Středa 28. října 2020, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. října 2020 Státní svátek.

Jak dobít elektrokolo v přírodě. Energii si můžete vézt v batohu i v autě

Českem otřásá elektroboom. Prodeje elektrokol neustále stoupají, ale narůstá i počet míst, kde se dají kola na výletě nabít. A taky možnosti, jak e-kolu dodat šťávu, když zrovna žádná zástrčka po ruce není. Posledními trendy jsou rychlonabíječky do batohu, autonabíječky nebo powerboxy.

Aby vám elektrokolo dobře šlapalo i v další sezoně, je třeba se o něj pečlivě starat. | foto: GIVE.cz

Léto je pro cesty na elektrokole ideální a dlouhé poznávací výlety jsou u Čechů velmi oblíbené. Na elektrokole ujedou dále a přitom se sami tolik „nevyšťaví“, takže jim zůstává energie na poznávání nových míst.

Jak ukázal letošní Velký test elektrokol (najdete ho zde), výrobci nabízejí výkonnější motory i lepší jízdu, ale dojezd e-kol příliš nenarostl. A tak je na dlouhé trase občas potřeba někde dobít.

Dobíjení vám s největší pravděpodobností umožní kdekoliv, kde se zastavíte cestou třeba na oběd. Nejnutnější dobití kapacity baterie na polovinu trvá asi dvě hodiny.

Ale protože elektrocyklistů přibývá a elektrická energie není zadarmo, nemusí vám všude vyhovět. „I já jsem se už setkal s odmítnutím. K těm dochází především na místech, které se potýkají s návalem turistů a na dobrovolné a bezplatné služby nezbývá obsluze ani majitelům kapacita,“ popisuje zkušenosti Štěpán Pleskač z Apache Bicycles.

Naštěstí stejně rychle, jako rostou prodeje elektrokol, roste i počet oficiálních dobíjecích míst. Aktuálně je jich po celé České republice rozeseto přes šest set. Všechny certifikované dobíjecí stanice pro elektrokola najdete na interaktivní mapě, která vznikla v roce 2015 v rámci projektu Nadace Partnerství “Cyklisté vítáni” a kterou tvůrci průběžně aktualizují.

Aktuální interaktivní mapa s dobíjecími místy v ČR

„Do projektu se po celé České republice v první rok fungování zapojilo na dvě stě restaurací, hotelů, kempů a cykloservisů. Do poloviny letošního roku jich je 622 z aktuálních 1 026 certifikovaných zařízení,” uvedla koordinátorka projektu Cyklisté vítáni Dominika Bäuchelová.

V Rakousku na pohodu, v Polsku musíte hledat

  • I když v Česku tato místa rostou jako houby po dešti, stále pokulháváme za Rakušany a Němci, kde se dobíjecí stanice instalují za finančního přispění státu, obce či regionu. „Naši sousedé jsou na tom lépe, protože doprava na kole zde hraje významnou roli a je součástí boje proti klimatickým změnám,“ uvedla Dominika Bäuchelová.
  • V Německu funguje obdobná aplikace té české - Bett und Bike. Ta je rozšířená i v Rakousku, a zde mají v kategoriích E-bike dobíjecí stanice včetně půjčoven elektrokol na certifikovaných místech.
  • Na Slovensku funguje podobný portál jako u nás, zde je to www.vitajtecyklisti.sk. Možnost dobíjení elektrokol však v rámci doplňkových kritérií uvedenou nemají.
  • Naopak v tomto ohledu zaostává Polsko, kde zatím žádná certifikovaná síť pro e-cyklisty neexistuje a i počet dobíjecích stanic je prozatím nízký.
  • Pokud se chcete dopátrat informací o dobíjecíchstanicích za hranicemi Česka v různých regionech, pomůže i všeobecný portál www.ebike-holiday.com.

Nejvyšší počet certifikovaných dobíjecích míst je samozřejmě kolem nejfrekventovanějších cyklostezek: v Jihomoravském kraji je 123 dobíjecích míst, ve Středočeském kraji 78, v Jihočeském pak můžete dobít na 75 místech. Naopak nejméně jich je kupodivu v Praze - pouze tři.

„Ne vždy je dobíjení na těchto místech bezplatné, tuto možnost necháváme na vůli provozovatelů. Většinou ale poskytovatelé vnímají tuto službu jako konkurenční výhodu,” doplnila Bäuchelová.

Nabít v autě nebo z batohu

Pokud s sebou berete e-kolo na dovolenou karavanem, máte další možnosti, jak dobíjet baterii.

Prodejci elektrokol už přišli s nabíječkami do auta. Jde o malé krabičky o hmotnosti kolem sedmi set gramů, které pořídíte zpravidla do dvou tisíc korun. Počítejte ale s tím, že bude potřeba dokoupit i kabely s konektory odpovídajícími vaší baterii. S autem se nabíječka propojuje přes zapalování.

„Při nabíjení z auta je třeba pamatovat na dvě věci: může zabrat delší dobu, než když nabíjíte z elektrické sítě, a motor vozidla by měl při nabíjení běžet, aby se nestalo, že vám vybije autobaterii,” upozornil Štěpán Pleskač z Apache.

