Jak se správně nastavuje lyžařské vázání? Je to pěkná věda

Od té doby, co se pro správné nastavení vázání nevyužívá průměr tibie, ale váha, výška a zdatnost lyžaře, může se někomu zdát, že to je hračka. Není. Přesvědčí se o tom občas i zkušený lyžař.

Jak se správně nastavuje lyžařské vázání? Je to pěkná věda | foto: Profimedia.cz

Za poslední měsíc jsem se od tří odborných servisů dozvěděl, že mám tři různé stupně nastavení vázání. 6, 7 a 8,5. Rozdíl je tak velký, že si říkám, že tady něco není v pořádku.

Rakouský servis mi nastavil vázání na 6, český renomovaný obchod a servis Harfasport mi doporučil 7 a jeden z největších lyžařských odborníků u nás dokonce 8,5.

Když jsem si půjčoval lyže u u lanovky v Rakousku začátkem ledna, napochodoval jsem před servismana s tím, že si sám vázání nastavuji už dlouhé roky vždy mezi 8,5 a 9.

"Ok, hned to spočítáme," usmál se úslužně servisák a začal vyplňovat nějakou tabulku. Váha 85 kg, výška 175 cm, lyžař expert, věk přes 50. "Promiňte, vaše nastavení je 6, jestli jste opravdu dobrý lyžař, přidám vám půl stupně," sdělil mi s omluvným výrazem. Na dotaz, zda se nespletl, mi ochotně ukázal tabulku, podle níž vypočítal číslo 6. "Kdybyste to chtěl nastavit na 8,5, musíte mi podepsat, že to je vaše rozhodnutí. Kvůli pojišťovně, víte."

Co teď? Koukal jsem jako puk. Jestli si to dám na 6,5, při mých rychlostech a agresivnějším pojetí jízdy z lyží brzy "vystoupím" v nejnevhodnější chvíli a něco si udělám. Jestli ale vázání utáhnu na obvyklých 8,5 a náhodou se zraním, žádná pojišťovna mi nic nezaplatí.

Jak to tedy je doopravdy? Jak se počítá správné nastavení? Vždyť, přiznejme si, někdy sami upravujeme sílu vypnutí vázání i svým dětem.

Co je DIN

Jednotná kalibrovaná stupnice nastavení vypínacích sil platí pro všechna vázání od začátku 80. let. Nastavení DIN je nejdůležitější bezpečnostní prvek lyžařského vázaní. ("DIN" je zkratka pro Deutsche Industrie Normen, německou průmyslovou organizaci odpovědnou za stanovení norem pro vydání závazného nastavení.)

Opravdu to není žádná legrace. Statistika uvádí, že příčinou skoro každého třetího úrazu na lyžích je špatné nastavení vázání. Požádal jsem proto o radu jednoho z největších odborníků v této oblasti u nás, Petera Purdu, který má na starost závodní program Rossignol, Dynastar a Lange.

"Pro správné nastavení je důležitá váha, výška, zdatnost a styl jízdy lyžaře, jeho věk a také délka podrážky sjezdové boty," řekl Peter Purda. "Metoda vychází ze statistického vyhodnocení lyžařských úrazů, které potvrdilo závislost mezi hmotností, výškou a věkem lyžaře a točivým momentem, který vede k úrazům. Každému náleží kód lyžaře A–M, kterému odpovídá točivý moment."

Zkušený servisní technik má k ruce tabulku, z níž nastavení vypočítá. Zároveň ale musí mít podle Purdy určitě zkušenosti a cit, aby mohl nastavení doladit.

Tabulka rozsahu nastavení vázání

do 2,5   - pro malé děti
do 6      - pro starší děti a mládež
do 9      - pro ženy
do 10    - pro muže

Důležité je i zařazení dle lyžařské zdatnosti

  • Typ 1
    Opatrný lyžař jezdící bez rizika na bezpečných svazích s malým až středním sklonem. Ovládá základy lyžařské techniky. Sem patří začátečníci a středně pokročilí lyžaři.
    Rychlost – pomalá, mírná
    Terén – lehký, středně obtížný
    Styl – opatrný
    Vázání se nastavuje na menší sílu, než je stanovené. Tím se snižuje riziko, že nevypne při lehčích pádech.
  • Typ 2
    Sportovní lyžař, středně pokročilý s dobrým základem lyžařské techniky a dobrou kondicí.
    Rychlost – vyšší
    Terén – různý, i těžší sjezdovky
    Vázání se nastavuje na aktuální sílu.
  • Typ 3
    Rychlý a agresivní lyžař na těžkých svazích se středním až velkým sklonem
    Rychlost – vysoká
    Terén – středně obtížný až obtížný
    Styl – sportovně agresivní
    Vázání se nastavuje na větší sílu, než je stanovené. Na jedné straně se snižuje riziko, že vázání samo vypne při větším přetížení, na druhé straně je ale větší riziko, že nevypne ani při pádu.

