VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2019: Kategorie celoodpružených horských kol

  • 6
V kategorii celoodpružených horských kol testovali jezdci sedm kousků různých značek: Focus Jam, Giant Trance, Kellys Theos, Merida eOne-Twenty M#rida, Qayron Fatal, Specialized Turbo Levo a Trek Powerfly. Nejvyšší známku získal Focus Jam se skvělým odpružením a cenou mířící k dvousettisícové hranici.

Focus Jam² 9.8 Drifter

Celoodpružená horská kola: Focus Jam 9.8 Drifter

Značka Focus je kompletně vyráběna a kontrolována v Německu v Cloppenburgu a je na ní patrná pověstná preciznost a komponentová vyváženost, se kterou jsou sestaveny jednotlivé modely.

Focus – to je inovace v oblasti technologií a designu, koordinace všech zúčastněných stran při vývoji vývoje a výrobě. Kola značky jsou vyvíjena také spoluprací s profesionálními cyklisty, ale Focus má také k dispozici jedno z nejmodernějších a největších zkušebních center v Evropě. Prototypy, jednotlivé části, součásti a všechny modely výroby jsou tam důkladně testovány a vývojoví pracovníci nastavují limity ještě nad hodnoty normy DIN.

Technické údaje

  • rám: karbon, zadní stavba Alu 7005, zdvih 150 mm
  • vidlice: DT Swiss Holistic F535, 150 mm
  • tlumič: DT Swiss Hybrid R535, custom tune
  • sedlovka: teleskopická, Fox Transfer Performance
  • kliky: Shimano FC-E8050-B, 34 z.
  • řazení: Shimano Deore XT Di2, 11 sp.
  • přehazovačka: Shimano Deore XT Di2
  • kazeta: Shimano Deore XT, 11-46 z.
  • brzdy: Shimano Deore XT 8020, 200 mm
  • ráfky: DT Swiss H1501 Spline One, 29/27,5“
  • pláště: Maxxis Ardent 2,4", 3C EXO TR
  • velikost: S/M/L
  • hmotnost: 23,4 kg
  • motor: Shimano Steps 8000, 36 V, 250 W, 70 Nm
  • baterie: BT-E8020 Li-Ion 36 V, 10,5 Ah, 378 Wh
  • cena: 191 298 korun

Portfolio produkce je standardní, tedy široké, nezapomíná se samozřejmě na ženy. V portfóliu firmy objevíte horská kola, stále populárnější kola silniční, trekingy, ale také městská a fitness kola. Značka je silně etablovaná i v cyklokrosu, z něj těží i gravel produkce. V kategorii MTB elektrokol naleznete širokou paletu kol s pevným rámem, samozřejmě kola s označením all round, dětská, silniční (ta dokonce v šesti provedeních).

V odpružených e-MTB je představený Jam² druhým nejvyšším modelem, jeho výbava, zdvihy a síla motoru jej předurčují do náročného terénu, kde přinese slibovanou radost na druhou. Prostupnost, dobré vedení směru, komfort a maximální odolnost proti defektu má kromě pružení na starost také kombinace pneu 29“ na předním kole a plusový rozměr kategorie 27,5“ na kole zadním.

První dojmy testerů

Mikuláš: Kolo má tak vynikající jízdní vlastnosti, že jsem na začátku skoro ani nevnímal pomoc motoru. Ta je dokonalá, nemám k ničemu výhrady. Super jede, motor pomáhá hodně.

Daniel: Fantastický stroj, dělá víc, než se od něj chce. Reaguje přesně, má silný motor. Kolo snů, nastavilo mi měřítka hodně vysoko.

Matěj: Koncepčně nejzajímavější kolo zde, zadní kolo 27,5“, přední 29“, elektronické řazení, které funguje, i když dojde baterie, ale nesmí se vypnout celý systém, pak řadit nelze. Kolo jede fantasticky, perfektně plynule nastupuje motor, tomu není co vytknout, ale dal bych mu pouze jeden bod za jízdu s vypnutým systémem. Jinak naprostá bomba!