Pokud nechcete znečišťovat ovzduší a nechávat motor běžet naprázdno, máte ještě jednu možnost: pořídit rychlonabíječku, kterou s sebou snadno přenesete v batohu.

50 českých krás - Házmburk

Dobu nabíjení elektrokola zkrátíte až o šedesát procent, aniž by to mělo vliv na baterii. Ty novější s vyšší kapacitou pak nabijete vyšším proudem do dvou hodin. I rychlonabíječka váží jen něco kolem sedmi set gramů, takže se vám v batohu příliš nepronese. A ceny jsou podobné jako u standardních nabíječek v závislosti na značce.

Třetí možností, jak vašemu e-kolu dodat v terénu šťávu, je takzvaný power-box. Ten dokonce zvládne nabít až čtyři baterie najednou. Stojí ale více peněz, cena kvalitního power-boxu se blíží třiceti tisícům korun. Zařízení se tedy hodí spíše pro poskytovatele dobíjecích služeb, odpočívárny, restaurace a podobně. K power-boxu je navíc potřeba propojovací nabíjecí kabel přímo pro konkrétní typy baterií.

TEST: Kolik kilometrů ujedete na elektrokole a kolik na tom klasickém:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Baterii nešťavte do mrtva

Aby vám baterie u elektrokola vydržela v dobré kondici co nejdéle, nabíjejte ji po každé jízdě bez ohledu na to, jakou vzdálenost jste ujeli nebo nakolik je baterie vybitá. Po dlouhé letní projížďce v horku nechejte před zapojením do nabíječky baterii nejprve zchladnout, postačí přibližně půlhodinka.

Elektrokola na iDNES.cz

„Prakticky každá baterie má dnes už LED indikaci úrovně nabití. Především je důležité, aby se baterie úplně nevybila, protože potom dochází k vnitřnímu odpojení článků od výstupních konektorů a následně již nelze baterii standardním způsobem nabít. To je jedna z ochranných funkcí vnitřní řídící desky BMS,“ vysvětlil servisní technik Apache Bicycles Lukáš Mach.

Zbytková kapacita baterie by teoreticky neměla klesnout pod dvacet procent. Elektrocyklisté by si tedy měli hodnoty hlídat a jakmile jsou na čtvrtině, měli by nechat baterii znovu dobít alespoň na šedesát procent.

Obecně platí doporučení nesnažit se z baterie vyždímat maximum, tedy nevybíjet ji úplně, ale také naopak - nenechávat ji na nabíječce zbytečně dlouho.

Baterii také občas projeďte. Zní to možná jako paradox, ale nepoužívaná baterie stárne rychleji. Nejhůře jsou na tom pak baterie, které necháte odstavené s malou kapacitou po dlouhou dobu.

Počet dobíjecích míst v jednotlivých krajích
Jihomoravský 123
Středočeský 78
Jihočeský75
Ústecký64
Vysočina 51
Královéhradecký 51
Zlínský 39
Pardubický 28
Olomoucký28
Moravskoslezský 24
Plzeňský 23
Liberecký 22
Karlovarský 13
Hl. m. Praha3
  • Nejčtenější

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Pěšky až do nebe. Resort chystá visutou lávku, jednu z nejdelších na světě

Premium Před deseti lety byla Dolní Morava zapomenutou vískou na kraji světa uprostřed nedotčené přírody. Teď je z ní jedno z...

Bezpečná exotika v této zvláštní době. Užijte si zimní dovolenou v Karibiku

V aktuální situaci, kdy restrikce proti čínskému koronaviru komplikují život na všech frontách, mají cestovatelé těžkou...

Vejčitá rozhledna vzbudila debatu, zda v Jizerských horách přistálo UFO

Ošklivá, nadčasová. Zajímavá, příšerná. Zbytečné monstrum, parádní počin. Takhle protichůdně komentují lidé novou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jízda na kole jižní Moravou, která masový turismus naštěstí nezajímá

Po nějaké době jsem zatoužil na kole vyrazit do některé naší pozapomenuté oblasti. Do míst, kde budu jíst v obyčejných...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Nenechte se mýlit, cyklistické putování po Olomouci stojí za to

Hanácká metropole nebude asi první místo, na které si člověk vzpomene, když si začne plánovat výlet na kole. A je to...

Bunkry, lázně a krásné výhledy. Otestujte si parádní výlet v okolí Náchoda

I když to ještě v květnu nevypadalo moc nadějně, i letos se podíváme v rámci Cyklotoulek za hranice. Jako ideální místo...

Už mi z toho hrabalo. Ale Česko a Slovensko jsem objel za necelých osm dní

Obkroužil jsem naši republiku na kole za čtyři dny v čase pod sto hodin. Masakr s názvem Race Around Czechia And...

Náročný výlet pro milovníky samoty. Přejeďte si Český les na kole

Přibližně osmdesát kilometrů dlouhý masiv Českého lesa tvoří přirozenou hranici mezi Českou kotlinou a Bavorskem. Jedná...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...