Pondělí 25. října 2021, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. října 2021 Beáta

Je to drahé, ale opravdu to stojí za to. Lyžování ve stínu Matterhornu

Lyžařské středisko Zermatt – Cervinia najdete na hranici mezi Švýcarskem a Itálií, v oblasti bezpočtu čtyřtisícových vrcholů a rozlehlých ledovců. Ve středisku superlativů se lyžuje celoročně a najdete tu mimo jiné nejvyšší stanici lanovky v Evropě. V našem článku se soustředíme na švýcarskou část Matterhorn Ski Paradise.

Vyšší ceny v Zermattu vyvažují skvělé služby a také nižší hustota návštěvníků. | foto: zermatt.ch (Pascal Gertschen)

Zalyžovat si ve stínu Matterhornu patří ke snům nejednoho milovníka oblouků v hlubokém prašanu a Zermatt má pověst skvělého, ovšem hodně drahého lyžařského hřiště v až kýčovité scenérii švýcarských Alp. Jaká je skutečnost, jsme se přesvědčili na vlastní kůži.

Městečko bez aut

Do Zermattu jsem se vydal vlakem. Má to svoji logiku, pokud uvážíme, že autem vás sem nepustí a poslední parkoviště najdete v nedalekém městečku Täsch.

Fotogalerie

Místo standardního scénáře naložení lyží a dlouhé cesty autem jsem si sbalil tašku dojel na letiště v Praze a zanedlouho nasedal do rychlíku směřujícího z Curychu do hor.

Celý přesun od startu letadla z Prahy do hotelu trval šest hodin, takže jsem ještě stihl procházku podvečerním Zermattem a zaskočil si do půjčovny pro lyžařské vybavení.

Nepřítomnost aut v celém Zermattu je skutečně osvobozující. Jakmile tu jste, oceníte skutečnost, že můžete volně chodit uličkami, nikdo na vás netroubí a nemusíte dýchat zplodiny z výfuků. Jsou tu jen malá elektrická autíčka, která fungují jako zásobovací vozy nebo miniaturní taxíky pro línější lyžaře. Všechno je tu vlastně blízko, pěšky z jednoho konce na druhý dojdete za nějakých patnáct až dvacet minut a pořád je na co se koukat.

Když půjdete od nádraží po Bahnhofstrasse, minete nejprve spoustu luxusních butiků, sportovních obchodů, restaurací a kaváren. Po pár minutách se ocitnete v pomyslném středu městečka, na náměstí Kirchplatz, kde kromě kostela najdete skvělé Matterhorn Museum. Odtud se do strmých strání rozbíhají úzké uličky nejstarší části Zermattu.

Ve Furi se trať proplétá mezi tradičními dřevěnicemi, a máte tak pocit, že...

Ve Furi se trať proplétá mezi tradičními dřevěnicemi a máte tak pocit, že projíždíte jakousi středověkou vesničkou.

V Zermattu jezdí malá elektrická autíčka, která fungují jako zásobovací vozy...

Jediná vozítka, která v Zermattu uvidíte, jsou malá elektrická autíčka, která fungují jako zásobovací vozy nebo miniaturní taxíky pro línější lyžaře.

Typické dřevěné domky se tu krčí jeden vedle druhého. Některé domy stojí na kůlech s vloženými obrovskými plochými kameny. K čemu to asi je? Jde o léty prověřenou zábranu proti vniknutí myší. Jak prosté.

Pak už se před vámi v dálce objeví grandiozní silueta Matterhornu. Kvůli němu tady přece jste. Nebo ne?

Tři pestré lyžařské oblasti

Matterhorn Ski Paradise je rozlehlé středisko postavené v neuvěřitelně členitém terénu s obrovským vertikálním rozsahem – nejdelší sjezdovka měří 25 kilometrů a klesnete na ní o více než dva kilometry. Proto tu najdeme několik oblastí (jsou tři), sice vzájemně propojených, nicméně přesun mezi nimi vám vezme hodně času. Doporučuji proto soustředit se každý den na jednu lokalitu a tu pořádně prolyžovat. Terénů v podobě sjezdovek i volných ploch pro freeride najdete všude dost.