Focus: komplexní hodnocení
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km)
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině?5
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“?5
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání?5
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání?5
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a/nebo výkonově pro vás nedostatečně?5
Jízda bez motoru (300 metrů)
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru?3,5
Hlučnost
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru?3,25
Ovládání
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat?4
Dojezd34 km
Výsledek ergotestu3,66
Celková známka jízdního testu 4,46
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum
Celoodpružená horská kola: Focus Jam 9.8 Drifter
Celoodpružená horská kola: Focus Jam 9.8 Drifter
Celoodpružená horská kola: Focus Jam 9.8 Drifter. Režimy podpory elektromotoru...

Testovaný model Focus Jam

Verdikt: Německé firmy se elektrokolům věnují s plnou vážností, síla domácího trhu je k tomu silným motivem. Focus postavil stroj vyvolávající zvědavost a následně po vyzkoušení respekt a nadšení. Terén je pro něj domovem, kombinace dvou velikostí ráfků předpokladem jistoty v terénu. Skvěle naladěné odpružení posune jezdecké sebevědomí k hraničním hodnotám.

Giant Trance E+ 2 Pro

Celoodpružená horská kola: Giant Trance E+ 2 Pro

Už na samém začátku v roce 1972 zakladatel společnosti Giant King Liu věřil, že lehčí, rychlejší a z hlediska materiálů a zpracování kvalitnější jízdní kola učiní cyklistiku nejen zábavnější, ale také dostupnější širšímu spektru lidí.

Giant tak postupně začal měnit zavedené způsoby výroby kol. Pokroky na sebe nenechaly dlouho čekat a zkušenosti získané během první dekády se staly odrazovým můstkem k dalšímu rozvoji. Na rozdíl od většiny ostatních značek k výrobě kol používal vlastní materiály a aby vyhověly konkrétním požadavkům na kvalitu, neustále zlepšoval svařování a tvarování rámových trubek.

Technické údaje

  • rám: AlUXX SL, zdvih 140 mm
  • vidlice: Fox 36 Float Rhythm Evol 27,5+, 150 mm
  • tlumič: Fox Float DPS Performance Evol
  • sedlovka: Giant, teleskopická
  • kliky: Praxis e-Cadet 36 z.
  • řazení: Shimano SLX, 1x11
  • přehazovačka: Shimano Deore XT
  • kazeta: Shimano M7000, 11-46 z.
  • brzdy: Shimano MT520, čtyřpístkové, 203 mm
  • ráfky: Giant AM 27,5“
  • pláště: Maxxis Minion/Rekon 27,5x2,6“, tubeless
  • velikost: XS/S/M/L/XL
  • hmotnost: 24,5 kg
  • motor: Giant SyncDrive Pro powered by Yamaha, 250 W, 80 Nm
  • baterie: Giant EnergyPak 500 Wh, 36 V, 13,8 Ah
  • cena: 115 999 korun

V roce 1981 se Giant stal první značkou, která široké cyklistické veřejnosti nabídla kvalitní a při tom cenově dostupné hliníkové rámy. Jízdních vlastností, jaké do té doby nabízely jen drahé špičkové stroje, si tak mohlo dopřát mnohem více lidí z různých koutů světa. Stejnou cestou se Giant vydal v roce 1987, kdy představil svůj první karbonový rám. Model Cadex 980 C je považován za první dostupný silniční rám z uhlíkových vláken. K jeho výrobě bylo tehdy použito karbonových trubek a hliníkových spojek.

Od té chvíle na seznamu inovací přibývají další a další položky, které jsou výsledkem spolupráce konstruktérů a designérů s profesionálními jezdci. Nástup elektrokol značce nijak neutekl. Už před více než deseti lety přišel Giant s technologií hybridního pohonu, tedy pohonu kombinujícího šlapání cyklisty s pohonem elektromotorku. Současná nabídka elektrokol je opravdu široká, od městských a cestovních kol, přes horská kola s pevným rámem, až po luxusně vybavené celoodpružené modely se systémem Maestro

Testovaný model představuje nejnovější trendy ve stavbě kol určených především pro trail a technické disciplíny. „Ležérní“ geometrie zaručující jistotu ve vedení stopy, krátký představec, široká řídítka a zdvihy 140/150 mm vás provedou sjezdem jistě a bezpečně. Cestu nahoru usnadní výkon motoru Yamaha, který si nechal Giant upravit podle svých požadavků.

