Vyměňte auta za kola, radí Pražanům americký expert

aktualizováno 
Praha - Američan Randy Neufeld zasvětil propagaci cyklistiky už desítky let a v současnosti se snaží přesvědčit obyvatele Chicaga, s jejíž radnicí spolupracuje, aby nechali auta v garážích a do práce jeli na kolech. "Když vezmete celou planetu, tak i v jedenadvacátém století jezdí po světě víc lidí na kolech než autem," říká muž, který přednáší po celém světě a na konci června zavítal do Prahy.

Americký odborník na cyklostezky Randy Neufeld na snímku vpravo | foto: Nadace partnerství

Když srovnáte Prahu a Chicago, které město z této dvojice je k cyklistům přívětivější?

To se dá těžko říct, protože zatímco Chicago mám projeté křížem krážem a znám ho velice dobře, v Praze jsem byl poprvé loni v září a navíc jen na skok a podruhé až teď. Ale z toho co jsem zatím stačil projezdit a vidět, tak cyklistů je v Chicagu rozhodně víc než tady. O tom není pochyb.

Čím to je?

Během výzkumů se ukázalo, že lidé v České republice se chovají úplně jinak než u nás ve Státech. Zatímco u nás je běžné, že cyklistů je víc ve velkých městech a na venkově jich je málo, tady je to přesně naopak – ve městech je kol málo a na vesnicích spousty.

Co by tedy měla Praha udělat, aby se lidé nebáli víc na kolech jezdit?

Měla by cyklistům vyjít vstříc a umístit do ulic víc stojanů. V Chicagu jich je bezmála patnáct tisíc. A taky při tom myslet – nemůžete stojan jen tak hodit doprostřed chodníku, kde bude každému překážet a nechat ho tak. Taky je důležité zajistit, aby byla kola chráněná a rozmístit stojany v zorném úhlu bezpečnostních kamer. Správným krokem je i zřizování záchytných parkovišť pro kola podobně jako pro auta.

A co v poslední době tolik populární zpoplatnění vjezdu do centra?

To samozřejmě může výrazně pomoci tomu, aby Pražané raději nechali auta v garážích a do centra jeli městskou hromadnou dopravou nebo právě na kole. My se v Chicagu právě teď chystáme tento systém zavést. Inspirací nám byl Londýn.

Ale i tak – proč bych měl dát přednost kolu přes autem nebo metrem?

Z několika důvodů. Kolo je čisté, tiché a  navíc zdravé, což se v dnešní době, kdy rychle přibývá tlouštíků, rozhodně počítá. Také je mnohem skladnější a odpadá tak starost s hledáním prázdného parkovacího místa. A krom toho na kole přece nemusíte jet jenom do práce. Stejně dobře se s ním dostanete na návštěvu kamaráda, na koncert nebo do kina.

A kolo má navíc například oproti v poslední době populárním inline bruslím i tu výhodu, že nepotřebujete úplně rovný povrch. Cestu si tak můžete klidně zkrátit přes les nebo parkem. A když už je řeč o hromadné dopravě – je třeba dát cyklistům možnost kola snadno dostat z místa na místo. Třeba zavést zvláštní autobusové linky, kde se s přepravou kola počítá. A to je jen začátek.

Jak to?

Snažit by se přece nemělo jen město a magistrát. Starat by se měly i soukromé společnosti. Pro firmu je přece mnohem levnější a rychlejší postavit pro své pracovníky kolárnu než budovat drahé podzemní garáže. A Chicago je důkazem, že to funguje, cyklistů tu v posledních letech neustále přibývá.

Není to ale trochu zpátečnické? Hodí se vůbec kolo do dnešní doby?

Samozřejmě. Kromě výhod, které jsem už popsal, je kolo do města ideální z jednoho prostého důvodu a tím je jeho velikost. V době, kdy se každá metropole musí poprat s tím, že lidí je spousta a místa je málo, je kolo zcela logickou volbou. A i když nejsou a nikdy asi ani nebudou k dispozici přesná čísla srovnávající počet cyklistů ve světě, tak si troufám tvrdit, že i ve dvacátém prvním století jezdí víc lidí na kole než autem.

Kolik peněz by mělo město do cyklistiky investovat?

To je jednoduché – čím víc, tím líp. Je přece hloupost hnát lidi pomocí informačních kampaní jen do metra a autobusů, když mohou stejně dobře alespoň někteří z nich stejnou cestu absolvovat na kole.

Autoři:

Nejčtenější

Máme plno, ale končíme. Stát zrušil rezervace a zavřel Richtrovy boudy

Zavřené Richtrovy boudy v Krkonoších (13.1.2019).

Na seznam zavřených krkonošských bud přibyla další položka. Státem vlastněné Richtrovy boudy nad Pecí pod Sněžkou od...

Na Poštovnu dorazil jediný dobrovolník, i tak je bouda ze sněhu venku

Odklízení sněhu u Poštovny na Sněžce (17.1.2019).

Jen jeden dobrovolník vyslyšel už ve čtvrtek volání o pomoc z Poštovny na Sněžce. V bílé tmě a extrémním větru...

SLEPÁ MAPA: Tvrdá lekce zeměpisu. Najděte evropské řeky

Ilustrační snímek

Labe, Temže, Dunaj. Kdo by neznal názvy těchto významných evropských řek. Jejich královnou je jednoznačně Volha,...

Běžkaři mají skvělý rok. Podívejte se na přehled parádních tratí v Česku

Zaniklá obec Chaloupky

Letošní zima se může pochlubit nadprůměrnou sněhovou nadílkou. Záchranáři sice momentálně varují před výlety na...

Koloběžkou do Španělska. Žena z Tanvaldu jela poděkovat za život

Martina Josífek Zelinková na své pouti

V roce 2017, ve 46 letech, jí diagnostikovali zhoubný nádor. Po krátké, ale zničující léčbě sedla na koloběžku a odjela...

Další z rubriky

Kde je víc studánek než lidí. Opuštěným hřebenem Bílých Karpat na kole

Západ slunce na Velké Javořině

Česko-slovenské pohraniční pohoří se může pochlubit unikátní přírodou horských luk, bukových lesů a vápencových skal....

VIDEO: Na bambusovém kole objíždí svět. Okradli ho hned první den

Ricardo Martins objíždí svět na bambusovém kole.

Ricardo Martins tvrdí, že nikdy ve svém životě nebyl šťastnější. Důvodem jeho spokojenosti je bambusové kolo, na kterém...

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Najdete na iDNES.cz