Úterý 18. května 2021, svátek má Nataša
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 18. května 2021 Nataša

Meteora, uprchlíci i kostelík z muzikálu Mamma Mia! Fotili jsme z nebe

Byly to jedny z nejhorších okamžiků, které Jiří Pruša ve vzduchu zažil. V protivětru rozbitém o jižní Alpy zakusil v malém letounu Dynamic nejsilnější turbulenci v životě. Na své poslední evropské misi ale pilot taky nafotil spoustu krásných míst i krušné záběry uprchlíků na řeckých ostrovech.

Severní část ostrova Mljet, Chorvatsko | foto:  Jiří Pruša, pro iDNES.cz

Dvanáct letišť, dvacet šest hodin ve vzduchu, 5 tisíc kilometrů a půl tisícovky litrů benzinu. A taky stovky fotek a hodiny videí pořízených z letadla, ovšem i nejsilnější turbulence v životě. To je bilance zatím posledního letu Jiřího Pruši nad Evropou na přelomu září a října.

Fotogalerie

Na jihovýchod Evropy se vydal tentokrát nafilmovat z nebe trasy, jimiž do Evropy proudí přes Řecko běženci. „Kromě tras běženců jsem chtěl v Řecku ale také vyfotit a nafilmovat horu Olymp, kláštery v Meteoře nebo ostrovy Skiathos a Skopelos,“ řekl pilot po návratu. Mise se tentokrát zkomplikovala.

Smutný pohled na uprchlíky

Původní plán natočit a nafotit některé z hraničních přechodů se skupinami běženců nevyšel podle Prušových představ. „Na hranici Maďarska s Chorvatskem a Srbskem byla vyhlášena speciální bezletová zóna, ve které se nesmělo letět níž než 1300 metrů. Z téhle výšky nebylo v mírném kouřmu možné najít a rozeznat to, co jsem hledal – hloučky lidí,“ konstatoval po příletu.

Blíž se dostal jen k dálničnímu přechodu z Řecka do Makedonie u Tumanova, který běženci hojně využívají. Kromě chvíle, kdy tu Pruša letěl. „Přechod jsem sice zblízka z letadla vyfotil, ale v době, kdy jsem tam byl, se tam zrovna žádní běženci nenacházeli,“ posteskl si.

Ostrov Kalimnos severně od ostrova Kos

Ostrov Kalimnos severně od ostrova Kos

Nepodařilo se mu z letadla zachytit ani žádné lodi uprchlíků - rozloha, na níž se tahle malá plavidla mohou vyskytovat, je prostě ohromná. Druhým důvodem je podle pilota nejspíš i to, že řecká námořní hraniční služba mořskou hranici během dne střeží. Hlavní přesuny z Turecka do Řecka na gumových či podobně nespolehlivých plavidlech tak nejspíš probíhají v noci, kdy Dynamic nesmí do vzduchu.

Ráno v přístavu Mytilini, Lesbos

Ráno v přístavu Mytilini, Lesbos

Běžence ale Pruša přece viděl - v přístavech na Lesbosu a Kosu. „Byla to smutná podívaná. Řada z těchto lidí, zvláště ti starší, zřejmě opravdu utíká před válkou a útěk tedy není jejich volba. Celé rodiny žijící na betonu přístavišť, zápach výkalů při absenci sociálních zařízení, na Kosu pak pohled na zničené gumové čluny, záchranné vesty, fronty na lodní lístky, fronty na vodu, fronty u telefonních budek. Nic veselého. Člověk má rozporuplné pocity – obavy z evropské budoucnosti i soucit s lidmi v tísni.

Nečekaný skalp: přelet Atén

Řecké hory hrály s Jiřím Prušou na schovávanou. „Déšť a mraky,“ zhodnotil to lakonicky. Bájný Olymp se mu ale vyfotit podařilo, i když jeho vrchol našel zahalený v mracích po bouřkách a deštích předešlého dne.

Akropole, Atény

Akropole, Atény

Neúspěšná však mise rozhodně nebyla. Nafotil ze vzduchu kostelík na ostrově Skopelos známý z muzikálu Mamma Mia!, mimo plán se podařilo přeletět centrum Atén, což si pilot už delší dobu přál a mohl tak přelet řecké metropole zařadit do své sbírky přeletů center známých měst. V portfoliu má Stockholm, Tallinn, Helsinky, Lisabon, Istanbul nebo na druhé straně zeměkoule New York, San Francisco či Los Angeles. K majstrštykům řadí oblet Manhattanu. Atény mu dosud chyběly.

„Oblast kolem Atén je letově dost komplikovaná a chráněná, tak jsem si na to dříve netroufl. Obával jsem se, že by mě tam stejně nepustili. Tentokrát jsem požádal řídícího na věži letiště ostrova Syros, aby mi to v Aténách projednal a on mi opravdu pomohl. Díky tomu mám nyní jedinečné záběry Akropole i centra Atén,“ raduje se Pruša.

Kostelík z filmu Mamma Mia, ostrov Skopelos

Kostelík z filmu Mamma Mia, ostrov Skopelos

Bora

V plánu nebyla ani istrijská Pula. V původně plánované Rijece byl ale tak silný boční vítr, že se tu zkrátka nedalo přistát. Pula má jinak směrované dráhy a tak tu Dynamic nepřistával do bočního, nýbrž do čelního větru, což je podle jeho pilota zvladatelné. Boční vítr by mohl mít pro lehký letoun fatální následky.

