Na kole na Lysou horu. Dřina, hodně drsný sjezd i spousta krásných míst

aktualizováno 
Vyšlapat na kole až na vrchol Moravskoslezských Beskyd a dostat se až do výšky 1 323 metrů dá pěkně zabrat. Na druhou stranu se nemusíte bát, že bez přípravy podobné borců z Tour de France to nezvládnete. Potřebujete skvěle seřízené kolo, dobře fungující brzdy a přilbu, bez ní by jel jen hazardér.

Z vrcholu se odkryjí celé Beskydy i města a vesnice v údolí. | foto: Petr Žižkapro iDNES.cz

Trasa drsných silničářů

Výlet na Lysou horu se dá pojmout třeba jako náročný trénink, ale také jako zajímavý výlet krajinou plnou krásných míst a pěkných výhledů.

Fotogalerie

Jediná trasa, která je celá po asfaltu a tudíž je vhodná pro silniční kola, vede z místa, které je známé jako Papežov v údolí mezi obcí Krásná a horskou osadou Visalaje. U Papežova je malé parkoviště, od něj míří cesta strmě vzhůru. Je zde zákaz vjezdu, takže cyklistický ráj. Na této cestě k vrcholu Lysé hory není kde zabloudit, stačí se držet asfaltu. Počítejte ovšem s tím, že jde o osm a půl kilometru drsného stoupání. Kdo zvládne těchto osm a půl kilometrů do jedné hodiny, je dobrý.

Špičkoví cyklisté to dávají v čase kolem 35 minut. Občas se tam dají potkat v tréninku někteří z těch nejlepších světových jezdců. Doporučuji nesnažit se držet s těmito cyklistickými esy tempo, pokud ovšem sami nejste extratřída nebo pokud netoužíte po infarktu…

Terénem, tedy na horském kole

Pro ty, kdo si chtějí užít výlet na horském kole a také se trošku pokochat krajinou, doporučuji výrazně pohodovější trasu, a to z Malenovic. Tato obec leží přímo pod masivem královny Beskyd, jak se občas Lysé hoře říká, a zaparkovat se dá například u restaurace Rajská bouda ve výšce necelých 500 metrů nad mořem.

Boční cestou podél řeky Satiny, která vytvořila překrásný kaňon a jedno z nejkrásnějších míst této oblasti, se vystoupá k místu, které se nazývá U korýtka. Doporučuji nabrat vodu. Pozornosti by neměla ujít skála, u které podle pověsti zvolili místní zbojníci slavného Ondráše svým vůdcem. (Ondráš je beskydský kolega slavnějšího slovenského zbojníka Jánošíka.)

Trasa na Lysou vede po asfaltech i lesních pěšinách.

Trasa na Lysou vede po asfaltu i lesních pěšinách.

Od Jízdárny nad Malenovicemi se cesta prudce zvedá k Lysé hoře. Tady je

Od Jízdárny nad Malenovicemi se cesta prudce zvedá k Lysé hoře. Tady je stoupání nejprudší.

Cesta dále pokračuje po asfaltu k Jízdárně, kde je poslední šance koupit tatranku nebo něco jiného na posilnění. Pak už přichází první opravdu ostré stoupání. Pro všechny, kdo to tady chtějí vzdát, mám dobrou zprávu: je to nejprudší výšvih celé trasy. Pak už to bude jen a jen lepší.

Na křižovatce lesních cest v místě zvaném Hutě se dejte prudce doleva po staré lesní úvozové cestě kotlem pod Lysou horou. Tady začíná nejkrásnější úsek trasy. Vpravo se tyčí vrchol hory, vlevo se nabízejí panoramatické výhledy na města a vesnice pod Beskydami.

Dalším důležitým bodem trasy je kamenná mohyla na Ivančeně, což je vzpomínka na skauty popravené na sklonku druhé světové války.

Za Ivančenou pokračuje pěší turistická značka přímo k vrcholu. Tato trasa se však změní v nesjízdný úsek, proto je třeba odbočit doleva směrem na Zimný. Přichází krátký terénní sjezd, který komplikují kolejnice pro odvádění vody. Některé z nich čouhají hodně vysoko z cesty a hrozí defekt i pád. Proto doporučuji buď skákat ve velké rychlosti, nebo naopak jet velmi pomalu.

Po sjezdu je třeba odbočit doprava (pozor, cedulka s nápisem Zimný není skoro vidět!). Zbývá asi čtyřkilometrová vrstevnice na Zimný, kde můžete využít další z možností doplnit vodu ze studánky u závory. Přichází poslední úsek, stoupání po asfaltové silnici. Je to ta, která vede z Papežova, tedy jediná, kde potkáte silniční cyklisty. Od Zimného je to dva a půl kilometru ostrého stoupání.

