Čtvrtek 5. října 2023, svátek má Eliška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 5. října 2023 Eliška

Na co zírá mašinfíra: Mrkví podél Ohře z Karlových Varů do Chebu

Dnešní jízda nás zavede na Podkrušnohorskou magistrálu mezi Karlovy Vary a Cheb. Koleje tam vedou krásným údolím řeky Ohře, ale také po přeložkách, které vznikly kvůli těžbě hnědého uhlí na Sokolovsku. Po čase se opět svezeme Mrkví, oranžovo zelenou jednotkou společnosti GWTR.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa trati 140 mezi Karlovými Vary a Chebem

Železniční úsek mezi Karlovými Vary a Chebem, který si dnes projedeme, vznikl v roce 1870 jako součást slavné Buštěhradské dráhy. Trať se sice stavěla především kvůli vývozu severočeského hnědého uhlí do Německa, ale s rozvojem lázeňství v Karlových Varech nabyla důležitosti také osobní doprava. Do Karlových Varů jezdily na přelomu 19. a 20. století přímé rychlíky z Vídně, Paříže nebo Ostende.

Právě kvůli velkému vytížení byla trať už v roce 1900 z Chebu do Chomutova zdvoukolejněna. O 23 let později pak byla Buštěhradská dráha zestátněna, jako jedna z posledních původních velkých železničních společností. Do roku 1938 byla ve správě ČSD, druhou světovou válku pak přečkala pod kuratelou Říšských drah.

Nálety v dubnu 1945 trať značně poškodily. Americké bombardéry zničily nádraží v Chebu i v Karlových Varech. Provoz byl obnoven se značným úsilím a například provizorní budova karlovarského nádraží vydržela až do roku 2015.

Stanici Karlovy Vary opouští v září 1981 mezinárodní expres Ex 66 Karlex. Z Varů vyjížděl ve 13:00, přes Vojtanov a Lipsko dojel do Berlína ve 20:02.

Rozvoj těžby hnědého uhlí na Sokolovsku se na přelomu 70. a 80. let 20. století podepsal také do vedení dnešní tratě 140. V roce 1980 byla otevřena přeložka se stanicí Nové Sedlo u Lokte v nové lokalitě, 210 metrů dlouhým Novosedelským tunelem a estakádou u Královského Poříčí.

Trať se také od druhé poloviny 20. století postupně elektrifikovala. V červnu 1968 se střídavé soustavy 25 kV 50 Hz dočkal úsek Cheb–Sokolov. Do Karlových Varů přijel první elektrický vlak teprve v červnu 1983. Dnes se po trati 140 prohánějí i pendolina, a to v relaci Ostrava – Karlovy Vary.

Trať z Karlových Varů do Chebu si můžete projet zrychleně za 4 a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Podkrušnohorská magistrála jako dálnice

Naši jízdu motorovou jednotkou řady 628 (928) společnosti GWTR začínáme na nádraží v Karlových Varech. Odjíždíme ovšem na opačnou stranu, než v našem speciálním díle, tehdy jsme jeli do Chomutova ještě před elektrifikací tratě. Oranžovo zelené spoje do Chebu pravidelně nejezdí, ale kvůli výluce jsme trať projeli jako soupravový vlak.

Co navštívit ve známém lázeňském městě? Tamní turistická lákadla asi znáte, tak se spokojíme s výčtem lákadel: kolonády, léčivé prameny, rozhledny, nespočet vyhlídek a altánků, dvě pozemní lanovky a jedna nedokončená. Ve městě je samozřejmě i městské Muzeum a kousek od nádraží také muzeum známé sklárny Moser.

Turistické cíle podél tratě 140

Vlak opouští karlovarské nádraží a velkým obloukem objíždí koupaliště Rolava. V jeho půlce se od hlavní tratě odpojuje takzvaný Krušnohorský semmering, dráha do německého Johanngeorgenstadtu. Dvakrát přejíždíme silnici I/6, respektive dálnici D6.

Blížíme se ke stanici Chodov. Protože nejsme pravidelný osobní vlak, projíždíme po přeložce z roku 1980, která je určena pro nákladní vlaky. Stanici Nové Sedlo u Lokte už nemineme. V této stanici je ideální přestoupit na lokálku do Lokte, která do roku 1997 vedla až do Krásného Jezu. Jak vypadala jízda po celé dráze, si můžete připomenout ve speciálním dílu našeho seriálu.

