2. Typ elektromotoru
Ano, i nad tím, kde je uložen elektromotor a jaký je to typ, je nutné se při koupi nového elektrokola zamyslet. Dražší kola mají středový motor, který přináší jezdci mnoho výhod. Motor je uprostřed těžiště, takže kolo je lépe vyváženo. „Navíc zaručí tišší chod, přirozenější pocit z jízdy a nabízí delší dojezd,“ upozornil Mirek Menšík ze specializované prodejny elektrokol GIVE.cz
Elektrokola se středovým motorem nabízejí delší dojezd, lepší vyvážení kola, přirozenější pocit z jízdy. Díky torznímu (silovému) snímači, kterým je většina středovým motorů vybavena, bere elektromotor při výpomoci ohled i na intenzitu, jakou se jezdec opře do pedálů. Zároveň motor při zvolené výpomoci zabírá a pomáhá hned v okamžiku, kdy se jezdec opře do pedálů. Středový motor také snese mnohem větší zatížení - zvládne proto lépe náročnější terény, větší kopce nebo těžší jezdce. „Kvalitní elektrokola se středovým elektromotorem značky Bafang se dají pořídit již od čtyřiceti tisíc korun, renomované značky motorů jako například Yamaha nebo Bosch se dají pořídit od padesáti až šedesáti tisíc korun,“ dodal specialista.
„Pozor, ne všechny středové motory ale torzní snímač mají. Příliš levná kola, většinou asijské produkce, torzní snímač nemívají a vytrácí se tak většina prezentovaných výhod středového motoru,“ vysvětlil Menšík.
Elektrokola s nábojovým motorem mají motor umístěný v náboji kola, nejčastěji v zadním kole. Nábojové motory nemají torzní snímač a fungují tak, že si uživatel pouze volí stupeň výpomoci a v rámci každého stupně mu konstantní síla pomáhá při šlapání. Čím vyšší stupeň výpomoci jezdec zvolí, tím vyšší konstantní síla motoru mu při jízdě pomáhá.
„Nábojový motor ale nemá jak poznat, jak se jezdec zrovna opírá do pedálů a zda potřebuje zrovna méně nebo více výpomoci. U takových motorů je navíc potřeba udělat alespoň půl až jedno otočení šlapadel, než motor zabere,“ doplnil Menšík. Kvalitní elektrokola s nábojovým motorem pořídíte v cenovém rozmezí pětadvacet až čtyřicet tisíc korun.