Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Orlické hory: na běžkách od bunkru k bunkru

  13:44aktualizováno  13:44
Orlické hory nadchnou každého milovníka lyžařské stopy perfektně upravenými trasami, bezvadnými terény a krásnou krajinou. Snad jenom útulných hospůdek je ve vyšších polohách málo. O to více je tu však prvorepublikových betonových bunkrů!

Ne všechna pohoří v Česku nabízejí tak skvělé podmínky na běžky jako Orlické hory. Zatímco v Krkonoších nebo Jeseníkách narazíte na strmé exponované úseky, v Beskydech na neprošlapané trasy a v Krušných horách na prohrnuté lesní cesty, v Orličkách vás pravděpodobně nic nepříjemného s výjimkou popadaných stromů nepřekvapí.

Perfektně udržované dvojsměrné magistrály vás pohodlně a mírně vyvedou až do nejvyšších hřebenových poloh, kde naplno zažijete překrásná horská panoramata a ještě hezčí, bezpečné sjezdy zpět do údolí.

Na to, jak je hřeben Orlických hor dlouhý (cca 60 km), na něm narazíte na celkem málo chat a hospůdek, kde by se člověk schoval před zimou. Na druhé straně však můžete obdivovat desítky předmnichovských betonových bunkrů, kterými je celé pohoří doslova prošpikováno. Některé z nich jsou otevřeny i v zimě. Jejich prohlídka je zajímavá, moc vás však nezahřeje.



Bunkr nad Mladkovem

Z Deštného na Šerlich a Velkou Deštnou

Jedno z nejznámějších lyžařských středisek Deštné v Orlických horách nabízí ve svém okolí desítky běžeckých tras. Variant, jak vymyslet okruh, je opravdu přehršel a doopravdy záleží na každém, jak se cítí a na co si troufá.

Chcete-li ušetřit výškové metry a vyhnout se stoupání, pak využijte lyžařský vlek a vyvezte se do výšky 883 m nad mořem na vrchol Studeného vrchu. Zde vjedete do stopy a skoro po rovince zamíříte do osady Luisino Údolí. Zde se nacházíte již blízko nejvyššího vrcholu Orlických hor Velké Deštné, který se tyčí zhruba 200 výškových metrů nad vámi.

Zdolat ho můžete buď nejkratší cestou po zelené značce anebo oklikou po mírněji stoupající vyfrézované stopě kolem sousedních vrchů Maruša a Jelenka. Z malé dřevěné rozhledny na nejvyšším vrchu Orlických hor se odkrývá překrásný pohled na Krkonoše, Králický Sněžník, Soví hory a na nekonečnou rovinu zamlžené české kotliny. Kousek pod vrcholkem je malá chatka horské služby, kde si lze zakoupit něco malého k občerstvení.

Následuje dlouhé klesání k známé Masarykově chatě na Šerlichu, jejíž stylový dřevěný interiér byste neměli nechat bez povšimnutí. Ceny jsou přijatelné, výběr dostačující, momentálně se čepuje Náchodské pivo za 23 Kč. Ke zpáteční cestě do Deštného lze použít mnoho různých tras. Nejkratší vede přes Šerlišský Mlýn (další možnost občerstvení), delší po hřebeni kolem rezervace Bukačka přes Sedloňovský a Kamenný vrch. Více ZDE



Kunštátská kaple na hřebeni Orlických hor

Klasická orlickohorská hřebenovka

Kdo se nerad vrací na stejné místo a miluje dlouhé přejezdy, pak jsou pro něj Orlické hory jako dělané. Jejich hřeben je dlouhý, rovný, málo členitý. Výhodou také je, že se až do výšky 1000 m nad mořem můžete vyvézt autobusem a pak jet většinu cesty převážně s kopce.

Klasickým nástupním místem k absolvování hřebenovky Orlických hor je chata Šerlich. Kousek od ní totiž překonává hřeben Orlických hor udržovaná asfaltová silnice a o víkendech ráno sem jezdí několik autobusových linek s příjezdy 8.50, 9.45 a 10.20.

Z Šerlišského sedla nejdříve zdoláte 3,5 km dlouhým mírným, ale vytrvalým stoupáním Velkou Deštnou (popis vrcholu viz výše). Pak následuje dlouhé nezapomenutelné putování po hřebeni: stopy jsou perfektně projeté, výhledy skvělé, občas je k dispozici i tyčové značení.

Na některých místech magistrála traverzuje vyvýšeniny, pokud byste se chtěli striktně držet červené značky, taky je to možné. I tudy bývá stopa projeta, byť ne strojově. Každopádně byste si neměli nechat ujít odbočku ke Kunštátské kapli, která tvoří neodmyslitelnou dominantu orlickohorského hřebene. Pokud vás zajímají betonové předválečné bunkry, i k těm vede spousta prošlápnutých odboček. Jejich největší koncentrace se nachází v okolí Anenského a Komářího vrchu.

Po 20 km klesá hřebenovka Orlických hor kolem dělostřelecké tvrze Hanička (přístupná jen v létě) ke stejnojmenné hájovně u silnice. Poblíž nemůžete přehlédnout dvoukřídlý pěchotní srub Holý, který bývá otevřen i v zimě. Dalších 20 km vede již v nižších nadmořských výškách, kde sněhové podmínky nebývají vždy ideální. To však o letošní zimě zatím neplatí, takže si to přes Žamberské lesy a kolem Zemské brány klidně můžete po červené zamířit až do Mladkova na vlak. Úsek Šerlich – Mladkov měří rovných 40 km.



