Čtvrtek 9. dubna 2020, svátek má Dušan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. dubna 2020 Dušan

S letadélkem nad drsné Severní moře. Další expedice z letu nad Evropou

  14:20aktualizováno  14:20
Pět týdnů po návratu z cesty nad západním Středomořím se pilot Jiří Pruša vydává na další sólo leteckou expedici. V pondělí 16. června odlétá s Dynamicem WT-9 nad Severní moře, plánovaná trasa měří 7 000 km. Čtenáři on-line speciálu se mohou těšit např. drsné Faerské ostrovy či přistání na letišti Barra za odlivu přímo na pláži.

Barra International Airport, Skotsko | foto: Profimedia.cz

Kdo je Jiří Pruša

Letecké dopravě a sportovnímu letectví se věnuje celý život. Soukromě se věnuje létání na větroních a ve sportovních letadlech. Nějaký čas létal také na paraglidu, ale poté, co si naštípl obratel a pár žeber, mu další létání na paraglidu rodina zakázala. Více z jeho cest najdete na jeho blogu.

Stáhněte si e-knihu z expedice

Třináctidenní cesta Jiřího Průši přes Středomoří až na Kanárské ostrovy je popsána v knize Nebe nad Evropou I. : Kanárské ostrovy a zpět.

Vychodil elektrotechnickou průmyslovku a následně absolvoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Na PF UK absolvoval postgraduální právnické studium a v roce 2013 dokončil studium klinické dietologie na britské Stonebridge College.

Velkou část profesního života se věnoval letecké dopravě a cestovnímu ruchu  - nejdříve v ČSA a posléze jako finanční ředitel sdružení leteckých dopravců IATA v Ženevě. V letech 1995-1999 byl pak viceprezidentem ČSA pro marketing odkud odešel plně do soukromé sféry, kde se pohybuje dodnes, i když nyní již ve sféře zdravého životního stylu. Současně se věnuje létání, fotografování a psaní. Je ženatý, dvě dospělé dcery.

Mezi svoje nejzajímavější letecké cesty řadí:

  • Několik cest po USA 2009-2012 zahrnující například průlet New Yorkem, přelet Niagarských vodopádů, průlet nad Grand Canyonem, přelet Los Angeles a San Franciska nebo let do Key West – nejjižnějšího bodu kontinentálních USA.
  • Dvě cesty přes Jižní Afriku, Namibii, Botswanu, Tanzanii – 2010 a 2011 – s přeletem pouští Namib a Kalahari, létáním nad Viktoriinými vodopády nebo letem kolem Mysu Dobré naděje a nejjižnějšího bodu Afriky.
  • Cestu na Kypr i týdenní let za polární kruh s létáním nad největšími ledovci a fjordy Norska  – 2013.

Jiří Pruša také vydal knihu Abeceda reálného socialismu.

Osobní stránky Jiřího Pruši najdete na www.prusa.org.

Dynamic WT-9

Jiří Pruša poletí dvoumístným dolnoplošníkem Dynamic WT-9 s imatrikulací OK-LEX. V kokpitu bude sám. Výkon motoru jeho letadla je 73,5 KW (100 HP), průměrná spotřeba paliva 18 litrů na hodinu. Cestovní rychlost je 200-250 km/h. Odhaduje, že na téměř 9 000 kilometrů bude potřebovat 850 litrů naturalu 95 nebo leteckého benzinu AVGAS 100 LL.

Dynamic se vyrábí ve dvou verzích, Pruša létá tou vyšší (Light Sport Aircraft) do 600 kg, protože ta může mít mezinárodní imatrikulaci a létat jak nad mořem, tak také bez dalších povolení do jakýchkoliv cizích zemí.

Na letadle má tři kamery Garmin Virb Elite s vestavěným GPS modulem, jednu pod každým křídlem a jednu na zádi (ostruze) letadla, všechny dokáží snímat až dvě hodiny záznamu.

Letoun Dynamic WT9 Jiřího Pruši s imatrikulací OK-LEX

Letadlo je vybaveno záchranným systémem – vystřelovacím padákem, který lze použít v kritické situaci k záchraně posádky. Při využití tohoto padáku však dochází ke zničení letadla. Využít lze do minimální výšky cca 300 m nad zemí. V případě nouzové situace nad ale mořem není jeho využití vhodné a je lepší co nejbezpečněji přistát na hladinu.

