Léto je pro cesty na elektrokole ideální a dlouhé poznávací výlety jsou u Čechů velmi oblíbené. Na elektrokole ujedou dále a přitom se sami tolik „nevyšťaví“, takže jim zůstává energie na poznávání nových míst.
Jak ukázal letošní Velký test elektrokol (najdete ho zde), výrobci nabízejí výkonnější motory i lepší jízdu, ale dojezd e-kol příliš nenarostl. A tak je na dlouhé trase občas potřeba někde dobít.
Dobíjení vám s největší pravděpodobností umožní kdekoliv, kde se zastavíte cestou třeba na oběd. Nejnutnější dobití kapacity baterie na polovinu trvá asi dvě hodiny.
Ale protože elektrocyklistů přibývá a elektrická energie není zadarmo, nemusí vám všude vyhovět. „I já jsem se už setkal s odmítnutím. K těm dochází především na místech, které se potýkají s návalem turistů a na dobrovolné a bezplatné služby nezbývá obsluze ani majitelům kapacita,“ popisuje zkušenosti Štěpán Pleskač z Apache Bicycles.
Naštěstí stejně rychle, jako rostou prodeje elektrokol, roste i počet oficiálních dobíjecích míst. Aktuálně je jich po celé České republice rozeseto přes šest set. Všechny certifikované dobíjecí stanice pro elektrokola najdete na interaktivní mapě, která vznikla v roce 2015 v rámci projektu Nadace Partnerství “Cyklisté vítáni” a kterou tvůrci průběžně aktualizují.
Aktuální interaktivní mapa s dobíjecími místy v ČR |
„Do projektu se po celé České republice v první rok fungování zapojilo na dvě stě restaurací, hotelů, kempů a cykloservisů. Do poloviny letošního roku jich je 622 z aktuálních 1 026 certifikovaných zařízení,” uvedla koordinátorka projektu Cyklisté vítáni Dominika Bäuchelová.
V Rakousku na pohodu, v Polsku musíte hledat
|
Nejvyšší počet certifikovaných dobíjecích míst je samozřejmě kolem nejfrekventovanějších cyklostezek: v Jihomoravském kraji je 123 dobíjecích míst, ve Středočeském kraji 78, v Jihočeském pak můžete dobít na 75 místech. Naopak nejméně jich je kupodivu v Praze - pouze tři.
„Ne vždy je dobíjení na těchto místech bezplatné, tuto možnost necháváme na vůli provozovatelů. Většinou ale poskytovatelé vnímají tuto službu jako konkurenční výhodu,” doplnila Bäuchelová.
Nabít v autě nebo z batohu
Pokud s sebou berete e-kolo na dovolenou karavanem, máte další možnosti, jak dobíjet baterii.
Prodejci elektrokol už přišli s nabíječkami do auta. Jde o malé krabičky o hmotnosti kolem sedmi set gramů, které pořídíte zpravidla do dvou tisíc korun. Počítejte ale s tím, že bude potřeba dokoupit i kabely s konektory odpovídajícími vaší baterii. S autem se nabíječka propojuje přes zapalování.
„Při nabíjení z auta je třeba pamatovat na dvě věci: může zabrat delší dobu, než když nabíjíte z elektrické sítě, a motor vozidla by měl při nabíjení běžet, aby se nestalo, že vám vybije autobaterii,” upozornil Štěpán Pleskač z Apache.
Pokud nechcete znečišťovat ovzduší a nechávat motor běžet naprázdno, máte ještě jednu možnost: pořídit rychlonabíječku, kterou s sebou snadno přenesete v batohu.

Dobu nabíjení elektrokola zkrátíte až o šedesát procent, aniž by to mělo vliv na baterii. Ty novější s vyšší kapacitou pak nabijete vyšším proudem do dvou hodin. I rychlonabíječka váží jen něco kolem sedmi set gramů, takže se vám v batohu příliš nepronese. A ceny jsou podobné jako u standardních nabíječek v závislosti na značce.
Třetí možností, jak vašemu e-kolu dodat v terénu šťávu, je takzvaný power-box. Ten dokonce zvládne nabít až čtyři baterie najednou. Stojí ale více peněz, cena kvalitního power-boxu se blíží třiceti tisícům korun. Zařízení se tedy hodí spíše pro poskytovatele dobíjecích služeb, odpočívárny, restaurace a podobně. K power-boxu je navíc potřeba propojovací nabíjecí kabel přímo pro konkrétní typy baterií.
TEST: Kolik kilometrů ujedete na elektrokole a kolik na tom klasickém:
SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít
Sledovat další díly na iDNES.tvBaterii nešťavte do mrtva
Aby vám baterie u elektrokola vydržela v dobré kondici co nejdéle, nabíjejte ji po každé jízdě bez ohledu na to, jakou vzdálenost jste ujeli nebo nakolik je baterie vybitá. Po dlouhé letní projížďce v horku nechejte před zapojením do nabíječky baterii nejprve zchladnout, postačí přibližně půlhodinka.
Elektrokola na iDNES.cz |
„Prakticky každá baterie má dnes už LED indikaci úrovně nabití. Především je důležité, aby se baterie úplně nevybila, protože potom dochází k vnitřnímu odpojení článků od výstupních konektorů a následně již nelze baterii standardním způsobem nabít. To je jedna z ochranných funkcí vnitřní řídící desky BMS,“ vysvětlil servisní technik Apache Bicycles Lukáš Mach.
Zbytková kapacita baterie by teoreticky neměla klesnout pod dvacet procent. Elektrocyklisté by si tedy měli hodnoty hlídat a jakmile jsou na čtvrtině, měli by nechat baterii znovu dobít alespoň na šedesát procent.
Obecně platí doporučení nesnažit se z baterie vyždímat maximum, tedy nevybíjet ji úplně, ale také naopak - nenechávat ji na nabíječce zbytečně dlouho.
Baterii také občas projeďte. Zní to možná jako paradox, ale nepoužívaná baterie stárne rychleji. Nejhůře jsou na tom pak baterie, které necháte odstavené s malou kapacitou po dlouhou dobu.
Jihomoravský | 123 |
---|---|
Středočeský | 78 |
Jihočeský | 75 |
Ústecký | 64 |
Vysočina | 51 |
Královéhradecký | 51 |
Zlínský | 39 |
Pardubický | 28 |
Olomoucký | 28 |
Moravskoslezský | 24 |
Plzeňský | 23 |
Liberecký | 22 |
Karlovarský | 13 |
Hl. m. Praha | 3 |