To není reálná situace, ale pouze film. Díky počítačovým trikům domalovali autoři snímku dálnici do krajiny.
Státní Ředitelství silnic a dálnic si nechalo snímek s herci Janou Paulovou a Jakubem Prachařem natočit před dvěma lety, aby si ve sporu o dálnici přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří získalo na svou stranu veřejnost.
Ve skutečnosti stavbaři nevybetonovali kvůli dlouholetým sporům s ochránci přírody v chráněném území ani metr země.
Stroj času - pohled do budoucna
Zatím jsme vám v seriálu Stroj času nabízeli obrázky z míst, které lidská ruka výrazně změnila – ať k lepšímu, nebo k horšímu. Dnes uděláme výjimku a vydáme se ve Stroji času kupředu: jak se změní Středohoří, pokud ho skutečně protne dálnice?
To není tunel, ale přechod pro zvěř
Ze zhruba desetiminutového filmu za stovky tisíc korun vyznívá tato otázka jednoznačně. Dálnice výrazně ulehčí obcím, přes které dnes projíždí tisíce kamionů i osobních aut, a navíc nijak zvlášť nepostihne okolní přírodu.
"Tady vpravo jsou protihlukové a protiexhalační valy pro ochranu fauny a flóry na úpatí kopce Lovoš, který se tyčí přímo nad městem Lovosice," říká herec Prachař, který ve snímku ztvárnil stopaře, píšícího o virtuální dálnici disertační práci.
"A co je tenhle krátký tunel?" ptá se herečka Paulová. Hraje 'nevzdělanou' řidičku, která se od svého spolucestujícího ráda nechá poučit o tom, jak je dálnice bezvadná.
"To není tunel v pravém slova smyslu, ale přechod pro divokou zvěř přes dálnici v místě ejího největšího výskytu," rád poučí řidičku stopař ve snímku, který je například k vidění na internetových stránkách Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD ČR).
Ochranný protihlukový tubus na mostě přes obec Vchynice na D8 pod vrchem Lovoš (v dálce Milešovka), asi 1 km od křižovatky do Lovosic.
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic
* ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ - POHLEĎTE BUDOUCNOSTI DO OČÍ ZDE
Dálnice, to je přece i méně nehod
Podle ŘSD ČR bude nová dálnice bude pěkná, hezky obkrouží kopce Českého středohoří (případně se do nich zavrtá), pomůže tamním obyvatelům a podle silničářů má i jednu velkou výhodu: bude mnohem bezpečnější než tradiční dvouproudá komunikace.
Ředitelství silnic a dálnic si loni nechalo vypracovat speciální průzkum o dopravních nehodách, který kombinoval počty nehod na konkrétních úsecích silnic a dálnic s intenzitou dopravy.
Z výzkumu vyplynulo, že takzvaná relativní nehodovost je na cestě mezi Lovosicemi a Teplicemi, kde se kvůli sporům s ekologickými organizacemi zatím nepodařilo postavit dálnici D8.
Výzkum vůbec dopadl lépe pro dálnice. Jako nejbezpečnější vyšel obchvat kolem Plzně a špatně nedopadla ani tolik kritizovaná brněnská dálnice D1. "Relativní nehodovost je zde v mezích průměru mezi dálnicemi a výrazně nižší v porovnání se silnicemi," vysvětlil Petr Laušman, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic.
DÁLNICE PŘES ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ Délka: 16,4 kilometrů. |
* Přinese podle vás dálnice D8 přes České středohoří více dobrého, nebo více zlého? Hlasujte v anketě - ZDE |
* NA VIDEO D8 PŘES ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ SE PODÍVEJTE ZDE |
Odpůrci dé osmičky uspěli u ombudsmana
Ekologické organizace ale trvají na svém: dálnice D8 nepřiměřeně zasáhne do chráněné krajiny, České středohoří už nikdy nebude takové jako dřív.
Proto také původně navrhovaly, aby dálnice vedla pod Středohořím dlouhým tunelem, později ustoupily a nyní požadují "pouze" tříkilometrový tunel (jedná se o tunel Kubačka).
Ani s ním ovšem nesouhlasili silničáři, a proti byli i zastupitelé Ústeckého kraje. Namítají, že přírodu dostatečně ochrání tunel dlouhý necelý kilometr. Argumentují navíc tím, že změna plánu by si navíc vyžádala další miliardy a několikaleté prodloužení stavby.
Jenže odpůrci dálnice získali mocného spojence. Uspěli u veřejného ochránce lidských práv Otakara Motejla. Ten tvrdí, že úřady při povolování dálnice přes Středohoří několikrát porušily různé zákony.
Například ministerstvo dopravy, které podle Motejla předložilo na počátku 90. let vládě koncepci rozvoje dálnic do roku 2005, která obsahovala i úsek přes Středohoří, ovšem aniž by byla tato trasa posouzena podle vlivu na životní prostředí.
