VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2019: Kategorie celoodpružených horských kol

Část 5/7

Qayron Fatal eFS Q

Celoodpružená horská kola: Qayron Fatal eFS Q.

Nejnovější domácí značka nevznikla na zelené louce, Qayron navazuje na zkušenosti tvůrců značky Apache, ale na rozdíl od jejího velmi širokého záběru se orientuje na horská kola a jejich základní filozofii – přinášet jezdci radost.

V technické rovině jde o princip nenabízet modely s kompromisními řešeními, ať jde o pružící elementy, řadicí komponenty či brzdy. Qayrony jsou připraveny od prvního okamžiku podat maximální výkon a teprve s rostoucími požadavky jezdce přemýšlet o zlepšeních. Při jejich vývoji spolupracovali přední domácí jezdci kategorií enduro.

Technické údaje

  • rám: Alloy 6061, zdvih 140 mm
  • tlumič: SR Suntour Duair LOR8
  • vidlice: SR Suntour Auron RC2-PCS, 150 mm
  • kliky: Shimano E8000, 170 mm, 38 z.
  • řazení: Shimano XT
  • přehazovačka: Shimano XT M8000
  • kazeta: Shimano XT, 11-46 z.
  • brzdy: Shimano XT, 180 mm
  • ráfky: DT Swiss H1900 Spline 27,5“
  • pláště: Schwalbe Nobby Nic 70-584
  • velikost: 17/19/20,5“
  • hmotnost: 23 kg
  • motor: Shimano KDU8000 70 Nm, 250 W
  • baterie: Shimano KBTE8010 Li-Ion, 36 V, 14 Ah, 504 Wh
  • cena: 104 990 korun

Nabídka letos čítá 22 modelů horských kol a šest elektrokol s jednotícím názvem Fatal, z toho tři na pevných rámech a tři na odpružených.

Hardtaily jsou schopny jezdit jak na kolech rozměru 27,5“, tak i na kolech větších, odpružená kola mají pneumatiky 27,5+. E-modely Fatal používají výhradně motory Shimano a jsou určeny primárně pro trailový e-biking. I v komponentech vsadili u Qayronu na Shimano, vidlice nesou značku Suntour, kola DT Swiss. To vše doplněno moderními geometriemi a stejně jako u testovaného vrcholného modelu Fatal eFS Q zajímavými barvami.

První dojmy testerů

Petr: Silné brzdy, luxusní řazení, správně naladěný posed i šířka řídítek, široké pláště výborně drží. Motor necuká a jede tolik, kolik se do něj vloží, torzní snímač zabírá přesně. Přechod po ukončení asistence není trhavý.

Eda: Syrově hlučné a přesné řazení, perfektní práce zadního odpružení, citlivé, reaguje na kořeny, stabilní vedení stopy zejména ve stoupáních, vidlice si poradí s terénem. Poměrně hlučný motor, mírné cuknutí při nástupu asistence, lehký dojezd motoru po uvolnění tlaku na pedály.

Matěj: Na začátku jsem měl problém se zapnutím motoru. Pocity při jízdě výborné, hodně silná asistence motoru. Dobrá geometrie. Nevýhodou jsou buď delší kliky, nebo nízko položený střed, při jízdě po kořenech občas zachytím pedálem.

Qayron Fatal: Komplexní hodnocení
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km)
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině? 4,5
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“?
4,2
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání?
5
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání?
5
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a/nebo výkonově pro vás nedostatečně?
4,8
Jízda bez motoru (300 metrů)
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru?
3
Hlučnost
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru?
3,2
Ovládání
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat?
4,2
Dojezd38 km
Výsledek ergotestu
4,33
Celková známka jízdního testu
4,23
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum
Celoodpružená horská kola: Qayron Fatal eFS Q. Suntour je značka, se kterou...
Celoodpružená horská kola: Qayron Fatal eFS Q
Celoodpružená horská kola: Qayron Fatal eFS Q. Ovládací jednotka Shimano je...

Testovaný model Qayron Fatal

Verdikt: Vlajkový model firmy v kategorii celoodpružených elektrokol se podle toho i chová. Na výsledné podobě je patrná znalost požadavků jezdců technických disciplín. Pokud Fatal vyhověl jejich nasazení, všichni ostatní si mohou být jisti, že stroj nad nimi bude stále mít výhodu. Premiérový ročník pro firmu s prémiovým výsledkem.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

VIDEO: Stejná trasa, kolo vs. elektrokolo. Rozdíl je v desítkách kilometrů

O kolik kilometrů více se dá najet při jednom výletu na elektrokole v porovnání...

Elektrokola lidé často využívají pro usnadnění jízdy v kopcích a horách. Skvěle přitom mohou pomáhat i na rovných...

Dopravní lodě devastují ovzduší, vypouští mnohem více oxidů síry než auta

Do podzimu bude Symphony of the Seas jezdit v Evropě – na týdenní plavby bude...

Srovnávání emisí osobních aut a velkých lodí se pravidelně vrací do veřejné debaty. Nejnovější studie zjistila, že...

Perla Nilu kolabuje, tvrdí bývalý egyptský ministr. Odborníci nesouhlasí

Ilustrační snímek

Bývalý egyptský ministr investic Yehia Hamed na začátku června napsal pro server Foreign Policy článek, ve kterém...

Bojujeme i za vás, vzkazuje do Česka indián, který chrání deštný prales

Zdaleka největší hrozbou pro lidstvo je to, že úplně rezignovalo na duchovní...

Manari Ushigua je náčelníkem amazonského kmene, kterému v džungli devastované těžbou ropy hrozí vymření. Zhyne-li...

Teď už budete rozumět cedulím po celém světě. Jen na ně namíříte foťák

Takhle by v ideálním případě měl vypadat výsledek práce softwaru pro „vizuální...

Inovovanou službu Googlu ocení každý cestovatel. Okamžitý vizuální překlad je nyní chytřejší a hlavně umí přímo...

Další z rubriky

TEST ELEKTROKOL 2019: Rozdíly mezi značkami mizí, před koupí se projeďte

Celoodpružená horská kola: Merida eOne-Twenty M#rida

Redakce iDNES.cz spolu s cyklistickým magazínem Velo a prodejcem ekolo.cz opět testovala nejnovější modely elektrokol...

Při péči o elektrokolo zapomeňte na wapku, pozornost věnujte baterii

Aby vám elektrokolo dobře šlapalo i v další sezóně, je třeba se o něj pečlivě...

Řada Čechů podlehla trendu elektromobility a ve sklepě se jim zabydlelo první elektrokolo. Jak o ně pečovat, aby motor...

Ročně se ukradnou kola za sto milionů, police najde pětinu z nich

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Každý den se podle statistik policie ČR ukradne 13 jízdních kol a elektrokol. V loňském roce zloději ukradli 4 723 kol,...

Najdete na iDNES.cz