Čtvrtek 12. prosince 2019, svátek má Simona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 12. prosince 2019 Simona

VIDEO: Elegantní dáma v letech. Lokomotiva 475.1 jezdila i v KLDR

aktualizováno 
Krásná a elegantní lokomotiva si přezdívku Šlechtična vysloužila právě díky svým proporcím. Znalci oceňují zejména boční pohled, kdy je dobře vidět prázdný prostor mezi kotlem a koly. Šlechtična tak působí mnohem lehčím dojmem, než je skutečná váha sto tun. Krása by však pro úspěch na železnici nestačila, slávu si získala i díky skvělým vlastnostem.

Spolehlivost spolu s nenáročnou údržbou udělaly z lokomotiv 475.1 žádané zboží. Škodovy závody v Plzni jich vyrobily celkem 172 kusů. V současnosti jsou v České republice provozuschopné jen tři.

V tendru je při plném stavu 11 tun paliva a 32 kubíků vody. Uhlí stačí zhruba na 500 kilometrů jízdy, zatímco voda jen na 150 km. Dvouválcová šlechtična dokáže proměnit vodu v sílu téměř dvou tisíc koní, ti ji pak rozhýbou až na sto kilometrovou rychlost.

Zaniklé tratě

Tyto lokomotivy vynikaly širokou škálou využití, vozily rychlíky i osobní vlaky, ale i rychlé nákladní expresy. „Dvakrát denně třeba jela v čele rychlíku z Chomutova do Chebu a zpátky, nebo jezdila s osobními vlaky z Chomutova do Karlových Varů. Patřila k jednomu z posledních typů parních lokomotiv, které Škodovka vyrobila. Měla výhodu moderního kotle a to řadě těchto lokomotiv zachránilo život - když dojezdily, sloužily jako výtopny. Proto neskončily v Kovošrotu,“ okomentoval lokomotivu pro iDNES.cz strojvůdce Jiří Mirvald.

V roce 1947 jste si takovou krasavici mohli koupit zhruba za tři miliony a 114 tisíc korun. Tolik za ni výrobce požadoval. K tomu ovšem připočtěte ještě odpovídající tendr za necelých 700 tisíc korun.

Výroba ve Škodových závodech trvala jen tři roky a byla ukončena v roce 1950. Při výrobě použila lokomotivka řadu moderních technologií a konstrukčních prvků ze zahraničí. Kromě moderního kotle s přehřívačem a natřásacích roštů spalovací komory a varníku se na některých kusech objevila také valivá ložiska.

Posledních 25 kusů z výroby bylo v rámci socialistické výpomoci odesláno do KLDR (1951). O čtyři roky došlo i k představení lokomotivy v Číně, tamní úřady ale žádnou objednávku neuskutečnily.

Lokomotiva bývá pro fanoušky železnic k vidění pravidelně na českých tratích. Sdružení Iron Monument Club Plzeň, které jednu z těchto lokomotiv vlastní, má na letošní rok naplánováno celkem 12 akcí, mezi nimi například Muzejní noc v Praze a okolí, Chodské slavnosti nebo Karlštejnské vinobraní. Kompletní seznam akcí si můžete prohlédnout zde.

Technická data lokomotivy s tendrem

Charakteristika: 2’D1’ p2 + 2’2’T32
Rozchod: 1 435 mm
Počet válců, vrtání: 2 × 530 mm
Zdvih pístů: 680 mm
Průměr kol hnacích dvojkolí: 1 750 mm
Průměr kol
- předního podvozku: 880 mm
- zadního běhounu: 1 150 mm
- tendru: 1 045 mm

Přetlak páry: 16 bar
Roštová plocha: 4,34 m2
Celková výhřevná plocha kotle na straně vody: 201,00 m²
Indikovaný výkon parního stroje: 2 000 koní

Služební hmotnost
- lokomotiva 99,6 t
- tendr 69,0 t

Maximální rychlost: 100 km/h
Minimální poloměr oblouku: 150 m
Celková délka přes nárazníky, lokomotiva s tendrem: 24 790 mm
Zásoba vody v tendru: 32 m3

Zásoba uhlí v tendru: 11,2 t

Autor:
  • Nejčtenější

Erupce sopky na Novém Zélandu: nejméně pět mrtvých, desítky zraněných

Na novozélandském ostrůvku White Island v pondělí vybuchla sopka. Erupce si vyžádala nejméně pět obětí a 31 zraněných....

KVÍZ: Za dobré znalosti knihu. Otestujte se, jak znáte Česko

Možná znáte celý širý svět. Přešli jste poušť, viděli jste silný příboj na irském pobřeží, nebo mrzli na osamělých...

Dvě tváře Persie. Írán není ďábelská země, je pohostinný a upravený

Ze zpráv se Írán jeví jako ďábelská země. Jak je to doopravdy? Vydali jsme se tam a našli pohádkově krásný a pohostinný...

Šumava, kterou nesmíte vynechat. Údolí Vydry přitahuje turisty jako magnet

Šumava je široký pojem, snad každý má tu „svou“. Většina návštěvníků se však asi shodne na tom, že její nejkrásnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

SLEPÁ MAPA: Dnes je mezinárodní den hor. Jak se v nich vyznáte?

Organizace spojených národů vyhlásila Mezinárodní den hor poprvé v roce 2003. Jeho cílem je podporovat život v horských...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

  • Další z rubriky

ZANIKLÉ TRATĚ: Nad Mladotickou dráhou stát zlomil hůl, zloději bohužel ne

Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou na rozhraní Středočeského a Plzeňského kraje. Zaměříme se na dráhu, která de iure...

Na co zírá mašinfíra: Plnou parou vpřed po nádherné úzkokolejce z Osoblahy

Se seriálem Na co zírá mašinfíra zamíříme na slezsko-polské pomezí, do osoblažského výběžku. Parním vlakem Slezských...

Premium

Kde výčep můj? Výlet do hospod, které se zapsaly do dějin naší země

Hledáte tip na výlet v době, kdy je venku převážně sychravo a nevlídno? Vydejte se na (pod)zimní výpravu po hospodách,...

KVÍZ: Známá i neznámá místa Krkonoš. Vyzkoušejte si své vědomosti

Život v českých horách bude vždy jiný než ve zbytku naší republiky. Každé pohoří má vlastní historii, své příběhy a...

Najdete na iDNES.cz