Otestovali jsme krosové elektrokolo. Na stezkách jede parádně

  5:00
Elektrokola se v posledních letech začala etablovat hlavně v městském provozu. Nyní se ale výrobci snaží proniknout i do lehčích terénů v přírodě. Umožňují to nové modely odpružených, odvážněji laděných kol. My jsme vyzkoušeli jedno z nich - krosové Guewer Cross.
Elektrokolo Guewer Cross

Elektrokolo Guewer Cross | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Ve městě rychlejší než tramvaj

První pocity z elektrického kola jsou trochu smíšené. Kolo je přeci jenom těžší a pro toho, kdo ho nezná, chce přidávání plynu trochu cviku.

Širší gumy mají na asfaltu větší valivý odpor, ale motor všechno zvládá. Odpružená vidlice dobře tlumí kočičí hlavy i tramvajové koleje a tak se můžu soustředit na jízdu.

Na řídítkách je jedno kolečko na řazení, rychlosti 1-6. Na kolo je to trochu málo, ale ve městě řadím minimálně 3, na nejvyšší stupeň pak překonávám rychlost 30 km/h a ještě cítím rezervu. Jeden převodový stupeň nahoru by se hodil.

Motor má skvělý "odpich" hlavně na křižovatkách a semaforech. Sice zabírá až po jednom šlápnutí, ale pak vystřelí dopředu a při rozjezdu jsem dokonce o něco rychlejší než auta. V městském provozu šlapu bez námahy, občas otočím plynem a držím rychlost kolem 25 km/h. U kruhového objezdu stačí trochu přidat a projíždím ho stejně rychle jako motorkář přede mnou.

Obrázek není k dispozici

Několikrát musím sjet z cyklostezky mezi auta, ale zrychlovat nemusím. Nezdržuju okolní provoz, neunavím se. Ještě porovnávám svůj čas s tramvají a na sedm zastávek jsem na tom o něco líp. Pro cestu do práce ideální.

Dojezd se mění podle váhy jezdce a náročnosti terénu, ale jak se později ukáže, hodně záleží i na taktice jízdy. Pod plným plynem a jen s občasným přišlapáváním vydrží baterie 15-20 km, při stálém volném šlapání už výrobce udává dojezd 50 km. Ve městě se mi na jedno nabití podaří ujet 35 km, ale silou motoru dost plýtvám.

Elektrokolo Guewer CrossElektrokolo Guewer Cross

Cyklisté zdržují

Druhý den vjíždím do lesa na zpevněné cyklistické stezky. Rozdíl mezi normálním horským kolem a tímhle 26kilovým kolosem je samozřejmě poznat, ale stačí přidat plyn, chvíli ho podržet a okamžitě se dostávám do tempa. Po půl hodině se mi daří i podřazovat a přidávat plyn ve správný čas a udržovat tak poměrně slušnou rychlost a šetřit baterii. Těžké kolo je jak přikované k zemi, neustřeluje, v rigolech má dobrou stabilitu.

Po několika kilometrech předjíždím asi třetího cyklistu a dokonce začínám mít pocit, že mě občas zdržují. Nohy se ještě neunavily a mám dostatek času rozhlížet se po okolní přírodě. Teď mi už stačí kolo jen "dokrmovat" plynem.

Obrázek není k dispozici

Z kopce to zase jede jako tank a motor tlačí kolo slušně dopředu. Rozjedu se, několikrát přidám a pak plyn pouštím. Kolo zpomaluje až na rovince, ale šlapat nemusím. Pro jistotu si ale zastavím a zkontroluju baterii. Po 15 km mi zatím svítí dvě diody ze tří.

Nabíjení není složité. Baterie se z kola nemusí ani vyndavat. V garáži stačí vypnout klíček a připojit nabíječku. Nabití si lithiová baterie hlídá sama a při maximálním nabití vypne nabíječku, na které se rozsvítí zelené světlo. Jedno nabití trvá zhruba pět hodin, podle výrobce vydrží až 1 000 nabití (Baterie: Lithium 36V/10 Ah).

