Žabožroutská mňamka k Tour de France. Kolo Lapierre je králem Alp

  0:01aktualizováno  0:01
Na našem trhu méně známé francouzské silniční kolo oslnilo až „německou“ solidností, bytelností, superbezpečnými sjezdy a pekelnými alpskými převody. Tohle je kolo do megahor.

Občas nám vytknete, že testujeme příliš drahé výrobky, k nimž nemá normální čtenář šanci se dostat. Přiznáváme, že je to trochu záměr. Protože nejsme oborový cykloweb a máme na velký svět kol jen jednu rubriku a omezené možnosti, snažíme se vám ukazovat nejlepší a nejzajímavější novinky. A ty jsou pochopitelně také drahé. Ale vaše připomínky si bereme k srdci. V rámci probíhající Tour de France jsme otestovali kolo, které je z pořadatelské země, je zajímavé, ale zároveň zdaleka nepatří k nejdražším.

Parametry

Rám PULSIUM CARBON
Vidlice LAPIERRE PULSIUM CARBON - Carbon Steerer
Přehazovačka SHIMANO 105 RD-5800 GSL 11-SPEED
Přesmykač SHIMANO 105 FD-5800FL
Řazení SHIMANO 105 ST-5800 2x11-SPEED
Brzdy SHIMANO BR-5800
Kliky SHIMANO 105 FC-5800L 50x34 170mm / 172,5 (M) / 175 (L,XL,XXL)
Kazeta SHIMANO 105 CS-5800 11-SPEED 11-32T
Řídítka ZIPP Service Course 80 anatomic, šířka: 40 (XS) / 42 (S,M,L) / 44 (XL, XXL)
Zapletená kola SHIMANO RS010
Pláště MICHELIN DYNAMIC SPORT 700x25
Sedlo FIZIK Aliante Delta Mg
Sedlovka LAPIERRE CARBON SP-297N-ACF, délka: 350mm, průměr: 27,2mm

Ne každý ví, že v pelotonu jsou zastoupeny dvě francouzské značky - Look a Lapierre. V českých končinách nejsou moc frekventované. Rozhodli jsme se proto otestovat značku Lapierre, již sedlají jezdci známé francouzské stáje FDJ, např. jeden z nejlepších francouzských cyklistů Thibaut Pinot.

Kolo Lapierre model Pulsium 300 není sice identickým kolem, na němž jeli závodníci v horách, ale na podobném modelu překonávali například etapu, kde byly úseky s kočičími hlavami. Stroj je speciálně vyvinutý právě pro pohodlí závodníků tam, kde je náročný, hrbolatý povrch.

Tento trend přináší v posledních dvou, třech letech zajímavý vedlejší efekt. Díky svým speciálním vlastnostem začala být tato kola, která závodníci brali zejména na „severské klasiky“ a vybrané etapy Tour de France, brzy velmi oblíbená i mezi obyčejnými sportovními či jen svátečními jezdci. Mezi těmi, kteří nepotřebují koukat tolik na absolutní rychlost, ale chtějí mít v sedle dostatečné pohodlí.

Zadní, horní část rámu s pružícím elastomerem

Zadní, horní část rámu s pružícím elastomerem

Mohutná střední část stavby rámu se šlapáním

Mohutná střední část stavby rámu se šlapáním

Přední část rámu s řídítky

Přední část rámu s řídítky

A jak se tedy na takovém kole jezdí? Musíme hned zkraje přiznat, že Lapierre Pulsium 300 není kolo postavené „do super-rychla“. Souvisí to samozřejmě i s komponenty. Sada Shimano 105 je solidní, ale nemůže se rovnat lehoučké a supertuhé top závodní sadě Shimano Dura Ace. Své hrají i obyčejná relativně těžká hliníková zapletená kola Shimano RS 010 (asi nejslabší článek celého stroje) oproti lepším hliníkovým nebo dokonce karbonovým. Pokud tedy na Lapierre Pulsium 300 přesednete z profi závodního Specialized S-Works Tarmac, což se právě stalo autorovi článku, ucítíte hned rozdíl v rychlosti. Pulsium 300 je pomalejší.

