zaniklé tratě, doporučujeme navštívit nedaleký Kyjov, kde si můžete po domluvě prohlédnout tamní železniční expozici Stavědlo Kyjov a vydat se po zrušené dráze do Mutěnic. Kdyby vám to nestačilo, stačí se vypravit do Ždánic, kde končila trať z Čejče, nebo do Morkovic, kam vedla dráha z Nezamyslic.

Vlaky Klubu přátel kolejových vozidel Brno na koryčanské trati si rozhodně nenechejte ujít. O jejich termínech se určitě včas dozvíte, stačí jen sledovat náš seznam nostalgických jízd, který pro vás pravidelně aktualizujeme.

Vstoupit do diskuse (1 příspěvek)

Nejčtenější

Exotika za hubičku. Destinace pro úspornou dovolenou, kde peníze nemizejí

Sezona klasických dovolených s létem skončila, ale teď ji střídá sezona cenově...

Sezona klasických dovolených s létem skončila, ale teď ji střídá sezona cenově dostupných výletů za exotikou. S odlivem turistů se následující destinace stávají ještě lacinější a lákavější. Největší...

OBRAZEM: Nahlédněte do CHKO Soutok, kterou chce nastupující vláda zrušit

Vzácná lokalita u soutoku Moravy a Dyje stále čeká na ochranu, ke které se...

Pro jedny unikátní přírodní lokalita, která vyžaduje maximální ochranu. Pro jiné „dítě zeleného šílenství“, které si nezaslouží status CHKO, tedy chráněné krajinné oblasti. O oblast jihomoravských...

Turisté jako dojné krávy. Vynalézavost některých měst a firem nezná mezí

Svět je plný překvapení a zdaleka ne vždy to musí být příjemné. Na konflikt...

Vaše dovolená může být o dost dražší, než čekáte. A nutně ne kvůli letenkám. V účtu za zážitky a pohodlí totiž mohou figurovat nejrůznější nenápadné a skryté poplatky, s nimiž jste nepočítali....

ZANIKLÉ TRATĚ: Nákladní vlečky v centru Ostravy byly fenoménem

Jediný známý ostravský snímek nákladního vlaku s parní tramvajovou lokomotivou....

Devadesátý sedmý díl seriálu Zaniklé tratě se bude věnovat dalšímu ostravskému fenoménu. Právě v Ostravě totiž fungoval největší systém nákladní dopravy na elektrifikovaných místních drahách,...

To je nešvar české gastronomie. Kašpárek hodnotí restaurace a porovnává se světem

Premium
Radek Kašpárek

Radek Kašpárek je nejen úspěšný šéfkuchař, ale i porotce známých soutěží a majitel restaurace Field, která pouhý rok po otevření získala michelinskou hvězdu. Radek se rozpovídal nejen o tom, co ho na...

Turisté jako dojné krávy. Vynalézavost některých měst a firem nezná mezí

Svět je plný překvapení a zdaleka ne vždy to musí být příjemné. Na konflikt...

Vaše dovolená může být o dost dražší, než čekáte. A nutně ne kvůli letenkám. V účtu za zážitky a pohodlí totiž mohou figurovat nejrůznější nenápadné a skryté poplatky, s nimiž jste nepočítali....

8. listopadu 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme
Malý Štokr, lokomotiva U57.001, ve stanici Osoblaha je připraven k jízdě do...

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  7. 11. 8:59

KVÍZ: Vzhůru dolů! Jak hluboké jsou vaše znalosti o nejhlubších jezerech?

Bajkal je nejstarší a nejhlubší jezero na světě.

Ponořte se až na dno svých znalostí ve vědomostním kvízu o nejhlubších jezerech světa. O těch se sladkou a slanou vodou, ale i o těch, která nemají jasno v tom, zda nejsou spíš mořem. Ať už to s vámi...

vydáno 7. listopadu 2025

Svatomartinské hody 2025: Vychutnejte si gurmánský zážitek a mladé víno

Svatomartinské hody v Brně

Podzimní plískanice a mlhy mají své kouzlo, ale to největší lákadlo přichází tradičně s 11. listopadem. Svátek svatého Martina je v České republice synonymem pro křupavou husu, voňavé zelí a svěží...

6. listopadu 2025

Vánoční trhy ve Vídni 2025: Ceny, termíny i mapa. Vše, co potřebujete vědět

Vánoční trhy ve Vídni

Vídeň má v zimě obrovské kouzlo a adventní trhy ji před Vánoci tradičně provoní punčem a perníkem a dodají jí kouzelnou atmosféru. Konají se na mnoha místech, a tak jejich návštěvu můžete spojit s...

6. listopadu 2025

To je nešvar české gastronomie. Kašpárek hodnotí restaurace a porovnává se světem

Premium
Radek Kašpárek

Radek Kašpárek je nejen úspěšný šéfkuchař, ale i porotce známých soutěží a majitel restaurace Field, která pouhý rok po otevření získala michelinskou hvězdu. Radek se rozpovídal nejen o tom, co ho na...

6. listopadu 2025

OBRAZEM: Nahlédněte do CHKO Soutok, kterou chce nastupující vláda zrušit

Vzácná lokalita u soutoku Moravy a Dyje stále čeká na ochranu, ke které se...

Pro jedny unikátní přírodní lokalita, která vyžaduje maximální ochranu. Pro jiné „dítě zeleného šílenství“, které si nezaslouží status CHKO, tedy chráněné krajinné oblasti. O oblast jihomoravských...

5. listopadu 2025  12:08

Jako z bondovky. O bečovský relikviář soupeřili kriminalisté s obchodníkem

Relikviář svatého Maura

Ten příběh si říká o zfilmování. Před 40 lety byl na hradě Bečov objeven relikviář svatého Maura. Redaktor magazínu Víkend vám přiblíží soupeření amerického obchodníka a českých kriminalistů o tuto...

5. listopadu 2025

Jak zvládnout let s dětmi. Nepodceňte přípravu a udělejte z létání zábavu

létání s dětmi

Mnoho rodičů považuje let s malými dětmi za nejtěžší část dovolené. Existují přitom jednoduché triky, které mohou pomoct rodičům a zároveň dětem cestovat beze stresu a let si navrch užít. Proč je...

4. listopadu 2025

Nesmí ji ani ofouknout. Češka brázdí sedm let oceány, navzdory vážným nemocem

Premium
Už sedm let brázdí různá moře a oceány. Češka Nora Mägerle spolu se svým...

Už sedm let brázdí různá moře a oceány. Vyměnili „klasický“ život za věčné cestování, slaný vzduch a „vodní“ postel. Češka Nora Mägerle a její německý manžel Ralf koupili jednoho dne loď a začali si...

3. listopadu 2025

Vinařství Marcinčák: Příběh vína, který voní Pálavou a respektem k přírodě

Ve spolupráci
Vinařství Marcinčák

Na svazích Pálavy se už více než 30 let rodí víno, které má duši. Rodinné bio vinařství Marcinčák dnes hospodaří na 100 hektarech vinic a od roku 2006 se naplno věnuje ekologickému zemědělství. Péče...

3. listopadu 2025

Exotika za hubičku. Destinace pro úspornou dovolenou, kde peníze nemizejí

Sezona klasických dovolených s létem skončila, ale teď ji střídá sezona cenově...

Sezona klasických dovolených s létem skončila, ale teď ji střídá sezona cenově dostupných výletů za exotikou. S odlivem turistů se následující destinace stávají ještě lacinější a lákavější. Největší...

3. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.