První dojmy jezdců

Filip: Motor trochu pulsoval v tahu, ale pocit zmizel při rovnoměrném šlapání. Bez asistence větší odpor. V terénu bez výhrad.

Slávka: Ovládání kola v terénu výtečné, snadná obsluha systému. Lehce hlučnější motor při záběru, při dosažení rychlosti 25 km/h dost ubírá. Skvělé komponenty. Zabírá plynule, jen při prvním tlaku na pedály trochu cuká.

Mikuláš: Měkké kolo, krásně se na něm jede, i po vypnutí motoru relativně snadno. Nezvyklé „startování“ systému. Pocit z jízdy úžasný, kolo do terénu, stačí držet řídítka a jet. Srdeční a návyková záležitost, i na silnici skvělé.

Giant: komplexní hodnocení
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km)
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině?3,5
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“?3,5
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání?4,6
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání?4,3
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a/nebo výkonově pro vás nedostatečně?3,6
Jízda bez motoru (300 metrů)
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru?3,6
Hlučnost
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru?    3,6
Ovládání
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat?4,4
Dojezd38 km
Výsledek ergotestu3,6
Celková známka jízdního testu3,9
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum
Celoodpružená horská kola: Giant Trance E+ 2 Pro. Přehazovačka řady XT je...
Celoodpružená horská kola: model Giant Trance E+ 2 Pro
Celoodpružená horská kola: Giant Trance E+ 2 Pro. Giant se u všech elektrokol...

Testovaný model Giant Trance

Verdikt: Giant léty doladil svůj systém odpružení Maestro k mistrovské úrovni na klasických kolech, pokud jej implantoval i na e-MTB, dobře věděl, co dělá. Můžete se soustředit na cestu před vámi. Co je pod koly, Trance lehce překoná. Motor Yamaha vyladěný podle požadavků firmy netrpí nedostatkem síly při cestě vzhůru ani při zdolávání technických trailů. Volit lze mezi ovládání aplikací nebo přes displej.

Kellys Theos 60

Celoodpružená horská kola: Kellys Theos 60

V roce 1991, kdy lze datovat počátek firmy, na který Kellys dodnes navazuje, jistě zakladatele bratři Divincové netušili, kam se firma za necelých třicet let dostane. Od půjčovny se její vývoj rozkročil k vlastní produkci všech typů kol, od prvních prodaných 30 tisíc kusů za dva roky na statisíce kusů v letech následujících.

Technické údaje

  • rám: Alu, zdvih 140 mm, osa 12x148 mm
  • tlumič: RockShox Monarch RT
  • vidlice: RockShox Yari RC, 150 mm
  • kliky: Shimano Steps E8000, 170 mm, 34 z.
  • řazení: Shimano SLX
  • přehazovačka: Shimano Deore XT
  • kazeta: Shimano SLX, 11-46 z., 11 sp.
  • brzdy: Shimano Deore XT, 203 mm
  • ráfky: KLS Valor 2 Disc
  • pláště: Schwalbe Magic Mary/Hans Dampf 27,5x2,6"
  • velikost: M/L
  • hmotnost: 22,2 kg
  • motor: Shimano E8000, 36 V, 250 W, 70 Nm
  • baterie: Shimano Steps E8010, 504 Wh
  • cena: 93 990 korun

Přičtěme k tomu vývoj doplňků a komponentů s vlastní značkou, širokou síť dealerů ve více než třiceti zemích světa – realita předčila sny.

Značka přišla s produkcí elektrokol s mírným zpožděním za ostatními, ale její technický a vývojový potenciál znamenal, že se zařadila na špičku oboru, technicky i designově. V posledních letech se v kategorii klasických MTB věnuje moderním disciplínám, sjezdu, enduru, freeridu, tedy oblasti, kde probíhá velmi rychlý vývoj.

Z něj těží i produkce elektrokol s pevnými rámy i rámy odpruženými. Jejich vrcholným zástupcem je Theos 60 s rámem z hliníkové slitiny, který díky kompaktní pohonné jednotce Shimano nabízí all-mountain geometrii, díky čemu může pocítit skutečný zážitek z MTB jízdy každý jezdec.

