Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

Otestovali jsme superkolo, které zatím nepustili ani na Tour de France

V rámci největšího cyklistického závodu roku Tour de France už tradičně představujeme široké cyklistické veřejnosti špičkové silniční kolo. Tentokrát to není závodní speciál, ale "kolo budoucnosti". Tohle je zároveň i přátelské k jezdci a poskytuje i obyčejnému hobbíkovi dobrý jízdní komfort.

Specialized Roubaix SL4 Expert Ultegra DI2 Disc | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Na trhu silničních kol je to ojedinělý model nazvaný Specialized Roubaix SL4 Expert Ultegra DI2 Disc. Má nejen kvalitní karbonový rám konstruovaný pro jízdu na ne zrovna rovném povrchu, ale také speciální tlumící segmenty, k tomu elektrické řazení a především hydraulické diskové brzdy. Tato kombinace umožňuje pohodlnou a efektivní jízdu i amatérským cyklistům.

"Rubéčko" je odvozeno od závodního speciálu, který byl před pár lety vyvinut zejména pro slavnou jednorázovku Paříž - Roubaix (a také ji vyhrál), tedy pro ty nejtěžší podmínky, včetně jízdy po dlažebních kostkách. Mimochodem, jezdí na něm i český špičkový cyklista Zdeněk Štybar. Zejména rám, ale i některé komponenty umožňují dobrou ovladatelnost, vertikální pružnost, nízkou hmotnost a torzní tuhost.

Konstrukce rámu je optimalizovaná pro jednotlivé velikosti. Průměry trubek, úhly zadní vidlice a vrstvení karbonového vlákna se u jednotlivých velikostí rámu mění. Zadní vidlice a nově navržená CG-R sedlovka společně zpřesňují řízení a pohlcují vibrace od silnice. Tvar zadní vidlice s tlumicími prvky Zertz zvyšuje pružnost zadní osy a pohlcuje vibrace, zatímco sedlovka dále zlepšuje pružnost na hrbolech, a měla by tak pomoci snížit únavu jezdce.

Za pozornost stojí už zmíněné viskoelastické tlumiče Zertz, integrované do zadní a přední vidlice. Jak pomáhají? Vibrace z povrchu silnice se přes kola dostávají do rámu a vidlice. Tlumiče vložené do střední sekce zadní vidlice a obou ramen přední vidlice pomáhají minimalizovat vibrace dříve, než doputují k rukám a tělu cyklisty.

Letos jsem na tomto kole po těžkém mnohočetném úrazu najezdil stovky kilometrů a dojem z jízdy je velmi dobrý. Kromě již zmíněného odpružení a pohlcení vibrací jsem ocenil především elektrické řazení a diskové brzdy.

S elektrickým řazením je vše jednodušší, klidnější a příjemnější. Na přehození stačí mnohem méně energie a soustředění. Stačí ťuknout do páčky nahoru/dolů a je přehozeno, systém běží jak po másle. Nečekanou výdrž má baterka k elektrostrojku řazení. Spolehlivě drží i po několika měsících.

Baterie k elektrickému řazení uchycená pod představcem

Přední disková brzda Shimano

A to nejlepší na závěr: brzdy. Ty byly u silničních kol vždy trochu problémové. Zejména pak s nástupem karbonových zapletených kol, která musejí být doplněna výhradně brzdovými špalíky na bázi korku. Ovšem i tak se zejména při dešti brzdná účinnost dost snižovala.

Hydraulické kotoučové brzdy jsou pro cyklistu spásou z nebes. U silničních kol je to horká novinka, jež zatím nebyla povolena pro závody, tedy ani pro Tour de France. Vyšší hmotnost je vykoupena výborným brzdným efektem. Na začátku je dokonce nutné dávat si pozor a naučit se zacházet s brzdami jemně. Jezdec je však brzy ocení především při dlouhých a prudkých sjezdech a při horším počasí. Výsledek? Prakticky už žádné křeče v prstech a větší pocit bezpečí.

Pro koho toto kolo tedy je? Pro ty, kteří vyžadují komfort jízdy a lehkost ovládání na nerovných českých silnicích. Pro ty, kteří na silničce začínají. A pro starší cyklisty nebo pro jezdce po úrazu.

Názor odborníka

Dokud jsem nevyzkoušel, nevěřil jsem, že může elektronické řazení znamenat takový posun v jistotě i rychlosti řazení. A u kotoučovek jsem se na silnici bál, že budou příliš ostré, že utrhnou silniční pneumatiku z asfaltu do smyku a bude to kontraproduktivní. Ale pravda je jiná. Na elektronické řazení si člověk zvykne raz dva a vrnění motorku si doslova zamiluje. A dávkovat brzdnou sílu u hydraulických brzd lze jemně a s citem prakticky hned. Já byl nadšený z obou systémů.

Kolo bych doporučil fajnšmekrům, milovníkům techniky a hi-tech, ale i těm, kdo chtějí mít s údržbou a seřizováním kola co nejméně starostí (i řazení se samo „došteluje“). V neposlední řadě pak jezdcům s vyšší tělesnou hmotností, kteří se pohybují rádi v extrémním horském terénu. Hydraulické kotoučové brzdy je zkrátka ubrzdí. Zvýší jejich bezpečnost i zrychlí průjezd zatáčkami.
Já byl z kola nadšený a vidím v tom jednoznačně budoucnost.

Martin Raufer, šéfredaktor časopisu Velo

Autor:

Praha na dlani. Podívejte se na ni z ptačí perspektivy

  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

VIDEO: Chorvatská stavba století. Projeli jsme nový most na Pelješac

Byli jsme na něm! Jako první Češi jsme se mohli projet po nejzásadnější chorvatské stavbě 21. století. Mostě, který...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Deset chorvatských měst, která se na dovolené vyplatí navštívit

Turisty z Česka samozřejmě v Chorvatsku nejvíc láká mořské pobřeží, velké i malé ostrůvky a tisíce zátok, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vodopády, jezera, řeky. Na tento cyklovýlet v Rakousku vezměte i své děti

Okruh Traisental-Radweg, dlouhý 111 kilometrů, začíná a končí u nejvýznamnějšího poutního místa Rakouska. Na kole je...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2022: Paleta modelů je pestrá, ale ceny se zvedly

Exkluzivně Redakce iDNES.cz spolu s časopisem Elektrokola a prodejcem ekolo.cz už popáté testovala nejnovější modely elektrokol,...

V neděli bude Giro d’Italia v cíli. Úžasné muzeum vzdává cyklistice hold

V muzeu nad mondénním italským jezerem Como budou milovníci silniční cyklistiky jako v nebi. Ti nejnadšenější k němu...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2022: Celoodpružená horská kola

Premium Celoodpružená horská kola nejsou žádnou masovkou. Jsou to vymakané libůstky pro cyklistické nadšence hledající...

Na Rajské cyklotrase po Burgenlandu můžete vzít děti na vodu i na jídlo

Pokud milujete zvuk kol valících se po asfaltu, určitě si Rajskou cyklotrasu Jižního Burgenlandu zamilujete. V délce...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Žena vyrůstala mezi mormony, má dvě stě sourozenců

Nicole Mafi z Utahu se rozmluvila o životě v komunitě mormonů. Od narození jí prý „vymývali“ mozek a věřila všemu, co...