VIDEO: Jak si poradit s řetězem spadlým za kazetu

  • 111
Ve třetím díle našeho rychloservisu horských kol přímo v terénu si ukážeme se zkušeným mechanikem Pavlem Čábelickým co dělat, když se řetěz dostane za kazetu. Tedy mezi pastorky a dráty. Hlavní je, že nestačí řetěz jen vyndat, ale je také třeba zkontrolovat, co bylo příčinou.

Zažil to skoro každý a je to fakt protivné. Bikera čekají nejen totálně zamazané prsty.

Vtip je v tom, že nestačí řetěz hrubou silou vytrhnout a nandat zpět na pastorky, ale je nutné také rovnou na místě odstranit příčinu nehody.

Jak upozorňuje mechanik Pavel Čábelický, stává se to většinou ze dvou důvodů. "Buď se ohnula patka přehazovačky a tudíž se musí narovnat. Nebo je špatně seřízený doraz přehazovačky a musí se proto poštelovat," vysvětluje.

Ohnutá patka přehazovačky se dá poznat při pohledu zezadu na kolo, když porovnáme polohu posledního kolečka a přehazovačky. Patka je většinou ohnutá směrem k zadnímu kolu. Dá se narovnat většinou celkem jednoduše. Silnějším imbusovým klíčem, který zasuneme do otvoru hlavního šroubu přehazovačky a přizvedneme. Přesně tak, jak to ukazuje na videu Pavel Čábelický.

Zatímco vrácení řetězu i narovnání patky vyžaduje trochu hrubou sílu, seřídit doraz přehazovačky chce naopak jemnou práci mechanika. Ale i to by měl průměrně šikovný biker zvládnout. Stačí křížovým šroubovákem poštelovat spodní šroubek na přehazovačce tak, aby nešla za největší kolečko.

Kdo tohle zvládne, ušetří si spoustu problémů. Bude moci klidně pokračovat v jízdě a pak ani nemusí do servisu.

Příště ve čtvrtém díle si ukážeme, jak si poradit, když nám odejde přehazovačka.


Témata: Vtip