Na co zírá mašinfíra: Hurvínkem po stopách F. L. Věka z Opočna do Dobrušky

Poslední prázdninový Mašinfíra nás zavede do východních Čech, do stínu Orlických hor. Projedeme krátkou trať mezi dvěma historickými městy, Opočnem a Dobruškou. Jiráskův F. L. Věk se sice železnice nedočkal, kdyby ano, určitě by ji jako buditel a šiřitel pokroku používal.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa tratě Opočno pod Orlickými horami - Dobruška

Když byla v roce 1875 zprovozněna trať Společnosti státní dráhy (StEG) z Chocně do Meziměstí a do Broumova, radovali se obyvatelé Opočna, protože dráha vedla přes jejich město a dokonce měli vlastní stanici, byť poměrně daleko za posledními domy. V nedaleké Dobrušce naopak drželi smutek. I přes veškeré snahy se jim vlak do města nepodařilo dovést.

Ve svých snahách ovšem dobrušští ovšem nepolevili. Po vydání lokálkového zákona v roce 1880 naopak svoje úsilí zdvojnásobili. Vznikla idea železniční tratě ze Smiřic přes České Meziříčí do Dobrušky, poprvé se také objevil plán na krátkou trať z Opočna, začala jednání o spojení s Kvasinami a Solnici. Ovšem StEG neměl na vybudování tratě do Dobrušky žádný zájem.

Hurvínek M131.1228 Pardubického spolku historie železniční dopravy ve stanici Dobruška

Navazující nebo blízké tratě

Týniště nad Orlicí – Náchod (připravujeme)

Hradec Králové – Letohrad (připravujeme)

Hradec Králové – Jaroměř – Starkoč

Souprava Východočeské dráhy sune ze stanice Starkoč do Václavic

Starkoč – Trutnov (připravujeme)

Spojka Starkoč – Václavice

Častolovice – Solnice

Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách

Místní si tak museli pomoci sami, koncesi na trať z Opočna získalo v prosinci 1907 samo město. Pak už to šlo ráz na ráz. 1. listopadu 1908 se po nové 5,5 kilometru dlouhé trati rozjely první vlaky. Provoz zajišťoval na účet vlastníka nejprve StEG, po jeho zestátnění státní dráhy (kkStB).

Už v roce 1910 se kvůli zlevnění provozu na trati objevil parní motorový vůz kkStB 1.0 (dnes M124.0), který postavily Ringhofferovy závody na Smíchově s parním strojem firmy Komarek z Vídně. Původně měl jezdit na horské trati Česká Lípa – Kamenický Šenov, jeho výkon byl ale pro tak náročnou dráhu nedostatečný. Naopak na krátké rovinaté trati do Dobrušky vůz ukázal svoje přednosti. Sloužil tady až do druhé světové války.

I po ní ale byl provoz na místní dráze Opočno – Dobruška veden především motorovými vozy. Vystřídaly se na ní předválečné M242.0, po čase ale nastal čas Hurvínků (M131.1) a nakonec i Orchestrionů (M152.0). Zajímavostí této trati byly dlouhá léta smíšené vlaky, motoráky tam minimálně do konce 90. let 20. století vozily i nákladní vozy.

Stálice dobrušské dráhy, motorový vůz M152.0343, obsluhovala i opočenskou...
Osmsetdesítka 810.563 si koncem 90. let 20. století troufla i na větší náklad....
Motorový vůz 810.375 v čele smíšeného vlaku PvO 90240 v úseku Dobruška-Pulice -...

Osmsetdesítky se toho nebály, smíšené vlaky jezdily mezi Opočnem a Dobruškou do 90. let

V jediné mezilehlé zastávce na trati Dobruška-Pulice (dnes bez dopravy) vznikla v roce 1961 vlečka do cihelny. To by nebylo až tak zajímavé, kdyby na ní neposunovala unikátní akumulátorová lokomotiva Ringhoffer č. 2. Na vlečce sloužila až do roku 1991. Další osudy této mašinky byly jak na horské dráze, svůj vzestup zažila, když se dostala do Výtopny Jaroměř, kde ji fandové železnice opravili a po letech opět zprovoznili. Malí i velcí se s ní mohli vozit při různých železniční akcích. Svůj pád pak lokomotiva zažila před několika lety, kdy ji za eticky sporných okolností získalo Národní technické muzeum. Od té doby stojí zaprášená a neprovozní v depozitáři v Chomutově.

Akumulátorová posunovací lokomotiva Ringhoffer č. 2 na vlečce v zastávce Dobruška-Pulice. Konec 70. let 20. století

Pád ostatně čekal i celou trať do Dobrušky. V roce 2010 kraj radikálně seškrtal osobní dopravu. Zatímco dříve jezdilo po trati se současným číslem 026 až sedm párů vlaků, dnes jedou jen dva, navíc pouze ve dnech školního vyučování. O prázdninách a víkendech se do Dobrušky vlakem nedostanete.

