Na co zírá mašinfíra: Po zachráněné krkonošské lokálce do Žacléře

Dnes vyrazíme motorákem turnovského Kolej-klubu objevovat málem zrušenou lokálku, kterou na poslední chvíli zachránil odprodej. Vede z Královce do nedalekého Žacléře. Pokud chcete objevovat Krkonoše z neobvyklé strany, mohla by být tato trať tou správnou volbou.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa trati 043 z Královce do Žacléře

Objev černého uhlí u Žacléře vyvolal v regionu rozmach průmyslu. Jako tradičně se řešilo, jak uhlí ze žacléřských dolů Jiří, Marie, Julie a Eliška dostat do Podkrkonoší. Doprava koňskými povozy byla zdlouhavá a nepraktická.

Není divu, že si Rakouská společnost místních drah (ÖLEG) požádala o koncesi pro železnici, která by spojovala Žacléř s již postavenou tratí Trutnov – Liebau (dnešní Lubawka). Od císaře Františka Josef I. získala společnost koncesi v srpnu 1881, 5. října 1882 vyjely mezi Královcem a Žacléřem první vlaky.

Nádraží v Královci na dobové pohlednici, spodní kolej vlevo odbočuje do Žacléře.

Trať měřila jen pět kilometrů, v mezilehlé stanici Lampertice z ní však odbočovala skoro kilometr a půl dlouhá vlečka do areálu dolů. V Královci vznikla samostatná nádražní budova těsně před zaústěním do trati Jihoseveroněmecké spojovací dráhy.

Tato společnost ostatně po pár letech převzala na žacléřské místní dráze provoz, a to včetně vozidel. Tato změna ovšem netrvala dlouho, už v roce 1894 dráhu přebírají Rakouské státní dráhy (kkStB).

Stanice Žacléř na dobové pohlednici z období první republiky

Jízdní řád z roku 1912 uváděl pět smíšených párů vlaků 2. a 3. třídy, z nichž každý navazoval v Královci na vlaky z a do Jaroměře a Trutnova. Zdolat pětikilometrovou trasu do Žacléře (tedy do kopce) tehdy trvalo 22 minut, nazpátek (z kopce) jen 20 minut.

Navazující nebo blízké tratě

Trutnov-Poříčí – Lubawka

Trutnov – Teplice nad Metují (připravujeme)

Trutnov – Jaroměř (připravujeme)

Trutnovské (turnovské) zhlaví stanice Jaroměř. Doleva vede trať do Turnova,...

Trutnov – Stará Paka
(připravujeme)

Trutnov – Svoboda nad Úpou

Kunčice nad Labem – Vrchlabí

V průběhu dvacátého století se měnili vlastníci dráhy v závislosti na změně politických systémů. Trať spravovaly nejprve ČSD, Říšské dráhy a zpátky ČSD. Od letního jízdního řádu 1950 jezdily všechny osobní vlaky ze Žacléře až do Trutnova. Díky rozšíření těžby v novém dole Jan Šverma se na trať vydávalo až 11 párů vlaků denně. Některé jezdily na začátek a konec směny jen do Lampertic.

Po roce 1989 se těžba utlumovala, až v roce 1992 skončila úplně, stejně tak jako provoz na lokálce. V roce 2003 byla zastavena osobní doprava ve všední dny, o tři roky později i ta víkendová. Správa železnic nabídla trať k prodeji. Kdyby se lokálku nepodařilo prodat, byla by nenávratně zrušena.

V roce 2022 trať koupila společnost TMŽ, která už vlastní místní dráhu Čejč – Uhřice u Kyjova. Původní záměr provozovat mezi Královcem a Žacléřem šlapací drezíny však zkrachoval, kvůli velkému sklonu by nešlo trať využít celou. Mezi Královcem a Žacléřem ovšem začínají čím dál častěji jezdit výletní vlaky. Třeba motoráček Kolej-klubu na tuto krkonošskou trať vyrazí už tento pátek 5. července na žacléřský jarmark.

Lokálku do Žacléře si můžete projet zrychleně za 2 minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Z Vraních hor do Krkonoš

Jízdu do Žacléře začínáme na nádraží v Královci. Z nádraží si můžete před jízdou odskočit poznat Vraní hory, zapomenuté pohoří na hranici Čech a Polska. Doporučujeme třeba výšlap na Královecký Špičák, nejvyšší vrchol v okolí s nádhernými výhledy. Pokud nemáte rádi tlačenice v Krkonoších, Vraní hory jsou skvělá volba.

Nádraží v Královci na dobové pohlednici
Stanice Královec

Stanice Královec kdysi a dnes

Vyrážíme na místní dráhu. Pokud bychom jeli přímým vlakem z Trutnova, museli bychom v Královci úvraťovat, zkrátka, kousek cesty bychom se vraceli zpět. Odbočka do Žacléře totiž začíná na trutnovském zhlaví královecké stanice.

Za odbočkou projíždíme kolem budovy místního nádraží. Původně jezdily vlaky ze Žacléře jen sem a cestující, kteří chtěli pokračovat do Trutnova nebo do Německa, museli dojít pár set metrů pěšky.

