Opuštěná krása Krušných hor, která turistům uniká. Nové Hamry na kole

  8:00aktualizováno  8:00
Zavedeme vás do míst, kde v minulosti žily tisíce lidí a kde dnes málem nepotkáte živáčka. Projedeme se po zapomenutých zákoutích Krušných hor, jejichž hlavní devizou je i přes bohatou historii hlavně klid a samota.

Z bývalé továrny jsou dnes jen ruiny. | foto: Pavel Kozubekpro iDNES.cz

Jako odrazový můstek pro dnešní cyklotoulky nám poslouží nevelká krušnohorská obec nesoucí název Nové Hamry. Městečko je tak trošku neprávem přehlíženo coby turistická destinace a je to velká škoda.

Fotogalerie

V zimě tady funguje několik vleků, jsou tu nádherné běžkařské stopy a ideální místo je to i pro cyklisty, protože do Hamrů se vracíte vždycky z kopce. Vyrážet se dá doslova na všechny strany, a jelikož ubytování zde pořídíte za hubičku, tak není nad čím váhat. Místní si navíc každého turistu doslova předcházejí, takže se tu návštěvník cítí jako v bavlnce.

I čistá říčka může zašpinit

Z Nových Hamrů vyrazíme proti proudu říčky Rolavy směrem na severovýchod do obce Přebuz. Rolava je zpočátku velice neklidná a působí jako pravá dravá horská říčka, ale po pár kilometrech se zklidní a začne nádherně meandrovat.

Rolava je na počátku dravá horská říčka, ale po pár kilometrech začne nádherně...

Voda je tajemně hnědá, ale přitom až nepřirozeně čistá a krásné louky v jejím okolí dotvářejí nádhernou letní atmosféru, která pocestného přímo vybízí k vykoupání. Bohužel je voda sice nádherně čistá, ale obsahuje zbytky železitých rud, které po osušení zanechají na člověku tenký hnědý film. Sice je neškodný, ale rozhodně není příjemný.

Z Chaloupek zbyla jen chaloupka

Podél říčky Rolavy dorazíme po čtyřech kilometrech na křižovatku Chaloupky. Dříve tu stávala stejnojmenná vesnice, bohužel ale dopadla jako většina ostatních vesnic nacházejících se příliš blízko státní hranice. Prostě zanikla.

Na křižovatce tak stojí jediná stavba, hezký dřevěný srub sloužící návštěvníkům k ochraně před nepříznivými vlivy počasí. Ale je tu nádherný výhled do okolí. Největší kouzlo Krušných Hor spočívá v jejich opuštěnosti a právě tady je to nádherně vidět.

Největší kouzlo Krušných Hor spočívá v jejich opuštěnosti.

Pokračujeme dalších pět kilometrů podél říčky na Přebuz. Do vesnice není třeba zajíždět, pokud se tedy nechcete občerstvit.

Kouzelné výhledy

Z křižovatky pod Přebuzí se vydáme na Jelení, vyjedeme nevelký kopec a narazíme na místo, který opět nabízí královský výhled do krajiny a který navozuje neodbytnou otázku, proč je tu tak málo lidí.

Národní přírodní rezervace Rolavská vrchoviště

Z místa s úžasným výhledem je to na Jelení ještě 4,5 kilometru, ovšem i na tak krátkém úseku vás čeká spousta zajímavostí. Tou první je Národní přírodní rezervace Rolavská vrchoviště, která získala ochranu díky velmi zachovalému komplexu horských rašelinišť, podmáčených smrčin a borovic s jejich typickou flórou a faunou. Ale pozor, v oblasti se skrývá řada jezírek a bažin, takže prohlídka nemusí být úplně bezpečná.

Mýty a pověsti

Jen kousek od Rolavského vrchoviště se nacházejí trosky bývalého zajateckého tábora, opředeného mnoha mýty a pověstmi. Pravda je taková, že zde za války Němci vybudovali továrnu na zpracování cínu a protože to nebyla rozhodně příjemná práce, tak na ni využívali převážně zajatce a totálně nasazené.

Z bývalé továrny jsou dnes jen ruiny.

Během války se tu vystřídalo zhruba dva tisíce pracovníků, kteří neměli díky opravdu krutým podmínkám na růžích ustláno. Dnes tu můžeme spatřit už jen ruiny úpravny rudy a základy zajateckého tábora. Obojí se nachází v lese těsně za Rolavským vrchovištěm a z cesty není nic vidět, ale za připomenutí nedávné historie návštěva těchto míst nepochybně stojí.

