Otestovali jsme krosové elektrokolo. Na stezkách jede parádně

  5:00
Elektrokola se v posledních letech začala etablovat hlavně v městském provozu. Nyní se ale výrobci snaží proniknout i do lehčích terénů v přírodě. Umožňují to nové modely odpružených, odvážněji laděných kol. My jsme vyzkoušeli jedno z nich - krosové Guewer Cross.
Elektrokolo Guewer Cross

Elektrokolo Guewer Cross | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Ve městě rychlejší než tramvaj

První pocity z elektrického kola jsou trochu smíšené. Kolo je přeci jenom těžší a pro toho, kdo ho nezná, chce přidávání plynu trochu cviku.

Širší gumy mají na asfaltu větší valivý odpor, ale motor všechno zvládá. Odpružená vidlice dobře tlumí kočičí hlavy i tramvajové koleje a tak se můžu soustředit na jízdu.

Na řídítkách je jedno kolečko na řazení, rychlosti 1-6. Na kolo je to trochu málo, ale ve městě řadím minimálně 3, na nejvyšší stupeň pak překonávám rychlost 30 km/h a ještě cítím rezervu. Jeden převodový stupeň nahoru by se hodil.

Motor má skvělý "odpich" hlavně na křižovatkách a semaforech. Sice zabírá až po jednom šlápnutí, ale pak vystřelí dopředu a při rozjezdu jsem dokonce o něco rychlejší než auta. V městském provozu šlapu bez námahy, občas otočím plynem a držím rychlost kolem 25 km/h. U kruhového objezdu stačí trochu přidat a projíždím ho stejně rychle jako motorkář přede mnou.

Obrázek není k dispozici

Několikrát musím sjet z cyklostezky mezi auta, ale zrychlovat nemusím. Nezdržuju okolní provoz, neunavím se. Ještě porovnávám svůj čas s tramvají a na sedm zastávek jsem na tom o něco líp. Pro cestu do práce ideální.

Dojezd se mění podle váhy jezdce a náročnosti terénu, ale jak se později ukáže, hodně záleží i na taktice jízdy. Pod plným plynem a jen s občasným přišlapáváním vydrží baterie 15-20 km, při stálém volném šlapání už výrobce udává dojezd 50 km. Ve městě se mi na jedno nabití podaří ujet 35 km, ale silou motoru dost plýtvám.

Elektrokolo Guewer CrossElektrokolo Guewer Cross

Cyklisté zdržují

Druhý den vjíždím do lesa na zpevněné cyklistické stezky. Rozdíl mezi normálním horským kolem a tímhle 26kilovým kolosem je samozřejmě poznat, ale stačí přidat plyn, chvíli ho podržet a okamžitě se dostávám do tempa. Po půl hodině se mi daří i podřazovat a přidávat plyn ve správný čas a udržovat tak poměrně slušnou rychlost a šetřit baterii. Těžké kolo je jak přikované k zemi, neustřeluje, v rigolech má dobrou stabilitu.

Po několika kilometrech předjíždím asi třetího cyklistu a dokonce začínám mít pocit, že mě občas zdržují. Nohy se ještě neunavily a mám dostatek času rozhlížet se po okolní přírodě. Teď mi už stačí kolo jen "dokrmovat" plynem.

Obrázek není k dispozici

Z kopce to zase jede jako tank a motor tlačí kolo slušně dopředu. Rozjedu se, několikrát přidám a pak plyn pouštím. Kolo zpomaluje až na rovince, ale šlapat nemusím. Pro jistotu si ale zastavím a zkontroluju baterii. Po 15 km mi zatím svítí dvě diody ze tří.

Nabíjení není složité. Baterie se z kola nemusí ani vyndavat. V garáži stačí vypnout klíček a připojit nabíječku. Nabití si lithiová baterie hlídá sama a při maximálním nabití vypne nabíječku, na které se rozsvítí zelené světlo. Jedno nabití trvá zhruba pět hodin, podle výrobce vydrží až 1 000 nabití (Baterie: Lithium 36V/10 Ah).