Obrázek není k dispozici

Pohodlný adrenalin

V lese si pro zajímavost vyzkouším i jízdu pod plným plynem a po několika metrech se z toho stává slušná adrenalinová záležitost. V rychlosti 30 km/h předjíždím všechno, co na cestě potkám, a v zatáčkách musím kolo mnohem více naklápět. Brzdy jsou naštěstí dost pevné a to, co vidím před sebou, ubrzdím. Dalších 15 km mám rychle za sebou, baterie pořád drží a tak si můžu v místní hospodě vychutnat pohodlně získaný adrenalin.

Sice jde o kolo krosové, tedy určené pro jízdu na zpevněném povrchu, ale přece jen zkusím odbočit ze značené cyklistické trasy hlouběji do lesa. Ale stačí pár metrů po úzké vyšlapané cestě plné kořenů a výhoda elektrického motoru se hned ztrácí. 26 kilogramů se postupem času stává větším a větším nepřítelem, a i když zkouším jet neustále pod plynem, brzy sesedám.

V pomalé rychlosti je to horší i se stabilitou a trochu mě bolí pravá ruka, která nemá na otáčivém heftu jistotu. Adrenalinový příval definitivně končí u kmene stromu, který leží přes cestu. Do těžšího terénu toto kolo vhodné není.

Obrázek není k dispozici

Návrat k nezaplacení

Vracím se na zpevněnou cyklistickou stezku a téměř okamžitě se mi vrací i dobrý pocit z rychlé, pohodlné jízdy. Nohy trochu bolí, ale s motorem se během několika metrů dostávám znovu nad 20 km/h a na rovinkách už vyloženě odpočívám.

Testované kolo je jednou z nejlevnějších voleb na trhu, cena je téměř stejná jako za normální krosové kolo, ale je vykoupená levnějšími součástkami, vyžadujícími šetrnější jízdu. Pro ostré cyklisty tohle kolo určitě není, pokud však nemusíte v lese nutně propotit dres a rádi si užijete pohodlné cestování, může to být dobrá volba. Jak do města, tak i do přírody. Kolo určitě ocení lidé se slabší kondičkou, případně s vyšší tělesnou váhou, ten, kdo je v rekonvalescenci nebo má menší zdravotní handicap.

elektrokolo guewer cross

Cena: 19 900 Kč včetně DPH
Hmotnost: 26 kg včetně baterie
Maximální zatížení: 120 kg
Rám: slitina Alu, integrované hlavové složení
Vidlice: odpružená hydraulická RST Omega
Brzdy: kotoučové Zoom, průměr brzdových kotoučů 160 mm
Představec a řídítka: slitina Alu (oversize)
Rozměry: 190 x 60 x 110 cm
Elektromotor: v zadním kole, výkon 250 W
Více informací na: www.e-cycles.cz

Témata: Cyklostezka, Tramvaj

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

KVÍZ: Jak dobře se vyznáte v hradech v Česku?

Blížící se léto přímo vyzývá k návštěvám hradů, kterých jsou v Česku stovky. Třeba vás náš kvíz inspiruje k výletu. Poradíte si se záludnými otázkami? Soutěžit o voucher na Chytrý kvíz můžete do 26....

KVÍZ: Jak dobře znáte strašidla a přízraky v Česku?

Bubáci, strašidla, přízraky, bílé paní nebo třeba i Jožin z Bažin. Bájných strašidelných postaviček je v Česku plno a určitě jste o nějaké takové bytosti přinejmenším slyšeli i vy. Znáte ty...

Dnes bude jasno, místy fekálie. Krásná pláž v Chorvatsku má jednu chybu

Na první pohled vypadá překrásně, jako typická ukázka pohodové pláže, za kterými míří do Chorvatska ročně miliony návštěvníků. Pláž Bene ve Splitu ovšem často trápí znečištění fekáliemi. Poslední...

Evropa, jak ji neznáte. Španělské národní parky umí opravdu překvapit

Země k uzoufání vyprahlá, vysušená úpalným sluncem? To možná platí pro většinu Španělska, ale jeho národní parky se tomu popisu výrazně vymykají. Chráněná území na pevnině i ostrovech překvapují svou...

Po smrti Hanče se lidé hor začali zase bát, líčí historik život v Krkonoších

Premium

Krkonoše. Nejvyšší české hory, které odedávna přitahují zástupy poutníků, turistů i sportovců. Jak je vnímali naši předkové? A co nás na nich uchvacuje dnes? Jak vypadaly výpravy prvních turistů?...

