Jak se správně nastavuje lyžařské vázání? Je to pěkná věda

Od té doby, co se pro správné nastavení vázání nevyužívá průměr tibie, ale váha, výška a zdatnost lyžaře, může se někomu zdát, že to je hračka. Není. Přesvědčí se o tom občas i zkušený lyžař.

Jak se správně nastavuje lyžařské vázání? Je to pěkná věda | foto: Profimedia.cz

Za poslední měsíc jsem se od tří odborných servisů dozvěděl, že mám tři různé stupně nastavení vázání. 6, 7 a 8,5. Rozdíl je tak velký, že si říkám, že tady něco není v pořádku.

Rakouský servis mi nastavil vázání na 6, český renomovaný obchod a servis Harfasport mi doporučil 7 a jeden z největších lyžařských odborníků u nás dokonce 8,5.

Když jsem si půjčoval lyže u u lanovky v Rakousku začátkem ledna, napochodoval jsem před servismana s tím, že si sám vázání nastavuji už dlouhé roky vždy mezi 8,5 a 9.

"Ok, hned to spočítáme," usmál se úslužně servisák a začal vyplňovat nějakou tabulku. Váha 85 kg, výška 175 cm, lyžař expert, věk přes 50. "Promiňte, vaše nastavení je 6, jestli jste opravdu dobrý lyžař, přidám vám půl stupně," sdělil mi s omluvným výrazem. Na dotaz, zda se nespletl, mi ochotně ukázal tabulku, podle níž vypočítal číslo 6. "Kdybyste to chtěl nastavit na 8,5, musíte mi podepsat, že to je vaše rozhodnutí. Kvůli pojišťovně, víte."

Co teď? Koukal jsem jako puk. Jestli si to dám na 6,5, při mých rychlostech a agresivnějším pojetí jízdy z lyží brzy "vystoupím" v nejnevhodnější chvíli a něco si udělám. Jestli ale vázání utáhnu na obvyklých 8,5 a náhodou se zraním, žádná pojišťovna mi nic nezaplatí.

Jak to tedy je doopravdy? Jak se počítá správné nastavení? Vždyť, přiznejme si, někdy sami upravujeme sílu vypnutí vázání i svým dětem.

Co je DIN

Jednotná kalibrovaná stupnice nastavení vypínacích sil platí pro všechna vázání od začátku 80. let. Nastavení DIN je nejdůležitější bezpečnostní prvek lyžařského vázaní. ("DIN" je zkratka pro Deutsche Industrie Normen, německou průmyslovou organizaci odpovědnou za stanovení norem pro vydání závazného nastavení.)

Opravdu to není žádná legrace. Statistika uvádí, že příčinou skoro každého třetího úrazu na lyžích je špatné nastavení vázání. Požádal jsem proto o radu jednoho z největších odborníků v této oblasti u nás, Petera Purdu, který má na starost závodní program Rossignol, Dynastar a Lange.

"Pro správné nastavení je důležitá váha, výška, zdatnost a styl jízdy lyžaře, jeho věk a také délka podrážky sjezdové boty," řekl Peter Purda. "Metoda vychází ze statistického vyhodnocení lyžařských úrazů, které potvrdilo závislost mezi hmotností, výškou a věkem lyžaře a točivým momentem, který vede k úrazům. Každému náleží kód lyžaře A–M, kterému odpovídá točivý moment."

Zkušený servisní technik má k ruce tabulku, z níž nastavení vypočítá. Zároveň ale musí mít podle Purdy určitě zkušenosti a cit, aby mohl nastavení doladit.

Tabulka rozsahu nastavení vázání

do 2,5   - pro malé děti
do 6      - pro starší děti a mládež
do 9      - pro ženy
do 10    - pro muže

Důležité je i zařazení dle lyžařské zdatnosti

  • Typ 1
    Opatrný lyžař jezdící bez rizika na bezpečných svazích s malým až středním sklonem. Ovládá základy lyžařské techniky. Sem patří začátečníci a středně pokročilí lyžaři.
    Rychlost – pomalá, mírná
    Terén – lehký, středně obtížný
    Styl – opatrný
    Vázání se nastavuje na menší sílu, než je stanovené. Tím se snižuje riziko, že nevypne při lehčích pádech.
  • Typ 2
    Sportovní lyžař, středně pokročilý s dobrým základem lyžařské techniky a dobrou kondicí.
    Rychlost – vyšší
    Terén – různý, i těžší sjezdovky
    Vázání se nastavuje na aktuální sílu.
  • Typ 3
    Rychlý a agresivní lyžař na těžkých svazích se středním až velkým sklonem
    Rychlost – vysoká
    Terén – středně obtížný až obtížný
    Styl – sportovně agresivní
    Vázání se nastavuje na větší sílu, než je stanovené. Na jedné straně se snižuje riziko, že vázání samo vypne při větším přetížení, na druhé straně je ale větší riziko, že nevypne ani při pádu.

