Pondělí 10. května 2021, svátek má Blažena
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 10. května 2021 Blažena

Česká Kanada na kole. Malebná příroda, hrady, rozhledna i koupání

Tenhle cyklovýlet v České Kanadě patří k nejhezčím u nás. Vydejte se s námi na kole na trasu dlouhou 47 km, na které navštívíme zámek Malá Hluboká, vystoupáme na jednu z nejnovějších rozhleden u nás, vykoupeme se v čistém rybníku Zvůle a zavítáme na hrad Landštejn.

Pohled z hradu Landštejn | foto: Jan Hocek, pro iDNES.cz

Kraj trojmezí, kde se dotýkají Čechy, Morava a Rakousko, láká svou prostou krásou a odlehlostí od velkoměst. Pomyslné centrum oblasti tvoří malebné Slavonice, městečko, jehož náměstí s renesančními domy směle konkuruje mnohem slavnější a větší Telči. Tady se potkává Morava s Čechami: ač Slavonice leží na historickém území Moravy, katastrálně leží v kraji Jihočeském. Na východ odtud se krajina pomalu sklání k údolí Dyje, na opačnou stranu se zdvihají pohraniční hvozdy České Kanady.

Kolo je v tomto kraji ideálním dopravním prostředkem. Kopce tu nejsou příliš prudké a z doby totality zůstala v pohraničních lesích hustá síť asfaltových cest, po kterých dnes smí jezdit jen cyklisté. Námi zvolenou trasu doporučujeme absolvovat proti směru hodinových ručiček, jinak pojedete celý den obtěžkáni nakoupenou keramikou z Maříže…

Trojmezný kámen u vrcholu Čihadlo - zde se sbíhají hranice Rakouska, Čech a...

Trojmezný kámen u vrcholu Čihadlo - zde se sbíhají hranice Rakouska, Čech a Moravy.

Náměstí ve Slavonicích z věže

Spadne Malá Hluboká?

Vyrážíme ze Slavonic severozápadním směrem a po žluté značce vyjedeme ke kostelu Svatý Duch. Cesta je vedena po tzv. Graselově stezce, kterou poznáme podle originálního značení, žluté tečky a bílého písmene G. Tato romantická stezka vede v místech, kde na začátku 19. století loupil a skrýval se obávaný Johann Georg Grasel. Mimochodem, odtud pramení ono označení "grázl" pro darebáky. Graselovy stezky vedou po obou stranách rakousko-české hranice, územím mezi rakouským Raabsem a Kautzenem a mezi českou Novou Bystřicí a Novými Syrovicemi. Tvoří sedm výletních okruhů.

Graselova sluj - upravený převis v nízkém žulovém bloku, který měl v minulosti sloužit jako jedna ze skrýší loupeživé bandy J. G. Grasela.

Naše cesta nás zavede do lesa a po příjemné lesní asfaltce dojedeme k odbočce ke Graselově sluji. Je to asi 250 m po lesní cestičce, která se dá projet na horském kole. Vlastní sluj tvoří jakýsi převis v nízkém žulovém bloku, upravený v malou jeskyni. Sluj měla v minulosti sloužit jako jedna ze skrýší loupeživé bandy J. G. Grasela.

Vrátíme se zpět na cestu a kolem rezervace Velký Troubný dojedeme do Peníkova.Tady můžeme nakouknout k vodní pile ležící pod hrází rybníka a po vedlejší silnici pokračovat do Českého Rudolce.

Cykloturistika

Poznejte krásy České republiky a udělejte něco pro své zdraví. Slevový portál Raketa.cz pro vás připravuje nejnovější nabídky poznávacích zájezdů.

Nenápadná obec ukrývá architektonický skvost, novogotický zámek přestavěný do současné podoby r. 1861, zvaný Malá Hluboká. Podobně jako zámek Hluboká nad Vltavou patří do novogotiky (nebo také tudorovské či anglosaské novogotiky), jeho předlohou byl královský zámek Windsor v Anglii. Bohužel zámek je v absolutně dezolátním stavu, tvoří ho v podstatě jen skelet obvodových zdí a opravit se zatím podařilo jen sousední budovu bývalého správce zámku.