Výjimkou je každoročně 28. září, kdy se na trať vrací motorový vůz M131.1. Svoji nostalgickou jízdu tam pravidelně pořádá Pardubický spolek historie železniční dopravy. Stejně tak tomu bude i letos. Motorák vyráží brzy ráno z Pardubic a mezi Opočnem a Dobruškou se otočí hned čtyřikrát. Zájem o tyto mimořádné spoje je obrovský, když jsme natáčeli tohoto Mašinfíru, musel se strojvedoucí probojovat davem cestujících ke svému stanovišti.

Trať mezi Opočnem a Dobruškou si můžete projet za pouhé 2 minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Za Věkem a Kupkou

Pozvání Pardubického spolku historie železniční dopravy jsme samozřejmě museli využít. Naši jízdu začínáme ve stanici Opočno pod Orlickými horami. O lákadlech Opočna samozřejmě turisté vědí, ale co kdyby ne. Dominantou města je samozřejmě renesanční zámek s rozlehlým anglickým parkem. V zámku na vás čekají dva prohlídkové okruhy, v parku pak rybníčky, vodopády, můstky a další drobné i větší stavby. Mezi ty druhé patří letohrádek nebo krásný palmový skleník. V nejstarším domě ve městě pak najdete expozici Opočno v zrcadle času.

Stanice Opočno pod Orlickými horami na konci 70. let 20. století

Za návštěvu jistě stojí i nedaleké Nové Město nad Metují. Dostanete se tam, jak jinak než vlakem. Město postavené na skalním ostrohu vyniká svojí malebností. Rozlehlé náměstí s podloubím, zbytky středověkého opevnění, zámek s vyhlídkovou věží nebo krytý Jurkovičův most v zámecké zahradě jsou v Novém městě jen třešinkami na dortu.

Ale vraťme se zpátky na koleje. Hurvínek M131.1228 vyráží na svoji cestu. Vlaky do Dobrušky historicky odjíždějí přímo od staniční budovy, koleje dál pokračují ostrým obloukem vlevo. Vpravo vede vlečka do opočenské mlékárny.

Ze stanice Opočno pod Orlickými horami vychází kromě tratě do Dobrušky také vlečka do mlékárny

Turistické cíle podél trati 026

Nejprve překračujeme Zlatý potok a pak se vydáváme do polí, mezi kterými ostatně celý trať vede. Křížíme silnici druhé třídy číslo 304 a vjíždíme do míst, kde dřív stávala zastávka Dobruška-Pulice. Ze starých fotek je vidět, že tady kromě vlečky bylo i několik kolejí a zděná čekárna, teď už je všechno pryč. Zastávka sloužila až do roku 2018, potom se na ni vrhly bagry.

Za zastávkou Dobruška-Pulice se nám naskýtá krásný pohled na město. Výškový rozdíl mezi stanicemi Opočno pod Orlickými horami a Dobruška je 20 metrů, s tím, že koncová stanice je výš. Právě tady to ale vypadá, jakoby to bylo naopak.

Hurvínek Pardubického spolku historie železniční dopravy přejíždí ocelový most přes Dědinu, rozhodně největší umělou stavbu na trati a obloukem vjíždí do stanice Dobruška. Míjíme dochovanou výtopnu, dokonce ještě s napojenou kolejí a zastavujeme před staniční budovou. Na tak malou a poměrně nevýznamnou trať je tato stavba docela veliká, rakouský typ 16/H. V touze prodloužit trať z Dobrušky dál, totiž nechali místní raději postavit větší nádraží, aby pak nemuseli to staré bourat a přistavovat.

Hurvínek na trati Opočno - Dobruška na konci 70. let 20. století

V Dobrušce si můžete prohlédnout rodný domek Františka Vladislava Heka, jež byl předobrazem Jiráskova literárního hrdiny F. L. Věka. Uvnitř najdete obytnou světničku, kupecký krám z počátku 19. století i černou kuchyni. Samozřejmě se dozvíte spoustu podrobností o nejznámějším obyvateli Dobrušky.

F. L. Věk zcela zastínil i malíře Františka Kupku, který se narodil v Opočně, svoje dětství a mládí ovšem strávil právě v Dobrušce. Tady se také vyučil sedlářem a řemenářem. Jeho pobyt ve městě připomíná Kupkův dům. Jeho prvotiny si můžete prohlédnout v budově radnice, kde se dá vystoupat i na věž.

