Jak vybrat své první elektrokolo: přemýšlejte o terénu i o typu motoru

  • 195
Část cyklistů i laiků jim spílá: elektrokola jsou jen pro důchodce. Člověk se na nich prý jen veze a hledá, kde by dobil baterii. To je ale nesmysl. Bez šlapání se prostě nejede. Jaké kolo si vybrat, aby přineslo maximální požitek z jízdy? Připravili jsme manuál pro začínající elektrocyklisty.
elektrokola

Prodeje elektrokol stále stoupají. A začíná to jednoduše: typický zákazník je muž, který nejdříve koupí elektrokolo partnerce. Poté zjistí jeho výhody a za nějakou dobu si jde koupit elektrokolo pro sebe. Rozhodně to nejsou vozítka pro líné, obézní nebo staré. Naopak, cyklistům jen pomáhají a posouvají limity vyjížďky - prodlouží dojezd a místo tvrdé dřiny umožní vnímat zážitky z jízdy. A bez šlapání to zkrátka nejde.

Elektrokolo v paragrafech

Abychom elektrokolo mohli nazývat elektrokolem, jmenovitý výkon pohonné jednotky nesmí překročit 250 W a celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální rychlost elektrokola s asistencí motoru smí činit nanejvýše 25 km/h. Po dosažení této rychlosti se motor automaticky vypne a jezdec pokračuje dál jako na kterémkoliv jiném jízdním kole.
Na každé elektrokolo, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě EN 15194-1, se z hlediska zákona o provozu na pozemních komunikacích pohlíží jako na běžné jízdní kolo. Pro jízdu na takovém elektrokole není potřeba řidičské oprávnění, lze s ním jezdit bez obav po cyklostezkách, silnicích a cyklotrasách. V případě, že elektrokolo nesplňuje tuto normu, není možné jej používat na pozemních komunikacích ani označených cyklostezkách.

Stejně jako kola, se i elektrokola dělí na horská, krosová, trekingová, městská a skládací. Liší se umístění motoru i dojezd a kapacita... a samozřejmě cena. Na co se tedy zaměřit při výběru prvního elektrokola? Jaké kolo si vybrat a pod jakou cenu už raději nejít? Redakce iDNES.cz pro vás připravila manuál, který vám pomůže se v obchodě s elektrokoly zorientovat.

Elektrokolo není nic jiného než klasické kolo doplněné o motor, baterii a řídicí jednotku. Aby se ale v Česku dalo považovat za jízdní kolo a mohli jste s ním legálně vyrazit na silnice a označené cyklostezky, musí být kalibrováno pro provoz na českých silnicích a cyklistům pomáhat jen do rychlosti pětadvacet kilometrů v hodině. Pak už šlapete sami a jedete opět jen z vlastních sil.

„Elektrokolo bez vašeho přičinění samo nejede, ale usnadní výjezdy do prudkých kopců a protáhne vzdálenost, do které vyjížďku plánujete. Že je to jízda bez práce, je mýtus,“ říká na úvod odborník na elektrokola Mirek Menšík ze specializované prodejny elektrokol GIVE.cz.

27. srpna 2018

1. Typ elektrokola

elektrokola

Než do obchodu vyrazíte, nejprve si ujasněte, v jakém terénu budete s elektrokolem převážně jezdit. Podle toho se pak zaměříte na typ elektrokola, tedy na horské, krosové, trekingové nebo třeba městské. Pokud vám elektrokolo bude sloužit jen jako přibližovadlo do krámku za rohem, možná postačí skládačka. Jestli s ním plánujete dobrodružství po lesních a nezpevněných cestách, pravděpodobně sáhnete po horském nebo krosovém kole, protože na městském nebo trekovém byste se na kořenech stromů pěkně natrápili.

Horská elektrokola jsou ta nejmasivnější s nejsilnějšími pneumatikami. Mohou být buď celoodpružená nebo s pevným rámem bez zadního odpružení. „Jsou určena do náročnějšího terénu, ale volí je řada lidí i pro rekreační jízdu. Jsou komfortní a univerzální pro různorodý terén,“ upřesňuje Mirek Menšík. Horská kola se aktuálně nabízejí s velikostí kol 27,5 palce, ta jsou lepší pro menší postavy. Mají lepší ovladatelnost a kolo je obratnější, a 29 palců. Takové kolo zase lépe překonává překážky a je ideální pro vyšší postavy.

