Vybíráme kolo: jaké a za kolik?

  10:32
Ty tam jsou doby, kdy zástupy lidí čekaly před obchodem v Jindřišské ulici v Praze na svůj vysněný Favorit nebo Esku. Situace se zásadně změnila a našinec má jiné problémy: jaké kolo si z obrovského sortimentu vybrat, co všechno při koupi sledovat a jakou cenovou hranici akceptovat.

Kolo vybírejte dle terénu a cyklistovy zdatnosti

1. V jakém terénu budu jezdit
Před nákupem kola si dobře rozmyslete, kde budete jezdit nejčastěji. Pokud to bude silnice, nemá cenu kupovat poměrně těžké horské kolo s širokými ráfky. Na silnici se hodí kolo silniční, pokud občas zajedete do terénu, sáhněte po kole krosovém. V případě, že chcete kolo do města, nejvhodnější je kolo trekové.

Na každém stroji jsou nejdůležitější tři věci - kvalita rámu, řadící systém a brzdový systém. U terénních strojů se přidává ještě odpružení.

Více o výběru kola podle terénu a o jednotlivých typech kol jsme už psali. Článek NAJDETE ZDE.

2. Jak často budu jezdit
Čím více času na kole strávíte, tím kvalitnější a dražší kolo si pořiďte. Pro cyklistu, který vyjede jednou za čtvrt roku, nemá cenu si kupovat kolo za šedesát tisíc. Stejně tak nemá smysl přehnaně šetřit. Koupě kola za pár tisíc jsou vyhozené peníze. Zde je několik tipů:

* pro občasnou cestou na nákup, pro malého potomka, který bude jezdit po ulici: trekingové do 7.000 Kč
* pravidelné ježdění do zaměstnání a občasný výlet: krosové do 15.000 Kč
* ježdění na silnici pro fyzickou kondici: silniční kolo za 20.000 Kč
* několikrát za sezonu do lehčího terénu, jinak spíše po silnici: krosové kolo vyšší kategorie za 15 až 20 tisíc
* často po nezpevněném povrchu, ježdění na horách: horské od 25.000 Kč

3. Jaký bude servis?
Mnohé cyklistické prodejny nabízejí garanční prohlídky vašeho bicyklu, záruční i pozáruční servis. Ověřte si dopředu, jaký servis prodejce skutečně poskytuje. Je proto vždycky lepší koupit stroj renomované značky v renomované prodejně.

4. Budu na kole v bezpečí?
Přilba a rukavice by měl mít každý cyklista. Statistiky jsou neúprosné a zranění hlavy často končí velmi špatně. Přilby jsou vyrobené a navržené tak, aby ochránily lebku před tvrdostí dopadu.

Rukavice se na první pohled mohou zdát zbytečné. Při pádu však ochrání ruce od nepříjemných odřenin. Terénní cyklisté potvrdí, že pokud jejich stroj nemá odpruženou přední vidlici, mohou prsty a dlaně, které svírají řídítka, trpět bolestivými otřesy. Rukavice navíc zajistí pevné držení i těm, jimž se hodně potí dlaně.

Nejlevnějším kolům je třeba se vyhnout

Do 2.000 Kč: nejnižší třída                                        
Opět kola zejména z hypermarketů. Majitel by se raději neměl pouštět na celodenní výlet. Velmi náročné na údržbu, protože je osazeno neznačkovými a často nekvalitními komponenty. Vhodné pouze na krátké vyjížďky po městě, na cestu do obchodu. Doba životnosti maximálně pět let, nejvíce záleží na stylu jízdy a kvalitě údržby.
5.000 až 10.000 Kč: nižší střední třída Oblíbená cenová kategorie. Kola v ceně při horní hranici už mohou působit sportovním dojmem. Na většinu komponentů je stále použito co největší množství plastu, který vydrží méně než například hliník. Kola jsou ideální pro nenáročné cyklisty, kteří si občas vyjedou do přírody. Vhodná jsou i jako první kolo pro potomka.
10.000 až 15.000 Kč: střední třída
Cenová hladina, v níž se prodá nejvíce kol. Solidní kolo, s nímž bude spokojen rekreační cyklista, který párkrát za rok zamíří i mimo zpevněné cesty. Přibývá kvalitnějších komponentů, ubývá na poničení náchylných plastových dílů. Přesnější a o poznání méně poruchové je například i řazení jednotlivých převodů. Odpružená vidlice u horských či krosových kol už pomalu přestává být pouze pro parádu.
15.000 až 25.000 Kč: vyšší střední třída
Kolo pro aktivní cyklisty, kteří za své peníze dostanou kvalitní výrobek. Pro takzvaně běžného cyklistu, který na delší výlet vyrazí jednou za měsíc, jsou kola z této cenové hladiny naprosto dostačující. Zárukou je kvalitní rám, který si bez problémů poradí i s vyšší zátěží a komponenty jsou zase o třídu výš.

