Muzea vonící párou
Sledovat další díly na iDNES.tvPředchůdcem dnešního depa v Lužné byla výtopna Lužná-Lišany, kterou si postavila Buštěhradská dráha na poloviční cestě z Kladna do Chomutova. První lokomotivy sem začaly zajíždět v roce 1871.
Objem dopravy postupně narůstal a kapacita výtopny přestala postačovat. V Lužné se totiž začaly provádět také opravy. Byla proto postavena výtopna nová, už s halou na vyvazovací opravy a také s točnou. Ani ta ovšem zanedlouho nestačila. V roce 1924 tak byla zprovozněna výtopna mnohem větší, s rozsáhlým areálem, rotundou, zauhlovacím zařízením a montážními halami. Některé z těchto budov stojí v Lužné dodnes.
Jak ubývalo parních lokomotiv, začalo se depo přeorientovávat na velké opravy. V osmdesátých letech dvacátého století byla proto postavena velká hala. Provoz depa se přesto postupně omezoval, až byl v roce 1996 zastaven úplně.
Po ukončení provozu v Lužné začala působit řada spolků zabývajících se historií železnic. Chtěly depo využít jednak pro vystavení svých exponátů, jednak pro opravy parních lokomotiv. 1. července 1999 České dráhy založily v Lužné u Rakovníka svoje železniční muzeum.
Depo v Lužné u Rakovníka v letech 1967 a cca 1976
Parní, dieselové i elektrické
Muzeum v Lužné bývá obvykle otevřeno od dubna do konce října. První a poslední dva měsíce jen o víkendech, v červnu vždy kromě pondělí a o prázdninách celý týden. Výlet je to rozhodně na celý den.
V expozici najdete přes 30 lokomotiv všech trakcí, velikostí a několika rozchodů. Během tematických víkendů se s některými exponáty můžete i svézt. Nejčastěji na tratích do Rakovníka nebo do Krupé. Úzkorozchodná mašinka jezdí v areálu každý den, občas motorová, občas parní.
V Lužné se můžete svézt parní nebo motorovou úzkorozchodnou lokomotivou
Součástí sbírky jsou také motorové vozy, vagony, traťové mechanismy, nebo zabezpečovací zařízení. Do některých lokomotiv si můžete vlézt, jiné exponáty si můžete vyzkoušet. Třeba spouštění mechanických závor nebo přestavování vjezdového návěstidla.
Samozřejmostí je modelové kolejiště, kde se svými dětmi určitě strávíte poměrně dost času. V kryté expozici se zase seznámíte s vybavením dopravní kanceláře, dozvíte se spoustu zajímavostí o historie české železnice.
Zkrátka každý správný fanoušek vlaků a vláčků by se měl do Lužné minimálně jednou za život podívat. V příštím díle navštívíme železniční muzeum střední velikosti, Výtopnu Jaroměř.

Mapy poskytuje freytag & berndt. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost také vytváří knižní sérii Toulavá kamera s tipy na výlety po celém Česku, která je ideálním dárkem pro obdivovatele krás naší vlasti.