

Vyzkoušeli jsme formuli 1. Jinak se kolu Mathiase Vacka, aktuálně nejzářivější české hvězdy silniční cyklistiky, říct nedá. Trek Madone SLR 9 AXS, jak zní jeho celé jméno, je stroj z jiné planety. Pro hobíka jednoznačně zbytečný, závodní speciál za 350 tisíc nevyužije nikdy tak jako profík. Okusit nářadí profesionálů a jedno z nejdražších kol v profipelotonu je ovšem opojné. A poučné.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Na Tour de France sedlají chudší týmy i kola za třetinovou cenu, Trek Madone je na opačném konci, ferrari mezi bicykly. Vlastně, Italové mají svá Colnaga a Bianchi, Trek je Američan, takže je to spíš Chevrolet Corvette. Trek Madone je krásný, filigránskou dokonalost snoubí s modernou. Snad jen ulítlé papouščí lakování není pro každého. Existují ale i různé další jednobarevné varianty pro klidnější povahy.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V řeči autařů je to hypersport. Vrchol evoluce a techniky, který naplno využije a vyždíme z něj všechno jen profík. Ale proč si vlastně nedopřát techniku, když ji Trek umí (vlastně musí) nabídnout i „kmánům“. Teď jen si rozmyslet, jestli 14 tisíc eur za takovou kratochvíli vydat.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V papouškovském lakování, které ctí barvy týmu Lidl-Trek, je nepřehlédnutelný. Na promenádě v Alicante, zimním azylu silničářů ze všech promrzlých koutů Evropy, je za celebritu. Uznale pokyvují, když kolo někde opřu, zvědavě ho okukují; z uctivé vzdálenosti.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Trek se zaměřil na šlechtění aerodynamiky, to je jasné z každého detailu. Integrovaný kokpit, tvarování rámu, i bidony jsou speciální. Moc mi nevyhovují, hranatou (časovkářskou) lahví se košíků odpovídajícího tvaru trefujete složitěji než kulatou do kulatého... Dobrou zprávou je, že do košíků se dá vložit i klasická lahev, jen to pak kazí aerodynamiku...
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Půjčili mi kolo, které mi padlo dokonale. Jednoduše řečeno: co nejmenší rám a nejužší řídítka. Pro mnohé by byl rám (ML-56 cm, pro výšku jezdce 173–179 cm) a úzká řídítka pro 175centimetrového jezdce hraničních, já to mám rád. Kolo skvěle padne do ruky, je mrštné, dokonale ovladatelné, při posazu na něm máte pocit, že s ním srůstáte. Je to i zásluha perfektní geometrie a šlechtění detailů.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výsledek? Ani náznak bolesti zad (a že skoro pětačtyřicetileté tělo už není tak ohebné jako kdysi), na první usednutí dokonalé.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Stejné kolo sedlá český reprezentant, šampion v časovce, člen profipelotonu ve stáji Lidl-Trek Mathias Vacek.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Jediné, co bych opravdu vyměnil, je sedlo. Jsem nenáročný, ale to, které má Madone ve výbavě, jsem si prostě neoseděl a hodně tlačilo.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Konstruktérům se podařilo skloubit dvě částečně protichůdné discipliny a postavili vrchařsko-aerodynamický speciál. Je rychlý a ovladatelný. Na první svezení to neodhalíte, ale jste a něm neskutečně rychlí. Tak nějak samozřejmě, s lehkostí.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Rám je vyroben z fajnového karbonu řady 900, je na něj tedy možno použít méně materiálu a prý se lépe tvaruje pro dokonalou aerodynamiku.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Skvělé v kopcích, perfektně efektivní na rovinkách. Dokonale stabilní a jisté za vysokých rychlostí. „Madona“ totiž převzala něco z „horolezeckého“ speciálu, jedno z nejlehčích sériově vyráběných kol - vrchařského Treku Emonda. To znamená dietářskou hmotnost, muší váha Madone je teď teď jen trochu nad sedm kilo. Vackovu kolu navážili přesně 7,135 kg.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Trek Madone SLR 9 AXS
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Osazení od Sramu nejvyšší řady SRAM RED AXS s elektronickým řazením je extraliga. Funguje perfektně, na pulzní ovládání tlačítky na brzdových pákách si možná někdo bude trochu zvykat, po pár kilometrech je to bez problémů.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Potvrdilo se také, že střízlík musí mít pevnou ruku, pokud zůstane na vysokých ráfcích. Karbonové Bontragery jsou super, ale když se do nich opře vítr, nebo poryv od projíždějícího kamionu, máte co dělat.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Karbonový kokpit skvěle padne do ruky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Neskutečně jde „za nohou“, dokonalou tuhost středového uzlu nesoucího středovou osu a kliky vnímá i laik. Když se do pedálů opřete, jak se patří, cítíte dokonalý „bezztrátový“ přenos síly.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Při stavbě nové generace se Trek zaměřil na všestrannost. Ve srovnání s předchůdcem nekompromisně zaměřeným na aerodynamiku chtěli konstruktéři přidat lehkost. A dostali se hluboko pod sedm a půl kilogramu hmotnosti. Kolo má maximální celkový hmotnostní limit 125 kg (kombinovaná hmotnost kola, jezdce a nákladu).