Zvýšenou pozornost musíme věnovat změření vypínacího momentu u dětí mladších 10 let, u dětí lehčích 10 kg a u lyžařů starších 50 let.

Vypínací síla záleží také na kvalitě podrážky lyžařské boty. Lyžařská bota musí odpovídat normě DIN ISO 5355 a případné poškození podrážky může změnit vypínací síly a tím snížit požadovanou bezpečnost.

Jaký je tedy správný postup nastavení?

  • 1. Určit kód lyžaře
    Podle tělesné hmotnosti a výšky určit kód lyžaře (A–M). Pokud jsou kódy různé (jiný pro hmotnost, jiný pro výšku), zvolíme nižší hodnotu, tzv. vyšší řádek
    U dětí do 148 cm výšky přitom pracujeme jen s váhou.
  • 2. Korekce kódu lyžaře
    a) Korekce podle lyžařské zdatnosti
    Typ 1 – řádek podle bodu 1
    Typ 2 – posun o 1 řádek níže tj. vyšší kód o 1 stupeň
    Typ 3 – posun o 2 řádky níže, tj. vyšší kód o 2 stupně
    b) Korekce podle věku
    Lyžaři – děti mladší 10 let posun o 1 řádek výše, tj. nižší kód
    Lyžaří – starší 50 let posun o 1 řádek výše, tj. nižší kód
  • 3. Určení vypínací síly
    V řádku kód lyžaře určeném dle bodu 1. a 2. vyhledáme sloupec odpovídající délce podrážky lyžařské boty. V průsečíku příslušného řádku a sloupce najdeme správný stupeň nastavení vázaní.

Můj příklad:
Lyžař, hmotnost 85 kg, výška 175 cm, délka podrážky 319 mm, 52 let, sportovní lyžař – Typ 3.
1. Podle hmotnosti je to kód L, podle výšky kód K. Nižší hodnota je kód K.
2. Rychlý a agresivní lyžař – o dva řádky níž – kód M. Věk nad 50 let  – o jeden řádek výš, kód lyžaře = L.
3. Lyžařská bota 319 mm, tj. sloupec 5. Stupeň nastavení je Z = 6.

Nastavení lyžařského vázaní

Rakouský servisní technik tedy mírně zohlednil můj požadavek a stanovil vypínací hodnotu ještě o půl stupně tvrdší – 6,5.

Co na to odborník Peter Purda

"Servisni technik má i v rámci norem možnost upravovat základní schéma dle všech informací, které získal od lyžaře. Ten v Rakousku vám určil takové nastavení, protože vás neviděl lyžovat a nezná přesně vaši kondici. Snaží se být zároveň krytý pro případ nehody," uvedl Purda. "V Harfasportu už se víc přiblížili realitě, ale ani oni neměli o vás komplexní informace."

DIN kalkulátor

Pro jednodušší výpočet správného nastavení vázaní je možné použít  DIN Calculator, který nám velmi rychle a přesně na základě dopsaných dat vypočítá doporučené nastavení. DIN Calculator najdete například zde.

"Já bych ve vašem případě nastavil vázání skutečně na cca 8,5 tak, jak jste zvyklý. Proč? Vyhodnotil jsem všechny vstupní informace a váš celkový stav. A mám tu výhodu, že jsem vás viděl lyžovat. Sice jste v kategorii nad 50 let (to je hranice, kdy se nastavení snižuje až o 2 stupně kvůli řídnutí kostí a tudíž i větší pravděpodobnosti úrazu), ale vy jste teprve těsně přes 50. Navíc ve velmi dobré kondici. Jinak bych volil, kdyby vám bylo přes 60."

I Peter Purda ovšem doporučuje, aby montáž, nastavení a kontrolu vázání vykonal odborný lyžařský servis. "Dobře vybavený servis disponuje i tzv. trhačkou na přesné změření vypínacích momentů (například v Harfasportu přijde změření na 150 korun). Tam pak může dojít i k takovému paradoxu, že na jedné lyži můžete mít o něco jiné hodnoty než na druhé."

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Gandalf už je z módy. Novozélandské letiště odstraní slavné filmové sochy

Po více než dekádu měli cestující na letišti v novozélandském Wellingtonu možnost obdivovat sochy dvou letících orlů z filmové ságy Hobit. Jeden z nich nesl na zádech dokonce samotného čaroděje...

Při povodni ve skalním městě Petra zemřeli dva lidé, úřady evakuovaly 13 Čechů

Přívalové povodně si vynutily evakuaci asi 1 800 turistů z jordánské Petry. Zachránit se podle MZV podařilo i 13 Čechů. O život přišla Belgičanka se synem, další dvě děti se zachránily. AFP...