Technický charakter kola a snahu po nezvyšování hmotnosti podtrhuje neintegrovaná baterie. Pohodlí, a především bezpečí má na starost zdvih rámu 140 mm a tlumič RockShox Monarch RT, vpředu nabídne dalších 10 mm zdvihu navíc vidlice RockShox Yari RC. Off-road schopnosti s výborným tlumením, vysoká citlivost, absolutní kontrola i v nejtěžších trailech – to je mix Theosu 60.

První dojmy testerů

Dominik: Dobrý pocit z kola. Asistence byla silná, v kopci zcela dostatečná. Jedinou výhradu bych měl k tomu, že motor „dojížděl“ ještě chvíli po ukončení tlaku na pedál. Intuitivní ovládání, hned bylo vše jasné. Trochu málo přehledný displej.

Petr: Podle mě jedno z nejlepších kol v testu, skvěle vyladěné pružení, velmi plynulý náběh motoru. Specifikací je Theos špičkový, čtyřpístkové brzdy, skvělá vidlice, řazení, není co vytknout. Kolo i pohon jsou v rovnováze, dovolilo mi jet okruh tempem, které jsem tu zatím nevyzkoušel.

Matěj: Solidní trail bike s povedenou hravou geometrií. Motor vypínal malou chvíli po posledním šlápnutí, trochu cuknul po tlaku na pedál. Silný, do kopce bez potíží, z kopce ještě lépe, trochu hlučnější motor.

Kellys: komplexní hodnocení
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km)
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině?4,7
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“?4,2
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání?4,5
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání?4,28
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a/nebo výkonově pro vás nedostatečně?4
Jízda bez motoru (300 metrů)
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru?2,8
Hlučnost
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru?3,5
Ovládání
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat?5
Dojezd 33 km
Výsledek ergotestu 4
Celková známka jízdního testu4,11
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum
Celoodpružená horská kola: Kellys Theos 60
Celoodpružená horská kola: Kellys Theos 60
Celoodpružená horská kola: Kellys Theos 60. Čtyřčepový systém Theosu je...

Testovaný model Kellys Theos 60

Verdikt: Kellys se v posledních několika letech důsledně věnuje vývoji celoodpružených kol, v tom mu pomáhá nejen domácí konstrukční zázemí, ale i vlastní závodní tým. Výsledek na sebe dlouho nenechal čekat, jak klasická, tak e-kola nabídnou vlastnosti srovnatelné se světovou špičkou. Uznání testerů, jejichž rukama a nohama prošly stovky kol, je nelíčené.

Merida eOne-Twenty M#rida

Celoodpružená horská kola: Merida eOne-Twenty M#rida

Důvodem založit továrnu na výrobu kol může být leckdy neuvěřitelný motiv. Ike Tseng, zakladatel značky, byl osobností s rozsáhlým technickým vzděláním, osobností s nadšením pro nové technologie a také osobností snažící se vždy přinášet nové věci a stavět se čelem k novým výzvám.

Při své návštěvě USA, když se procházel centrem jednoho města, se zastavil v prodejně jízdních kol. Zarazil ho nápis na vchodových dveřích, kde stálo: „Taiwanská jízdní kola na servis nepřijímáme“. Tato zkušenost ho velmi mrzela a jako hrdý obyvatel své vlasti a zároveň velmi progresivně myslící technik se rozhodl, že jednoho dne bude vyrábět ta nejlepší jízdní kola a ukáže Americe, že taiwanský výrobek není synonymem nízké kvality.