Pro případ nutnosti přistání na vodu má pilot k dispozici záchrannou vestu a speciální člun – obojí s automatickým nafukováním.

Ke komunikaci polohy na moři/zemi mimo letiště má pilot k dispozici vysílačku na leteckých frekvencích (118-135 MHz), satelitní telefon pracující kdekoliv na zeměkouli a běžný mobilní telefon. Navíc pak tři zdroje signálního světla – baterky.

Popis trasy

Ostrovy Severního moře - plánovaná trasa a mezipřistání

Plánovaná mezipřistání

Příbram – Orleans –  St. Nazaire – Jersey – St. Mary´s – Isle of Man – Glenforsa – Barra airport – Stornway – Oban – Kirkwall – Torshavn – Lerwick  – Bergen – Haugesund – Laeso – Helgoland – Ameland – Příbram

  • Zámky na řece Loiře ve Francii a St Nazaire, kde se Loira vlévá do Biskajského zálivu
  • Ostrovy Guernsey a Jersey, které byly jediným britským územím obsazeným ve 2. světové válce německými vojsky
  • Nejzápadnější pevninský cíp Land´s End
  • Ostrov Isle of Man, kde se jezdí známé motocyklové závody
  • Ostrovy Vnějších a Vnitřních Hebrid, skotské hrady, palírny whisky a majáky
  • Průlet Kaledonského kanálu - spojnice mezi Atlantským oceánem a Severním mořem, která zahrnuje i slavné jezero Loch Ness, u něhož leží mj. i obdoba naší Bílé Hory – bojiště Culloden
  • Přistání na letišti Barra, kde se dá přistávat přímo na pláži pouze za odlivu
  • Orkneje - zátoka Scapa Flow, která byla kriticky důležitá pro dodávky americké výzbroje Británii i Rusku během 2. světové války a kde se německé ponorce podařilo ponižujícím způsobem potopit britskou válečnou loď Royal Oak
  • Faerské ostrovy - ostrovy s hodně drsným klimatem - tady bude záležet na počasí, jestli se podaří sem zaletět
  • Shetlandské ostrovy - nejsevernější území Skotska
  • Norsko - Bergen - ledovce a fjordy
  • Německý ostrov Helgoland - nádherná příroda, tuleni, ráj ornitologů
  • Fríské ostrovy - pás ostrovů, které jsou bariérou mezi otevřeným Severním mořem a vnitřním wattovým mořem Waddenzee
Autoři: pro iDNES.cz,
  • Nejčtenější

Ne každý se chce vrátit. Pět příběhů Čechů, kteří zůstali v zahraničí

Zpřísňující se opatření, rušení leteckých spojů a zavírání hranic dostalo mnoho Čechů ve světě do svízelné situace....

Toxická a nádherně modrá laguna lákala turisty, policie ji obarvila načerno

Ani celonárodní karanténa nezabránila anglickým uživatelům Instagramu, aby se hromadně vydávali ke dvěma bývalým...

KVÍZ: Brána do pekla i ostrovy mrtvých. Znáte nejděsivější místa planety?

Na světě je řada destinací, kam normální turista jen tak nezavítá – ale ten, kdo lační po záhadách a chce se dobrovolně...

Prázdno všude, kde bývá hlava na hlavě. Podívejte se na Krumlov bez turistů

Kvůli pandemii koronaviru se Český Krumlov vrátil o desítky let zpět. Místo davů asijských turistů jsou tam nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Hledání Středozemního moře v Praze. V této Zlaté uličce se dělaly táboráky

Málokdo to ví: v české metropoli není jen jedna Zlatá ulička. I ta méně známá je velmi půvabná. Reportér magazínu...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky

Pro nouzové přistání na moři Pruša pořídil pilu. Na Azory nedorazil

V letecké expedici Azorské ostrovy došlo hned na začátku k zásadnímu zlomu. Počasí, zejména prudký vítr na Madeiře,...

Vyzkoušel jsem hranici mezi odvahou a drzostí, píše pilot Jiří Pruša

Známý český pilot tento týden ukončil expedici Azorské ostrovy. Cestou na nejzápadnější místo Evropy se bohužel...

Gruzínský Kavkaz, ruský Elbrus i biblický Ararat z českého letadla

Pilot Jiří Pruša pokračuje ve svém mapování letecky nejzajímavějších míst Evropy. Tentokrát zamířil se svým letounem...

Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další...

Najdete na iDNES.cz