VIDEO: Elegantní dáma v letech. Lokomotiva 475.1 jezdila i v KLDR

aktualizováno 
Krásná a elegantní lokomotiva si přezdívku Šlechtična vysloužila právě díky svým proporcím. Znalci oceňují zejména boční pohled, kdy je dobře vidět prázdný prostor mezi kotlem a koly. Šlechtična tak působí mnohem lehčím dojmem, než je skutečná váha sto tun. Krása by však pro úspěch na železnici nestačila, slávu si získala i díky skvělým vlastnostem.

Spolehlivost spolu s nenáročnou údržbou udělaly z lokomotiv 475.1 žádané zboží. Škodovy závody v Plzni jich vyrobily celkem 172 kusů. V současnosti jsou v České republice provozuschopné jen tři.

V tendru je při plném stavu 11 tun paliva a 32 kubíků vody. Uhlí stačí zhruba na 500 kilometrů jízdy, zatímco voda jen na 150 km. Dvouválcová šlechtična dokáže proměnit vodu v sílu téměř dvou tisíc koní, ti ji pak rozhýbou až na sto kilometrovou rychlost.

Zaniklé tratě

Tyto lokomotivy vynikaly širokou škálou využití, vozily rychlíky i osobní vlaky, ale i rychlé nákladní expresy. „Dvakrát denně třeba jela v čele rychlíku z Chomutova do Chebu a zpátky, nebo jezdila s osobními vlaky z Chomutova do Karlových Varů. Patřila k jednomu z posledních typů parních lokomotiv, které Škodovka vyrobila. Měla výhodu moderního kotle a to řadě těchto lokomotiv zachránilo život - když dojezdily, sloužily jako výtopny. Proto neskončily v Kovošrotu,“ okomentoval lokomotivu pro iDNES.cz strojvůdce Jiří Mirvald.

V roce 1947 jste si takovou krasavici mohli koupit zhruba za tři miliony a 114 tisíc korun. Tolik za ni výrobce požadoval. K tomu ovšem připočtěte ještě odpovídající tendr za necelých 700 tisíc korun.

Výroba ve Škodových závodech trvala jen tři roky a byla ukončena v roce 1950. Při výrobě použila lokomotivka řadu moderních technologií a konstrukčních prvků ze zahraničí. Kromě moderního kotle s přehřívačem a natřásacích roštů spalovací komory a varníku se na některých kusech objevila také valivá ložiska.

Posledních 25 kusů z výroby bylo v rámci socialistické výpomoci odesláno do KLDR (1951). O čtyři roky došlo i k představení lokomotivy v Číně, tamní úřady ale žádnou objednávku neuskutečnily.

Lokomotiva bývá pro fanoušky železnic k vidění pravidelně na českých tratích. Sdružení Iron Monument Club Plzeň, které jednu z těchto lokomotiv vlastní, má na letošní rok naplánováno celkem 12 akcí, mezi nimi například Muzejní noc v Praze a okolí, Chodské slavnosti nebo Karlštejnské vinobraní. Kompletní seznam akcí si můžete prohlédnout zde.

Technická data lokomotivy s tendrem

Charakteristika: 2’D1’ p2 + 2’2’T32
Rozchod: 1 435 mm
Počet válců, vrtání: 2 × 530 mm
Zdvih pístů: 680 mm
Průměr kol hnacích dvojkolí: 1 750 mm
Průměr kol
- předního podvozku: 880 mm
- zadního běhounu: 1 150 mm
- tendru: 1 045 mm

Přetlak páry: 16 bar
Roštová plocha: 4,34 m2
Celková výhřevná plocha kotle na straně vody: 201,00 m²
Indikovaný výkon parního stroje: 2 000 koní

Služební hmotnost
- lokomotiva 99,6 t
- tendr 69,0 t

Maximální rychlost: 100 km/h
Minimální poloměr oblouku: 150 m
Celková délka přes nárazníky, lokomotiva s tendrem: 24 790 mm
Zásoba vody v tendru: 32 m3

Zásoba uhlí v tendru: 11,2 t

Autor:

Nejčtenější

V Africe vyfotili vzácného černého levharta. Prvního po 110 letech

Britský fotograf Will Burrard-Lucas zachytil v keňském parku Laikipia...

Britskému fotografovi Willu Burrardovi - Lucasovi se v Africe povedl náramný kousek. Podařilo se mu vyfotit vzácného...

Byl to asi nejhorší James Bond, přesto naučil turisty lyžovat v Mürrenu

Díky za všechno, Mr. Bond.

Možná by se měl tento slavný snímek jmenovat spíše Ve službách švýcarskému turismu, než Jejímu Veličenstvu, neboť agent...

Slavný cestovatel Miroslav Zikmund slaví sto let, svůj věk bere jako dar

Miroslav Zikmund

Při dvou cestách projel Miroslav Zikmund Asii, Afriku i Ameriku. Je absolutní systematik, jeho život má pevně daný...

KVÍZ: Lidé pro ně i umírají. Jak dobře znáte státní vlajky?

Ilustrační foto

Jsou jedním z nejvýraznějších symbolů každého státu. Některé vlajky pozná na první pohled téměř každý, jiné se dají...

Varhánky i v poledne? Víme, kde v Kitzbühelu hledat nejlepší trasy

Alpské kouzlo sjezdovek v rakouském Kitzbühelu

Kitzbühel, to není jen Hahnenkamm, na kterém se jezdí slavný sjezd, ale také pestrý výběr z 230 kilometrů sjezdovek....

Další z rubriky

Český výletník: Jak mě Vincek Priessnitz naučil léčit a být trpělivý

Sanatorium Priessnitz je dnes nejvýznamnější stavbou a jakýmsi logem Lázní...

Když zazní jméno Priessnitz, člověk si představí cosi tajemně německého a chladného. Vincenz Priessnitz však založil...

Na co zírá mašinfíra: Východočeské derby z Pardubic do Hradce Králové

Motorový vůz M131.1228 Pardubického spolku historie železniční dopravy

Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra nám ukáže trať, která zanedlouho přestane v dosavadní podobě existovat. Čeká ji...

99 důvodů, proč je Česko nejlepší pro život. Znáte ten stý?

Pravčická brána

Česko je země, kde je radost žít. Redakce magazínu Víkend MF DNES sestavila devět a devadesát důvodů, proč je Česko...

Najdete na iDNES.cz