Cyklisté zaviní většinu svých nehod, často pod vlivem alkoholu a bez přilby

  • 80
Cyklisté loni zavinili 2 603 nehod, což je 64 procent všech dopravních střetů s účastí cyklistů. Téměř ve třetině případů přitom byli pod vlivem alkoholu. Ve čtvrtek to uvedlo Centrum dopravního výzkumu. Loni zemřelo při dopravních nehodách 36 cyklistů, dalších 309 bylo těžce zraněno. Jde o nejpříznivější bilanci posledních několika desítek let.

„I přes snížení počtu usmrcených a těžce zraněných cyklistů stále platí, že viníky nehod s účastí cyklistů jsou z větší části cyklisté sami,“ uvedl vedoucí Besipu Tomáš Neřold.

Častým problémem je alkohol. Cyklisté jsou v tomto ohledu jednou z nejméně ukázněných skupin účastníků silničního provozu. Pod vlivem alkoholu byli cyklisté ve 30 procentech případů, kdy byl viníkem nehody cyklista. Jde o celkem 782 případů. U většiny z nich byla zjištěna vysoká hladina alkoholu v krvi, která odpovídala 1,5 promile a více. „Meziročně více zaviněných nehod a také následků bylo evidováno u cyklistů s relativně nízkou zjištěnou mírou alkoholu,“ dodal Neřold. Polovina těchto nehod se stala na místních komunikacích.

Cyklisté podle statistik rovněž často nepoužívají ochranné prvky, zejména cyklistické přilby. Podle analýzy je při jízdě na kole nemá 56 procent dospělých a asi 13 procent dětí. V uplynulém roce nepoužilo přilby 78 procent usmrcených a 64 procent těžce i lehce zraněných cyklistů.

Centrum dopravního výzkumu v této souvislosti upozorňuje, že cyklisté patří k nejohroženějším účastním provozu. V případě, že se pohybují v málo přehledných místech, mají řidiči aut jen málo času zareagovat na jejich případné vjetí do cesty.

Veronika Valentová z Centra dopravního výzkumu dodala, že v případě nehod, kdy cyklisté měli přilbu, byla drtivá většina zranění lehčího či středního charakteru, týkala se zejména končetin. Bez přilby však ve velké míře přibyla vážná zranění hlavy.

Nehodovost cyklistů 2019

Je bruslař chodec, nebo cyklista?

Po zimě se lze při sportování častěji setkat s lidmi na kolech, koloběžkách nebo bruslích, občas ale panuje zmatek v tom, jak se na jejich místo v provozu dívá zákon. Zatímco u kola je to poměrně jasné a pro lidi na koloběžkách platí stejná pravidla jako pro cyklisty, bruslaři jsou na tom jinak, přestože i oni „jezdí na kolečkách“. Odpověď vymezuje ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích: „Chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy,vede jízdní kolo, motocykl o objemu válců do 50 cm 3 , psa a podobně.“ Bruslaři jsou tedy stejně jako například skateboardisté považováni za chodce a na silnici by se měli pohybovat po levé straně. Mohou využívat stejně tak chodníky jako pruhy pro cyklisty, nesmějí při tom ale nikoho ohrozit a musejí se chovat ohleduplně. „Pohyb bruslařů po chodníku mezi ostatními chodci může být, především s ohledem na jejich rychlost, zdrojem potenciálních konfliktů. Pozornost a opatrnost je významně snížena, pokud má bruslař v uších sluchátka a poslouchá hudbu. V případě hrozícího nebezpečí je pak sluch zaměstnán jinou činností, což může mít zásadní dopad na zdraví a život nejen samotného bruslaře, ale také ostatních,“ upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí BESIPu.

Zdroj: magazín Motor 10/2020

,