Zámek v Českém Rudolci, přezdívaný též Malá Hluboká

Rozhledna U Jakuba a koupání na Zvůli

Nyní nás čeká asi nejnáročnější stoupání po vedlejší silničce přes Radíkov k Novému Světu. Jakmile se vyhoupneme do sedla na začátku obce Nový Svět a silnice začne klesat, uhneme vpravo na širokou lesní cestu a po 200 m dojedeme k samotě. Tady se dáme doprava, lesem sjedeme k závoře a za ní se dáme vpravo k rozhledně. Tento úsek není značený, ale je to nejrychlejší cesta k nově postavené rozhledně na Havlově hoře.

Rozhledna U Jakuba byla otevřena nedávno,1. července 2013 a svou výškou 40,7 m je prý druhou nejvyšší dřevěnou stavbou v České republice. Ze stavby ve tvaru obří tužky můžeme zhlédnout notnou část České Kanady a krásně je odtud vidět i nejvyšší hora Českomoravské vrchoviny, 837 m vysoká Javořice.

Rozhledna U Jakuba na Havlově hoře u obce Valtínov

Slavonické náměstí

Výjezd na kopec nás zahřál a je na čase zchladit se v nějakém rybníce. Dalším naším cílem je tedy rybník Zvůle: vracíme se do Nového Světa a za ním ležící malebné vísky Terezín. Za Terezínem uhýbáme vpravo na červenou turistickou značku. Po dešti tu bude bláto, ale jinak nás nádherná lesní pěšina dovede až k rybníku Zvůle. Koupání v rašelinné vodě uprostřed lesů nemá široko daleko konkurenci, posedět můžeme v jedné z restaurací, nám se nejvíc líbilo posezení v objektu Sistemo.

Osvěženi se vracíme po hrázi a stoupáme pod vrch Šibeník. Jsme v srdci České Kanady, kterou tvoří lesy a zvlněná krajina protkaná lesními asfaltkami se zákazem vjezdu pro motorová vozidla. U vrchu Vysoký kámen dosahujeme výšky 700 m, což je dnešní maximum a sjíždíme k farmě v Rožnově. Tady najdeme pěknou restauraci, vyžití pro děti a také stádo bizonů.

Rybník Zvůle je skvělý na koupání.

Maříž a dvě keramické dílny

Není Maříž jako Maříž

Nasbíraná výška se teď zúročí: po cyklotrase 1115 "valíme" po lesních asfaltkách na jih směrem k Landštějnu. U hradu necháváme kola a vstupujeme dovnitř. Hrad Landštejn, jak napovídá název, byl od nepaměti pomezní pevností na neklidné česko-rakouské hranici a střežil zemskou stezku do Vitorazska. Dnešní Landštejn je jednou z nejzachovalejších ukázek středověkého pevnostního systému.

Prohlídka areálu hradu je koncipována jako volná exkurze bez průvodce, za dobrého počasí určitě nevynechejte stoupání po dřevěných schodech na kamennou vyhlídkovou věž, z jejíhož ochozu se otvírá nádherné panorama na lesnatou krajinu České Kanady.

Fotogalerie

Sjíždíme do Starého Města pod Landštejnem a přes Dobrohoř stoupáme k trojmezí pod vrchem Čihadlo. Tady se stýkají hranice Čech, Moravy a Rakouska. Trojhranný hraniční kámen je ukryt v lese kousek od lesní cesty, hned vedle turistického rozcestníku a zastřešeného stolku. Nyní si zkontrolujte brzdy, protože odtud do Maříže to je opravdu "fičák"!

V Maříži najdeme hned dvě umělecké dílny, produkující známou veselou pomalovanou keramiku. Když jsme se zorientovali, pochopili jsme, že jde o souboj dvou rozhádaných majitelů, hrnečky však mají obě firmy stejně hezké. Můžete si tu vybrat nepomalovaný kus, ozdobit si ho vlastními vzory a nechat vypálit. Hezká památka na Slavonicko a Českou Kanadu!

