6 Když budu v zimě jezdit
Pokud se chystáte své elektrokolo občas projet i v zimě, počítejte s tím, že se specifika jízdy změní. Mráz a nízké teploty dávají baterii venku zabrat, takže se připravte na pokles celkového dojezdu elektrokola. Je to dáno vnitřním principem získávání energie z jednotlivých článků
„Pokud vyjedeme se studenou baterií, musíme počítat s tím, že její kapacita se může snížit až o třicet procent. Toho se však lze vyvarovat, vyjedeme-li s baterií, která není prochladnutá,” doplňuje Lukáš Mach.
Li-Ion, nebo Li-PolV současné době se u elektrokol z 90 procent používají lithium-iontové (Li-Ion) články. Ve zbytku elektrokol pak narazíte na lithium-polymerové články (Li-Pol). Rozdíl je především ve tvaru, kdy Li-Pol baterie nejsou kvůli své placatosti pro výrobce elektrokol úplně vhodné. Každá baterie v elektrokolech je vybavena systémem BMS (Battery Management System). Úroveň zpracování této BMS desky je jedním z kritérií, která určují, spolu s kvalitou provedení jednotlivých článků, kvalitu baterie. Pozor, ne všechna elektrokola mají tento ochranný a řídící prvek správně zpracovaný. U těch levnějších často chybí. „Obecně platí doporučení nesnažit se z baterie vyždímat maximum a také nenechávat ji na nabíječce týdny, to je pro životnost baterie podstatné,“ uvedl Štěpán Pleskač. |
Každopádně platí, že baterii typu Li-Ion lze používat i při teplotách pod bodem mrazu. Pokud jste ji však nechali v teplotách pod nulou, je nutné ji před dobíjením nechat trochu zahřát v plusových teplotách. Někteří výrobci už elektrocyklistům nabízejí neoprenové kryty. „Oblečky“, které baterii izolují od chladného prostředí.
„Pro Li-Ion baterie obecně platí zásada, že těmto bateriím víc škodí používání při vysokých teplotách, proto se spíše doporučuje baterie chránit před dlouhodobým působením přímého slunečního záření. I s ohledem na to, že většina plastových krytů baterie je vyráběna z černého polymeru, který sluneční záření pohlcuje a ohřívá tak baterii,“ dodal Mach.