"Na porušení zákona v této věci upozornilo také šetření Nejvyššího kontrolního úřadu," připomněl Motejl ve své závěrečné zprávě.
Vjezd dvou oddělených částí dálnice D8 do tunelu Prackovice ve zbytku starého stejnojmenného lomu, asi 8,5 km od křižovatky do Lovosic
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Motejl také doporučoval dlouhý tunel
Státním úřadům Motejl vytknul také to, že krajinářské hodnocení dálnice v letech 1994 a 1995 se uskutečnilo, aniž k němu měla přístup veřejnost.
Ombudsman se přiklonil k názoru ekologických hnutí, aby se úřady pokusily zachránit, co se dá – když už je o trase rozhodnuto –, a vedly dálnici dlouhým tunelem. Při svém doporučení vycházel i z návrhu Ivana Vorla z Fakulty architektury ČVUT, který tunel před několika lety také doporučoval.
"Současná trasa totiž závažným způsobem poškozuje unikátní krajinný ráz, ojedinělý ze středoevropského hlediska," uvedl Vorel.
Jak nakonec bude dálnice přes Středohoří vypadat, ovšem zatím není jasné. Stát trvá na své variantě s krátkým tunelem, ekologická hnutí v čele s Dětmi Země chtějí dlouhý tunel. Jasné je zatím jediné: spor musí rozhodnout soud...
STROJ ČASU
NEBUDE-LI vybudován tunel Kubačka, bude třeba postavit 500 metrů dlouhou estakádu Prackovice nad levým úbočím Labe - rozdíl porovnejte na snímku. Podrobné informace o tunelu - ČTĚTE ZDE.
Zdroj: Miroslav Patrik, hnutí Děti země
Redakce iDNES děkuje za poskytnutí videa vizualizace D8 Ředitelství silnic a dálnic ČR. Za konzultace a informace děkuje Miroslavu Patrikovi z hnutí Děti Země. |
*** ČTĚTE SERIÁL STROJEM ČASU PO ČESKU - ZDE V seriálu mapujeme místa, která se v posledních desetiletích zásadně změnila. Všímáme si objektů, po nichž nezůstalo nic, jen jizvy v duších lidí nebo vzpomínky. Chceme ale naopak přibližovat i místa, která, kdysi zdevastovaná, povstala z popela.. |
Oblouk dálnice D8 se zelení, která chrání obec Habrovany před hlukem, s nadjezdem silnice do obce Žim (v dálce je hradba Krušných hor), asi 13 km od křižovatky do Lovosic |
Průchod dálnice D8 v zářezu mírné plošiny po opuštění Oparenského údolí s obloukovým mostem před obcí Chotiměř (v dálce je činný lom Dobkovičky), asi 5,5 km od křižovatky do Lovosic |
Výjezd z tunelu Radejčín po násypu mírné plošiny nad stejnojmennou obcí (v dálce je hradba Krušných hor), asi 11,5 km od křižovatky do Lovosic |
Estakáda na dálnici D8 v širokém údolí pod obcí Dobkovičky (v dálce část stejnojmenného činného lomu), asi 7 km od křižovatky do Lovosic |
Část ekologického mostu (tzv. ekoduktu) nad dálnicí D8 pro zvěř mezi obcemi Vchynice a Bílinka pod vrchem Lovoš (v dálce vpravo se vypíná Milešovka), asi 2,5 km od křižovatky do Lovosic |
Ochranný protihlukový tubus na mostě přes obec Vchynice na dálnici D8 pod vrchem Lovoš (v dálce je nejvyšší hora Českého středohoří Milešovka), asi 1 km od křižovatky do Lovosic |
Velký obloukový most přes Oparenské údolí západně od obce Velemín (v dálce se vypíná Milešovka), asi 4,5 km od křižovatky do Lovosic |
Detail ochranného protihlukového tubusu na mostě přes obec Vchynice na dálnici D8 (v dálce se vypíná vrch Ovčín), asi 1 km od křižovatky do Lovosic |
Most na dálnici D8 přes úzké údolí pod činným lomem Dobkovičky blízko stejnojmenné obce (v dálce vlevo se vypíná vrch Kletečná), asi 7,5 km od křižovatky do Lovosic |
Detail velkého obloukového mostu na dálnici D8 přes Oparenské údolí západně od obce Velemín (v dálce vpravo je Milešovka), asi 4,5 km od křižovatky do Lovosic |
Pohled zpět k Lovosicím na mimoúrovňovou křižovatku Bílinka u stejnojmenné obce (v dálce se vypíná vrch Lovoš), asi 3,5 km od křižovatky do Lovosic |
Část dálnice D8 pod činným lomem Dobkovičky, asi 8 km od křižovatky do Lovosic |
Vjezd dvou oddělených částí dálnice D8 do tunelu Prackovice ve zbytku starého stejnojmenného lomu, asi 8,5 km od křižovatky do Lovosic |