VIDEO: Elegantní dáma v letech. Lokomotiva 475.1 jezdila i v KLDR

aktualizováno 
Krásná a elegantní lokomotiva si přezdívku Šlechtična vysloužila právě díky svým proporcím. Znalci oceňují zejména boční pohled, kdy je dobře vidět prázdný prostor mezi kotlem a koly. Šlechtična tak působí mnohem lehčím dojmem, než je skutečná váha sto tun. Krása by však pro úspěch na železnici nestačila, slávu si získala i díky skvělým vlastnostem.

Spolehlivost spolu s nenáročnou údržbou udělaly z lokomotiv 475.1 žádané zboží. Škodovy závody v Plzni jich vyrobily celkem 172 kusů. V současnosti jsou v České republice provozuschopné jen tři.

V tendru je při plném stavu 11 tun paliva a 32 kubíků vody. Uhlí stačí zhruba na 500 kilometrů jízdy, zatímco voda jen na 150 km. Dvouválcová šlechtična dokáže proměnit vodu v sílu téměř dvou tisíc koní, ti ji pak rozhýbou až na sto kilometrovou rychlost.

Zaniklé tratě

Tyto lokomotivy vynikaly širokou škálou využití, vozily rychlíky i osobní vlaky, ale i rychlé nákladní expresy. „Dvakrát denně třeba jela v čele rychlíku z Chomutova do Chebu a zpátky, nebo jezdila s osobními vlaky z Chomutova do Karlových Varů. Patřila k jednomu z posledních typů parních lokomotiv, které Škodovka vyrobila. Měla výhodu moderního kotle a to řadě těchto lokomotiv zachránilo život - když dojezdily, sloužily jako výtopny. Proto neskončily v Kovošrotu,“ okomentoval lokomotivu pro iDNES.cz strojvůdce Jiří Mirvald.

V roce 1947 jste si takovou krasavici mohli koupit zhruba za tři miliony a 114 tisíc korun. Tolik za ni výrobce požadoval. K tomu ovšem připočtěte ještě odpovídající tendr za necelých 700 tisíc korun.

Výroba ve Škodových závodech trvala jen tři roky a byla ukončena v roce 1950. Při výrobě použila lokomotivka řadu moderních technologií a konstrukčních prvků ze zahraničí. Kromě moderního kotle s přehřívačem a natřásacích roštů spalovací komory a varníku se na některých kusech objevila také valivá ložiska.

Posledních 25 kusů z výroby bylo v rámci socialistické výpomoci odesláno do KLDR (1951). O čtyři roky došlo i k představení lokomotivy v Číně, tamní úřady ale žádnou objednávku neuskutečnily.

Lokomotiva bývá pro fanoušky železnic k vidění pravidelně na českých tratích. Sdružení Iron Monument Club Plzeň, které jednu z těchto lokomotiv vlastní, má na letošní rok naplánováno celkem 12 akcí, mezi nimi například Muzejní noc v Praze a okolí, Chodské slavnosti nebo Karlštejnské vinobraní. Kompletní seznam akcí si můžete prohlédnout zde.

Technická data lokomotivy s tendrem

Charakteristika: 2’D1’ p2 + 2’2’T32
Rozchod: 1 435 mm
Počet válců, vrtání: 2 × 530 mm
Zdvih pístů: 680 mm
Průměr kol hnacích dvojkolí: 1 750 mm
Průměr kol
- předního podvozku: 880 mm
- zadního běhounu: 1 150 mm
- tendru: 1 045 mm

Přetlak páry: 16 bar
Roštová plocha: 4,34 m2
Celková výhřevná plocha kotle na straně vody: 201,00 m²
Indikovaný výkon parního stroje: 2 000 koní

Služební hmotnost
- lokomotiva 99,6 t
- tendr 69,0 t

Maximální rychlost: 100 km/h
Minimální poloměr oblouku: 150 m
Celková délka přes nárazníky, lokomotiva s tendrem: 24 790 mm
Zásoba vody v tendru: 32 m3

Zásoba uhlí v tendru: 11,2 t

Autor:

Nejčtenější

Hitem byla sekaná se svíčkovou a růžová tatarka. Jak se jedlo v roce 1989

Pohled do Gril Baru ve Slovanském domě (1968)

Škrtněte posledních třicet let a přesuňte se s námi zpátky do roku 1989. Vzpomenete si, jaká byla nabídka tehdejších...

Nejkrásnější jarní vodopády. Neuvěříte, kolik jich v naší zemi máme

Vodopád pod Dlouhými stráněmi v Jeseníkách

Mnoho krásných vodopádů se za příznivých okolností objevuje i v naší domovině. Kromě Krkonoš, kde jsou ty nejznámější a...

Za lány bledulí míří tisíce turistů, ze vsi se na měsíc stalo parkoviště

Když vyjde počasí, vypadá to v rezervaci zhruba takto. Mezi lány bledulí se...

Poslové jara jsou tady, hlásí lidé z Chlébského na Bystřicku. Vesnička na pomezí Vysočiny a Jihomoravského kraje se...

Komfort stranou. Třicet světových dobrodružství pro kované cestovatele

Svatý muž v indickém Váránasí

Benátky jsou romantické, pláže v Thajsku exotické a all-inclusive dovolenou na turecké riviéře vám budou sousedé...

Nenápadná výzva Perského zálivu. Nedostupný Bahrajn se otevírá světu

Amwaj Islands. Centrální marína

Za hranice všedních dnů. Tak zní otřepané klišé, které se ale pro výlet do Bahrajnu, malé ostrovní země v Perském...

Další z rubriky

Nejkrásnější jarní vodopády. Neuvěříte, kolik jich v naší zemi máme

Vodopád pod Dlouhými stráněmi v Jeseníkách

Mnoho krásných vodopádů se za příznivých okolností objevuje i v naší domovině. Kromě Krkonoš, kde jsou ty nejznámější a...

V lese roste ananas, odpadky uklízí lesník. Vztah dětí k přírodě se zhoršuje

Chřiby

Právě ve čtvrtek se po celém světě slaví Mezinárodní den lesů. V letošním roce se odborníci snaží zaměřit pozornost na...

Zaniklé tratě: Šenovka byla v Česku nejklikatější. Její část možná ožije

Os 26607 v čele s lokomotivou T435.0095 v Horní Libchavě, 16. 9. 1978...

V 17. dílu seriálu Zaniklé tratě se vypravíme na pomezí Lužických hor a Českého středohoří. Navštívíme zřejmě...

Najdete na iDNES.cz