Zvýšenou pozornost musíme věnovat změření vypínacího momentu u dětí mladších 10 let, u dětí lehčích 10 kg a u lyžařů starších 50 let.

Vypínací síla záleží také na kvalitě podrážky lyžařské boty. Lyžařská bota musí odpovídat normě DIN ISO 5355 a případné poškození podrážky může změnit vypínací síly a tím snížit požadovanou bezpečnost.

Jaký je tedy správný postup nastavení?

  • 1. Určit kód lyžaře
    Podle tělesné hmotnosti a výšky určit kód lyžaře (A–M). Pokud jsou kódy různé (jiný pro hmotnost, jiný pro výšku), zvolíme nižší hodnotu, tzv. vyšší řádek
    U dětí do 148 cm výšky přitom pracujeme jen s váhou.
  • 2. Korekce kódu lyžaře
    a) Korekce podle lyžařské zdatnosti
    Typ 1 – řádek podle bodu 1
    Typ 2 – posun o 1 řádek níže tj. vyšší kód o 1 stupeň
    Typ 3 – posun o 2 řádky níže, tj. vyšší kód o 2 stupně
    b) Korekce podle věku
    Lyžaři – děti mladší 10 let posun o 1 řádek výše, tj. nižší kód
    Lyžaří – starší 50 let posun o 1 řádek výše, tj. nižší kód
  • 3. Určení vypínací síly
    V řádku kód lyžaře určeném dle bodu 1. a 2. vyhledáme sloupec odpovídající délce podrážky lyžařské boty. V průsečíku příslušného řádku a sloupce najdeme správný stupeň nastavení vázaní.

Můj příklad:
Lyžař, hmotnost 85 kg, výška 175 cm, délka podrážky 319 mm, 52 let, sportovní lyžař – Typ 3.
1. Podle hmotnosti je to kód L, podle výšky kód K. Nižší hodnota je kód K.
2. Rychlý a agresivní lyžař – o dva řádky níž – kód M. Věk nad 50 let  – o jeden řádek výš, kód lyžaře = L.
3. Lyžařská bota 319 mm, tj. sloupec 5. Stupeň nastavení je Z = 6.

Nastavení lyžařského vázaní

Rakouský servisní technik tedy mírně zohlednil můj požadavek a stanovil vypínací hodnotu ještě o půl stupně tvrdší – 6,5.

Co na to odborník Peter Purda

"Servisni technik má i v rámci norem možnost upravovat základní schéma dle všech informací, které získal od lyžaře. Ten v Rakousku vám určil takové nastavení, protože vás neviděl lyžovat a nezná přesně vaši kondici. Snaží se být zároveň krytý pro případ nehody," uvedl Purda. "V Harfasportu už se víc přiblížili realitě, ale ani oni neměli o vás komplexní informace."

DIN kalkulátor

Pro jednodušší výpočet správného nastavení vázaní je možné použít  DIN Calculator, který nám velmi rychle a přesně na základě dopsaných dat vypočítá doporučené nastavení. DIN Calculator najdete například zde.

"Já bych ve vašem případě nastavil vázání skutečně na cca 8,5 tak, jak jste zvyklý. Proč? Vyhodnotil jsem všechny vstupní informace a váš celkový stav. A mám tu výhodu, že jsem vás viděl lyžovat. Sice jste v kategorii nad 50 let (to je hranice, kdy se nastavení snižuje až o 2 stupně kvůli řídnutí kostí a tudíž i větší pravděpodobnosti úrazu), ale vy jste teprve těsně přes 50. Navíc ve velmi dobré kondici. Jinak bych volil, kdyby vám bylo přes 60."

I Peter Purda ovšem doporučuje, aby montáž, nastavení a kontrolu vázání vykonal odborný lyžařský servis. "Dobře vybavený servis disponuje i tzv. trhačkou na přesné změření vypínacích momentů (například v Harfasportu přijde změření na 150 korun). Tam pak může dojít i k takovému paradoxu, že na jedné lyži můžete mít o něco jiné hodnoty než na druhé."

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Za hlučnou party zaplatíte i statisíce. Na co si dát ve Španělsku pozor

Španělské vládě došla trpělivost s problémovými turisty. Během minulého roku zavedla řadu nových zákonů a omezení, která mají za úkol vypořádat se s problémy nadměrného turismu v nejoblíbenějších...

Akce Bílý kámen. Co vás čeká a nemine ve vojenském újezdu Libavá

Ve čtvrtek 1. května 2025 se po roce opět pro turistickou veřejnost otevře od roku 1946 nepřístupný Vojenský újezd Libavá v Olomouckém kraji. Akce nazvaná Bílý kámen umožní zájemcům nahlédnout do...