Bývalá staniční budova místní dráhy Královec – Žacléř v Královci. Budova se časem přestala používat a vlaky ze Žacléře zastavovaly o několik set metrů dál před nádražní budovou hlavní trati. Koleje vlevo vedou do Trutnova, koleje vpravo do Žacléře.

V prvním oblouku míjíme místo, kde by dráhu měla podjíždět budoucí dálnici D11, která má časem vést od Trutnova do Polska. Do Žacléře jsme vyrazili na podzim, strojvedoucí si musel v tomto úseku dát velký pozor na spadané listí na kolejích. V souvislosti s vlhkostí je to asi nejhorší kombinace na železnici.

Turistické cíle podél trati 043

Křížíme jedinou větší silnici v kraji, II/300, a míjíme stanici Lampertice, jedinou mezilehlou stanici na trati. Dodnes se zachovala výhybka vlečky do černouhelných dolů. Škoda, že během rekonstrukce hlavní silnice byl vytrhán železniční přejezd, výletní vlaky, které Kolej-klub s majitelem dráhy plánuje, mohly zajíždět až do dnešního hornického skanzenu.

Do bývalého dolu Jan Šverma můžete samozřejmě dojít i ze stanice, je to jen pár set metrů. Ve skanzenu si prohlédnete většinu bývalých provozů. Rozhlédnete se po šatně, takzvané řetízkárně, můžete vystoupat na 52 metrů vysokou těžní věž, která dnes slouží jako rozhledna a prohlédnete si i štolu Jitřenka s krásnou uhelnou slojí.

Pokud byste v Lamperticích potkali žlutou turistickou značku, vydejte se po ní na sever. Po jednom a půl kilometru dojdete na Růžový palouček. Tady se Jan Amos Komenský naposledy loučil s Čechami, když byl v roce 1628 nucen odejít do polského exilu. Dnes je na tomto místě symbolický labyrint s reliéfem Učitele národů v jeho středu.

Stanice Lampertice na dobové pohlednici z období první republiky

Pokračujeme k cíli, těsně před Žacléřem se nám otevřou výhledy na Krkonoše, resp. Rýchory. Žacléřské nádraží leží hned na začátku města, do centra je to ještě kilometr a půl. Staniční budova je v tuto chvíli opuštěná, dřevěná přístavba skladiště vzala před lety za své, koleje kromě jedné byly vytrhány, peron není pod trávou ani vidět. Motorák M152.0604 Kolej-klubu ve stanici vypadal skoro ztraceně, ale snad se celému nádraží blýská na lepší časy.

V Žacléři určitě zavítejte do tamního muzea. V budově bývalého okresního soudu se seznámíte s historií města, se slavnými žacléřskými rodáky a také s dějinami těžby uhlí. Pokud se vydáte od muzea po zelené turistické značce, dorazíte po třech a půl kilometrech k Dělostřelecké tvrzi Stachelberg. Poté, co sestoupíte do nitra prvorepublikové pevnosti, můžete naopak vystoupat do výšek. Rozhledna Eliška se tyčí jen kousek od betonového kolosu.

Na stěně staniční budovy v Žacléři je stále vidět silueta zbouraného skladiště. Stanice působí velmi smutným dojmem.

Znalcům československého opevnění samozřejmě nemusíme připomínat, že se od Stachelbergu oběma směry podél hranice táhne pás pevností, dělostřeleckých srubů a malých řopíků. Některé si můžete prohlédnout, je však dobré se informovat předem.

Žacléř je také ne příliš obvyklou branou do východních Krkonoš. Z velké části i tady platí, co ve Vraních horách, tedy, že Rýchory jsou lokalitou bez masové turistiky. Můžete navštívit třeba osm kilometrů vzdálenou Vápenku v Horních Albeřicích s malou expozicí těžby vápence v kraji. Nedaleko jsou také největší krkonošské jeskyně, Albeřická a Krakonošova. Pozor, veřejnosti jsou nepřístupné. Když přidáte do kroku a popojdete o dalších šest kilometrů po hranici, ocitnete se v Horní Malé Úpě.

Lokálka z Královce do Žacléře má pro turisty ohromný potenciál, jak se dostat do tohoto líbezného, ale zapomenutého kraje. Na jednom místě tady najdete jak technické, tak i historické památky. A pokud chcete navíc obdivovat i přírodní zajímavosti, je pro vás Žacléřsko tím správným místem.

Nejčtenější

KVÍZ: Velký všeobecný test pro chvíle pohody

Vyzkoušejte si velký test magazínu DNES na prázdniny, ve kterém vás čeká 100 otázek z nejrůznějších oborů. Na kolik z nich odpovíte správně? Prověříme vás z historie, filmů, televizní tvorby,...

Plovoucí bary a „nepřevratitelný“ raft. Na Vltavě kvete zvláštní vodácký byznys

Je deset hodin ráno a na jezu v Herbertově, dva kilometry po Vltavě od Vyššího Brodu na jihu Čech a na druhém jezu, který vodáky od Lipna čeká, se tvoří fronta. Širokých raftů s neohrabanými...