Jde to i bez Michelinských hvězdiček

Naše další zastávka bude o poznání příjemnější, z míst bývalého zajateckého tábora sjedeme dolů do údolí do obce Jelení. I tady se samozřejmě podepsal minulý režim v kombinaci s polohou těsně u hranic, takže z vesnice, kde před válkou žilo i dva tisíce obyvatel, zůstaly prakticky čtyři domy.

Cyklotoulky

Článek vznikl ve spolupráci s autory pořadu Cyklotoulky, který můžete sledovat v sobotní dopolední premiéře na ČT SPORT a na www.i-cyklotoulky.cz

Jeden z nich dnes funguje jako penzion a restaurace. V hospodě vidí i dobová fotografie Jelení, takže návštěvník může porovnat minulost se současností. Co se týče množství domů a společenského života vůbec, tak vítězí jednoznačně minulost. Současnost je zastoupená pouze místním hostinským, který se rozhodl, že se stane "mistrem světa" ve vaření segedínského guláše a podle toho jeho guláš i chutná. Upřímně si myslím, že lepší jinde v Čechách nekoupíte.

Široký výběr

Z Jelení je to zpět do Nových Hamrů devět kilometrů a můžete jet buď lesem přes Chaloupky, nebo po silnici. Cesta po silnici je samozřejmě jednodušší, ta lesem zase mnohem hezčí.

Z křižovatky nad Přebuzí je královský výhled do krajiny.

Z Nových Hamrů pak můžete vyrazit třeba na Boží Dar, nejkrásnější horské městečko u nás. Nebo můžete navštívit Parnink a Abertamy, kde vyrostlo minulý rok druhé největší horské středisko Krušných hor s možností využití lanovky i pro kola.

Možností na velice dobrý výlet je tu opravdu hodně, tou největší devizou zdejších hor je přitom nedostatek turistů. Časem se to určitě změní, proto neváhejte a navštivte Krušné Hory co nejdříve.

Podrobné informace

Délka trasy: 25 km
Čas jízdy: 2 hodiny
Nastoupáno: 500 m
Náročnost:
Tip na ubytování: Hotel Schwarz – Nové Hamry
Tip na stravování: Penzion Jelení
Doporučené kolo: horské, trekingové
Cesty: polní, šotolinové

Autoři:
  • Nejčtenější

Tajemství Sovích hor. Tady nacisti údajně vyráběli létající talíře

Hory na sever od Náchoda jsou už dlouho v hledáčku vojenských expertů z řady zemí. Ale cesta sem je hodně zajímavá i...

Megalomanská Dubaj roste budoucnosti navzdory. Identitu však stále hledá

Dubaj je město jednadvacátého století. Během několika desetiletí se z malé osady v poušti stala hypermoderní...

VIDEO: Tak to bylo těsné. Loď Braemar zdolala Korintský průplav

Je to doposud největší a nejdelší loď, která touto uměle vytvořenou úžinou proplula. A moc prostoru přitom neměla....

Nejtěžší trek světa pokračuje. Snowman nás vede do liduprázdného Himálaje

Mezi vyznavači trekkingu má Snowman trek legendární pověst nejtěžší světové túry. Na téměř měsíc dlouhé trase...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Tisíciletou vodu zkrotí nový přeliv. Úpravy Orlíku budou stát 1,5 miliardy

Před týdnem šest, nyní už sedm metrů vody chybí do loňské úrovně hladiny v orlické vodní nádrži. Od roku 2015, kdy...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Hrady, rybníky, kopce i letiště. Vyzkoušejte nenáročný okruh Máchovým krajem

Chráněná krajinná oblast Kokořínsko – Máchův kraj sestává ze dvou oddělených oblastí. Její mladší část, Máchův kraj,...

Jak uložit elektrokolo k zimnímu spánku: baterie na 50 a pozor na mráz

Blíží se poslední dny letošní cyklistické sezony a čerství majitelé elektrokol musí svůj stroj správně zazimovat. Je...

Japonskem na kole: bolí nás zadky, ale Japoncům se klaníme. Zaslouží si to

Propocené spacáky, zvlhlé brašny, spálená kůže a unavené svaly. První etapa naší výpravy se chýlí ke konci. V Japonsku...

Velký traverz Slovenskem. Na kole od Tater až k Dunaji to trvalo čtyři dny

Členitý terén, různorodé krajiny a silnice s nevelkým provozem: to byla naše hlavní kritéria při plánování „slovenské...

Najdete na iDNES.cz