Technické údaje

  • rám: e-One-Twenty Lite, zdvih 120 mm
  • vidlice: RockShox Pike RC, 130 mm
  • tlumič: RockShox Deluxe RT
  • sedlovka: teleskopická, Merida Expert, 100 mm (S), 125 mm (M, L, XL)
  • kliky: Sram X-Sync Eagle, 34 z.
  • řazení/přehazovačka: Sram SL GX Eagle/NX Eagle
  • kazeta: Sram NX Eagle, 12 sp., 11-50 z.
  • brzdy: Sram Code R, 203 mm
  • ráfky: Fulcrum E-Fire 500
  • pláště: Maxxis DHR II, 27,5x2,8“
  • velikost: S/M/L/XL
  • hmotnost: 22,7 kg
  • motor: Shimano E8000, 36 V, 250 W, 70 Nm
  • baterie: Shimano E8010, 500 Wh
  • cena: 92 990 korun

Od roku 1972 budoval firmu, která v současnosti patří na špičku v oboru. Prvním krokem bylo navázání spolupráce s tehdy velmi známou a renomovanou anglickou značkou Raleigh. Technické a manažerské schopnosti pana Tsenga a kvalita produkce rychle posouvaly společnost vpřed až se stala vyhledávanou OEM továrnou pro velmi známé americké cyklistické značky.

Kapacita výroby stoupala a společnost se mohla dále rozvíjet. Invence Ike Tsenga a jeho odvaha vždy investovat do technických a technologických novinek brzy dostala společnost na pozici progresivního výrobce s nejmodernějšími technologiemi. K nim patří zachycení nástupu elektrokol, těžícímu z obrovského konstrukčního a vývojového potenciálu firmy.

Současná nabídky obsáhne přes 80 kol, a to jak od plně odpružených, tak po modely krosové zaměřené na turistiku. K prvně jmenovaným patří eOne-Twenty Merida, na rozdíl od série Sixty (27,5+ kola) a Nine (kola 29“) spoléhající na „přesný“ rozměr pneumatik 27,5“. Ale stejně jako ostatní nabídne moderní posed a dostatek pohodlí pro technickou jízdu.

První dojmy testerů

Jana: Jízda v terénu je velmi dobrá, pružení funguje vyváženě. Motor je tichý, pod nohami je příjemný pocit. Bez asistence se na něm jede obtížně. Jistá jízda, kolo hodně přidává, necuká, odpružení pohodlné, sladěné. Na širokých pneumatikách je v terénu jistá jízda, zvlášť dnes, když je vlhko.

Eda: Výborné hravé kolo, příjemná geometrie, úžasná podpora motoru, příjemné v nástupu i horním limitu asistence, nejsou velké přechody. Motor je silný i v prudkých stoupáních. Velice dobře ovladatelné, odpružení nastavené „na žehličku“.

Jaroslav: Absolutní spokojenost, během jízdy došla energie, ale i tak jsem na něm bez větších potíží dojel.

Merida eOne-Twenty M#rida: Komplexní hodnocení
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km)
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině?5
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“?4,28
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání?4,7
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání?4,7
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a / nebo výkonově pro vás nedostatečně?4,1
Jízda bez motoru (300 metrů)
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru?3,1
Hlučnost
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru?3,1
Ovládání
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat?5
Dojezd33 km
Výsledek ergotestu4,66
Celková známka jízdního testu 4,23
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum
Celoodpružená horská kola: Merida eOne-Twenty M#rida. Brzdy Sram Code mají...
Celoodpružená horská kola: Merida eOne-Twenty M#rida
Celoodpružená horská kola: Merida eOne-Twenty M#rida. Minimalistická konstrukce...

Testovaný model Merida eOne-Twenty

Verdikt: Pořádný bike do terénu, který si také zaslouží označení pořádný. Firma z absolutního vrcholu nejen v počtu vyrobených kol, ale také v inovacích vnášených do celé produkce, si dokáže poradit i s elektrifikací celoodpruženého kola zcela bez výhrad. Poměr cena versus výkon zaslouží podtrženou jedničku.

Qayron Fatal eFS Q

Celoodpružená horská kola: Qayron Fatal eFS Q.

Nejnovější domácí značka nevznikla na zelené louce, Qayron navazuje na zkušenosti tvůrců značky Apache, ale na rozdíl od jejího velmi širokého záběru se orientuje na horská kola a jejich základní filozofii – přinášet jezdci radost.

V technické rovině jde o princip nenabízet modely s kompromisními řešeními, ať jde o pružící elementy, řadicí komponenty či brzdy. Qayrony jsou připraveny od prvního okamžiku podat maximální výkon a teprve s rostoucími požadavky jezdce přemýšlet o zlepšeních. Při jejich vývoji spolupracovali přední domácí jezdci kategorií enduro.