Hrady, jeskyně, nádherná příroda. Kde hledat nejlepší místa Slovenska

Slovensko nejsou jen Vysoké Tatry. Země našich východních sousedů ukrývá tajuplné hrady, rozmanitou krajinu i městečka, kterým se turisté zatím neprávem vyhýbají. Ne nadarmo doporučuje návštěvu...

21. června 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  20.6 22:36

Je to vůbec Země? Místa, na kterých si budete připadat jako na jiné planetě

Raketou na Mars? Není třeba! Vesmírné cesty krásy nesmírné můžeme podnikat i na planetě Zemi. Budeme si na nich připadat doslova mimozemsky. Za těmi nejzajímavějšími vás provede redaktor magazínu...

20. června 2025  16:14

Ubytování, na které nezapomenete. Od ropné plošiny po středověkou šatlavu

Napříč světem i v Česku je mnoho netradičních ubytování, která zaujmou designem či polohou. Zajímavá obydlí slibují nezapomenutelné zážitky. Magazín Víkend DNES přinesl devět zajímavých tipů.

20. června 2025

Připravte se na cestu do Chorvatska. Detailní průvodce trasami na Jadran

Premium

(Od našeho zpravodaje v Chorvatsku) Na poslední benzince v Česku dotankovat nádrž do plna, „přežít“ úmorné rakouské dálnice a pak už je Jadran na dohled. Za krásami, mořem a jídlem se do Chorvatska každý rok vydá na osm set tisíc...

20. června 2025

VIDEO: Cestovatel vzal na cestu kolem světa kocoura, stálo ho to miliony

Když se člověk rozhodne procestovat svět, není na tom nic neobvyklého. JJ Yosh však cestu kolem světa podnikl se svým nerozlučným kamarádem, kocourem Simonem. Společně urazili přes 600 tisíc...

20. června 2025

Letní Polsko má co nabídnout. Moře, hory, města a příznivé ceny

Polsko je pro Čechy oblíbeným místem pro letní dovolenou. Je blízko, vše je tam pro nás za dobrou cenu a docela dobře se tam domluvíme. Polsko navíc nabízí rozmanitost zážitků od pláží Baltského moře...

19. června 2025

Proč se do Chorvatska trápit za volantem? Stačí naložit kufr do žlutého autobusu

Advertorial

Zná to leckdo. Aby si rodina mohla dopřát očekávaný a možná i vymodlený relax u moře, musí se rodinný řidič „vykoupit“ šesti hodinami za volantem. A to pouze v případě, že míří kamsi na sever Istrie....

19. června 2025

KVÍZ: Jak dobře se vyznáte v hradech v Česku?

Blížící se léto přímo vyzývá k návštěvám hradů, kterých jsou v Česku stovky. Třeba vás náš kvíz inspiruje k výletu. Poradíte si se záludnými otázkami? Soutěžit o voucher na Chytrý kvíz můžete do 26....

vydáno 19. června 2025

Když vám klient hodí slunečník na hlavu. Práce delegáta cestovky není pro slabochy

Premium

Delegáti cestovní kanceláře. Je to skvělá práce? Ležíte na pláži, jezdíte na výlety. Nebo otravná dřina? Pořád si někdo na něco stěžuje, nikomu se nezavděčíte. Máte však zážitky a inspiraci ke psaní.

18. června 2025

Dnes bude jasno, místy fekálie. Krásná pláž v Chorvatsku má jednu chybu

Na první pohled vypadá překrásně, jako typická ukázka pohodové pláže, za kterými míří do Chorvatska ročně miliony návštěvníků. Pláž Bene ve Splitu ovšem často trápí znečištění fekáliemi. Poslední...

18. června 2025  12:45

Turisté loni nejvíc ztékali Pražský hrad. Krajům opět vládly zoologické zahrady

Nejnavštěvovanější turistickou atrakcí roku 2024 se stal opět Pražský hrad, kam zavítalo celkem 2,59 milionu lidí. Zájem o něj stoupl ve srovnání s předešlým rokem o 56 procent. Následují lanová...

18. června 2025  12:15
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.