Toto je závěrečné, nekonečné stoupání. Ze Zimného je to dva a půl kilometru po

Toto je závěrečné, nekonečné stoupání. Ze Zimného je to dva a půl kilometru po asfaltce.

Až moc drsný sjezd. Kdybych to byl býval věděl...

Vrchol nás odmění krásnými výhledy, možností občerstvit se. Zatím pouze v provizorních podmínkách, ale v poslední době turisté sledují, jak na Lysé hoře rostou hned dvě turistické chaty.

Sjezd dolů je opravdu rychlý, náročný a nebezpečný. Dá se jet pochopitelně stejnou trasou jako nahoru. Osobně doporučuji sjet na Zimný a kousek pod tímto bodem odbočit prudce doprava na lesní cestu. Tento sjezd vede k hrázi přehrady Šance a je jedním z nejdelších sjezdů, které znám.

Vrcholové foto

Vrcholové foto

Na místě staré Bezručovy chaty, která vyhořela, vyrůstá nová.

Na místě staré Bezručovy chaty, která vyhořela, vyrůstá nová.

Bohužel, jak jsem zjistil při poslední jízdě, jde i o sjezd nejriskantnější, o což se zasloužila oprava asfaltového povrchu drobným štěrkem. Pro cyklistu naprostá šílenost, ostatně brzdné dráhy končící v lese o tom nejlépe vypovídají. Kdybych to byl býval věděl, vydal bych se raději Masarykovým údolím, tedy po modré turistické značce.

Z Ostravice pak už pohodově po cyklostezce podél stejnojmenné řeky, na níž je krásná přírodní památka Peřeje. Navštívit se dá také srub Petra Bezruče, kde básník strávil poslední roky života.

Peřeje na řece Ostravici

Peřeje na řece Ostravici

Přehrada Šance, ze které je pitnou vodou zásobováno Ostravsko.

Přehrada Šance, ze které je pitnou vodou zásobováno Ostravsko.

Cesta zpět k Rajské boudě znamená udělat okruh o délce 45 kilometrů okolo Lysé hory s výjezdem na královnu Beskyd. Kdo není vázán na auto a chce pokračovat dále směrem na Ostravu, může jet podél řeky Ostravice až do moravskoslezské metropole, drtivá většina trasy přitom vede po skvělé cyklostezce.

Autor: pro iDNES.cz

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

Barcelona vyhlásila boj proti turistům. Město ničí Airbnb i výletní lodě

Výletní lodě v Barceloně

Primátorka Barcelony Ada Colauová oznámila, že v rámci boje proti davům turistů, kteří okupují město, omezí počet...

Když si nevypnu mobil, spadne letadlo, myslí si každý pátý pasažér

Mobil v letadle

Průzkum amerického operátora AT&T ukázal, jak lidé vnímají zákaz používání telefonu v letadle. Někteří pasažéři mají o...

Památky, pivo a sex. Co láká miliony turistů do Prahy

„Vysloveně za alkoholem už k nám nejezdí tolik lidí jako dřív. Na druhou stranu...

Každou sezonu zamíří do Prahy miliony turistů. Co je v hlavním městě čeká? Kouzlo historie. Dobré pivo. Krásné ženy. A...

Stála miliardy, teď je jaderná elektrárna na Filipínách atrakcí pro turisty

Osamělý telefon na stole mě spojuje přímo s prezidentskou kanceláří. Nejsem...

Jaderná elektrárna v Bataanu měla rozsvítit filipínský ostrov Luzon. Namísto toho se z celého projektu stala miliardová...

Ruská prokuratura si posvítí na sibiřské Maledivy, k nádrži už se nesmí

Tyrkysový rybník přezdívaný sibiřské Maledivy se stal oblíbenou atrakcí...

Jezírkem s tyrkysově zbarvenou vodou na okraji ruského Novosibirsku, kterému se přezdívá „sibiřské Maledivy“, se začala...

Další z rubriky

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2019: Kategorie celoodpružených horských kol

Celoodpružená horská kola: model Giant Trance E+ 2 Pro

V kategorii celoodpružených horských kol testovali jezdci sedm kousků různých značek: Focus Jam, Giant Trance, Kellys...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2019: Horská kola s pevným rámem

Horská kola s pevným rámem: Trek Powerfly 5 WSD

V kategorii horských kol s pevným rámem testovali jezdci 12 kousků různých značek: Apache Tuwan, Author Elevation,...

Ročně se ukradnou kola za sto milionů, police najde pětinu z nich

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Každý den se podle statistik policie ČR ukradne 13 jízdních kol a elektrokol. V loňském roce zloději ukradli 4 723 kol,...

Najdete na iDNES.cz