Kolik to stojí

Maloobchodní cena kola Lappiere Pulsium 300 je 55 tisíc korun.

Je to dáno i stavbou a skladbou rámu. Pulsium (všechny jeho modely) se pyšní do horní trojúhelníkové části karbonové stavby implantovaným pružícím modulem - elastomerem, který dělá kolo pohodlnější. Samozřejmě mu ale zároveň ubere něco na rychlosti. Zajímavým detailem je pak konstrukce zadní stavby, která umožňuje v případě potřeby použít zadní plášť až do šíře 32 mm.

Pokud pomineme rychlost, zůstávají v podstatě jen pozitiva. Autor článku dlouho neseděl na silničním kole, které by poskytovalo takovou kombinaci komfortu při jízdě a zároveň pocitu bezpečí v rychlých sjezdech. Zatímco při jízdě po rovině a na horším povrchu Lapierre skvěle žehlí nerovnosti, ve sjezdu jede pocitově jako přikovaný k asfaltu.

Fotogalerie

Lyžařovi bych to připodobnil k závodní obřačce. Sedí, sedí a zatáčky jede jako po kolejích. Jakoby nemá žádný limit. Zvyknete si závratně rychle. Je to dáno především bytelnou konstrukcí a geometrií karbonového rámu a vidlice.

Druhou velkou výhodou jsou na naše poměry neobvyklé převody. Už když kolo vyndaváte z krabice, upadne vám brada nad obří „plackou“ – největším pastorkem. Zatímco u běžných kol této kategorie na našem trhu mají největší pastorky vesměs 26 až 28 zubů, Pulsium 300 má neuvěřitelných 32. Okamžitě pochopíte proč.

Kolo je prostě určeno na pohodlné výlety do pořádných kopců. Lehce vyjet a bezpečně sjet. Na tomhle vyšlápne Jeseníky, Passo Stelvio nebo Alpe d´Huez i sváteční jezdec.

Autor:

Nejčtenější

Máme plno, ale končíme. Stát zrušil rezervace a zavřel Richtrovy boudy

Zavřené Richtrovy boudy v Krkonoších (13.1.2019).

Na seznam zavřených krkonošských bud přibyla další položka. Státem vlastněné Richtrovy boudy nad Pecí pod Sněžkou od...

Na Poštovnu dorazil jediný dobrovolník, i tak je bouda ze sněhu venku

Odklízení sněhu u Poštovny na Sněžce (17.1.2019).

Jen jeden dobrovolník vyslyšel už ve čtvrtek volání o pomoc z Poštovny na Sněžce. V bílé tmě a extrémním větru...

SLEPÁ MAPA: Tvrdá lekce zeměpisu. Najděte evropské řeky

Ilustrační snímek

Labe, Temže, Dunaj. Kdo by neznal názvy těchto významných evropských řek. Jejich královnou je jednoznačně Volha,...

Běžkaři mají skvělý rok. Podívejte se na přehled parádních tratí v Česku

Zaniklá obec Chaloupky

Letošní zima se může pochlubit nadprůměrnou sněhovou nadílkou. Záchranáři sice momentálně varují před výlety na...

Koloběžkou do Španělska. Žena z Tanvaldu jela poděkovat za život

Martina Josífek Zelinková na své pouti

V roce 2017, ve 46 letech, jí diagnostikovali zhoubný nádor. Po krátké, ale zničující léčbě sedla na koloběžku a odjela...

Další z rubriky

Jak zahlédnout srdce Vysočiny. Výlet za nejhezčími výhledy Žďárských vrchů

Východ slunce na Drátníku

Českomoravská vrchovina představuje nádherné a rozsáhlé území v srdci naší země. Pomyslnou střechou Vysočiny je oblast...

Tady je naštěstí ještě prázdno. Z moravské Vídně na neobjevenou Oslavu

Barokní most přes Oslavu a zámek v Náměšti

Pod vesničkou Vídeň na Českomoravské vrchovině začíná hluboké a přitažlivé údolí řeky Oslavy, podél níž vedou pohodlné...

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Najdete na iDNES.cz