Technické údaje

  • rám: Alloy 6061, zdvih 140 mm
  • tlumič: SR Suntour Duair LOR8
  • vidlice: SR Suntour Auron RC2-PCS, 150 mm
  • kliky: Shimano E8000, 170 mm, 38 z.
  • řazení: Shimano XT
  • přehazovačka: Shimano XT M8000
  • kazeta: Shimano XT, 11-46 z.
  • brzdy: Shimano XT, 180 mm
  • ráfky: DT Swiss H1900 Spline 27,5“
  • pláště: Schwalbe Nobby Nic 70-584
  • velikost: 17/19/20,5“
  • hmotnost: 23 kg
  • motor: Shimano KDU8000 70 Nm, 250 W
  • baterie: Shimano KBTE8010 Li-Ion, 36 V, 14 Ah, 504 Wh
  • cena: 104 990 korun

Nabídka letos čítá 22 modelů horských kol a šest elektrokol s jednotícím názvem Fatal, z toho tři na pevných rámech a tři na odpružených.

Hardtaily jsou schopny jezdit jak na kolech rozměru 27,5“, tak i na kolech větších, odpružená kola mají pneumatiky 27,5+. E-modely Fatal používají výhradně motory Shimano a jsou určeny primárně pro trailový e-biking. I v komponentech vsadili u Qayronu na Shimano, vidlice nesou značku Suntour, kola DT Swiss. To vše doplněno moderními geometriemi a stejně jako u testovaného vrcholného modelu Fatal eFS Q zajímavými barvami.

První dojmy testerů

Petr: Silné brzdy, luxusní řazení, správně naladěný posed i šířka řídítek, široké pláště výborně drží. Motor necuká a jede tolik, kolik se do něj vloží, torzní snímač zabírá přesně. Přechod po ukončení asistence není trhavý.

Eda: Syrově hlučné a přesné řazení, perfektní práce zadního odpružení, citlivé, reaguje na kořeny, stabilní vedení stopy zejména ve stoupáních, vidlice si poradí s terénem. Poměrně hlučný motor, mírné cuknutí při nástupu asistence, lehký dojezd motoru po uvolnění tlaku na pedály.

Matěj: Na začátku jsem měl problém se zapnutím motoru. Pocity při jízdě výborné, hodně silná asistence motoru. Dobrá geometrie. Nevýhodou jsou buď delší kliky, nebo nízko položený střed, při jízdě po kořenech občas zachytím pedálem.

Qayron Fatal: Komplexní hodnocení
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km)
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině? 4,5
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“?4,2
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání?5
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání?5
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a/nebo výkonově pro vás nedostatečně?4,8
Jízda bez motoru (300 metrů)
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru?3
Hlučnost
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru?3,2
Ovládání
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat?4,2
Dojezd38 km
Výsledek ergotestu 4,33
Celková známka jízdního testu4,23
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum
Celoodpružená horská kola: Qayron Fatal eFS Q. Suntour je značka, se kterou...
Celoodpružená horská kola: Qayron Fatal eFS Q
Celoodpružená horská kola: Qayron Fatal eFS Q. Ovládací jednotka Shimano je...

Testovaný model Qayron Fatal

Verdikt: Vlajkový model firmy v kategorii celoodpružených elektrokol se podle toho i chová. Na výsledné podobě je patrná znalost požadavků jezdců technických disciplín. Pokud Fatal vyhověl jejich nasazení, všichni ostatní si mohou být jisti, že stroj nad nimi bude stále mít výhodu. Premiérový ročník pro firmu s prémiovým výsledkem.

Specialized Turbo Levo Comp Carbon

Celoodpružená horská kola: Specialized Turbo Levo Comp Carbon

Elektrokolo jako klasické horské kolo, to je strategie amerického Specialized při tvorbě jeho elektrických mountainbiků. Turbo Levo, to je jen takový vyspělejší Stumpjumper, takové trailové FSR s více silami v pedálech. Trialová geometrie, perfektně laděná kinematika a opět inovovaná a na zakázku pro tuto značku postavená dvojice motor + baterie.

