Pondělí 6. února 2023, svátek má Vanda
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. února 2023 Vanda

GLOSA: Kolo Favorit je opravdu legenda. Ale ze zoufalství

Není legenda jako legenda. Některé věci si připomínáme zaslouženě pro jejich výjimečnost. Jiné se staly legendárními z naprostého zoufalství. Ten druhý případ je v Česku častější. Názorně je to vidět na slavném kole Favorit.
Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu | foto: ČTK

Favorit je legenda dokonce taková, že teď má speciální velkou výstavu v Národním technickém muzeu. Takové pocty se jen tak nějaké věci nedostane. Pěkná, důkladná, mile nostalgická expozice.

Pamětník se tam úplně rozněžní. Po tomhle kole totiž kdysi toužili úplně všichni kluci v téhle zemi. Kolo sen. Ale taky kolo, které bylo z dnešního pohledu – tedy z pohledu normální tržní ekonomiky a svobodného trhu – strašlivý šmejd a aušus.

„Zlaté české ručičky“ při jeho výrobě zmrvily, na co sáhly. To už vám na té výstavě neřeknou. Řeknu vám to já. O favoritu totiž něco vím.

Snil jsem o něm, kam moje paměť sahá. Jako všichni. Vlastně jsem ani příliš nevěřil, že ho někdy budu doopravdy mít. Sehnat favorita bylo téměř nemožné, to věděl každý. A já ho nakonec měl. Dostal jsem ho v pětaosmdesátém od táty za postup na gymnázium.

Nevím a nechci vědět, co všechno musel táta podstoupit a kde a jak se musel ponížit, aby to kolo sehnal. Předčilo i moje nejtajnější fantazie. Krásný stříbrný favorit, polozávodní a na galuskách! Na galuskách! Absolutně nesehnatelná vzácnost. Akorát tedy neměl sedlo. Na to se čekalo další dva měsíce.

Na Favoritu chtěl jezdit každý kluk. Legenda se málem jmenovala Borec

Nejslavnější československou značku jízdních kol představuje mimořádná výstava Fenomén Favorit. Šéf muzea dopravy Národního technického muzea a spoluautor výstavy Arnošt Nezmeškal v rozhovoru pro iDNES.cz prozradil, na jaké klenoty se můžete těšit i jak vznikl název této cyklistické ikony.

Arnošt Nezmeškal, šéf muzea dopravy Národního technického muzea a spoluautor...

Jezdil jsem na něm pak maniakálně. I školu jsem kvůli němu zanedbával. Nasednout a jet. Sto kilometrů je na favoritu mžik. To kolo jsem miloval. Pročež jsem mu, pokud šlo o kvalitu, leccos odpustil. A odpouštět opravdu bylo co.

Třeba dvojpřevodník šmajdal už z výroby. Řetěz dělal „drrrk, drrrk“ o přesmykač. Řešil jsem to podložkami, ale nikdy to nebylo ono. Přehazovačka nešla seřídit, příslušné šroubky nedržely polohu. Bylo třeba ustřihnout brčko ve správné délce a na šroubek ho navléknout.

Brzdové špalíky byly z prachmizerné gumy – byly v ní nějaké kamínky. Skřípalo to a „žralo“ to ráfky, krásné hliníkové závodní ráfky. No, krásné... ten hliník byl bláto. Ráfky praskaly a niple výpletu se klubaly skrz.

Jednou praskla miska ložiska středu. To je masivní kus oceli, přesto se rozloupl jako ořech papírák. Jít a koupit novou misku? Hahaha! I na takovou drobnost se v podnikové prodejně Favorit na pražském náměstí Gorkého čekalo měsíce.

Párkrát praskl klínek, co držel kliku. Ten se sháněl podobně těžko jako, jako... jako tehdy úplně cokoli.

A pak se mě to kolo pokusilo zabít. Za jízdy prasklo táhlo „rychloupínáku“ předního kola. To znamená pád přes řídítka. Být to v prudkém sjezdu, byl bych mrtvý.

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Po pár letech intenzivního ježdění se na tom kole rozpadalo skoro všechno. Takže bylo asi milosrdné, když jsem s ním v devadesátém roce narazil do volhy a zničil ho. Mezitím cyklisté, nespokojení s kvalitou svých kol, povstali a svrhli režim. Čímž se jim otevřel nový svět.