Hrady a zříceniny Slovenska, které se vážně vyplatí poznat zblízka

Máme jich třikrát víc. Ale i když Česko vítězí na absolutní počty, je třeba pokorně přiznat, že slovenské hrady a zříceniny ty naše v některých ohledech trumfnou. Například rozlohou či rozsahem...

V Česku běžné, v Chorvatsku zakázané. A draze se to platí

Chorvatsko je pro české turisty oblíbenou letní destinací už desítky let. Statisíce Čechů každoročně vyrážejí k Jadranu za sluncem, mořem a piniovými háji. Přesto však Chorvatsko neznají jako své...

Léto bez chlóru. Třicet přírodních biotopů, kde vás čeká opravdu super léto

Není to klasický žebříček, od nejhorších k nejlepším. Není tu vítězů. Jediní poražení jsou ti, kteří se v parném létě ani jednou neosvěží někde u vody. A kde jinde by to mělo jít lépe, než v...

OBRAZEM: Moře za totality chutnalo po paštice. Balaton byl hitem léta

Jak se jezdilo za totality k moři? Autobusem nebo autem naloženým až po střechu, s konzervami a plynovým vařičem, a hlavně kolektivně. Cesty jednotlivců nebyly žádoucí. Oblíbená byla Jugoslávie,...

8. července 2025

Dovolená v Rakousku. Nedotčenou přírodu a božský klid hledejte v Lungau

Dostat se sem dá vlastně trochu zabrat. Do každého většího města, ať už Salzburku, Klagenfurtu, nebo Grazu je to minimálně sto kilometrů. Jenže právě na to rakouský region Lungau obklopený vrcholky...

8. července 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  7.7 13:40

Libuše možná nevěštila z Vyšehradu. Levý Hradec nabízí jinou stopu

Když se řekne kněžna Libuše, většině z nás se okamžitě vybaví Vyšehrad – skalní ostroh nad Vltavou, opředený pověstmi a vnímaný jako místo dávné moci a slávy, odkud kněžna údajně ukázala na budoucí...

7. července 2025

Chcete se zlepšit v angličtině? Zkuste jazykový pobyt pro dospělé

Advertorial

Irsko, Kanada, Velká Británie, Malta Kypr nebo Emiráty? To jsou země, kde se anglicky nejen domluvíte, ale i naučíte. Pomoci k tomu mohou jazykové pobyty pro dospělé, které právě v těchto zemích...

7. července 2025

Nádherná jezera, pláže, města i termály. Kam vyrazit do Itálie na dovolenou

Premium

Itálie je zemí mnoha tváří a uspokojí i ty nejnáročnější cestovatele. Zatímco města ožívají v létě bohatým kulturním programem, křivolaké stezky v horách i osamělé pláže vám poskytnou únik od...

7. července 2025

Plovoucí bary a „nepřevratitelný“ raft. Na Vltavě kvete zvláštní vodácký byznys

Je deset hodin ráno a na jezu v Herbertově, dva kilometry po Vltavě od Vyššího Brodu na jihu Čech a na druhém jezu, který vodáky od Lipna čeká, se tvoří fronta. Širokých raftů s neohrabanými...

6. července 2025  14:16

ZANIKLÉ TRATĚ: Podél Dymokurky dodnes leží uhlí z lokomotiv

Devadesáté třetí Zaniklé tratě se zaměří na železniční fenomén úrodného Polabí, řepařské úzkokolejky. V pásu od Kolína na sever jich bylo na přelomu 19. a 20. století postaveno hned sedm o celkové...

6. července 2025

Záhada ukrytá v krajině. Kounovské kamenné řady stále čekají na rozluštění

Na vrcholku kamenné plošiny Rovina se uprostřed hlubokých lesů nedaleko Kounova na Lounsku skrývá jeden z nejzáhadnějších fenoménů České republiky – kounovské řady. Více než čtrnáct kamenných linií,...

5. července 2025

KVÍZ: Velký všeobecný test pro chvíle pohody

Vyzkoušejte si velký test magazínu DNES na prázdniny, ve kterém vás čeká 100 otázek z nejrůznějších oborů. Na kolik z nich odpovíte správně? Prověříme vás z historie, filmů, televizní tvorby,...

vydáno 5. července 2025

Oáza starověkých skvostů Soluň. Rodáci Konstantin a Metoděj u místních netáhnou

Premium

Takové nic moc město, říkala jsem si po pár minutách jízdy z letiště. A pak se mi zadřelo pod kůži. Svými památkami, mořem, oranžovou oblohou při západu slunce, celkovou atmosférou. A taky vřelými...

4. července 2025

Kdo má největší smysl pro humor? Nejvtipnějším národem světa jsou Češi

Nejsme sice tou nejbohatší, nejmocnější nebo největší zemí na planetě, ale přesto ve světě umíme vyniknout. Podle portálu Daily Mail se v globálním srovnání Česko řadí na první příčku. Jako ta...

4. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.