náhledy
Zachycení struktury sněhu, Nízké Tatry. Oříškem bylo stanovit správnou clonu, a tedy hloubku ostrosti. Z celkem čtyř verzí dopadla dle mého soudu nejlépe tato s clonou 16, kdy pozadí je jen velmi mírně rozmazané.
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Fotografování při lyžování patří mezi klasické náměty při zimním focení. Snažte se snímek nějak oživit a pokud fotografujeme konkrétní osobu (například člena rodiny), dbejme na to, aby byla na fotografii dostatečně velká. Protože sníh vypadá ve všech střediscích přibližně stejně, můžete do záběru nakomponovat nějaký prvek vypovídající o dané lokalitě vaší dovolené – například pohled na místní kostelík, ceduli na lyžařských tratích, stanici lanovky s nápisem apod. Ukázková fotografie vypadá jakoby byla focena z helikoptéry – stačilo ale najít si vhodné stanoviště a domluvit se s lyžařem, kudy má projet. Šikmé boční světlo pěkně vykresluje strukturu sněhu, odletující sníh zase umocňuje pohyb lyžaře.
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Někdy je třeba reagovat rychle – unikátní snímek z vyhlídky na Prachovské skály a hrad Trosky vznikl pár hodin po silném sněžení. K místu jsem se půl hodiny brodil po pás ve sněhu, ale výsledek stojí za to!
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Snažte se do zimních snímků vnést nějakou jinou barvu než je bílá a modrá. Zajímavý kontrast jsem nalezl na Novém Zélandu, kde i v zimních horách spatříme stálezelené rostliny.
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Že sníh je málokdy bílý, dokazuje i tato fotografie. Růžovou barvu způsobuje vycházející slunce, foceno ve výšce zhruba 2 000 m na sopce Mt. Taranaki na Novém Zélandu.
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Fotografie s použitým polarizačním filtrem – výsledkem je velmi tmavá obloha (dá se ale následně upravit digitálně).
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Takhle to dopadne, když fotíte s bleskem za sněžení.
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Focení inverzních a údolních mraků patří ke klasice zimní fotografie. Pro snímek na ukázce bylo nutno přivstat si na východ slunce. Náladu snímku umocňuje teplé nasvícení vrcholků hor a jejich kontrast se studeným tónem v dolní části snímku.
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Zajímavý efekt pomalu zamrzajícího Konopišťského rybníka a současného sněžení. Sníh se udržel jenom na čerstvém ledu a vytvořil tak zajímavé obrazce.
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Takhle ne! Dvě děti na obrázku jsou moc malé a celkově se ztrácejí v obraze. Počasí také nepřeje – sníh nemá žádnou strukturu a slévá se do jednoho bílého fleku.
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Kdo se pohybuje často v horách s fotoaparátem, tomu se může podařit vyfotit i tzv. "halo". Halové jevy jsou optické úkazy, které vznikají odrazem či průchodem slunečních, respektive měsíčních paprsků drobnými ledovými krystaly v atmosféře. Aby došlo ke vzniku těchto úkazů, je zapotřebí, aby krystalky ledu měly tvar šestiboké destičky nebo hranolku. Halové jevy nejčastěji spatříme, pokud oblohu z větší části pokrývají oblaka typu cirrostratus.
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Východ slunce v Tatrách – působivá ranní nálada a kontrast chladných a zasněžených štítů s porostem borovice a teplými tóny na skále v popředí.
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Focení proti slunci zajímavým způsobem oživí vaše snímky. Při komponování tohoto záběru jsem si trochu pomohl částečným zastíněním slunce zajímavou větví, čímž jsem docílil potřebného kontrastu ve středních jasech a zviditelnil paprsky slunce na tmavé větvi. Jiskřivá struktura sněhu v popředí a zavátá větev umocňují celkovou mrazivou atmosféru snímku.
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Obvyklý objekt neobvyklým způsobem: Mumlavský vodopád se zajímavými rampouchy. Bylo nutno použít ultraširokoúhlý objektiv a z polohy vleže na ledu opatrně fotit.
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Správná expozice. Vlevo je fotografie, která sice ještě není přeexponovaná, ale už na ní vidíme ztrácející se strukturu sněhu. Uprostřed je správně exponovaná fotografie, kdy stále dobře vyniká struktura sněhu v popředí. A vpravo mírně podexponovaná fotografie
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Fotografování s bleskem. Při focení osob si dle situace pomozte bleskem – večerní sjezd na saních ze Žalého jsem dokumentoval v protisvětle zapadajícího slunce. Zatímco na prvním obrázku není vidět lidem do obličeje, s použitím blesku vidíme, s kým jsme to vlastně na výletě byli…
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz
Zachycení sněžení. Jak velký rozdíl v celkovém dojmu může způsobit rychlost závěrky: zatímco první fotografie byla focena rychlostí závěrky 1/125, která pohyb vloček "zmrazila", na druhé fotografii byla nastavena rychlost závěrky 1/20 – výsledkem je mnohem syrovější a méně romantický dojem. K dané kompozici se víc hodí první varianta.
Autor: Jan Hocek, pro iDNES.cz