Může se hodit

TRASA VÝLETU
Start a cíl: Slavonice
Délka trasy: 47 km na kole.
Náročnost: trasa vede z 80 % po lesních asfaltových cestách nebo po vedlejších silnicích. Částečně po lesních a polních cestách. Celkové převýšení je 750 m.
Vhodné kolo: MTB nebo treking.

UBYTOVÁNÍ

• Info na oficiálním webu města Slavonice ZDE
  • Ubytování "v muzeu" – zajímavostí je možnost ubytování v jednom z nejhezčích domů na slavonickém náměstí s luteránskou modlitebnou, která je vyzdobena barevnými freskami z roku 1568. Více na http://www.evagiordanova.cz

OBČERSTVENÍ NA TRASE

Zvůle, Rožnov, Landštejn, Staré Město pod Landštejnem, Maříž

Autor: pro iDNES.cz

OBRAZEM: Princ Philip uměl královnu Alžbětu II. vždy rozesmát

Britská královna Alžběta II. a její manžel princ Philip (Windsor, 11. dubna...

VIDEO Buckinghamský palác v pátek 9. dubna oznámil úmrtí prince Philipa, kterému bylo 99 let. Manžel...

Zemřel manžel britské královny. Princi Philipovi bylo 99 let

Princ Philip

VIDEO Britská královská rodina a celá Velká Británie truchlí. Ve věku 99 let zemřel princ Philip. Manžel...

Čekat na smrt vlastní matky je bizarní, říká představitel prince Charlese

Josh O'Connor jako princ Charles v seriálu Koruna (2020)

VIDEO Josh O'Connor (30) hraje ve třetí a čtvrté řadě seriálu Koruna prince Charlese. Britský herec se...

Princ George slaví sedmé narozeniny, Kate se pochlubila novými fotkami

Princ George na snímku vévodkyně Kate k jeho 7. narozeninám (22. července 2020)

VIDEO Nejstarší syn prince Williama George slaví 22. července narozeniny. Budoucímu králi je sedm let....

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Princ George, princ Charles, královna Alžběta II. a princ William na portrétu k...

VIDEO Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu...

Plíce planety jsou naruby. Amazonský prales vyrobil víc CO2, než pohltil

Především kvůli požárům a dalším lidským zásahům se převrací přirozené procesy v Amazonském pralese. Alespoň to tvrdí...

Skvělé výlety k vodním hladinám v Česku. Atmosféra těchto jezer vás okouzlí

„Ach, nechoď, nechoď na jezero, zůstaň dnes doma, moje dcero!“ stojí v Erbenovi. Ale to je jenom báseň. Vydat se na...

Německý květinový ráj. Na ostrově Mainau panuje středomořské klima

V německé části Bodamského jezera leží devět ostrovů, přičemž třetím největším je Mainau. Patří šlechtické rodině...

Hory a moře bez turistů? Zajeďte si do Albánie, středomořský stát překvapí

Premium Přirovnání ke šlehačce je opravdu namístě. Mnohdy si ji člověk z nějakých důvodů odříká, ale když zapomene na předsudky...

KVÍZ: Rozhledny, lázně i jeskyně. Znáte zeměpisné rekordy v Česku?

Na rozmanité území, na kterém se nachází Česká republika, můžeme být právem hrdí. Ostatně, naši přírodu srdečně...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

• Další z rubriky

Předjel jsem i sám sebe. Za 24 hodin jsem ale na kole urval 911 kilometrů

On by to byl výkon i za volantem auta, natož za řídítky kola! Ultracyklista Dan Polman vzpomíná, jak před pěti lety na...

Ultrapakárna. Z Prahy na Sněžku to vezmu přes nejvyšší vrcholy všech krajů

Po extrémních bike&hike projektech v alpských zemích přišel čas zkusit něco na domácí půdě. Ale co? Z Prahy na Sněžku?...

Přežít vlastní smrt. Mistrovství světa v ultracyklistice se s nikým nepárá

Glocknerman. Tisíc kilometrů dlouhý závod vedoucí přes čtyři rakouské spolkové země, a především šestnáct poctivých...

Jízda na kole jižní Moravou, která masový turismus naštěstí nezajímá

Po nějaké době jsem zatoužil na kole vyrazit do některé naší pozapomenuté oblasti. Do míst, kde budu jíst v obyčejných...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...