Počasí vůbec létání sportovním letadlem dost ovlivňuje. I téhle misi chvílemi pořádně zatopilo po kotlem. „Hned na začátku jsem kvůli povětrnostním podmínkám místo přes Linec musel letět přes Brno, bouřka na řeckém Skiathosu mě donutila přespat na ostrově Syros, počasí mi také nedovolilo vyfotit vrchol Olympu,“ vypočítává Pruša počasím vynucené změny a neúspěchy.

Nejdrsněji se k němu příroda zachovala tam, kde bychom to jako romanticky naivní konzumenti chorvatské riviéry čekali nejméně - u jaderského pobřeží. Jméno problému, který Chorvaté na rozdíl od Čechů znají výborně, má jen čtyři písmena: bora.

Jiři Pruša

letec a publicista

Kromě létání pro radost provozuje letecký magazín Flying revue a pro sportovní piloty připravuje leteckou bezpečnostní kampaň Doletíš?!

Podílí se také na přípravách filmu o československých legionářích režiséra Petra Nikolaeva s pracovním názvem Legionáři. Česká televize v blízké době odvysílá jejich společný dokument z cesty po Sibiři po stopách našich legionářů.

Pilot Jiří Pruša na startu letecké expedice na Azorské ostrovy. (19. května...

„Při letu kolem tohoto divukrásného pobřeží začal ze severu přes pobřežní hory vát silný vítr a dost divoce si se mnou pohrával,“ popisuje situaci Pruša. Místní vědí, že když se vítr s názvem bora přehoupne rychlostí 70-80 km/h přes pobřežní hory, končí legrace. V německém Wolfsburgu podle něj sice pojmenovali kdysi jeden svůj model, ale dobrý nápad to asi nebyl. VW Bora zapadlo do historie, zato skutečná bora je tu pořád. Umí na silnicích ve svazích pobřežních hor převrátit přívěs za autem a turbulencemi notně potrápit i malé letadlo. To Prušovo zahnala právě do Puly místo do plánované Rijeky.

Počasí se navíc rozhodlo, že tím to nekončí a že si tuhle misi bude cestovatel dlouho pamatovat. „Hodně vyšťavený jsem po třech neklidných hodinách letu kolem chorvatského pobřeží přistál v Pule a věřil, že druhý den bude lépe,“ popisuje letec. Nebylo.

Komplikované přistání si užil i v Portoroži, to opravdu drsné však přišlo ještě později. Dvě hodiny velmi těžkých turbulencí v protivětru rozbitém o vysoké jižní Alpy. Letec přiznává, že se chvílemi obával o letadlo a pošilhával po jističi padáku. Na svém webu napsal, že to byly nejsilnější turbulence, jaké kdy v letadle zažil.

Autor:
  • Nejčtenější

Obří soukolí, které drtilo desetitisíce. Zlatý důl pojídal své kopáče zaživa

Premium Bylo to obří soukolí, které drtilo desetitisíce svých dělníků. Jenže kromě otřesných pracovních podmínek zlatého dolu...

Jízda na hraně. Dal jsem si na kole bez podpory 16 horských sedel v řadě

Nejtěžší horská časovka na světě nebo nejkopcovitější závod pod sluncem – hlásili organizátoři pátého ročníku...

To nejlepší z hor Česka. Nejkrásnější místa, kde vás pohltí Český les

Opuštěný, zapomenutý, prázdný. Takové přívlastky se vám možná vybaví, když přijde řeč na Český les, nízké pohoří...

Jako u moře. Projížďka kolem Neziderského jezera vás vezme do jiného světa

Dominanta rakouské spolkové země Burgenland je vedle Balatonu jediným velkým stepním jezerem v Evropě. Okolní příroda,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vítězný snímek Czech Nature Photo, kosáci Igora Mikuly, vznikl na toaletě

Oceněné fotografie pátého ročníku prestižní soutěže vyhlásila porota prostřednictvím online přenosu na sociálních...

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Přistání na nejtěžších letištích světa. Češi brázdí letadlem Karibik

Letec Jiří Pruša a režisér Petr Nikolaev několik dnů mapovali z letadla ostrovy Karibiku. Naposledy jsme je opustili...

Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další...

Ostrovy z nebe: hrozba tureckých stíhaček a zakázaný Bospor

Letiště bez letadel a bez kapky benzínu a ještě obava z tureckých stíhaček Jiřímu Prušovi poněkud zkalily závěr mise na...

Průlet sopkou i důkaz, že gruzínští generálové neznají Google Earth

Šest tisíc kilometrů, 550 litrů paliva, 30 hodin v kokpitu. Proletěl jsem několika sopkami a zápasil s bouřkami i...

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

„Rasistická“ rýže Uncle Ben´s končí. Dostala nové jméno i obal

Celosvětově známá značka rýže, dosud známá pod názvem Uncle Ben’s, oficiálně změnila jméno. Nyní se bude v regálech...

Princ Harry: Žil jsem jako v zoo. Podívejte, co to udělalo s mou matkou

Na streamovací službě Apple TV+ bude mít brzy premiéru dokument týkající se psychického zdraví, vytvořený princem...