Krosová elektrokola mají přední odpruženou vidlici a 28palcová kola. Jsou určena do lehčího terénu, ale také na silnice a cyklostezky. Pro českého rekreačního cyklistu jsou velice dobrou volbou. „Proti horským kolům mají ta krosová tenčí plášť, většinou s hrubším vzorkem než elektrokola trekingová (viz níže). Dají se vybavit blatníky, stojánkem, nosičem a dalším příslušenstvím,“ doplnil Menšík.

Trekingová elektrokola mají většinou přední odpruženou vidlici a 28palcová kola. Jsou určena spíše na silnice a zpevněné cesty, cyklostezky. Už v základu jsou vybavena blatníky, nosičem, stojánkem a osvětlením.

Městská elektrokola mají nízký nástup. Tedy hodí se do ulic měst či na cyklostezky a jsou vhodná i pro starší uživatele nebo lidi s nějakým hendikepem, například po operací kyčlí. Většinou jezdí na 26 nebo 28palcových kolech a sedí se na nich hodně vzpřímeně. Už v základu bývají vybavena blatníky, nosičem, stojánkem a osvětlením.

Skládací elektrokola: jejich hlavní výhodou je možnost snadného složení, takže je pohodlně naložíte do auta a převezete například na dovolenou nebo na chalupu. Ráno si na něm pak zajedete třeba pro rohlíky. Skládací elektrokola mají většinou malá kola o průměru 20 palců a primárně se nehodí na delší výlety, ale slouží spíš jako přibližovadlo, protože nenabízí komfort jako kola předchozích typů.

2. Typ elektromotoru

elektrokola

Ano, i nad tím, kde je uložen elektromotor a jaký je to typ, je nutné se při koupi nového elektrokola zamyslet. Dražší kola mají středový motor, který přináší jezdci mnoho výhod. Motor je uprostřed těžiště, takže kolo je lépe vyváženo. „Navíc zaručí tišší chod, přirozenější pocit z jízdy a nabízí delší dojezd,“ upozornil Mirek Menšík ze specializované prodejny elektrokol GIVE.cz

Elektrokola se středovým motorem nabízejí delší dojezd, lepší vyvážení kola, přirozenější pocit z jízdy. Díky torznímu (silovému) snímači, kterým je většina středovým motorů vybavena, bere elektromotor při výpomoci ohled i na intenzitu, jakou se jezdec opře do pedálů. Zároveň motor při zvolené výpomoci zabírá a pomáhá hned v okamžiku, kdy se jezdec opře do pedálů. Středový motor také snese mnohem větší zatížení - zvládne proto lépe náročnější terény, větší kopce nebo těžší jezdce. „Kvalitní elektrokola se středovým elektromotorem značky Bafang se dají pořídit již od čtyřiceti tisíc korun, renomované značky motorů jako například Yamaha nebo Bosch se dají pořídit od padesáti až šedesáti tisíc korun,“ dodal specialista.

„Pozor, ne všechny středové motory ale torzní snímač mají. Příliš levná kola, většinou asijské produkce, torzní snímač nemívají a vytrácí se tak většina prezentovaných výhod středového motoru,“ vysvětlil Menšík.

Elektrokola s nábojovým motorem mají motor umístěný v náboji kola, nejčastěji v zadním kole. Nábojové motory nemají torzní snímač a fungují tak, že si uživatel pouze volí stupeň výpomoci a v rámci každého stupně mu konstantní síla pomáhá při šlapání. Čím vyšší stupeň výpomoci jezdec zvolí, tím vyšší konstantní síla motoru mu při jízdě pomáhá.

„Nábojový motor ale nemá jak poznat, jak se jezdec zrovna opírá do pedálů a zda potřebuje zrovna méně nebo více výpomoci. U takových motorů je navíc potřeba udělat alespoň půl až jedno otočení šlapadel, než motor zabere,“ doplnil Menšík. Kvalitní elektrokola s nábojovým motorem pořídíte v cenovém rozmezí pětadvacet až čtyřicet tisíc korun.

3. A co baterie?

elektrokola

Nejčastější otázky laiků směřují k bateriím: Jakou má životnost? Jak často musím nabíjet, jak dlouho to trvá? A co ovlivňuje můj dojezd s elektromotorem? Pokud máte vybraný typ elektrokola a máte jasno o typu elektromotoru, je na řadě prozkoumat baterii. 