První lokalitou je Rothorn – Sunnegga, kompaktní oblast pod vrcholem 3 103 metrů vysoké hory Rothorn. Přímo z centra Zermattu sem vyjedete podzemní lanovkou a pak už si můžete užívat slunečné červené tratě s nádhernými výhledy na Matterhorn. Tady také potkáte hodně svátečních lyžařů a rodin s dětmi. Tratě jsou přehledné a spodní části jsou vedeny v lese. Je to ideální lokalita na rozlyžování, navíc s množstvím vyhlídkových restaurací. Spojení s protilehlým vrcholem Hohtälli je rychlé a pohodlné.

První ranní sjezd z Gornegratu

První ranní sjezd z Gornegratu

Hned přes údolí naproti najdete oblast Gornegrad – Hohtälli. Na vrchol Gornegradu do výšky 3 089 metrů vyjedete vlakem, což je další specialita střediska. Trať na devíti kilometrech překonává převýšení jeden a půl kilometru a v době svého otevření před více než sto lety to byla první elektrická zubačka ve Švýcarsku.

První vlak vyjíždí v osm ráno a je to nejčasnější možnost, jak se ráno dostat na sníh. Vlak má několik zastávek, ta poslední leží u hotelu Kulmhotel Gornegrat s nádhernou vyhlídkou. Oblast nabízí rozlehlé, většinou bezlesé, a tedy nijak nechráněné tratě s panoramatickými výhledy na Matterhorn a okolní hory. Zejména v oblasti Hohtälli se můžou vyřádit freeridisté, z 3 286 m vysokého vrcholu vede lanovka na freeridový vrchol Stockhorn, značená „jen pro experty“.

Matternhorn glacier paradise

Poslední oblast je asi největším magnetem, nalézá se pod vrcholy malého a velkého Matterhornu a je to nejvýše položená část střediska. Dostat se do výšky 3 883 metrů vám ovšem zabere skoro hodinu. Dvakrát přesedám a za necelou hodinku jsem o 2 200 metrů výše, tedy na konečné stanici lanovky na Klein Matternhorn, v místě zvaném též Matternhorn Glacier Paradise.

Cestu nejvýše položenou lanovkou v Evropě mám za sebou a po vystoupení z velkokapacitní kabiny procházím tunelem ve skále. Nadmořská výška je tu znát a i do mírného kopce se docela zadýchám. Míjím vstup do ledového paláce vykopaného v ledovci i na vyhlídkovou plošinu. Tato dvě místa jsou hlavní lákadla pro většinu turistů a jejich cesta tu končí. Ale my lyžaři teprve začínáme.

Vysoko na Klein Matterhornu

Vysoko na Klein Matterhornu

Většina tratí v této oblasti jsou široké červené sjezdovky, nejvyšší ledovcovou oblast obsluhují klasické kotvy, některé z nich nekonečně dlouhé. Na Plateau Rosa můžete přejet do sousední Itálie, do střediska Cervinia. Pokud jde o výhledy, tady jsem nejblíže Matterhornu a pohledy na něj jsou opravdu dechberoucí. Zajímavostí je velmi dlouhý přejezd do Furi, v jehož závěru se trať proplétá mezi tradičními dřevěnicemi, a máte tak pocit, že projíždíte jakousi středověkou vesničkou.

Závěrem můžu potvrdit věhlas střediska, pokud jde o celkovou atmosféru, sněhovou nadílku i horské scenérie. Svá místa si na zdejších svazích najdou vynikající lyžaři i rodiny s dětmi a díky skvělým restauracím budou nadšeni i gurmáni.

Jistou nevýhodou mohou být extrémní teploty v nejvyšších polohách (zejména v lednu a v únoru) a nutnost přesouvat se v některých částech velkokapacitními lanovkami. Vyšší ceny na druhou stranu vyvažují skvělé služby a také nižší hustota návštěvníků.

