Tradiční Mrkvancová pouť v Polné přilákala tisíce lidí. I bez vlaku

  10:58aktualizováno  10:58
V Polné se o víkendu uskutečnila tradiční Mrkvancová pouť. V malém městě na Jihlavsku tak nebylo v sobotu odpoledne a v neděli k hnutí. Obec zahltily tisíce lidí, stovky aut, stánkaři a pouťové atrakce. Jen tradiční pouťový vlak opět nepřijel a lidé se bojí, že už ani nikdy nepřijede. Trať do Polné je totiž v katastrofálním stavu.

Na pouti nechyběly ani tradiční dobroty. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

"Tato pouť je klasika. S vnoučatama na ni jezdíme už několik let," řekl Pavel Kárný z Jihlavy. Vyrazil i tentokrát. "Před pár lety jsme si vždy udělali pěkný výlet vlakem, to do Polné ještě jezdila lokálka z Dobronína. Teď už jsme museli autem a kouzlo pouti není takové," dodal.

Fotogalerie

"Slýchám to často. Zvláštní výletní vlaky k pouti patřily, lidé je milovali. Vypadá to ale, že se budeme muset obejít nejspíš navždy bez nich," smutně konstatoval starosta Polné Jindřich Skočdopole.

Poslední zvláštní vlak na pouť vyrazil z nedalekého Dobronína v roce 2009. Jízdní řád byl připraven i pro rok následující, to už ale kvůli špatnému stavu trati inspektoři soupravu na koleje nepustili. I přes snahy města se situace od té doby nikterak nezměnila.

"Zájemců by bylo dost. Jak o svezení, tak o provozování výletního vlaku. Ale prostě není povolení k používání trati. Bojujeme za ní, ale je to byrokratická válka," poznamenal starosta.

Na trati do Polné je nepřetržitá výluka

Železniční trať z Dobronína do Polné měří asi šest kilometrů. Pravidelný provoz na ní skončil v roce 1982. Od té doby se využívala jen nárazově, například právě při Mrkvancové pouti a prakticky nikdo ji neudržoval.

Na trati se to projevilo. Už od Dobronína pomalu koleje zarůstají trávou, na několika místech nejsou přes zelený pás ani vidět. V havarijním stavu jsou pak poslední tři kilometry před Polnou. Vyměnit by v těch místech bylo zapotřebí nejméně 1200 shnilých pražců.

Nádraží v Polné zeje prázdnotou. Koleje jsou navíc zarostlé.
Koleje do Polné jsou zarostlé trávou. Na některých místech ani nejsou vidět.

A to by byla investice za více než 10 milionů korun. Na trať, kde jednou ročně dopraví vlaky návštěvníky na pouť, je to obrovská  částka, kterou Správa železniční dopravní cesty nevydá.

"Trať je v režimu nepřetržité výluky," pravil již dříve mluvčí SŽDC Tomáš Drvota s tím, že společnost nemá peníze na opravu. V době úspor dává přednost tratím, kde jezdí pravidelná osobní doprava.

"Naši trať si jednotlivé odbory a úřady přehazují. Jednou není vůle něco s tím dělat. A když se vůle naskytne, zase nejsou peníze," kroutí hlavou Jindřich Skočdopole.

Místo trati cyklostezka

Jak přiznal, objevily se už i takové nápady, že koleje obce odkoupí, koleje vytrhají a po náspu povedou cyklostezku. Stejný postup uplatnila před lety Přibyslav se starou vlečkou do Sázavy na Žďársku. A cyklostezka malebným údolím řeky Sázavy se stala jednou z nejvyhledávanějších pro milovníky kola a in-line bruslí.

"Jenže v tom je mezi námi obrovský rozdíl. Tady trať nevede krásným údolím, ale prakticky pouze mezi poli. A na cyklostezku by tu chyběla návaznost," odmítl tyto úvahy polenský starosta.

"Prioritou tak pro nás je zachování trati. Zničit koleje je to poslední, co bychom chtěli. A bojím se, že k tomu začne docházet na černo, pokud se s tratí něco nestane," dodal. "Stačí, aby přišel do Polné podnikatel, který by chtěl trať využít jako vlečku. Jakmile by koleje nebyly, odešel by," konstatoval.

Nádraží v Polné zeje prázdnotou.

Nádraží v Polné zeje prázdnotou.

Stejný postoj loni v květnu projevil i drážní úřad, který zamítl návrh SŽDC na definitivní zastavení dopravy na trati a nařídil její uvedení do provozuschopného stavu. "Nevěřím tomu, že se ještě někdy do Polné vlakem svezeme. Možná tak s pravnoučatama, jestli se toho dožijeme," nevěří snahám o záchranu kolejiště Kárný.

