„Pro nás jde o velmi výjimečný projekt, protože si na něm zkoušíme, jestli je vůbec možné takový hotel provozovat bez recepce a služeb, na které je běžný host zvyklý,“ říká Jan Lauterkranz, ředitel společnosti Orea hotels & resorts.
Samoobslužný hotel v centru Prahy funguje jednoduše. Jakmile si na stránkách hotelu vytvoříte rezervaci, přijde vám SMS nebo e-mail, ve kterém budete vyzváni, abyste si udělali check-in online. „Dnes už má každý člověk v ruce chytrý telefon a takový úkon zvládne,“ myslí si Lauterkranz.
Check-in si můžete zařídit třeba z oblíbené restaurace nebo přímo u vstupu do hotelu. I tam se dá ubytovací formulář během chvilky vyplnit na dotykovém displeji. Dostanete kódy od budovy a od pokoje a o nic víc se nestaráte,“ říká Lauterkranz.
Úplně bez lidí se však samoobslužný hotel u Karlova mostu neobejde, některým zákazníkům totiž online služby stále činí problémy. „Zhruba 70 procent lidí to zvládá úplně samo, zbylých 30 procent nám volá o pomoc,“ odhaduje ředitel hotelové společnosti.
Získejte noc zdarma v krásném hotelu u Pražského hradu |
Občasná výpomoc probíhá při rezervacích, firma navíc musí mít k dispozici alespoň vzdálenou recepci v případě nečekané situace. Pro bezpečnost hostů je také důležitá kamerová ostraha celého objektu. „To všechno vlastně probíhá na našich sesterských hotelech, kde máme recepci 24 hodin, takže jsme schopní to všechno zvládnout,“ ujišťuje Lauterkranz.
Samoobslužné hotely jsou novodobým trendem, ocení je hlavně hoteliéři s menší ubytovací kapacitou. „Je to přirozený vývoj, všechno se posouvá dopředu a technologie vládnou světu. Jinak tomu nebude do budoucna ani v hotelnictví,“ domnívá manažer, který na začátku své kariéry sám pracoval jako recepční.
Podle Lauterkranze napomáhá trendu samoobslužných hotelů také nedostatek vhodného personálu. „Je čím dál větší problém ho najít,“ přiznává. Svou roli sehrál také koronavirus. „V té době byl velký zájem o bezkontaktní systémy,“ doplňuje.
Společnost už dokonce začíná v hotelové restauraci testovat robota, který částečně nahrazuje číšníka. „Máme robota, který rozváží jídlo a pití. Pro naši obsluhu je to velká pomoc, díky tomu nemusí denně naběhat tolik kilometrů,“ pochvaluje si Lauterkranz.
Vypadá to, že samoobslužné hotely se o svou budoucnost obávat nemusejí. A kdo ví, možná se jednoho dne dočkáme i toho, že roboti převezmou v hotelech manažerské otěže. „Možná se někdy najde zajímavý algoritmus, který nás nahradí, ale zatím si myslím, že se to nestane,“ směje se Lauterkranz.