Může se hodit

Lyžování
Středisko nabízí celkem 360 km sjezdovek a množství freeridových terénů. Třídenní skipas pro oblast Zermatt stojí 211 švýcarských franků (4 650 korun), mezinárodní 243 švýcarských franků (5 350 Kč), děti do 9 let lyžují zdarma. Díky vysoké nadmořské výšce je víceméně garantována obrovská porce přírodního sněhu a sezona je prodloužena cca o měsíc oproti „klasickým“ alpským střediskům.

Doprava na místo
Nejpohodlnější je cesta letadlem. Letět můžete do Curychu nebo do Ženevy, odkud přímo z letiště jezdí rychlíky do Vispu a následně zubačka do Zermattu. Cesta autem do Zermattu z Prahy je dlouhá téměř 900 km a zabere vám přibližně 10 hodin jízdy. Protože Zermatt je uzavřen pro automobilovou dopravu, musíte přesednout na místní vlak Täsch – Zermatt a posledních 10 km absolvovat vlakem.

Ubytování
V Zermattu najdete jak luxusní hotely, tak i relativně levné ubytování v apartmánech. Kdo má rád výhledy, může se ubytovat v unikátním hotelu Kulmhotel Gornegrat ve výšce 3 100 m. Levnější ubytování nabízí Täsch, ale každý den budete muset vlakem do Zermattu.

Autor: pro iDNES.cz

Hroši v ZOO Dvůr Králové

Sledujte online přenos z unikátní expozice hrochů v ZOO Dvůr Králové. V největší expozici ve střední Evropě žije 6 hrochů - samec, dvě samice a tři mládata.

Další zajímavé nekonečné přenosy najdete na Slow TV iDNES.

Praha na dlani. Podívejte se na ni z ptačí perspektivy

  • Nejčtenější

Svoboda v obytné dodávce. Tříčlenná rodina sedmý měsíc křižuje Evropu

Když je nevlídno, jeď na jih. Když je na jihu moc horko, zamiř na sever. Takové je nomádské pravidlo. Na jaře jsme...

Kvíz: Kdo proboha stvořil Hašišbednu. Znáte přezdívky drážních vozidel?

Lidová tvořivost v naší zemi se naštěstí nevyhnula názvům drážních vozidel. Některá pojmenování se mezi lidmi vytvořila...

Ze safari v Keni se stává bezohledný masový hon na divoká zvířata

Safari v Africe patří bezesporu k jednomu z největších lákadel masového turismu v Africe. Návštěvníci přírodní...

Oceány budou stoupat staletí, zaplaví města pro půl miliardy lidí, tvrdí studie

Hladiny světových oceánů budou ještě po staletí nezadržitelně stoupat a zaplaví města, ve kterých aktuálně žije až půl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejzajímavější mosty světa. Na tyto stavby nikdy nezapomenete

Premium Silniční, železniční i pěší. Lanové, kamenné i skleněné. Ve světě stojí tisíce mostů, které slouží nejen jako klíčové...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Většina skiareálů v Česku zdraží. Investic je málo, převažuje údržba

Lyžařské areály se chystají na novou sezonu, připravují novinky i rozšíření on-line služeb, které usnadní dodržování...

Zapomenutým pohraničím na běžkách. Krušnohorskou magistrálu ocení dálkaři

Krušnohorská lyžařská magistrála představuje jednu z nejkrásnějších dálkových tras v Česku. Pravidelně strojově jsou...

Když máte laviny v popisu práce. V Davosu se jejich výzkumu věnuje 140 lidí

Premium Davos není jen městem Světového ekonomického fóra, zimních sportů a luxusních sanatorií. Sídlí zde také SLF, Institut...

Vyndejte lyže ze skříně, pět rakouských ledovců zahajuje sezonu

Lyžařská sezona začíná, síť pěti velkých lyžařských středisek na ledovcích Tyrolska tradičně zahajuje provoz mezi...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...