Neděle 29. listopadu 2020, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. listopadu 2020 Zina

Tokio je na dohled a času kupa. Vyměnili jsme kola za surfy a kimona

Seriál
Surfing na vlnách, které budou příští rok sjíždět olympionici, to si nemůžeme nechat ujít. Domov je za rohem, času máme nazbyt, a tak si v prefektuře Čiba dáváme do těl jinak než v sedlech kol. Kromě těch oceánských jsme se v Čibě svezli i na vlně sektářské a kimonové. Všechno vám povyprávím.

Čajový rituál v kimonech ze Sharakukan v Kisarazu | foto: Archiv Zuzany Blažkové

První zážitky v prefektuře Čiba řadím na horní příčku těch bizarních. Po dalších týdnech veder, dešťů a provizorního spaní jsme celkem urgentně potřebovali zázemí a střechu nad hlavou. Zvlášť, když předpověď hlásila další bouřky a setrvalé lijáky.

Přes Airbnb jsme našli pohodový pokojík ve starém vesnickém domě v Sousa. V recenzích si lidé vychvalovali hostitele, tak jsme čekali vřelé uvítání a příjemný servis.

Snad kvůli jazykové bariéře nás však postarší manželé ubytovali spíš chladně, jaksi bez emocí a bez zájmu. Nevadí. My se těšíme hlavně na dospání a odpočinek.

O to víc nás zaskočila paní domu druhý den pobytu. Celá nadšená nám do pokoje donesla jakési noviny v japonštině, s přišpendleným pokusem o anglický překlad. Na fotce se tyčila hora Fudži, o níž jsme hostitelům říkali, že se ji chystáme zdolat. Logicky jsme tedy usoudili, že nám paní nabízí informace o sopce, poděkovali a měli mini konverzaci za ukončenou.

Fotogalerie

Kdepak. Paní si k nám sedla a dlouhé minuty se nám s urputnou jiskrou v očích snažila cosi předat. Jediná anglická slovíčka, kterými svůj monolog prokládala, byla „happy, happy“.

Díky pomoci překladače jsme vyrozuměli, že nás chce někam vzít autem. Výjezd se nám sice v půl deváté večer už moc nehodil, ale byli jsme vděční za její milou snahu nás kulturně obohatit. O pár minut později se blížíme k budově s hlídačem u dveří a já začínám chápat, o co jde.

Už před lety při studiu v Tokiu jsem byla nevědomky vlákána na sjezd jisté křesťanské sekty. Okamžitě se mi rozlil stejný mráz po zádech jako tehdy. Paní domácí s námi začala vyplňovat formulář. Jména, adresu, povolání, data narození... Zkušeně jsem diktovala falešné údaje, zatímco nám do rukou přistávala lejstra a anglické znění modlitby. Na CCTV kamerách jsme pozorovali davy oveček, které pěly buddhistická hesla, aby se po chvíli dohrnuly na recepci a odevzdaly z peněženek velké bankovky.

To by stačilo, rozhodla jsem a jali jsme se naší hostitelce říct, ať nás odveze zpět. Vyžadovalo to dávku neoblomné asertivity, jelikož paní samým zklamáním předstírala, že nechápe. Poté jen s poslední nadějí opakovala „happy, happy“... Nu, my vyvázli bez újmy a v sektě mají o dva fiktivní české členy navíc, takže nakonec jsou opravdu všichni happy.

OneWorld, OneLove

O co méně má manžel v oblibě kolo, o to raději jezdí na nejrůznějších prknech. Celé tři měsíce, co jsme střídavě křižovali japonská pobřeží, vyhlížel surfaře. Nikde však nepřicházely vlny, co by fanouškům tohoto sportu stály za námahu. První vlaštovky nás čekaly až právě v Čibě.

Surfařskými spoty se zdejší pláže jen hemží. My nelenili a udělali si zajížďku až k místu nejvyhlášenějšímu – vesnici Ičinomija, kde se bude jezdit v roce 2020 olympiáda.

OneWorld Surf Shop a majitel Hiro Hamano nás přivítali s otevřenou náručí.

Šťastnou náhodou mi při výběru půjčovny padl na mapě prst na OneWorld Surf Shop. Majitel tohoto podniku, sám kdysi závodní jezdec Hiro Hamano, si nás vyloženě adoptoval. Nejen že nás ve vlnách jako začátečníky trpělivě podporoval a učil, ale i nám na pět dní poskytl v rámci svého klubu ubytování. Na kola jsme tedy skoro týden nemuseli vůbec sedat. A to po tří tisících kilometrech v sedle přijde vhod.

Po probuzení jsme se rovnou soukali do těsných neoprenů a vybíhali do vln. Odpoledne jsme padali únavou. Surfování patří za mě mezi ty aktivity, které na pohled vypadají jednoduše, ale ve skutečnosti jsou velmi náročné. Slaná voda mi opakovaně protáhla i dutiny, o jejichž existenci jsem do té doby ani netušila. Ruce a ramena nás zase samým pádlováním bolely tak, jak z opírání se o řídítka neměli šanci.