Opět se mírně snižuje i celková hmotnost. Na horských kolech je standardem odpružená vidlice renomované značky. Začínají se objevovat mechanické kotoučové brzdy.

25.000 až 35.000 Kč: špička pro amatéry Výborný výrobek, jenž v případě, že nepomýšlíte na celoodpružené kolo, splní všechny požadavky aktivního amatéra. Rámy se vyrábějí z různých slitin například duralu, magnezia nebo chrommolybdenu. Kvalitní odpruženou vidlici lze různě nastavovat, aby její pružení odpovídalo váze cyklisty. Použité V-brzdy, které jsou téměř na vrcholu své třídy, stále častěji střídají brzdy kotoučové.


Jak například vybrat horské kolo?

Zkusme si na na modelové situaci výběru horského kola připomenout několik nejdůležitějších zásad

Supermarketu se obloukem vyhněte
Nákupem kola v supermarketu rozhodně neušetříte peníze. Většina těchto výrobků nemá potřebnou kvalitu, požitek z jízdy vám budou kazit neustálé drobné závady, rovněž z pohledu bezpečnosti je jízda na těchto strojích diskutabilní. Trvanlivost součástek je na velmi nízké úrovni a servisní zákroky se vám pak překvapivě prodraží.

Specializované prodejny
Nakupujte kolo ve specializované cyklistické prodejně; prodavači jsou vesměs velmi dobře informováni o jednotlivých typech kol a umí poradit. Většina obchodů má současně servisní dílnu, která kolo připraví, seřídí a provede nutné garanční opravy.

Velikost rámu
Poté, co rozhodnete o typu kola je dle mého názoru nejdůležitější zvolit správnou velikost rámu. Příliš vysoký rám není z pohledu bezpečnosti vhodný nehledě na přebytečná deka hmotnosti, nízký rám pak musí být kompenzován extrémním vysunutím sedlové trubky (sedlovky), přičemž mnohdy hrozí její vylomení a destrukce celého rámu.

Pomůckou může při nákupu být obecná zásada, že stojíme-li rozkročmo s rámem kola mezi nohama, mělo by mezi rozkrokem a rámovou trubkou zbývat přibližně deset centimetrů. Tato hodnota se však může lišit podle geometrie rámu, ale menší vzdálenost bych nedoporučoval.

PŘEČTĚTE SI

Vybíráme kolo: jaký typ se vám hodí?

Cyklisté na českých silnicích: lovná zvěř

Seřizujeme kolo: 2.díl pro pokročilé cyklisty

Příprava kola na jaro: pro začátečníky

Odpružení: ano, či ne?
Dále bychom se měli rozhodnout, zda zvolíme odpružené kolo. Jak už bylo výše uvedeno, rozhodně bych pro jízdu v terénu zvolil přední odpružení i pro rekreačního jezdce. Hledisko bezpečnosti nepochybně vyváží vyšší cenu kola.

Řazení, pedály, brzdy
Zbývá rozhodnout typ řazení, dezén pneumatik, druh pedálů, brzdy. Všem těmto komponentům se budeme v nejbližší době věnovat v samostaných článcích. Ponechám proto konzultace o těchto záležitostech na samotných prodavačích.

Rozhodně však není třeba váhat při koupi nového kola s požadavkem na výměnu některého komponentu za jiný, podle vašeho názoru vhodnější pro vaše využití. Jde například o jiné sedlo, řazení nebo délku představce, který ve své podstatě určuje vzdálenost řidítek a tedy i pohodlí cyklisty.