Technické údaje

  • rám: FACT 9m Carbon/M5 alu zadní stavba, 150 mm
  • vidlice: Fox 34 Rhythm E-bike, 150 mm
  • tlumič: Fox DPS Performance, 3 stupně nastavení
  • sedlovka: teleskopická, X_Fusion Manic, 34,9 mm
  • kliky: Praxis, 2D, 165 mm
  • řazení: Sram GX, 11 sp.
  • přehazovačka: Sram GX, 11 sp.
  • kazeta: Sram PG-1130, 11-42 z.
  • brzdy: Sram Guide RE, 200/200 mm
  • ráfky: Roval Traverse 29“
  • pláště: Butcher, GRID casing, 2Bliss Ready, 29x2,6"
  • velikost: S/M/L/XL
  • hmotnost: 22 kg
  • motor: Specialized 2.1, custom Rx Trail, 250 W
  • baterie: Turbo M2-500, integrated Trail Display, 500 Wh, Mission Control App connectivity
  • cena: 179 999 korun

Nový motor je o 15 procent menší a o 11 procent lehčí než ten minulý, baterie ze série M2 nabízí kapacitu 500 Wh a je, jak jinak, zcela integrovaná do rámu. Její vyjmutí je však velice jednoduché. Řídicí jednotka komunikuje s aplikací Mission Control v mobilním telefonu, kde lze parametry motoru a baterie, včetně úrovně dopomoci, času či vzdálenosti dojezdu nadále individuálně ovlivňovat a nastavovat.

S takhle sofistikovaným řízením by vás absolutní vybití baterie nemělo nikde v terénu překvapit, a také způsob chodu motoru by měl vyhovovat i těm nejnáročnějším či nejzvláštnějším požadavkům jezdce. Zkrátka si vše nastavíte tak, jak zrovna vy chcete a potřebujete.

Nově lze k aplikaci také připojit systém Angie, vybavený senzorem, který upozorňuje na polohu jezdce v případě pádu a volá pomoc.

První dojmy testerů

Filip: Skvěle jede do kopce, na režim turbo je ta přípomoc tak silná, že trochu kopne do pedálů. Nesmíte se dívat na cenu a užít si to.

Josef: Skvělá střela, opravdu výborně se na tom jede, po rovině skoro jako na silničce, skvělá zábava. Motor je tak silný, že do kopce bych skoro ztratil pocit, že jedu na kole a považoval to za jakousi lehkou motorku s příšlapem. Těšil jsem se do každé zatáčky a užíval si to.

Eda: Zamiloval jsem se. Geometrie je hodně posazená na zadek, takže v terénu hodně stabilní ve sjezdech i výjezdech, pružení je perfektní. Motorově je velice příjemné, člověk skoro necítí přechod.

Specialized Turbo: Komplexní hodnocení
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km)
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině?4,8
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“?4,5
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání?5
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání?4,7
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a / nebo výkonově pro vás nedostatečně?4,7
Jízda bez motoru (300 metrů)
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru?3
Hlučnost
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru?4,2
Ovládání
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat?4,4
Dojezd 37 km
Výsledek ergotestu3
Celková známka jízdního testu4,41
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum
Celoodpružená horská kola: Specialized Turbo Levo Comp Carbon. ´Swat boxy´...
Celoodpružená horská kola: Specialized Turbo Levo Comp Carbon
Celoodpružená horská kola: Specialized Turbo Levo Comp Carbon. Zavřete oči a...

Testovaný model Specialized Turbo Levo

Verdikt: Specialized může být v testu jakýkoliv, záleží na tom, jak si jej naladíte. Vždycky ale bude ve vývoji a postoji k tomuto tématu o krok před ostatními. Nebo aspoň v první linii. Turbo Levo je především kolo s typicky cyklistickými jízdními projevy a řídící jednotkou v aplikaci vašeho telefonu.

Trek Powerfly LT 9.7 Plus

Celoodpružená horská kola: Trek Powerfly LT 9.7 Plus

Srovnejte loňský a letošní celoodpružené elektrokolo od Treku a na první pohled poznáte nebetyčný rozdíl v uložení baterie a celkovém designu. U kola s velkými zdvihy a širokými pneumatikami dokonce možná nabudete dojmu, že tam nikde žádná baterie není, tak důmyslně je v dolní rámové trubce ukrytá. Překrásná práce!