Třeba já jsem si v půlce devadesátých let koupil horské kolo od jedné severočeské firmy. Jezdím na něm dodnes. Nepokazilo se na něm nikdy nic. Vida. Takže vzpomínka na „legendární“ favorit, který se proslavil výhradně tím, že nebyl k dostání, přece přináší ponaučení.

Stačilo pouhých pár let tržního kapitalismu, aby Češi ukázali, že kvalitní věci umějí. A aby výrobci pochopili podstatnou věc: když se zákazník na jejich výrobku zabije, víckrát si nic nekoupí.

  • Nejčtenější

Život na nejhustěji zalidněném ostrůvku světa. Pohádka o ráji je velká lež

Ten vůbec nejmenší ostrůvek při pobřeží Kolumbie je současně tím nejhustěji zalidněným ostrovem planety. Prý. Na ploše...

Nikaragua zakázala turistům lepší foťáky a kamery, rozhodnutí hned zrušila

Nikaragua v polovině ledna výrazně omezila možnost vstupu do země s fotoaparátem nebo kamerou. Přivézt do země brýle...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tajemství přehrad: Nádherná hráz v Pařížově je skrytým skvostem na Doubravě

Seriál Dvacátý díl seriálu Tajemství přehrad nás zavede do Pardubického kraje na úpatí Železných hor. Prozkoumáme skrytý...

Zničí prales, památky i jeskyně. Mayský vlak brzy propojí pyramidy s mořem

V roce 2018 představil nově nastupující mexický prezident Andrés Manuel López Obrador svůj plán na výstavu železniční...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Znáte exotická střediska ze světa? Nejlepší čtenáři vyhráli knihu

Po celém světě se nacházejí tisíce lyžařských středisek a občas se najdou Češi, kteří kvůli exotickému lyžování zamíří...

Kriminalista Karel Tichý: Jestli se Radovan Krejčíř vrátí, budu první mrtvý

Premium Podle Karla Tichého už dříve Radovan Krejčíř vyslal signál, že chce zpátky do Česka. A byl za to ochotný vysvětlit...

Trable s láskou v posteli. Když chce jeden z partnerů víc než ten druhý

Premium „Ty už mě nemiluješ! Vůbec tě nevzrušuju!“ protne noční ticho výčitka ostrá jako břitva a následuje vzlykot, nad nímž...

Závislost na alkoholu? Při odvykání můžete vidět bílé myši, vysvětluje odbornice

Premium Dvě skleničky vína ještě neznamenají závislost na alkoholu. „Aby člověk mohl být označen za závislého, musí splnit...

S dětmi na kole. Ovládnout pumptrack je jednoduché, přínos je obrovský

Seriál Také jste si všimli, jakou rychlostí v Česku přibývají zvlněné dráhy, na kterých řádí malí i velcí jezdci na kolech?...

Parádní sjezdy i traily. Švýcarský Davos je rájem milovníků horských kol

Věhlas švýcarské oblasti Davos Klosters má letitou historii, a to jak z hlediska medicínského, tak ekonomického. Svoji...

Stovky výletů v horách. Stubaiské údolí vás uhrane v létě i na podzim

Stubaiské údolí leží ve Stubaiských Alpách, které patří k nejznámějším pohořím Tyrolska. Údolí je z obou stran lemované...

S dětmi na kole. Naučte je ovládat jízdu, kdo dělá smyky, neumí brzdit

Seriál Zapomeňte na přídavná kolečka a zpětnou brzdu „torpédo“. Co dalšího je dobré vědět, když učíte děti jezdit na kole?...

Prosázel a propil 7 milionů korun. Prodal jsem i Českého lva, říká Vondráček

Televizní reportér, novinář a režisér David Vondráček (59) prohrál za celý svůj život v hazardu sedm milionů korun....

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Každý má nějakou erotickou slabůstku či fetiš. Které patří mezi nejčastější?

Mít v sexuálních hrátkách nějakou více či méně podivnou „úchylku“, která nám dělá dobře, rozhodně není hřích. Je to...

A TOTO VÍTE? K čemu je ten tlustý válec na hlavních moderních tanků

Seriál I na tanku lze identifikovat věci, které mohou u někoho vzbudit otazníky. Například tlustší válec na hlavni kanonu....

Zemřela zpěvačka Naďa Urbánková. Proslavila se hity Závidím či Drahý můj

Ve věku 83 let zemřela v pátek zpěvačka a herečka Naďa Urbánková, držitelka pěti Zlatých slavíků, interpretka hitů...