Ostatní návštěvníci s takovou nostalgií na vlak nevzpomínali. Snad jedině, když hledali s autem volné místo k zaparkování a přejížděli od jednoho plného záchytného parkoviště k druhému. Na pouť se ale přijeli bavit.

Ve stáncích se prodávala perníková srdce a keramika

A zábavy nabídla, jako obvykle, mnoho. Od zámku až na náměstí se táhly řady stánků. Žádný asijský textil u nich ale zájemci nekoupili. Prodávala se keramika, domácí výrobky i tradiční pouťové hračky pro děti, perníková srdce, pražené oříšky nebo turecký med.

Na náměstí pak stálo několik atrakcí. Ti nejodvážnější se točili na kolotoči, který vystoupal do třiceti metrů, dávali žaludkům zabrat na pohyblivých lavicích nebo v obrovském kyvadle. Pro další tu byl autodrom, menší kolotoče a pro ty nejmenší spousta dětských hradů.

Na houpačky se zase hrnuly hlavně děti.
Adrenalinové atrakce si užívali hlavně mladí.

"Jen je škoda, že pro malé děti tu mnoho atrakcí není. Když nepočítám skákací hrady, je tu jen jeden kolotoč a jeden dětský vláček. S poutěmi ve Žďáře nebo ve Světlé nad Sázavou se to nedá srovnat," poznamenala maminka Mirka, která na pouť přijela se svým tříletým synem.

"Letos náramně vyšlo počasí. To je při pouti to nejdůležitější. Jak je sluníčko, přiláká to mnoho lidí. Myslím, že se pouť povedla," pochvaloval si polenský starosta.

Samotné kolotoče a stánky v centru historického městečka nebyly v Polné jediným lákadlem. Součástí pouti byl i hudební festival na zimním stadionu, pouťový jarmark na zámku, výstava fotografií v Rérychově galerii nebo program Domu dětí a mládeže s večerní country zábavou.

Nejčtenější

Máme plno, ale končíme. Stát zrušil rezervace a zavřel Richtrovy boudy

Zavřené Richtrovy boudy v Krkonoších (13.1.2019).

Na seznam zavřených krkonošských bud přibyla další položka. Státem vlastněné Richtrovy boudy nad Pecí pod Sněžkou od...

Na Poštovnu dorazil jediný dobrovolník, i tak je bouda ze sněhu venku

Odklízení sněhu u Poštovny na Sněžce (17.1.2019).

Jen jeden dobrovolník vyslyšel už ve čtvrtek volání o pomoc z Poštovny na Sněžce. V bílé tmě a extrémním větru...

SLEPÁ MAPA: Tvrdá lekce zeměpisu. Najděte evropské řeky

Ilustrační snímek

Labe, Temže, Dunaj. Kdo by neznal názvy těchto významných evropských řek. Jejich královnou je jednoznačně Volha,...

Běžkaři mají skvělý rok. Podívejte se na přehled parádních tratí v Česku

Zaniklá obec Chaloupky

Letošní zima se může pochlubit nadprůměrnou sněhovou nadílkou. Záchranáři sice momentálně varují před výlety na...

Koloběžkou do Španělska. Žena z Tanvaldu jela poděkovat za život

Martina Josífek Zelinková na své pouti

V roce 2017, ve 46 letech, jí diagnostikovali zhoubný nádor. Po krátké, ale zničující léčbě sedla na koloběžku a odjela...

Další z rubriky

V lese páchly ryby a ples tam vůbec nebyl. Kde se točila slavná Popelka

Zadní trakt zámku Moritzburg posloužil ve filmu jako hlavní příjezd na zámecký...

Je to zcela jistě nejznámější saský zámek a pozná ho snad každý Čech. Zahrál si totiž ve vánoční klasice Tři oříšky pro...

„Moc nečum a upaluj.“ Rozpačité hledání jesenického Mrtvého muže

Vyhlídka Mrtvý muž

Jeseníky jsou plné tajemných míst. Patří k nim i jihovýchodní svahy hory Volyň, kde v hlubokých lesích uvádějí mapy...

Zaniklé tratě v Česku. Dráhu do nitra Železných hor převálcovala vlečka

Parní lokomotiva 400.113 za Tasovickou odbočkou na trati do Vápenného Podolu v...

Další díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do sevřených údolí Železných hor. Podíváme se na dráhu, která byla postavena...

Najdete na iDNES.cz