Kroměříž obnoví městské hradby

  13:36aktualizováno  13:36
V Kroměříži se konečně začalo s opravami středověkých hradeb. Kvůli nedostatku peněz bude ale rekonsrukce trvat rozhodně déle, než by si tato historická památka zasloužila.

Správa majetku města Kroměříže hodlá opravit zachované části středověkých městských hradeb. Práce však půjde dopředu zřejmě velmi pomalu, protože na ni není dostatek peněz. Nikdo proto nedokáže říci, jak dlouho bude trvat. Správa majetku se na opravy chystá už více než rok. "Už před více než rokem tady byli její pracovníci a žádali o souhlas se vstupem na náš pozemek. Od té doby se však neděje nic," uvedl Jiří Dočkálek, majitel domu na Riegrově náměstí, jehož pozemek s hradbami sousedí. Památkář Okresního úřadu v Kroměříži Jan Krampl však uvedl, že zahajovací práce na opravě hradeb už začaly, a to u budovy zvláštní školy v ulici 1. máje. "Tento první zhruba stometrový úsek by měl být hotov ještě letos," míní Krampl. Městské hradby mají podle něj značnou historickou hodnotu. Zachovaly se z nich tři části. První, nejdelší z nich, obepíná městské jádro z jihu a sahá od kostela Panny Marie k Milíčovu náměstí. Je to ta část, kde byly opravy zahájeny. Druhou část hradeb lze zhruba vytyčit budovami Justiční školy a konzervatoře, třetí část tvoří předěl mezi zahradami domů Ztracené ulice a Podzámeckou zahradou. "V této třetí části, ale i jinde jsou hradby znehodnoceny pozdějšími cihlovými vysprávkami, kamenné středověké jádro hradeb je však zachováno. Jako součást původního středověkého městského opevnění mají hradby značnou historickou cenu. Proto je dobře, že se s opravami aspoň začalo," soudí památkář. Kdy opravy skončí totiž nikdo neví. "Na víc než na první stometrový úsek zatím nejsou peníze," sdělil Krampl. Ani Správa majetku města Kroměříže neví, kdy budou opravy hradeb pokračovat. "Není v našich silách opravit hradby najednou. Další vývoj oprav bude záviset na tom, zda se na ně najdou peníze v městském rozpočtu v příštích letech," uvedla pracovnice Správy Alena Vaculíková.

Kroměříž zdobí zámek se zahradami, ale na opravu další ozdoby,středověkých hradeb, není zatím dostatek financí.

Autor:

Nejčtenější

V Africe vyfotili vzácného černého levharta. Prvního po 110 letech

Britský fotograf Will Burrard-Lucas zachytil v keňském parku Laikipia...

Britskému fotografovi Willu Burrardovi - Lucasovi se v Africe povedl náramný kousek. Podařilo se mu vyfotit vzácného...

Byl to asi nejhorší James Bond, přesto naučil turisty lyžovat v Mürrenu

Díky za všechno, Mr. Bond.

Možná by se měl tento slavný snímek jmenovat spíše Ve službách švýcarskému turismu, než Jejímu Veličenstvu, neboť agent...

KVÍZ: Lidé pro ně i umírají. Jak dobře znáte státní vlajky?

Víte, který stát má na své vlajce kalašnikov?

Jsou jedním z nejvýraznějších symbolů každého státu. Některé vlajky pozná na první pohled téměř každý, jiné se dají...

Slavný cestovatel Miroslav Zikmund slaví sto let, svůj věk bere jako dar

Miroslav Zikmund

Při dvou cestách projel Miroslav Zikmund Asii, Afriku i Ameriku. Je absolutní systematik, jeho život má pevně daný...

Lyže v Německu, postel v Česku. Zkusili jsme lyžování na Velkém Javoru

Lyžování na Grosser Arber stojí za to i v pozdějších odpoledních hodinách, kdy...

Moderní lanovky, sjezdovky všech obtížností, výborné sněhové podmínky obvykle až do dubna a perfektní zázemí. To jsou...

Další z rubriky

Na co zírá mašinfíra: Úzkokolejkou partyzánským krajem z Vysočiny na jih

Lokomotiva T48 018 čeká v Obratani na jízdu do Jindřichova Hradce

V dalším dílu seriálu Na co zírá mašinfíra zamíříme na rozhraní Vysočiny a jižních Čech. Bude to vůbec poprvé, co...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Neobvyklá cesta Českým rájem k Ještědu

Motorový vůz 843.011 čeká ve stanici Stará Paka na odjezd v čele osobního vlaku...

Takto jste cestu skrz Český ráj asi ještě nikdy neviděli. Čeká nás trať 030 podél řeky Jizery ze Staré Paky přes...

Zaniklé tratě v Česku: Dráhu z Litvínova do Jirkova zpustošila rypadla

Jirkovské zhlaví nádraží Dřínov v šedesátých letech 50.5408889N, 13.5067222E

Dnešní díl Zaniklých tratí nás zavede do míst, kde dráha musela ustoupit velkorypadlům. Otevíráme kapitolu, ve které se...

Najdete na iDNES.cz