Dějiny se neustále vracejí. Lidstvo je nepoučitelné, říká Olga Menzelová

Premium

Olga Menzelová miluje cestování a cestami do dalekých krajů vzdělává i své tři děti. Blízko má hlavně k Egyptu, kam každoročně doprovází svého partnera egyptologa Miroslava Bártu na expedice. Která...

Cesta autem do Chorvatska. Vše co potřebujete vědět před dovolenou 2025

Chystáte se do Chorvatska autem? Sepsali jsme přehled praktických informací, které vám usnadní přípravu i samotnou cestu. V článku najdete tipy na trasu, ceny pohonných hmot i mýtné, místa pro...

Revolver, mikrovlnka, sekačka na trávu. Co všechno lidstvu dává Expo

I pařížská Eiffelova věž je dědictvím světové výstavy Expo. Ta letošní zrovna začala v Japonsku. Na začátku byla před 170 lety chuť velmocí ukázat pokrok v průmyslové revoluci. Zajímavou historii...

27. dubna 2025

Na co zírá mašinfíra: Na trati do Velvar by mohly vlaky závodit s auty

Dnešní Mašinfíra nám představí deset kilometrů dlouhou trať ve středních Čechách. Část dráhy vede přímo u silnice druhé třídy jako téměř její třetí pruh. Kdyby auta a vlaky neměly svoje rychlostní...

27. dubna 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  26.4 14:46

Z Mechova přes Štěkndorf do Šakalova. Jak vznikaly přezdívky českých měst

Premium

Aniž to víte, místa vyjmenovaná v titulku jste možná někdy navštívili. Jsou to přezdívky měst vzniklé někdy ze škodolibosti, jindy z patriotismu. Ke zrodu přezdívek se vážou legendy, pověsti i vraždy.

26. dubna 2025

Cesta autem do Chorvatska. Vše co potřebujete vědět před dovolenou 2025

Chystáte se do Chorvatska autem? Sepsali jsme přehled praktických informací, které vám usnadní přípravu i samotnou cestu. V článku najdete tipy na trasu, ceny pohonných hmot i mýtné, místa pro...

26. dubna 2025

Z totálního křápu udělali na Tchaj-wanu restaurační vlak, který nemá obdoby

Jmenuje se The Future, Budoucnost. A je nejmodernějším restauračním vlakem na tchajwanských železnicích. Slouží k pohodlí cestujících za jízdy, i podpoře cestovního ruchu. Dává totiž dohromady ty...

26. dubna 2025

Dno vyschlého Aralského jezera se zvedá. Za rok stoupne o sedm milimetrů

Snad nejhorší ekologická katastrofa v moderních dějinách má překvapivé následky. Podle geologů se projevila i na svrchní vrstvě zemského pláště. Podobně působí ústup ledovců.

25. dubna 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Objevujte Kutnou Horu všemi smysly. Víme, kam na dobrý oběd, kávu i drink

Kutná Hora se pyšní bohatou historií a úchvatnou architekturou. Návštěvníky láká nejen na památky, ale i na skvělé gastronomické zážitky. Po prohlídce chrámu svaté Barbory nebo návštěvě kostnice si...

25. dubna 2025

Český výletník: Paradoxy, bizáry, exotika. Co nabízí našinci Pražský hrad

Jako malému mi vyprávěli o jezdeckých schodech, po kterých jezdili rytíři do Vladislavského sálu, ukazovali mi dveře korunní komory se sedmi klíči. Po letech jsem si to přišel připomenout. Na Pražský...

25. dubna 2025

Modrý les Hallerbos je jako z pohádky. V Belgii láká tisíce zvědavců

Tisíce návštěvníků zamíří každý rok na jaře do kouzelného belgického lesa Hallerbos, který se nachází asi 30 kilometrů jižně od Bruselu. Mají totiž jen několik dní na to, aby spatřili rozlehlý...

24. dubna 2025  14:19

Akce Bílý kámen. Co vás čeká a nemine ve vojenském újezdu Libavá

Ve čtvrtek 1. května 2025 se po roce opět pro turistickou veřejnost otevře od roku 1946 nepřístupný Vojenský újezd Libavá v Olomouckém kraji. Akce nazvaná Bílý kámen umožní zájemcům nahlédnout do...

24. dubna 2025,  aktualizováno  11:53

Bavte se v Brně, nuda tam není. Tipy na výlet pro celou rodinu

Brno a nuda, to nejde dohromady. Ať už hledáte únik před deštěm, výlet do přírody, dobrodružství pod zemí nebo zážitky pro malé i velké objevitele, máme pro vás pět osvědčených tipů, kam vyrazit s...

24. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.