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Když ho rozšlapete, máte pocit, že frčí samo. Je reaktivní, zrychluje s razancí. Bleskově a snadno mění směr a zastaví se na pětníku. Uhání jistě, samozřejmě, jezdec na něm získá obrovskou jistotu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Madone je od roku 2003 pojmem profipelotonu. Při jeho konstrukci kladl Trek vždy důraz na všestrannost, lehkou konstrukci a tuhost ve jménu maximálních výkonů. Od první generace, kterou sedlal Lance Armstrong, dynastie doputovala k osmé generaci. Aerodynamickému monstru, s rámem do kterého vrůstá vidlice, poschovávaným brzdovým vedením, unikátně tvarovanými trubkami lehkého a pevného karbonu a ještě unikátnější konstrukcí sedlovkové partie.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Specialita jménem „IsoFlow“. Otvor v sedlové trubce tvoří jakýsi usměrňovač proudění vzduchu, který vyhlazuje turbulence od z jezdcových nohou. Proud vzduchu tak v zadní části více přilne k rámu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Klasické poučky a rovnice aerodynamiky ovšem fungují až od vyšších rychlostí (od cca 40 km/h). Při víkendovém frajeření na promenádě tak IsoFlow funguje spíš na balení cyklistek. Vy oceníte ale jinou vlastnost tohoto řešení–- vymyšlené je to tak, že se „zalomená“ sedlovka lehce prohýbá a funguje jako tlumič vibrací. Takže nejste tolik naklepaní na drsném povrchu a nerovnostech.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Značka Bontrager dodávající výplety Aeolus patří Treku. Dvorním dodavatelem plášťů je Pirelli. Do rámu by mělo být údajně možné vecpat ještě pláště širší než předepsané maximum 32 mm.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Šikovnou drobností je druhé řadící tlačítko nahoře na těle brzdové páky, které využijete při „horním“ úchopu. Tlačítka řazení postrádají výraznější mechanickou odezvu. Zvlášť v chladu, když má jezdec trochu „zmrzlé“ ruce, si není jistý, že tlačítko stiskl dostatečně. Samozřejmě to ale poznáte „nohama“.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Trek Madone SLR 9 AXS
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Převodníky mají 48 a 35 zubů, kazeta má dvanáct pastorků 10-33. V sadě SRAM RED AXS jsou duté karbonové kliky s integrovaným měřičem výkonu (wattmetrem).