Obrázek není k dispozici

Pohodlný adrenalin

V lese si pro zajímavost vyzkouším i jízdu pod plným plynem a po několika metrech se z toho stává slušná adrenalinová záležitost. V rychlosti 30 km/h předjíždím všechno, co na cestě potkám, a v zatáčkách musím kolo mnohem více naklápět. Brzdy jsou naštěstí dost pevné a to, co vidím před sebou, ubrzdím. Dalších 15 km mám rychle za sebou, baterie pořád drží a tak si můžu v místní hospodě vychutnat pohodlně získaný adrenalin.

Sice jde o kolo krosové, tedy určené pro jízdu na zpevněném povrchu, ale přece jen zkusím odbočit ze značené cyklistické trasy hlouběji do lesa. Ale stačí pár metrů po úzké vyšlapané cestě plné kořenů a výhoda elektrického motoru se hned ztrácí. 26 kilogramů se postupem času stává větším a větším nepřítelem, a i když zkouším jet neustále pod plynem, brzy sesedám.

V pomalé rychlosti je to horší i se stabilitou a trochu mě bolí pravá ruka, která nemá na otáčivém heftu jistotu. Adrenalinový příval definitivně končí u kmene stromu, který leží přes cestu. Do těžšího terénu toto kolo vhodné není.

Obrázek není k dispozici

Návrat k nezaplacení

Vracím se na zpevněnou cyklistickou stezku a téměř okamžitě se mi vrací i dobrý pocit z rychlé, pohodlné jízdy. Nohy trochu bolí, ale s motorem se během několika metrů dostávám znovu nad 20 km/h a na rovinkách už vyloženě odpočívám.

Testované kolo je jednou z nejlevnějších voleb na trhu, cena je téměř stejná jako za normální krosové kolo, ale je vykoupená levnějšími součástkami, vyžadujícími šetrnější jízdu. Pro ostré cyklisty tohle kolo určitě není, pokud však nemusíte v lese nutně propotit dres a rádi si užijete pohodlné cestování, může to být dobrá volba. Jak do města, tak i do přírody. Kolo určitě ocení lidé se slabší kondičkou, případně s vyšší tělesnou váhou, ten, kdo je v rekonvalescenci nebo má menší zdravotní handicap.

elektrokolo guewer cross

Cena: 19 900 Kč včetně DPH
Hmotnost: 26 kg včetně baterie
Maximální zatížení: 120 kg
Rám: slitina Alu, integrované hlavové složení
Vidlice: odpružená hydraulická RST Omega
Brzdy: kotoučové Zoom, průměr brzdových kotoučů 160 mm
Představec a řídítka: slitina Alu (oversize)
Rozměry: 190 x 60 x 110 cm
Elektromotor: v zadním kole, výkon 250 W
Více informací na: www.e-cycles.cz

Témata: Cyklostezka, Tramvaj

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

Zchátralý, rozstřílený. Dům slavného fotbalisty Modriče je mementem tragédie

Zničený, zbořený, rozstřílený. Dům, v němž prožil dětství slavný fotbalista Luka Modrič, připomíná tragédii, která brutálním způsobem obrátila život malého chlapce, jež se poté vypracoval v ikonu...

Místo, které se zaryje do vašich vzpomínek z dovolené. Rypadlo 1452

Pokud vás mrzí, že jste se nestihli podívat na obří rypadlo přezdívané Březenský drak v Březně na Chomutovsku, které pyrotechnici na začátku června odstřelili, máme tu pro vás tip na výlet. Nedaleko...

KVÍZ: Jak dobře znáte československé lokomotivy?

Soutěž

Pro šotouše a milovníky železnice bude tento kvíz procházka růžovým sadem. Jak dobře se vyznáte v lokomotivách, které jste mohli nebo stále můžete potkávat na kolejích v Česku? U některých otázek si...

Svatý Kámen fascinuje po staletí. Lidé věří v jeho zázračnou moc

Nedaleko malebného Dolního Dvořiště v jižních Čechách se skrývá místo opředené tajemstvím a silnou energií – Svatý kámen. Není to jen tak ledajaký balvan. Tento pradávný megalit, okolo kterého se...