 

Které kolo je to správné? Bicykl kupujte s rozmyslem a zbytečně na něm nešetřete.

Autoři: ,

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

31. července 2024,  aktualizováno  6.11 12:33

Tři miliony nebožtíků. Na ústřední hřbitov ve Vídni si lidé chodí i zaběhat

Pro Vídeňany znamená Zentralfriedhof, který letos slaví sto padesát let výročí založení, víc než jen místo věčného odpočinku. Na ústřední hřbitov chodí na výlety, sportovat, pozorovat místní zvířata...

2. listopadu 2024

ZANIKLÉ TRATĚ: Ke strmé dráze do Michálkovic se v Ostravě dodnes modlí

Pětaosmdesátým dílem začínáme osmý rok existence seriálu Zaniklé tratě. Zavítáme do Ostravy, kde se zaměříme na úzkorozchodnou trať, která v síti Slezských zemských drah vznikla jako první a jako...

3. listopadu 2024

Ideální čas na průzkum. Osamocená Sicílie má na podzim větší kouzlo

Nejvyšší evropská sopka Etna, slavné starověké Syrakusy, kýčovitá Taormina či nechvalně proslulé Palermo. Sicílie má co nabídnout i mimo tato všeobecně známá místa: někdy to chce trochu námahy, ale...

1. listopadu 2024

Pruhovaní osli a mumie. Z utrpení zvířat si zoo v Gaze udělala byznys

Ochrana ohrožených druhů, poučení návštěvníkům. O nic z toho se zoologická zahrada v Chán Júnisu nepokoušela ani vzdáleně. Už od roku 2007, kdy byla založena, fungovala jako čistě ziskový projekt,...

1. listopadu 2024

Honba za perlami Perského zálivu. Emiráty se jim znovu snaží vrátit lesk

Spojené arabské emiráty (Od našeho zpravodaje) Plujeme úžinou podél pobřeží Perského zálivu. Na jedné straně se linou řady mangrovníků, jejich systematicky propletené kořeny ční nad hladinu. Naproti nim se proti západu sluníčka prochází a koupou...

8. listopadu 2024

Kouzlo orientu. Katar nadchne luxusem, velbloudy či úchvatnými plážemi

Premium

Exotický Katar prostírající se na poloostrově v Perském zálivu byl ještě donedávna velkou záhadou, v posledních letech se ale stále více otevírá světu. A má rozhodně co nabídnout.

7. listopadu 2024

Turistické Slezsko ve vší parádě. Po dálkové trase jdeme od zámku k zámku

Zveme vás na ochutnávku dálkové turistické a poutní trasy Slezskem. Jedna z jejích dvaceti celodenních etap spojuje Opavu s Hradcem nad Moravicí a navštívíte na ní dva pohádkově krásné zámky. Zcela...

7. listopadu 2024

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

31. července 2024,  aktualizováno  6.11 12:33

Nenávidím vás všechny! Hollywood je v šoku z Trumpova vítězství

Šok, zlost, zklamání a smutek. Tak se dá shrnout reakce Hollywoodu a amerických tvůrců na vítězství Donalda Trumpa v...

Nejvzdálenější lidský objekt ve vesmíru zavolal linkou nepoužitou od roku 1981

Sonda Voyager letí vesmírným prostorem už 47 let a již mnohonásobně překonala původní plány. Je tak nasnadě, že se...

Petra Bučková se svlékla v seriálu Sex O’Clock. Prsa už někdy viděl každý, říká

Petra Bučková a její herecký kolega Václav Vašák se společně odvázali ve vášnivé scéně prvního dílu druhé řady seriálu...

Emily Atacková hraje nahá tenis. Cítím se víc sexy, než kdy dřív, říká

Emily Atacková (34) si získala mnoho nových sledujících na sociálních sítích poté, co v jedné ze scén nového seriálu...

Konec jsem nečekala. Asi byl nevyhnutelný, říká Anna K. o rozchodu po 27 letech

Zpěvačka Anna K. (59) promluvila o nečekaném rozchodu s dlouholetým životním i hudebním partnerem Tomášem Varteckým...