Připravujeme online reportáž

On-line z cesty Jiřího Pruši nad ostrovy Severního moře

Letec Jiří Pruša na trase Příbram-Francie-britské ostrovy-Norsko-Příbram

Zpět na přílohu on-line z nebe nad Evropou.

13:33
Je to tu jak v pohadce, krasne plaze, modra voda, malinke domecky, zelene strane, ovce. Uplny klid. Cekam na polevku, pak to tady cele ofotim a poletim dale. Kam, to rozhodne pocasi, protoze se tu mota hodne mraku a deste.
13:08

Pristal jsem na letisti Barra. Jedine letiste na svete, kde se pristava na plazi a jen pri odlivu. 10 minut jsem letal nad letistem a s dispecerem na vezi se radil jak pristat. Pristavat do melke vody bylo pro me mentalne hodne tezke...

• Přistání v blátě na ostrově Barra

Přistání v blátě na ostrově Barra / Autor: Jiří Pruša

11:51
Dnes tedy letam po zapadni strane Skotska - Vnejsi a Vnitrni Hebridy. Uz jsem ve vzduchu. Pocasi trochu nejiste, ale na Skotsko docela ok. Obletel jsem klaster Iona a mirim vyfotit palirnu whisky v Tobermory. Pak na letiste Barra. Filmuji.
10:38
Včera večer jsem přemýšlel, jak zorganizovat další dny a hlavně let na Faerské ostrovy, což by bylo vyvrcholení mé cesty. Když bude sloužit počasí, tak dnes obletím Hebridy, Isle of Skye a další ostrovy v okolí. Myslím, že to bude na celý den stačit a rád se vrátím letištního hotelu Glenforsa. Faerské ostrovy plánuji na sobotu odpoledne nebo neděli ráno. Teď jedu s novým kamarádem Davidem koupit 100 litrů benzínu k pumpě a pak vyrazím.
20.6.2014
17:36
Prave jsem pristal na letistatku Glenforsa. Ovce tu nebyly, jen jeden disciplinovany vlcak. Jsem par metru od more a 100 metru od hotylku. Nemam moc benzinu, tak pro nej hned rano poletim do 15 minut vzdaleneho Obanu. Pro dnesek tedy vse.
17:08
V manualu se prave docitam, ze nad letistem Glenforsa mam jednou preletet, abych rozehnal ovce, ktere se tam mohou past. Tak se zda, ze to muze byt zajimave pristani.
16:30
Uz zakousavam do Skotska. Proletel jsem par prehankami, a tak jsem mel obavy z pocasi. Ted je ale skvele, a zda se, ze to tak vydrzi az do Glenforsy. Vse zatim ok.
16:13
Uz mluvim se Scottosh Control. Je potreba se trochu spustredit. Protoze mluvi rychle a s velmi tezkym prizvukem, ktery meni nektera slova ve chrochtani.

V 15.50 jsem preletel Isle of Man. Asi tam nema O2 dohodu protoze mi nenaskocil signal.

• Maják označující mělčinu mezi ostrůvkem Calf of Man a hlavním ostrovem Isle of...

Maják označující mělčinu mezi ostrůvkem Calf of Man a hlavním ostrovem Isle of Man / Autor: Jiří Prušapro iDNES.cz

15:23
Je tady hodne vojenskych prostoru, tak musim stale koordinovat jejich prulety s vojenskymi dispecery a nemohu moc psat... Zatim se to dari. Kdyby me nepousteli, musel bych to obletet, coz znamena prodlouzeni trasy.
15:14
Mam jeste dve hodiny letu do Obanu. Vitr se trochu uklidnil, tak postupuji o neco rychleji a zda se, ze by benzin mel vyjit. Asi ale nestihnu doletet vcas, tak poletim na malinke letiste Glenforsa a zitra rano sletim 10 minut pro benzin do Obanu.
14:49
Predpoved pocasi je zatim ok, ale asi se bude zhorsovat, tak jsem se rozhodl postup zrychlit. Dneska chci doletet do Obanu ve Skotsku. Trochu problem je kombinace omezeneho mnozstvi paliva, velke vzdalenosti a silneho protivetru. Uvidime, jak se to vse vyvine. Obam navic zavira ve 4 hodiny mistniho casu...
13:04
Jsem ve Swansea. Rano jim pry dosel benzin, kvuli kteremu jsem tu sednul, trochu se tedy alespon najim, vymenim baterie a cipy v kamerach. Naplanuji dalsi usek a poletim. Benzin snad dostanu jinde.
12:41
Preletel jsem maly ostrov Lundi uprostred Bristolskeho zalivu a mam jeste 10 minut do Swansea. Pocasi ok, jen dost silny protivitr. Nalada na palube vyborna.
11:55
Letim se zapadne od Newquay v Cornwall a pokracuji na Swansea. Pobrezi ma prekrasne skaly.
11:15

Skoncil jsem foceni Scilly ostrovu a vracim se zpet nad Land´s End. Pak podle pobrezi. Cornwall a pres Bristolsky zaliv smerem na Swansea. Pocasi krasne. Anglicka pevnina uz je videt na horizontu. Jsem ve vysce 700 m n.m.

10:34
V 11 hodin odletam do Swansea. Na Isle of Man nepristavam, protoze je take mimo EU. Jen ho chci obletet a nafilmovat. Dneska se chci dostat do Obani ve Skotsku. Pocasi vypada dobre.
19.6.2014
17:37
Pristal jsem na letisti St. Mary’s na Scilly Isles. Draha konci v mori a je z kopce, tak to chtelo velmi presne pristani. Vse OK. Sviti slunicko pokracuji zitra na Isle of Man.