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Řídítka zvýší odpor vzduchu. Když ale na kole sedí jezdec, pak se vlivem tlustších řídítek mírně sníží odpor šlapajících nohou, protože se zpomalí proudění vzduchu před nimi. „Efekt je sice malý, ale šlapající nohy mají největší podíl na celkovém odporu systému, takže i malé změny v proudění vzduchu kolem nich mohou mít znatelný vliv,“ komentuje John Davis, vedoucím oddělení aerodynamiky v Trek Bicycle. „Testy jsme prováděli i při rychlostech až 64 km/h, abychom ověřili simulace pro profesionální sportovce týmu Lidl-Trek,“ dodává John Davis. Lidl-Trek je právě tým Mathiase Vacka.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Lahve jsou i s košíky široké jako spodní rámová trubka. Jsou z příjemného, na omak tlustého plastu. Dobré je, že se dají zmáčknout, Ví se, že válce nemají příliš dobrý aerodynamický tvar. V roce 1953 prokázal Národní poradní výbor pro letectví (NACA), který je předchůdcem NASA, že pouhá změna válce na elipsu o poměru stran 2:1 sníží odpor vzduchu o 40 %. A tak vznikly aerodynamické láhve v podání Treku. Ta s názvem RSL Aero ušetří podle měření 1,8 wattu při rychlosti 35 km/h oproti tradičním láhvím a když je máte na kole, je prý rychlejší než bez nich. Nová stojí šest set korun,
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Trek Madone SLR 9 AXS
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Rám využívá univerzální patku přehazovačky, kterou lze v případě poškození snadno vyměnit.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Trek Madone jsme vyzkoušeli v Alicante, zimním rejdišti silničních cyklistů na jihovýchodním pobřeží Španělska. Poslední týden letošního ledna tam byly teploty kolem dvaceti stupňů, když bylo pod mrakem, dalo se i přes silný vítr jezdit v 17 stupních v krátkém rukávu. Za slunečných dní se dala okusit i voda v moři.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V okolí Alicante jsou v nádherné krajině fantastické silničářské silnice, po kterých jezdí kvanta cyklistů a minimum aut. Řidiči jsou maximálně ohleduplní, je znát, že jsou na soužití s cyklisty zvyklí.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Cyklopobyt v Alicante lze pojmout jako absolutní „lowcost“ bez zbytečných ústupků. Zpáteční letenka na přímý let Pardubice-Alicante se dá sehnat za dva tisíce (koupená tři týdny před odletem). Ubytování ve parádním, nově zařízeném, čistém apartmánu (byl by skvělý i pro dva) přes Airbnb za sedm tisíc na sedm nocí. Kolo se dá půjčit od třiceti eur za den, samozřejmě ne Trek Madone.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Geometrie rámu budí pozornost, netradiční řešení partie u sedlovky je fajnovost, kterou nemá jen tak pro parádu. Odsazená sedlovka tlumí nerovnosti. Karbon utlumí hodně, dobré pláště taky, ale stále je na „madoně“ znát, že je to nekompromisní závodní stroj, u kterého je hlavní požadavek na maximální tuhost celku.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Elektromotorkem ovládaná přehazovačka je tichá, přesmykač slyší jezdec o poznání víc.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Brzdy jsou k neutahání. Dobře se moduluje brzdná síla. Jen ta přední občas trochu šustila.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Zpracování rámu je dokonalé.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Madone je pojem mezi silničními koly.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Omotávky stačí na speciálně tvarovaná řídítka velmi málo. Karbon je příjemný na omak a nestudí. Stejně většina cyklistů jezdí v rukavicích.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Na kole v papouščím Lidl-Trek zbarvení jste na silnici za hvězdu. Ostatní uznale pokyvují...
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Moderní design není samoúčelný. Neustálý pokrok a vylepšování je znát snad s každou novou generací.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Madone ukazuje v extrémním provedení jak obrovským vývojem silniční kola procházejí. Na první omak máte pocit, že vás superlehký stroj nemůže unést. Po pár metrech jízdy vnímáte, jak je efektivní a razantní. A dovolujete si stále víc...
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Český jezdec Mathias Vacek z stáje Lidl-Trek na kole Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Lidl-Trek, Getty Images
Český jezdec Mathias Vacek z stáje Lidl-Trek na kole Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Lidl-Trek, Getty Images
Jezdci stáje Lidl-Trek na kolech Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Lidl-Trek, Getty Images
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Závodní speciál Madone SLR 9 AXS Gen 8 stáje Lidl-Trek
Autor: Lidl-Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8
Autor: Trek