Nejhezčí evropské kempy. Za super dovolenou zaplatíte jenom pár stovek

S jarní sezonou se znovu otevírají brány kempů a milovníci kempování začínají plánovat, kam se vypraví letos. Přinášíme inspiraci na nejkrásnější evropské kempy nabízející ubytování v horách, u...

Proč lézt na Everest? Z nejvyšší hory světa je prázdný symbol pro snoby

Magická střecha Himálaj vzrušuje naši představivost a neodolatelně vábí horolezce. Opravdu je to ovšem důvod snažit se tam vylézt? Everest je totiž už jen prázdný mýtus a turistický Václavák, myslí...

Povinná letní zastávka v Chorvatsku. Rijeka se proslavila výrobou torpéd

Jako námořní stát má Chorvatsko mnoho přístavů. „Admirálem“ mezi nimi je však Rijeka. Zdejší přístav totiž ovlivnil nejen historii města, ale i vojenského námořnictva. V Rijece si tak turisté mohou...

13. května 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  12.5 11:40

Češi vybudovali na Srí Lance penzion. Všechno je tady víc na pohodu, říkají

Marcela Adamusová provozuje na Srí Lance úspěšný penzion. I přes složité začátky si svůj druhý domov v ostrovní zemi zamilovala. Povídaly jsme si nejen o tom, zda jsou bílí lidé pro místní opravdu...

12. května 2025

Katedrálu stavěli dlouhých 600 let, v opeře na pěvce bučí. Vítejte v Miláně

Premium

Mají tu sice Poslední večeři, ta vaše však zdaleka poslední nebude. Posvátné chvíli aperitivo tady neodoláte. Navíc si jako předkrm můžete dát geniální díla Leonarda da Vinciho a místo dezertu...

11. května 2025

Trojice jeskynních potápěčů zdolala nepokořenou trasu v Amatérské jeskyni

Při sobotním odpoledni se na dně Macochy shromáždilo několik desítek jeskyňářů, aby netrpělivě vyhlíželi své kolegy. Ti se totiž jako první pokusili v Amatérské jeskyni v Moravském krasu zdolat...

11. května 2025  14:32

Retro výlet do komunismu. Takto se jezdilo pražským metrem za socíku

První úsek pražského metra byl otevřen v roce 1974, od té doby se síť metra rozvinula natolik, že převeze téměř jeden milionů cestujících denně. Unikátní snímky vám připomenou, jak provoz metra...

11. května 2025

Na co zírá mašinfíra: Brejlovcem po Chodsku z Domažlic do Klatov

Pavel, náš dnešní mašinfíra, nás sveze po nejkrásnějších místech Chodska. V malebném podzimním dnu se projedeme podhůřím Českého lesa a Šumavy. Z Brejlovce Kladenské dopravní a strojní objevíme trať...

11. května 2025

KVÍZ: Poznáte unikátní železniční tratě v Česku?

Soutěž

Česko se může pochlubit rozsáhlou sítí železničních tratí, která v podstatě nemá ve světě obdoby. A některé z těchto tratí jsou opravdu unikátní, ať už místem, kterým vedou, nebo přezdívkou či...

vydáno 10. května 2025

Jak nás utváří cestování. Posiluje emoční zdatnost i kreativitu, ukázala studie

Premium

„Pamatuji si ten moment moc dobře. Bylo mi asi deset, při listování časopisem jsem narazila na fotku lamy pod Machu Picchu,“ vzpomíná Petra Kejklíčková. Nedokázala si tehdy představit, že by se na...

9. května 2025

Švédská kuchyně nejsou jen kuličky. Víme, kde se s ní ve Stockholmu seznámit

Chystáte se vyrazit za hokejovým mistrovstvím světa do Stockholmu a přemýšlíte, kde zavlažit hrdlo vyprahlé hlasitým fanděním? Podívejte se, kde se dobře a levně najíst ve Stockholmu a jak je to ve...

9. května 2025

Nejhezčí evropské kempy. Za super dovolenou zaplatíte jenom pár stovek

S jarní sezonou se znovu otevírají brány kempů a milovníci kempování začínají plánovat, kam se vypraví letos. Přinášíme inspiraci na nejkrásnější evropské kempy nabízející ubytování v horách, u...

9. května 2025

Nejlepší místa, kde se najíst v Herningu. Objevte cestou na MS i kouzlo dánské kuchyně

Jedete fandit na MS v hokeji? Pak si určitě nezapomeňte dopředu zjistit, ve kterých restauracích mají tradiční dánské jídlo a kde zapít radost z úspěchů českého týmu.

8. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.