Zřejmě největší umělá stavba na trati, most přes Dědinu v Dobrušce

Mnoho zajímavého nabízí také Vlastivědné muzeum. Dozvíte se v něm o historii města, prohlídka pokračuje ve vedlejší budově synagogy, kde se dochovala i původní rituální lázeň, mikve. V Rýdlově vile se seznámíte s historií vojenské geografie, v Dobrušce totiž už přes sto let sídlí Vojenský geografický a hydrometeorologický úřad.

Trať z Opočna do Dobruška je sice krátká, turistickým potenciálem si ale rozhodně nezadá s jinými, mnohem většími. A třeba se touha místních o prodloužení jednou splní. Projekt Dráhy Orlických hor, který měl propojit stávající tratě a dovést železnici až do Deštného v Orlických horách, sice usnul, třeba se ale zase probudí.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

31. července 2024,  aktualizováno  6.9 15:05

Lidé dnes mají právo na všechno. Pohlreich naplno o overturismu i migraci

Premium

S kuchařem Zdeňkem Pohlreichem jsme si měli povídat hlavně o cestování. Brzy bylo jasné, že se téma stočí trochu jiným směrem. Nakonec jsme probrali nejen, co si myslí o problematice overturismu, ale...

1. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do srdce tádžické vrchoviny. Treking ve Fanských horách vám vezme dech

Hornatá a divoká země střední Asie vměstnaná mezi Pamír a Alajský hřbet, ekonomicky nejslabší ze všech postsovětských republik. To je Tádžikistán. Na jeho západní hranici se rozkládají Fanské hory....

6. září 2024

Penisy a figuríny. Tato evropská muzea fungují jen jako turistické pasti

Hmotné i nehmotné ukázky historie, kultury či techniky. Zkrátka zajímavé věci, které možná neosloví každého, ale za podívání stojí. Bohužel zdaleka ne každá instituce, která si dnes hrdě říká muzeum,...

7. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proslavené fotky nejosamělejších domů světa mají daleko jen k realitě

Vévodí galeriím Instagramu, dotvářejí obsah trendy webů, líbí se. Ty domnělé nejosamělejší domy světa totiž podněcují fantazii. Fotky takových izolovaných stavení se však jen zřídkakdy přidržují...

31. srpna 2024

OBRAZEM: Auto nechte doma. Měst na dobrou procházku je plná Evropa

Auta se vás tu nesnaží převálcovat, převýšení na nedlouhé trase je jen mírné a všude kolem je spousta památek ke koukání. To jsou základní předpoklady měst, která svědčí pěším procházkám. Obejdete se...

8. září 2024

Na co zírá mašinfíra: Po nejsevernější trati u nás do Valdštejnova Frýdlantu

Víte, která trať je u nás nejvíc na severu? Leží ve Frýdlantském výběžku, má číslo 037 a vede z Frýdlantu v Čechách až do polského Zawidówa. Osobní vlaky však končí už před hranicí, v Černousích....

8. září 2024

Po stopách portugalských mořeplavců. V Algarve najdete vodní psy i slípky modré

Premium

Pobřeží nejjižnějšího portugalského regionu patří k nejhezčím v Evropě, průzračné i nepokojné vody Atlantiku tu dotírají na zlatavé pláže obemknuté dramatickými útesy. Algarve ale nabízí mnohem víc...

7. září 2024

Penisy a figuríny. Tato evropská muzea fungují jen jako turistické pasti

Hmotné i nehmotné ukázky historie, kultury či techniky. Zkrátka zajímavé věci, které možná neosloví každého, ale za podívání stojí. Bohužel zdaleka ne každá instituce, která si dnes hrdě říká muzeum,...

7. září 2024

Přírůstek do královské rodiny. Princ s princeznou čekají čtvrtého potomka

Švédský královský dvůr oznámil šťastnou novinku. Princ Carl Philip (45) a princezna Sofia (39) budou čtyřnásobnými...

Nechávám si odsát tuk z břicha a chodím pravidelně na botox, říká Alice Bendová

Alice Bendová vypadá ve svých padesáti letech skvěle. Herečka otevřeně přiznává, že si občas ráda pomáhá kosmetickými...

Konec střídavé péče, jednodušší rozvod. Co změní novela občanského zákoníku

Novela občanského zákoníku přináší několik klíčových změn v oblasti rozvodů, péče o děti a vymáhání výživného. Tyto...

Za úklid orální sex. Katy Perry popsala vztah s Orlandem Bloomem

Zpěvačka Katy Perry (39) se rozpovídala v podcastu Call Her Daddy o svém vztahu s hercem Orlandem Bloomem (47)....

Zabití trofejní rekordní ryby? Neukojené ego. Ani není k jídlu, říká rybář Vágner

Premium Zabíjet trofejní ryby je podle rybáře Jakuba Vágnera úplně zbytečné. Nejenže se nedají sníst, ale poškozuje to celou...