Zemská brána v údolí Divoké Orlice

Na Suchý vrch z Čenkovic

Nejjižnější část Orlických hor najdete často na mapách Jeseníků, takže pro některé to vlastně ani typické Orlické hory nejsou. Jde o zhruba 15 km dlouhý hřbet mezi Mladkovem a Čenkovicemi, kterému dominuje 995 m vysoký Suchý vrch s vyhořelou Kramářovou turistickou chatou a rozhlednou. Lyžařské trasy v této části Orlických hor jsou rovněž perfektně udržované a svým profilem přívětivé všem typům běžkařů.

Východiskem bývá buď železniční zastávka Mladkov, parkoviště na Červenovodském sedle, nejčastěji však lyžařské centrum Čenkovice, odkud vychází několik lyžařských tras směrem k Suchému vrchu. Méně náročný je modrý lyžařský okruh. Ten vede převážně po vrstevnici úbočím masívu Bukové hory (958 m), končí na Červenovodském sedle u silnice I. třídy a vrací se protilehlými svahy zpět. Celkem měří 8,3 km.

Náročnější a delší je zeleně značená trasa, která vede přes vrchol Bukové hory, klesá na Červenovodské sedlo a opět stoupá vzhůru až na vrchol Suchého vrchu, kde je v provozu část vyhořelé (v roce 2003) turistické chaty. Vytrvalci mohou ještě pokračovat k dělostřelecké tvrzi Bouda, která však bývá přes zimu uzavřena. Návrat je po stejné cestě zpět, variantou je také sjezd do údolí k železnici do Mladkova. Celkově tato trasa měří 17,5 km.

Jako prodloužení zelené trasy může sloužit ještě žlutá trasa o délce 8,3 km, která se od zelené odpojuje pod Suchým vrchem a opět se na ni napojuje u dělostřelecké tvrze Bouda.



Západ slunce nad Valteřicemi u Čenkovic

Téměř vyčerpávající informace o možnostech lyžařské turistiky a prakticky všech zajímavostech Orlických hor najdete na:
www.orlickehory.net
www.orlickehory.cz

SERIÁL: NEJKRÁSNĚJŠÍ ZIMNÍ TRASY NAŠICH HOR

1.díl:
VE STOPĚ NEJHEZČÍCH TRAS V HRUBÉM JESENÍKU

2. díl: NEJHEZČÍ BESKYDSKÉ HŘEBENOVKY

3.díl: POSLEDNÍ HORY V ČESKU KOMERCÍ NEDOTČENÉ

4.díl: VÝCHODNÍ KRUŠNÉ HORY: VE VZHLEDU PŘEVÁLCUJÍ I KRKONOŠE

5.díl: VYSOČINA: NEJEN BĚŽKAŘŮ TO RÁJ...

 

Východ slunce z Velké Deštné (1115 m)

Sjezdovka v Mladkově

Pod Bukovou horou (958 m) u Čenkovic

Západ slunce nad Valteřicemi u Čenkovi

Ranní Krkonoše z Velké Deštné (1115 m)

Bunkr nad Mladkovem

Anenský vrch (991 m) je obzvláště bohatý na bunkry

Občas cestu komlikují popadané stromy

Sjezd z Velké Deštné

Magistrála Orlických hor s Králickým Sněžníkem na obzoru

Kunštátská kaple na hřebeni Orlických hor

Zemská brána v údolí Divoké Orlice

Autoři:
  • Nejčtenější

Posledních sto kilometrů. Čína je krůček od podmanění Mekongu

Jeden z největších veletoků naší planety se nenávratně mění. Na Mekongu a jeho přítocích rostou desítky přehrad a Čína...

Legendární Turnerova chata na Šumavě je na prodej, majitel nemá nástupce

Legendární Turnerova chata u řeky Vydry nedaleko Horské Kvildy na Klatovsku je na prodej. Objekt v 1. zóně Národního...

Pro nás nejbližší rakouský lyžařský obr přitahuje i nejlepší lyžaře světa

Saalbach Hinterglemm si vydobyl místo mezi absolutní špičkou rakouského lyžování. Se svými 270 km tratí je dnes v...

Gruzie úspěšně buduje světové lyžařské středisko. V Gudauri už bydlí i Češi

Když se chce, tak to jde. Gruzínské Gudauri rychlými kroky směřuje mezi top lyžařské destinace. K dokonalosti zbývají...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenápadný zimní ráj v Rakousku. V Nočkových horách vás obslouží i komorník

Okolí průsmyku Turracher Höhe na rozhraní Štýrska a Korutan patří mezi skvosty, o kterých mnoho Čechů zatím neví....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Gruzie úspěšně buduje světové lyžařské středisko. V Gudauri už bydlí i Češi

Když se chce, tak to jde. Gruzínské Gudauri rychlými kroky směřuje mezi top lyžařské destinace. K dokonalosti zbývají...

Slovensko u nebes. Zimní přechod Nízkých Tater je středoevropským unikátem

Hřebenovka Nízkých Tater patří skutečně k nejkrásnějším vysokohorským trasám, co ve střední Evropě najdete. Celá trasa...

Rakouský Kaprun přenecháváme sjezdařům, na skialpech dobýváme Kitzsteinhorn

Bylo to pro nás vlastně překvapení. Opustili jsme lyžování na ledovci na perfektně upravených sjezdovkách, krásné...

Modernizací neprochází jen lyžařská střediska, ale i systémy skipasů

Co do počtu lanovek a kilometrů sjezdovek česká lyžařská střediska Alpám konkurovat nemohou. V tom ostatním, tedy...

Najdete na iDNES.cz