Na prohlídku historického města nad Ohří doporučujeme vyhradit si jeden celý den. Nezapomeňte na gotický hrad s vyhlídkovou věží, odkud poznáte, proč město dostalo název Loket. Projít si můžete také vyhlídková místa v okolí. Oficiálně jich je na mapách vyznačeno sedm.

No, a pokud chcete tip na delší výlet, projděte se po trase železnice do Krásného Jezu. Čekají na vás tři tunely a několik kamenných viaduktů. Nebezpečí vám nehrozí, na trati 144 je oficiálně jen dlouhodobá výluka, v praxi to znamená, že koleje pomalu mizejí a v kolejišti rostou vzrostlé stromy. Ostatně, podívejte se na náš seriál Zaniklé tratě, který o tomto úseku pojednával.

Novosedelský tunel z roku 1980 měří 210 metrů.

Jedeme dál. Motorák GWTR vjíždí do Novosedelského tunelu, který byl postaven v rámci překládání staré tratě do nové stopy v roce 1980. Dráha pak vede hlubokým zářezem až k zastávce Královské Poříčí. Pár set metrů od ní stojí historický Statek Bernard s Muzeem řemesel. Hrázděný statek postavila v roce 1922 těžební společnost Britannia, aby zajišťoval potraviny pro zaměstnance dolu.

Další stanicí je Sokolov. Železniční depo s výtopnou na karlovarském zhlaví vzalo za své před několika lety, původní budova Buštěhradská dráhy naštěstí stále stojí. V hornickém Sokolově si můžeme v praxi prohlédnout vliv socialistického realismu na urbanismus historického města.

Ze starších památek stojí za zhlédnutí sokolovský zámek, kde sídlí tamní muzeum. V zámeckém interiéru si můžete prohlédnout stálou expozici historie, umění a přírody Sokolovska a expozici věnovanou historii hornictví v celém regionu. Nad městem se pak tyčí rozhledna Hard.

Za sokolovským nádražím nás opouští další dráha. Trať s číslem 145 do Kraslic (a německého Klingenthalu) jsme nedávno taky projeli. Kdybyste se vydali po ní, můžete navštívit hrad Hartenberg nebo Muzeum kraslické dráhy přímo na stejnojmenném nádraží.

Trať 140 se za Sokolovem přimyká k řece Ohři. Proto se i trať v tomto úseku poměrně dost klikatí. Za zmínku stojí historická stanice Dasnice, dříve Dasnitz, později Chlum svaté Maří. Odtud vycházela několikakilometrová vlečka do kamenolomu a k bývalému uhelnému velkolomu, dnes jezeru Medard.

Stanice Dasnice s pracovním vlakem EŽ v čele s Bardotkou 749.21 Východočeské dráhy

Další stanice je Kynšperk nad Ohří. Pokud půjdete z nádraží do města, projdete přes unikátní krytou dřevěnou lávku. Se svojí délkou 63 metrů je druhou nejdelší u nás.

V Kynšperku si rozhodně prohlédněte barokní kostel Nanebevzetí Panny Marie s dvojicí věží a bohatě zdobeným vstupním průčelím. A pak také zbytky pomezního královského hradu Königsberg. Ten za Třicetileté války vypálili Švédové, takže najdete opravdu jen nepatrné pozůstatky.

Stanice Tršnice je zajímavá tím, že se zde potkávají hned tři železniční tratě. Z hlavní Buštěhradské dráhy vybíhá její odbočka do Františkových Lázní a ještě lokálka do Lubů.

Dobová pohlednice nádherně ukazuje železniční tratě kolem Chebu ve stavu do roku 1945.

Co se týká turistických aktivit v okolí Tršnice, tak stoprocentně doporučujeme navštívit Františkovy Lázně s městským muzeem, nespočtem léčivých pramenů a mnoha hektary parků. Velkou zajímavostí je také rezervace Soos, malý český Yellowstone. Soos je rozsáhlé rašeliniště a slatiniště, kde vyvěrá velké množství minerálních pramenů a čistý oxid uhličitý.

Navíc z tamní bývalé úzkokolejky, která vozila jíl a hlínu, se stala atrakce pro turisty. Rozpis provozních dnů Muzejní úzkorozchodné dráhy Kateřina najdete v našem soupise nostalgických a zážitkových jízd.

Stanice Cheb

Za Tršnicí je už Cheb, cíl naší cesty. Trasu z Karlových Varů urazila Mrkev GWTR ze necelých 45 minut. Ale nevezli jsme cestující, takže jsme nemuseli stavět ve stanicích. Přijeli jsme z opačného směru a za úplně jiného počasí, než před několika lety se Žehličkou ze Zdic.