Výšlap na cyklistické velikány. Bříško pod dresem nevadí, důležitá je hlava

Jezdíte rádi na kole? Říkáte si, jaké by to bylo zdolat slavné cyklistické kopce? Jen do toho! Magazín Víkend DNES pro vás připravil seznam stoupání, která by nadšený cyklista měl alespoň jednou za...

Beskydy pro začátečníky. Kde hledat krásná místa a kam určitě vyrazit

Na pomezí Česka, Polska a Slovenska leží členitá krajina Beskyd. Tyto karpatské hory jsou mladší než zbylá pohoří Českého masivu, a proto v nich najdeme velké výškové rozdíly, strmé svahy a bezpočet...

16. července 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  15.7 10:21

OBRAZEM: Za socialismu se cestovalo jinak. Čedok byl brána do světa

Do ciziny s Čedokem, s mizivým kapesným a valutami tajně zastrkanými třeba k zubní pastě, i tak se cestovalo za socialismu. Nejčastější zahraniční destinací byla Německá demokratická republika, na...

15. července 2025

Místo, které se zaryje do vašich vzpomínek z dovolené. Rypadlo 1452

Pokud vás mrzí, že jste se nestihli podívat na obří rypadlo přezdívané Březenský drak v Březně na Chomutovsku, které pyrotechnici na začátku června odstřelili, máme tu pro vás tip na výlet. Nedaleko...

15. července 2025

Polské okno do světa. Prozkoumejte přístav a pláže v jedinečné Gdyni

Premium

Okno do světa – tak byl nazýván přístav v Gdyni. Odtud tisíce Poláků odjížděly za oceán, aby našly lepší život v Americe. Dnes se přístav otevírá turistům, kteří zde mají možnost poznat bývalý...

15. července 2025

Češi versus Chorvati. Vztah plný lásky a nenávisti. Proč se však stejně vracíme

Pro Čechy je Chorvatsko jako druhý domov. Ale ruku na srdce, i když tam jezdí skoro celá Česká republika, občas to mezi Čechy a místními zaskřípe. Proč se na dovolené někdy cítíme jako doma a přitom...

14. července 2025

KVÍZ: Jak dobře znáte československé lokomotivy?

Soutěž

Pro šotouše a milovníky železnice bude tento kvíz procházka růžovým sadem. Jak dobře se vyznáte v lokomotivách, které jste mohli nebo stále můžete potkávat na kolejích v Česku? U některých otázek si...

vydáno 14. července 2025

Modrozelené město. Ve Stockholmu tvoří dopravní síť nejdelší uměleckou galerii světa

Premium

O jezera a řeky není ve Švédsku nouze, a tak není divu, že i jeho hlavnímu městu se přezdívá Benátky severu. Stockholm (nikoli Štokholm, jak starší z nás naučili říkat slovenští sportovní...

13. července 2025

Zajímavosti ze zeměpisu: kde nemají řeky a kde najdete nejvíce emigrantů

Která země dala světu nejvíc papežů, kde hledat univerzálního dárce krve a jak asi vypadá stát plný imigrantů? Všechny takové podivnosti geografie, statistické odchylky a historické zajímavosti, tu...

13. července 2025

Na co zírá mašinfíra: S naleštěnou Bardotkou přes Vysočinu do Humpolce

Dnešní Mašinfíra nás zavede na Vysočinu. S nablýskanou Bardotkou v čele výletního vlaku Kladenské dopravní a strojní se zajedeme podívat z Havlíčkova Brodu do Humpolce. Na vlastní oči se přesvědčíme,...

13. července 2025

Zámek Neuschwanstein a megality v Carnaku zapsali na seznam UNESCO

Známý německý zámek Neuschwanstein a tři další sídla bavorského krále Ludvíka II. byly zapsány na seznam kulturního dědictví Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu UNESCO, oznámila dnes agentura....

12. července 2025  17:45

Jezero, krásné pohoří, pohoda. Naplánujte si cyklovýlety po Kaiserwinklu

V zimě je tato oblast známá epickým festivalem horkovzdušných balonů, ovšem rakouský Kaiserwinkl si dosyta (a možná víc) užijete i v létě. Kromě tyrkysově modrého jezera Walchsee je „císařský“ kout...

12. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.