Technické údaje

  • rám: karbon Mountain, integrovaná baterie, boost 148, 150 mm
  • vidlice: RockShox Yari RL, Debon Air, 160 mm
  • tlumič: RockShox Deluxe RL
  • sedlovka: teleskopická, 31,6 mm, vnitřní vedení kabeláže
  • kliky: Race Aeffect, 15 z.
  • řazení: Sram NX Eagle, 12 sp.
  • přehazovačka: Sram NX Eagle
  • kazeta: Sram NX-1230 Eagle, 11-50 z.
  • brzdy: Shimano M 520
  • ráfky: Bontrager Line Comp 40
  • pláště: Bontrager XR4 Team, 27,5x2,80“
  • velikost: S/M/L/L/XL
  • hmotnost: 23,5 kg
  • motor: Bosch Performance CX, 36 V, 250 wattů, 75 Nm
  • baterie: Bosch Power Tube 500 Wh
  • cena: 149 999 korun

A to jste si možná už loni mysleli, že to lépe nejde. Trek Powerfly LT 9.7 nabízí 150 mm zdvihu a 160 mm vpředu, karbonový OCLV rám, highendové komponenty a geometrii předurčenou pro zdolávání náročného terénu.

Baterie je ochráněna pohledům i odlétávajícím kamenům hmotou rámu, motor je ochráněn masívním hliníkovým blokem Armor.

Tato značka z amerického Wisconsinu je jedním z technologických lídrů oboru, není proto divu, že i vlnu elektrokol zachytila včas. A jak je vidět, umí účelně prolínat vlastní osvědčené postupy (OCLV karbon) s novými přístupy, výzvami a trendy. Kvalitní rám a vynikající výbava dostávají nový rozměr podporou motoru Bosch Performance CX.

Patentovaná technologie Active Braking Pivot umožňuje, aby odpružení pracovalo zcela nezávisle na šlapání či brždění a dopřává jezdci maximální pohodlí i přenos síly šlapání (či motoru) na pohyb vpřed.

První dojmy testerů

Petr: Toto kolo bych zařadil na pomyslné pódium, má skvěle řešené odpružení, kupodivu dobře jede i bez motoru, nástup motoru bych hodnotil jako ´klasický Bosch´, tedy poněkud ostřejší. Někdo to nemusí hodnotit kladně, ale mě to nevadilo ani trochu. Skvělé kolo.

Eda: Motor reaguje bez jakékoliv prodlevy a jeho síla je opravdu úžasná, což v kombinaci s velkou škálou převodů dává mimořádnou sílu v terénu. Bavilo mě, vybízelo k tomu hrát si a dělat blbiny, užívat si to na maximum.

Matěj: První dojmy jsou super. Motor krásně zabírá odspodu, žádné cukání. A vynikající geometrie. Přirovnal bych ho k tanku, vypadá tak, i jede tak. Motor je ideálně naladěný, maličko hlučnější, ale pomáhá, jak má. Je to super kolo do terénu, řekl bych, že i do těžkého terénu.

Trek Powerfly: Komplexní hodnocení
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km)
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině?4
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“?4
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání?5
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání?4,8
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a/nebo výkonově pro vás nedostatečně?4
Jízda bez motoru (300 metrů)
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru?2
Hlučnost
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru?3
Ovládání
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat?5
Dojezd40 km
Výsledek ergotestu 3,66
Celková známka jízdního testu3,97
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum
Celoodpružená horská kola: Trek Powerfly LT 9.7 Plus. Palec levé ruky snadno...
Celoodpružená horská kola: Trek Powerfly LT 9.7 Plus
Celoodpružená horská kola: Trek Powerfly LT 9.7 Plus. Treku se dlouhodobě daří...

Testovaný model Trek Powerfly

Verdikt: Už geometrie rámu i názvosloví napoví, že tento Powerfly míří do extrémního terénu. Schopnosti motoru, spolu s plně funkčním pružícím systémem, dobývání nových území ještě usnadní.

,