U většiny elektrokol je baterie k elektrokolu již daná, tedy nejde si ji volit. Nicméně často je určitý model elektrokola nabízený se standardní baterií, například 13 Ah nebo 14,5 Ah, a zároveň v druhém provedení se silnější baterií 16 Ah nebo 17,5 Ah. Někteří výrobci také uvádí kapacitu baterie v hodnotách až 20 Ah, nenechte se však uhnat na příliš vysoké číslo. 

„Kapacitu 20 Ah dosahují velké a těžké baterie, které obsahují vysokokapacitní články s nízkými vybíjecími proudy. A ty nejsou pro elektrokola zrovna vhodné,“ popsal Štěpán Pleskač z Apache bicycles.

Kvalitu baterií s vysokokapacitními články poznáme v prvním prudkém výjezdu. „Takové elektrokolo nemá dostatek výkonu a baterie se při přetížení z bezpečnostních důvodů odpojí. Takže se většinou stane, že jezdec zůstane bezmocně stát přímo uprostřed stoupání,“ dodal Pleskač.

Dojezd elektrokola je důležitý pro většinu zákazníků, neovlivní jej však jen kapacita baterie a její aktuální nabití. Na to, jak daleko na svém elektrokole dojedete, má vliv i vaše hmotnost, náročnost terénu, kam vyrazíte, typ elektromotoru, zvolený stupeň výpomoci, tlak v pneumatikách elektrokola nebo třeba venkovní teplota. V chladném počasí dojezd elektrokola klesá.

Pozor na megavýkon

Někteří prodejci nabízí zákazníkům nelegální navýšení výkonu, tzv. čipování. Nenechte se zlákat. Pokud se totiž uživateli stane na takovém kole dopravní nehoda, většinou je brán za viníka automaticky on.

„Výrobci tento údaj občas využívají a udávají vysoké dojezdy, které jsou ale reálné pouze za ideálních podmínek. Tedy pouze na rovině, za ideálního počasí bez větru, se zařazeným nejnižším režimem asistence a s jezdcem o nízké hmotnosti. Reálný dojezd kola počítejte tak v polovině toho udávaného, což je většinou okolo 120 kilometrů,“ doplnil Pleskač.

Jak dlouho vám vydrží baterie? Pokud se o ni správně staráte, tak i deset let. Je potřeba ji správně nabíjet i skladovat a nejezdit na elektrokole vždy jen na nejvyšší stupeň výpomoci, ale občas také šlápnout do pedálu trochu více a vzít si něco z vlastních sil. Baterii byste měli nabíjet nejlépe průběžně, tedy klidně po každé jízdě na elektrokole. „Při dlouhodobějším skladování je doporučeno baterii uchovávat v optimální teplotě asi deset až dvacet stupňů Celsia a nabitou zhruba na padesát procent,“ dodal Menšík.

Jak dlouho se baterie do elektrokola nabíjí? Většina v rozmezí tří až osmi hodin, záleží na síle nabíječky. „U elektrokol s pohonem Yamaha nebo Bosch je většinou k dispozici 4A nabíječka, se kterou je baterie plně nabitá za tři hodiny,“ počítá specialista.

4. Hmotnost a cena

elektrokola

Pokud patříte mezi menší a drobnější jezdce, bude vás kromě velikosti kola zajímat také jeho hmotnost. A přiznejme si, s baterií a elektromotorem už nejde o lehkou „favoritku“, ale kolo se může pěkně pronést. Uživatelé elektrokol jeho hmotnost pocítí například při vybití baterie a nutnosti dojet do cíle jen vlastními silami, ale také v momentě, kdy kolo přenáší například po schodech do sklepa nebo je cpou do výtahu.

„Pod dvacet kilogramů váží v případě elektrokol jen pár karbonových modelů, hmotnost elektrokol se pohybuje zpravidla od dvaceti do pětadvaceti kilogramů. Přičemž nejtěžší jsou městská kola, pak horská a nakonec krosová,“ srovnává Mirek Menšík ze specializované prodejny elektrokol.