Když už jsme v Chebu, co ve městě prozkoumat? Turistovou povinností je zajít do centra, podívat se na ikonický Špalíček, navštívit Chebský hrad nebo si prohlédnout tamní Retromuseum. Město budete mít jako na dlani z věže kostela svatého Mikuláše. A pokud vás láká železniční historie, vydejte se po stopách zaniklé tratě do německého Waldsassenu, kterou jsme zmapovali ve 36. dílu Zaniklých tratí.

Autor:
  • Nejčtenější

Spíš úprk než pobyt. Čínská turistická komanda se snaží šetřit čas i peníze

Devět měsíců poté, co Peking náhle upustil od své přísné politiky nulové tolerance ke covidu, se čínští turisté...

Nebeské jámy, pekelné díry. Podívejte se na největší jeskynní propady světa

Některé z propadů nejsou pro místní novinkou už tisíce let. Byla to místa, kde se uctívali bohové a kde byly vězněné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Erotické hrátky nebo šaman. Čím chtějí zaujmout luxusní hotely

Nabídnout hostům víc než konkurence, zaujmout a překvapit luxusem, udělat si nabídkou neobvyklého servisu reklamu. To...

Když zvířata napadnou turisty. Klokani bojují o cukr, vydry kousají surfaře

Kontakt s přírodou na dovolené může nabývat nejrůznějších podob a ne vždy musí jít o příjemná setkání. Z chorvatské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ZANIKLÉ TRATĚ: O Slavíčském tunelu kolují fantastické legendy

Sedmdesátý druhý díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede na nejstarší parostrojní trať u nás, Severní dráhu císaře...

Čórky, fet a štěnice. Strávili jsme noc v ghettu Mojžíř, první české no-go zóně

Premium Chodníky jsou rozebrané, dlažební betonové kostky vytrhané, tráva udupaná na prach. Okolo kontejnerů na odpad jsou kupy...

Kšeft za 100 miliard. Gangy vykrádají v Americe obchody, bránit jim se trestá

Premium Bylo jich asi sto, přijeli desítkami aut jako loupeživá karavana a během pár minut vybílili luxusní obchody v centru...

Fakt sorry, on je dokonalý. Český skaut o vstupu talentu, který přemění NHL

Premium Už jeho kousky v přípravě naznačují, že do vesmíru NHL vlétne kometa, která může jednou celou soutěž sežehnout. Jmenuje...

Nádherné památky a relax u vody. Vyzkoušejte pět cyklovýletů podél řek

Řeky a jejich údolí vytvářejí v krajině zelené koridory prostupující přes hustě osídlené vnitrozemí České republiky....

Na co zírá mašinfíra: S Brejlovcem po bludovské spojce vstříc Jeseníkům

Seriál S dnešním Mašinfírou se budeme toulat po Moravě. Z frekventované koridorové tratě vyrazíme na sever, Jeseníkům vstříc....

Český výletník: Závrať musí stranou. Výstup do špičky Ještědu je vzácnost

Premium Vysílač na Ještědu od architekta Karla Hubáčka, ta raketa, která z temena hory nikdy neodletí, i když vypadá, že už...

OBRAZEM: Sbalte si věci a objevte nejhezčí přírodní vyhlídky v Česku

Protentokrát jsme se vyhnuli rozhlednám a přinášíme tipy na nejhezčí vyhlídky, které jsou všechny přírodního původu....

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

V 25 letech zemřela pěvkyně Patricia Burda Janečková, podlehla zákeřné nemoci

Ve věku pětadvacet let zemřela v neděli operní a koncertní pěvkyně, muzikálová zpěvačka a herečka Patricia Burda...

To mi máma nikdy neřekla! Archiv StB Janu Kratochvílovou překvapil

Podraz režimu a nucená emigrace. Tak popisuje Jana Uriel Kratochvílová (70) čtyřicet let staré události, které...

Sophii Lorenovou si manžel vyhlédl v šestnácti. Herečka dodnes lituje jediné věci

Historie vztahu herečky Sophie Lorenové (89) a italského filmového producenta Carla Pontiho (†94) byla dramatická....

Jak EU obelhala Německo. Palivo pro zakázané spalováky bude jen teorií

Bylo to jedno z jarních témat evropského autoprůmyslu. Německo tedy podepsalo bianco šek o výjimce pro syntetická...