VIDEO: Jak si rychle a jednoduše bez nářadí poradit s osmou na kole

  0:20aktualizováno  0:20
Takzvanou osmu na horském kole si "vyrobíme" raz dva. Stačí malá nepozornost v terénu, špatný nájezd na překážku či nepovedený skok a kolo najednou šmajdá tak, že se jeho jízdní vlastnosti prudce zhoršují. Co s tím? V krajním případě stačí k aspoň částečnému narovnání hrubá síla.

Osmu na kole už zažil každý cyklista. Je to pěkně nepříjemné, protože jízdní vlastnosti se tím prudce zhoršují. Kdo má takzvané V breaky, bude na tom mnohem hůř než ten, kdo má kolo s kotoučovými brzdami, protože bude muset často odpojit přední nebo zadní brzdu.

Fotogalerie

Zejména pro ty, kdo mají kolo s kotoučovými brzdami, ukázal známý český biker olympionik Radim Kořínek až brutálně jednoduchou možnost nápravy. Člověk nemusí být žádným mechanikem, aby si aspoň dočasně poradil. Stačí k tomu dvě ruce, nohy, trochu síly a šikovnosti.

Jakmile po pádu či nárazu zjistíme, že máme na kole osmu, zastavíme, kolo zkontrolujeme a ihned jednáme. "Oprava" nám vlastně zabere pár vteřin.

Přední kolo nemusíme ani vyndavat z vidlice či zadní stavby (zadní kolo je lepší vyndat). Stačí ho rychle zkontrolovat a najít největší vychýlení. Pak ho zafixujeme ve třech bodech. Pevně uchopíme oběma rukama, dole přišlápneme ráfek nohou a na vyboulené místo zatlačíme druhou nohou a pokusíme se ráfek trochu prošlápnout proti vybočení. Přesně tak, jak to na videu dělá Radim Kořínek.

Oprava to určitě nebude perfektní a mechanici asi budou při čtení těchto řádků skřípat zuby. Ale funguje to, kolo bychom tak měli aspoň částečně zprovoznit a dojet na něm přinejmenším domů. Kdo má kotoučové brzdy, bude ve velké výhodě. Kdo má V breaky, bude i tak možná muset jednu brzdu odpojit, ale na trochu srovnaném kole bude moci aspoň obstojně jet. A pak samozřejmě hned do servisu, kde ho už odborný mechanik správně vycentruje, připadně dá nový výplet.

http://youtu.be/-tQz45iUlBI

V dalším díle si řekneme co dělat, když řetěz při řazení nebo sám od sebe během jízdy zaskočí za kazetu.

Autor:
Témata: oprava, jízdné

Nejčtenější

Máme plno, ale končíme. Stát zrušil rezervace a zavřel Richtrovy boudy

Zavřené Richtrovy boudy v Krkonoších (13.1.2019).

Na seznam zavřených krkonošských bud přibyla další položka. Státem vlastněné Richtrovy boudy nad Pecí pod Sněžkou od...

Vědci odhalili tajemství soch na Velikonočním ostrově. Označují vodu

Velikonoční ostrov - Kráter Rano Raraku - místo, kde sochy moai vznikaly

Po letech dohadů, za jakým účelem byly postaveny mystické sochy na Velikonočním ostrově, přišli vědci s rozluštěním...

SLEPÁ MAPA: Tvrdá lekce zeměpisu. Najděte evropské řeky

Ilustrační snímek

Labe, Temže, Dunaj. Kdo by neznal názvy těchto významných evropských řek. Jejich královnou je jednoznačně Volha,...

Na Poštovnu dorazil jediný dobrovolník, i tak je bouda ze sněhu venku

Odklízení sněhu u Poštovny na Sněžce (17.1.2019).

Jen jeden dobrovolník vyslyšel už ve čtvrtek volání o pomoc z Poštovny na Sněžce. V bílé tmě a extrémním větru...

Koloběžkou do Španělska. Žena z Tanvaldu jela poděkovat za život

Martina Josífek Zelinková na své pouti

V roce 2017, ve 46 letech, jí diagnostikovali zhoubný nádor. Po krátké, ale zničující léčbě sedla na koloběžku a odjela...

Další z rubriky

Na kole až na samý Východ. Pět dnů na pomezí Polska a Slovenska

Pohoří Gorce již dýchá dalekým východem. Pohled na vrchol Turbacz a...

Pět dní karpatských sedel, pět dní bukolických scenérií. Taky přes pět tisíc metrů převýšení. Čísla 5 jako bychom se...

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Jak zahlédnout srdce Vysočiny. Výlet za nejhezčími výhledy Žďárských vrchů

Východ slunce na Drátníku

Českomoravská vrchovina představuje nádherné a rozsáhlé území v srdci naší země. Pomyslnou střechou Vysočiny je oblast...

Najdete na iDNES.cz