Krkonošská magistrála - Trasa mezi Bufetem a Výrovkou

Krkonošská magistrála - Trasa mezi Bufetem a Výrovkou | foto: Jan Hocek, iDNES.cz

Krkonoše letos čekají milion běžkařů, čeká na ně 700 kilometrů tratí

Podle kvalifikovaných odhadů se předpokládá, že do krkonošských lyžařských stop nastoupí i v této zimě více než jeden milion běžkařů. V horské i podhorské části Krkonoš na ně čekají stovky kilometrů upravovaných tratí. Na jejich úpravě se podílejí lyžařské a sportovní areály, tělovýchovné jednoty, obce i jednotlivci.

Údržba tratí o délce přes 700 kilometrů je velice nákladná, a proto se diskutuje o tom, zda by se samotní běžkaři neměli alespoň z části podílet na úhradě úpravy. Zatím se zdá, že samotné zavedení takového poplatku by mohlo finančně převýšit finanční přínos.

Údržbu tratí zaručuje dohoda mezi krkonošským svazkem měst a obcí, Správou KRNAP, horskou službou a jednotlivými upravovateli. Ti se zavazují, že tratě budou upravovány kvalitně a pravidelně sněžnými stroji, podle potřeby 2 - 3x v týdnu, v plném profilu jak pro bruslení, tak i pro klasiku.

Akce pro veřejnost
- 4. 3. 2017 Krkonošská 70 LAWI
- 17. 12. 2016 Velká cena Jilemnice
- 28.-29. 1. 2017 Jilemnická 50 ZP MV ČR
- 11.-12. 2. 2017 Český pohár dorostu
- 26. 3. 2017 M ČR v běhu na lyžích na 50 km 90.ročník Hančova memoriálu

Kam pro informace
Webové stránky pro aktuální informace o aktuálních podmínkách v běžeckých stopách:
www.krkonose.eu
www.holidayinfo.cz
www.krnap.cz
www.bilestopy.cz

Během jedné sezony najezdí stroje určené k úpravě krkonošských lyžařských tratí téměř 26 000 kilometrů a náklady na provoz se pohybují okolo pěti až šesti milionů korun.

„Většinu z těchto nákladů hradí samotní upravovatelé. Podílejí se na nich v mnoha případech i jednotlivé obce,“ vysvětluje Pavel Klapuš z krkonošského svazku měst a obcí, který tento rozsáhlý projekt koordinuje. „Jeho významným podporovatelem je Královéhradecký kraj a Liberecký kraj poskytnutím neinvestičních dotací v celkové výši přesahující 1 000 000 korun.“

Loňská sezona byla v Krkonoších průměrná, v podhůří velmi špatná. Letos všichni v Krkonoších věří, že obleva počká minimálně do Velikonoc příštího roku. Zasloužili by si to nejen milovníci hor, sněhu a lyží, ale i místní podnikatelé v cestovním ruchu. V podhůří by přitom uvítali, aby slušné podmínky i pro běžecké lyžování trvaly alespoň dva měsíce.

Tipy na výlety

Tipy na výlety na běžkách

Z Benecka na Horní Mísečky a Žalý (20 km)
Po turistické lyžařské trase se vydáte z Benecka od objektu Bellevue na Rovinka, místo prvního občerstvení pak odbočíte vlevo směrem na Farmu Hucul. Na konci rovinky odbočíte vpravo a budete stoupat na Horní Mísečky. Z lyžařského stadionu na Horních Mísečkách sjedete po plynovodu kolem Harrachovy skály na Třídomí a na Rovinka. Vystoupáte na Jánský vrch a po značené lyžařské cestě kolem hotelu Bára na vrchol Žalý. Cestou jsou nádherné výhledy do údolí a na Kotel. Vystoupejte na rozhlednu. Krásný výhled vám bude odměnou za namáhavější výstup. Zpět sjedete k hotelu a dále po žluté na parkoviště. Tip: na Horních Mísečkách využijte běžecké lyžařské okruhy pravidelně upravovaných běžeckých tratí.

Okolo Černé hory (25 km)
Z Pece pod Sněžkou vyjedete lanovkou na Hnědý vrch. Po upravené lyžařské cestě se vydáte směrem k Lesní boudě, za níž pak přijedete na Krkonošskou magistrálu, která vás dovede až ke Kolínské boudě. Zde pojedete rovně k Černé, Sokolské a Zinneckerově boudě. Po černohorské silnici dojedete na značenou lyžařskou turistickou cestu, po které objedete celou Černou horu a napojíte se u Kolínské boudy na Krkonošskou magistrálu. Po Javorské cestě sjedete do Pece pod Sněžkou.

Z Horní Malé Úpy do Svobody na Úpou, (17 km)
Z parkoviště na Horní Malé Úpě se vydáte po turistické lyžařské trase ke kostelu, odbočíte vlevo a přes Cestník podél státní hranice sjedete nad Horní Albeřice a pokračujete na Rýchory. Z rozcestí Kutná sjíždíte do Svobody nad Úpou.

Tipy na sněžnice a skialpinismus

Sněžnice
Špindlerova bouda - Luční bouda -Špindlerova bouda (12 km)
Po cestě Česko-polského přátelství, podél tyčového značení, dojdete nad Malým Stawem na křižovatku turistických cest, kde odbočíte a Jantarovou cestou dojdete na Luční boudu. Zpět půjdete po zimní cestě přes Stříbrné návrší na Špindlerovu boudu.

Skialpinismus
Skialpové trasy jsou okruh, jež lze kombinovat i s ostatními turisticky značenými trasami a s ostatními cestami a nelesními plochami v 3. a 2. zóně KRNAP.

Špindlerův Mlýn a okolí:
Svatý Petr - po sjezdovce Stoh - po modré Cesta úbočím Stohu (Klínová cesta) - Klínové boudy - po zelené k Chalupě na rozcestí - dále po červené k Výrovce - po zelené Dlouhým dolem - Svatý Petr.

Pec pod Sněžkou a okolí
Pec pod Sněžkou - po červené výstup do Modrého dolu - zimní tyčovaná cesta Modrým dolem k Výrovce - po zelené přes Richterovy Boudy sjezd - Pec pod Sněžkou (varianta s odbočkou na červenou na rozcestí U Richterových bud do Zeleného dolu nebo na červenou Železnou stezku).

Rokytnice nad Jizerou a okolí
Hoření Domky - výstup po modré sjezdovce - dále po modré značce na rozcestí Zadní Plech - po žluté na Krakonošovu snídani - po modré výstup na rozcestí U Čtyř pánů - po zelené - Růženčina zahrádka - po červené do Kotelského sedla.

- varianta 1: tyčovaná cesta - Lysá hora - po sjezdovkách sjezd do Rokytnice. - varianta 2: po červené sjezd na Dvoračky, odtud sjezd po značených cestách do Rokytnice nad Jizerou nebo přes Vlčí hřeben.