Surfování v chladném Pacifiku se bez neoprénů neobejde.

Přes všechnu (příjemnou) bolest a pády jsme se s pobřežím loučili s nadšením z nových dovedností a dojetím z nových přátelství. Doufáme, že se do OneWorld ještě někdy vrátíme!

Samuraj s Gejšou

Díky pozvání našich japonských známých z organizace IHCSA nás v Čibě čekalo ještě jedno dobrodružství. Zatímco ve zbytku prefektury vládne hlavně průmysl, městečko Kisarazu si zachovalo tradiční kulturní dědictví: kenban.

Kenban je de facto kanceláří pro gejšy, která jim domlouvá vystoupení a která vychovává mladé dívky k této prestižní profesi. Ne že bych snila o nové kariérní dráze, ale vyzkoušet si kimono mě moc lákalo.

V podniku Sharakukan se tato možnost jak místním, tak turistům nabízí. Připadali jsme si s Míšou jako aristokraté. V salonu nás oblékaly, česaly a upravovaly rovnou tři profesionálky. Těch mnoho vrstev, ze kterých se kimono skládá, by na sebe laici sami neuměli poskládat.

Zkoušení kimon v Sharakukan

Celý den pak trochu připomínal japonské vdavky. Vyzkoušeli jsme si svatební obřad, naučili se provádět čajový rituál a nechali se fotit v několika zátiších.

Manžel byl okouzlený, že mě po tolika týdnech ve zpocených přilbách a sportovních hadrech může obdivovat vyparáděnou jako květinku. Radost však po pár hodinách opadla, ještě nám přece jen zbývalo do cíle několik desítek kilometrů, takže šup z kimon zpět do cyklodresů!

Šťastné znovushledání

Erika Shibata a její rodina představují maják naší výpravy. K nim jsme v červnu přiletěli a zařídili vše potřebné pro život v Japonsku. Na ni se obracíme, kdykoli máme problém, který sami nedokážeme vyřešit. Právě ona se neustále nabízí, že pokud nám dojdou definitivně síly, kdekoli nás vyzvedne a odveze k sobě domů.

Další milník je za námi. Přichází fyzická krize, ale láska stále kvete.

Shibatovi jsou moje hostitelská rodina ze studijních let a přirostli jsme si k srdci tak, že nám i přiletěli v květnu na svatbu. O jejich laskavosti a pohostinnosti svědčí i fakt, že v září v Urajasu poskytli na několik týdnů útočiště nejen nám, ale i manželovým rodičům. Celá početná banda jsme se doma shledali v neděli 8. září.

Následující měsíc se nesl v duchu odpočinku, chození po tokijských památkách, večeří v rodinném kruhu a spousty smíchu i pohody. Přesně takový mix dobra jsme si vysnili, abychom druhou etapu našeho přejezdu Japonska začali s dobitým elánem a energií.

V Tokiu jsme si užili měsíční pauzu, abychom nabrali síly do další etapy našich cyklolíbánek.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autoři:

V Pompejích odkryli pozůstatky dvou mužů. Zřejmě boháče a jeho otroka

Archeologové ve starořímském městě Pompeje našli lidské kosterní pozůstatky. Mohly by patřit zámožnému muži a jeho...

Český výletník: Návštěva v nejbohémštější a nejpunkovější čtvrti v zemi

Brněnská Kamenná kolonie je v současnosti jediná opravdová bohémská umělecká čtvrť v Česku. Díky tomu se stala i...

KOMENTÁŘ: Zničení zimní turistické sezony je zločin. I na dětech

S koncem listopadu se na tuzemských horách objevil první sníh a s ním v hlavách lyžařů a milovníků zimních radovánek i...

Blíží se vodní apokalypsa. Kdy to přijde a na co se máme těšit?

Premium Ledovce tají daleko rychleji, než se na první pohled zdá. Hrozí prudké stoupání hladin moří a oceánů. Jak blízko je...

Stát řeší covidový režim na sjezdovkách, fronty u vleků bude nutné řídit

Zástupci ministerstva průmyslu a obchodu se shodli s provozovateli lyžařských areálů na nutnosti nastavit funkční...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

• Další z rubriky

Když máte extrém v krvi. Jízda na kole nonstop kolem Česka a Slovenska

Seriál Tato výzva přichází nečekaně, ale neváhám ani sekundu. Udělám ležatou osmičku a na jeden zátah objedu na kole české a...

Komfort cestování na elektrokole zvýší síť nabíjecích stanic

Advertorial Do malého batůžku jen mobil, klíče a peněženku, nasednout na elektrokolo a hurá do kopců třeba na celý den! Tak luxusně...

Bunkry, lázně a krásné výhledy. Otestujte si parádní výlet v okolí Náchoda

I když to ještě v květnu nevypadalo moc nadějně, i letos se podíváme v rámci Cyklotoulek za hranice. Jako ideální místo...

Když na kole rádi dřete. Výšlap na Velkou Javořinu prověří svaly i brzdy

Jižní okraj Bílých Karpat je krajem táhlých obzorů, malebných luk i dalekých výhledů. Cyklookruh z Velké nad Veličkou...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...