Pokud někdo touží po kole, ale má omezený rozpočet, bude zvažovat i ceny, které rozhodně nejsou zanedbatelné. Nejlevnější elektrokola od renomovaných výrobců se dají pořídit již za ceny kolem pětadvaceti tisíc korun, nejdražší jsou pak celoodpružená horská elektrokola vybavená motorem některé z prestižních značek typu Bosch nebo Yamaha. Ty se pak pohybují i v cenách nad sto tisíc korun.

V supermarketech elektrokolo nekupujte

Před nákupem raději zvažte, zda na elektrokolo nešetřit trochu déle. Nejlevnější modely nebudou podávat takový výkon, jaký byste si přáli, a brzy byste mohli nákupu litovat.

„Pozor na elektrokola neznámých značek většinou asijské produkce. U těch se při výrobě šetří nejen na komponentech a motoru, ale především na kapacitě baterie,“ upozornil Menšík. 

„Snaha ušetřit při nákupu elektrokola tak vede paradoxně k opačnému efektu, kdy po pár vyjížďkách a poté, co dojde baterie a s ní i výpomoc hned v prvním nebo druhém kopci, nezbývá než koupit elektrokolo již s kvalitní a dostatečně silnou baterií,“ doplnil. S elektrokolem se silnou a kvalitní baterií pak můžete zvládnout bez problému i stokilometrový výlet.

Nejlepším místem, kde vám s výběrem vašeho nového elektrokola pomůžou, jsou speciální cyklistické prodejny, které se jejich prodejem zabývají alespoň několik let. „Prodejci, kteří prodávají elektrokola, protože se momentálně jedná o dobrý obchodní artikl, vám rozhodně neporadí tak dobře jako specialista,“ upozornil Štěpán Pleskač z Apache bycicles. 

Podstatná je také dostupnost náhradních dílů a pozáruční servis. Zvlášť proto je lepší vyvarovat se nákupu elektrokola v supermarketech a u jiných neodborných prodejců.

Výrobce bez zkušeností a dostatečného servisního zázemí nemusí být schopen v případě problémů pomoci. Na první pohled výhodný nákup se rázem může změnit v noční můru.

Komponenty elektrokola

  • Elektromotor – bezkartáčový motor složený z rotoru a cívek. Motor může být umístěn buď ve středu (středový motor) nebo v náboji (zadním, nebo předním). Motor je prakticky bezúdržbový, kromě mazání ložisek, což ale není práce pro uživatele kola.
  • Baterie – v dnešní době se už v 99 procentech používají tzv. Li-ion baterie s kapacitou od 8 do 17 Ah. V současné době existuje pět hlavních výrobců článků do baterií: Panasonic, Samsung, Sanyo, LG a Sony. Baterie je složená z článků a tzv. BMS (battery management systém) desky – ta řídí nabíjení a vybíjení baterie. Díky ní se baterie nabíjí a vybíjí efektivně a déle vydrží. Zároveň baterii chrání před podbitím atd.
    Baterie se dají rozdělit podle jejich uložení – rámové, nosičové, za sedlovou trubku atd. Dnešní baterie mají životnost cca 600 nabíjecích cyklů nebo přibližně sedm let. Baterii pak můžete snadno nechat repasovat (vyměnit články za nové). U repase se dá zvýšit i kapacita baterie.
  • Řídicí jednotka – vedou do ní kabely ze všech částí elektrokola. Je to takový mini počítač, který řídí celý chod kola.
  • Ovladač a displej – mnohdy jsou sloučené v jednom zařízení, slouží k ovládání elektrokola – nastavení výpomoci, zapnutí/vypnutí světel a ovládání pomoci při chůzi.
  • PAS sensor (otáčkový sensor) – slouží k tomu, aby řídicí jednotka poznala, že uživatel šlape, a tím pádem má zapnout elektromotor. U středových motorů je integrovaný v motoru a většinou doplněný o torzní senzor, u nábojových je umístěný na klikách.
  • Speed sensor – slouží k tomu, aby řídicí jednotka věděla, jak rychle kolo jede. Jakmile dosáhnete rychlosti 25 km/h, senzor elektromotor vypne.
  • Senzor brzd – používá se pouze u mechanických klasických nebo mechanických kotoučových brzd. Slouží k vypnutí elektromotoru v momentě, kdy člověk začne brzdit.
  • Nabíječka – mohou být buď 2A nebo 4A ( Bosch má již i 6A, Haibike bude mít i 10A).
elektrokola
elektrokola
elektrokola

Zdroj: GIVE.cz